Xracing testaa: KTM 2015 –motocrossmallisto
Testattavana meillä oli seuraavat 2015 mallit:
125SX
150SX
250SX
250SX-F
350SX-F
Ei isoja muutoksia
Päällisin puolin pyörät ovat saaneet aika isonkin piristysruiskeen oranssin rungon, mustien vanteiden ja enemmän valkoista väri saaneiden muovisien ansiosta. Nämä ovat tietysti vain ulkonäöllisiä seikkoja ja makuasioita, mutta monille pyörän ulkonäkö on kuitenkin tärkeä asia. Ulkonäköön ja käytäntöön liittyvä asia on myös uudistuneet etuliukuputkien suojat, jotka eivät enää kierrä koko putkea vaan ovat takaa auki. Suojat ja liukuputket ovat näin ollen huomattavasti helpompi pitää puhtaana, eivätkä ne kerää niin paljon kuraa.
Suuria teknisiä muutoksia ei pyörissä ole. Ja toisaalta täytyy sanoa, että suuriin muutoksiin ei tietysti ollut tarvettakaan. Pyörät ovat osoittaneet kilpailukykynsä tämänkin vuoden aikana ja ovat myös harrastajille hyviä ajaa. Valikoimaa löytyy kaikille, niin 2t-malleista pitäville, kuin myös 4t-malleilla ajaville. Kaksitahtisista pyöristä KTM tarjoaa tällä hetkellä laajimman malliston harrastajille ja itävaltalaismerkki panostaa niihin yhä.
Ensivaikutelma
Pyörien päälle hypätessä ja niillä ajamaan lähdettäessä, tulee ensi vaikutelmana ryhdikkyys. Jousitus on jämäkkä ja painavampikin harrastaja voi ajaa vakiojousituksella motocrossradalla. Tosin vauhdin noustessa, tulee jäykempien jousien tarve esille. Mutta jousituksen pohjaamista ei koko testipäivän aikana juurikaan tapahtunut.
Ajoasennon suhteen vaikuttaa siltä, että KTM on halunnut mennä parin viimeisen vuoden aikana hieman ”japanilaiseen” suuntaan, eli pyörää on pyritty saamaan enemmän peräpainoiseksi, varsinkin motocrossmalleissa. Etenkin Amerikan markkinoilla tämä asia korostuu, sillä vuoden 2014 ”Amerikanmalleissa” oli 4mm lyhyempi takaiskunvaimennin. Uusissa 2015 malleissa se on iskunvaimentimen runko on saman mittainen, mutta perää on laskettu linkkujen avulla hieman alemmaksi, verrattuna Euroopassa myytäviin malleihin. Kaikissa uusissa malleissa etupyörän jättöä on vähennetty kahdella millillä, eli etupyörä on kaksi milliä edempänä. Tämän asian avulla pyörästä on pyritty saamaan ajaessa rauhallisempi. Pyörät olivatkin helppoja ajaa, eikä etupää ollut rauhattoman oloinen.
Samoin yleinen ensivaikutelma on, että kaikissa pyörissä on jämäkät jarrut. Jarrut ovat samat Brembot kuin 2014 –malleissakin. Molemmat etu- ja takajarrut olivat tehokkaita ja ennen kaikkea niissä on erittäin hyvä tuntuma, eli tehokkuudesta huolimatta ne eivät lukkiudu välittömästi.
Uudistukset ajossa
Takahaarukan uusi kiinnitys runkoon on yksi malliston uudistuksista ja sen sanotaankin olevan nyt vastaava, kuin tehdastiimillä on ollut käytössä. Toinen vastaava muutos on etuakselin ohentuminen 26mm -> 22mm, joka on myös ollut tehdastiimillä käytössä jo viime vuonna. Tehtaan mukaan tämän ansiosta akseli ”joustaa” enemmän ja etupyörällä on parempi tuntuma. Valitettavasti ainakaan me emme huomanneet ajossa tätä asiaa.
Moottorin uudistukset ovat vähissä. Kytkinkruunu on uudistettu ja on nyt entistä kevyempi. Samoin kytkimen jouset ovat uudet. Nämä asiat eivät kuitenkaan ajossa tunnu.
Renkaat ovat pyörissä myös vaihtuneet, sillä Pirellit on korvattu Dunplopin MX52 –renkailla. Ainakin Karkkilan möyhityllä motocrossradalla ne toimivat hienosti.
Mitä mieltä olemme?
Muutokset ovat uusissa malleissa vähäisiä, mutta pyörät ovat tuttuun tyyliin loistavia ajettavia. Yksi KTM:n isoista valteista muihin valmistajiin nähden on heidän malliston laajuus, joka on varsinkin harrastajalle tärkeä asia. Nelitahtisissa 250 SX-F malli on harrastajalle erittäin hyvä pyörä ja varsinkin kovalla radalla isommallekin harrastekuljettajalle ehkä se paras ja ennen kaikkea helpoin pyörä ajaa. Moottori on tehokas ja teho tulee tasaisesti pyörästä ulos, joka helpottaa ajamista varsinkin, kun kuljettaja on väsynyt. Mikäli taasen tuntuu, että ”pikkunelarissa” ei teho aivan riitä, niin 350 SX-F mallissa tehoa on runsaasti enemmän ja kuitenkin pyörä on kevyen tuntuinen. Jos taas puolestaan tuntuu, ettei teho riitä 350 –mallissakaan, niin siinä vaiheessa astuu 450 SX-F malli kuvioihin. Varsinkin kisakuljettajalle pyörä on loistava, mutta vaatii kuljettajalta hieman enemmän, kuin pienemmät mallit.
Kokonaisuutena KTM:n mallistosta löytyy aivan varmasti sekä harrastajalle, että kisakuskille sopivat pyörät. Tehokkaat ja tasaisesti vääntävät moottorit ovat miellyttäviä ajaa, ajoasento on hyvä ja hallintalaitteet ovat jämäkät.
Mistä pidimme:
- Ajoasento erittäin hyvä ainakin isommalle kuljettajalle
- Jarrut ovat tehokkaat ja niissä on hyvä tunto
- Tasaisesti vääntävät nelitahtiset moottorit
Mistä emme pitäneet:
- Pehmeä satula
- Muutoksia tuli vähän, eikä niillä ole käytännössä suurta merkitystä
- Kahvakumit
Xracing