Nelareista

Kirjoittaja: VESA ALIRANTATässä on mielessä käynyt ajatus vaihtaa vajaa tahtinen nelariin.
Aikaisempaa kokemusta nelareista ei juurikaan ole.
Mikä se autuus noissa nelkuissa, verrattuna kaksareihin oikein on?
Itse tykkään siitä, että kun kaasua lisää, niin , jotain myös tapahtuu.
Eli onko teidän mielestä kivempi luukutaa vajaa vai nelarilla?
Sirkulle kysymys: Nostan hattua sinulle, mitkä kokemukset sulle jäi nelarista ja mikä saa sut ajamaan vajaalla? Itse oon harrastelija vuodesta 74.....

Kirjoittaja: Jukka OittinenMoro Tuleva SuperMoto Sirkku jos oikein ymmärsin vannekoon perusteella..oliko sinulla vai muistanko väärin ilmalämpöpumppu myyntiä/tietoa?Tarpeita olisi useille mopoimmeisille.Viestiä suapi laittaa: jps112@luukku.com

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOYmmärsit väärin ja muistat väärin, sorry ;-)
Ihan on tarkoitus hankkiutua eroon vaan tuosta 16" rääpälerenkaasta ja saada kunnon munkki tilalle, joka paitsi käyttäytyisi rauhallisemmin, ei myöskään jäisi ihan joka paikkaan kiinni.

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENItselläkin oli Topin laittamana noi Denicolin 3w keulaöljyt viime talvena ja hyvin toimi. Nyt on Motorexin 5wt:t ja hyvin noikin toimii kun simmitystä on herkistetty.

Timolle sen verran, että ainakin edellisen 04 puolikkaan kytkin alkoi pitämään luistattaessa ääntä kun öljyillä oli ajettu vajaa 10h. Uudet öljyt lootaan ja taas toimi. Ja en todellakaan vaihtanut levyjä, kun ei luistanut eikä ollut muutenkaan ongelmia. Ylimääräinen ääni vaan. Lieneekö uudemman konstruktion kiroja? Kokeilin varmaan vajaata kymmentä erilaista öljyä ja enemmän tai vähemmän sama ongelma kaikilla. Motorexilla toimi mielestäni parhaiten lieneekö kuvittelua...

Kirjoittaja: Timo Tähkäpää2002 300exc:n vaihdelaatikko ei tosiaan ole mikään ikiliikkuja. 300 ja 250 ero on iskunpituus ja männänhalkaisija. Muuten identtiset pyörät.
300 ei voi olla ikiliikkuja kun 250:n vaihdelaatikkokin on ongelmatapaus. Nimittäin noin 7 vuoden ajon jälkeen (700h? vai 1000h?) alkaa vetoakselin rihlat näyttämään kuluneilta. Ei eturatas siinä silloinkaan vielä pyörähdä, mutta kuluneisuus alkaa vaivaamaan kuskin psyykettä. Mitään niistä laatikoista ei yleensä hajoakaan. Ai että mistä löytyy 7 vuotta vanha 2002? Ei varmaan vielä mistään. Laatikko vaan sattuu olemaan sama kuin 90 mallissa. Ja kaikissa siinä valillä.
Näissä laitteissa on aivan sama mitä öljyä laatikkoon laittaa. Kunhan se on moottoriin tai vaihteistoon tarkoitettua. Ja 90 luvun alusssa suosituskin oli vielä 10W30 moottoriöljy. Joten Mikon öljyvalinta on varmaankin aivan oikea. Tosin jotkin öljyt kuluu nopeammin ja joillain ei kytkin talvella irroita kunnolla.
Eikä tarvitse Villen tapaan 2h välein vaihtaa öljyjä. 2-tahtisen enduron kuljettajan ei tarvitse lotrailla jäteöljyn kanssa. Miten käytännössä toteuttaisin 2h vaihtovälin?
Öljynvaihto tulee vastaan ennen tankkausta!!! 2kk miellyttää enempi.

Uudemmissa on sen verran kehittyneempää tekniikka, että niissä pitää käyttää kalliimpaa öljyä ja vaihtaa usein. Kertoivat uudempien omistajat ja öljymyyjä. Ehkä tekniikka on niin kehittynyttä, ettei laatikot kestäkään enää yhtä kauaa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSehän on hyvä että pelittää. Mutta pelittääkö sitten enää kun vaihtaa uudet kytkinlevyt? Eli entäs jos niissä on materiaali kuitnekin vähitellen muuttunut vuosien saatossa?

Tuosta keulaöljystä. Skog laitto Jampin keulaan Shellin öljyt ja jossain vaiheessa keväällä kuvittelin, että hyvinhän ne on pelanneet. Ajopäiväkirjaa silmäiltyäni huomasin, että niin, nehän tulikin vaihdettua jo 10h kohdalla pois. Siinä ainakin on yksi epäkelpo öljy. Olisikohan tuo sun 3W öljysi merkki Denicol? Itse en enää kokeile yhtään keulaöljyä, jonka viskositeettiindeksi on alle 300. Nykyisessä on 400, talviöljyssä 370. Ei tarvii tuskailla eka puolta kilsaa-kilsaa kun etukepit on yhtä puuta. Merkit siis kesällä Bel-Ray ja talvella Silkolene 2.5W. Tuntuu olevan muutenkin laadukkaampia nuo kovemmat speksit täyttävät öljyt mitä noi kaiken maailman VI 170-250 mömmelit on.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääMiksi vaihtaisin kytkinlevyt? Vanhaan miinaan, mallia 91 taisin vaihtaa jotain osaa kytkimeen, ehkä vaihdoin levyjäkin . En muista.
Ja hyvin pelittää 2002:n levyt 10w50 mineraaliöljyn kanssa.
Tuskin ne levyt muuttuneet on, ennen kuin kone uusittiin kokonaan 2003. Vai oliko 2004.
Ei näissä ole kytkimen kanssakaan ongelmia.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKISovitaanko nyt S. ihan suosiolla että teillä harrastetaan osien vaihtelua silkasta kokeilunhalusta ?

Tarpeen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Aivan sama kun heittäs kerran hörpätyn kaljan mettään vaan sen takia että merkki alko kyllästyttämään...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO...tai siksi että se on pahaa.
Olet tavallaan oikeassakin, tutkijaminäni ei voi olla koko ajan kokeilematta jotain uutta ja erilaista. On sillä paljon parannustakin aikaan saatu. Eikä tuo iskariöljyhöpinäkään mitään puppua ole. Isoimman osan kokeiluista rajaa kuitnekin pois kustannuspuoli, eli yleensä vartoilen, että tulee sopiva tilaisuus, ostelen palikkaa ja rakentelen pala palalta ajan kanssa paketin kasaan.

Nyt muuten olisi tarvetta takanavalle, jossa rattaan ulkopinnasta levyn ulkopintaan väli pitäisi olla max. 165mm, 36-pinnaselle vanteelle ja jarrulevyn kiinnitysruuvien jakohalkaisija max. n. 110mm (ulkomuistista, tarjoa, tarkasta asian). Muuten legot 17" takapyörän testaamiseen jo löytyykin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo sama juttu se on minullakin, oli se sitten kisa tai muuten vaan ajelua, niin eipä kiinnosta työntää pyörää metsästä. Viime aikoina on kohtalo vähän kolhinut ja ketjureaktio saattoi saada alkunsa yhdestä O-renkaasta, jonka ajoittaisesta vaihtotarpeesta en osannut uumoillakaan.

Jarrunesteitä tulee vaihdeltua "joskus". Taakse kun huomaa nsteen säiliössä tummuneen tai sitten kun vaihtaa palat, eteen kun vaihtaa palat. Joku 6kk ehkä.

Mitenkäs sulla ne keulan öljyt noin nopeasti menee kuraksi? Itse tuossa huomasin, että näyttää riittävän kun vaihtaa ohuemmat talveksi ja keväällä taas paksumpiin.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINEN
huono öljy, menee puuroksi kun saa kosteutta oli erään henkilön kommentti. mustassa putelissa ,olisko ollut honda hp 5w tai jotain. tai siis varmaan ihan hyvä öljy, mutta kovin lyhytikäinen meikäläisen käytössä. no nyt se on loppu ja jotain toista seuraavaksi.

talveksi suositus simmilevyjen sekoittajaltani oli decol 3w vai mikä lie ollut... on minulle myös halvempaa mikä vanhan mieltä suuresti lämmittää!

toi aina hetkittäin kalvaa mieltä että jos mopossa sitten kuitenkin löytyy joku huoltopiste jota on tietämättään laiminlyönyt. tästä syystä varikolla on tekniikasta kyselty ja netistä vinkkejä yritetty imuroida.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINEN
en minäkään suosittele käyttämääni vaihteistoöljyä (TB 80W-90 20l astiassa) kenellekään, kunhan vain kerron mitä meidän tallissa käytetään ja mikä ovat meillä harrastekalustossa toiminut. kilpakalustosta minä en tiedä mitään!

oma tilanteeni on muutama kuukausi sitten hieman muuttunut kun laitoin pyörääni kokeeksi Reklusen kytkimen niin levyjen kulutus on varmasti erilaista. öljynvaihtoja tehdessä samannäköistä tavaraa tulee ulos kuin ennenkin.

jokainen käyttää mitä öljyjä haluaa omien johtopäätöstensä/kokemustensa perusteella

toivottavasti kaikilla kalusto kestää ja ajo sujuu siten että tavoitteisiin, oli ne sitten kilpailullisia tai kuntoilullisia, päästään.

isänpäiväajohetkeä malttamattomana odotellen...

Kirjoittaja: PAULI HÄNNINENMinkäs merkkinen tämä ikiliikkuja on? Ihan mielenkiinnosta, kantaa ottamatta.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINEN
ei kai mikään tekninen laite ikiliikkuja ole vaikka tästä semmoista toivoisikin! :-)

ktm300exc, 2002

jotta ei kukaan saa väärinkäsitystä ja luule että ilman kulutus- ja varaosien vaihtoa on ajeltu niin on kerrottava että runsaasta käytöstä (ja omasta "pyörää ei säälitä kun yritetään mennä kovaa!"-asenteesta) johtuen on ostettujen osien lista pitkä.

tämmöistä tulee mieleen:
normaalia - laakereita, jarrupaloja & levyt. ketjuja+rattaita+ohjureita+laahareita. kaasuvaijeri. kytkinlevyt. suuttimia+neuloja säätäessä. pari tulppaa. mäntä. vetoakselin stefa+o-rengas+holkki. etupään öljyt 2-3kk välein, takapää kerran vuodessa. renkaita. pari sisäkumia. tuppeja.
itseaiheutettua - ilmanohjaimet. tanko. kytkimen pääsylinteri. takahäkki. ilmanputsarin runko! kahvoja. syylari mutkalla, ei vuoda. matka/nopeusmittari. lokasuojat. jalkatapit. magneeton koppa. vaihde poljin. paisari.

no huh! olipas siinä... ja tää oli vaan oman pyörän lista... noihan on maksaneetkin melko paljon mutta saatuun mielihyvään nähden hyvä sijoitus!

rajallisen ajoajan vuoksi en mitään vihaa niin paljon kuin ajon keskeytymistä teknisten juttujen vuoksi joten olen tainnut vaihtaa osaa siinä vaiheessa
kun joku toinen vielä olisi sillä ajanut. tämän vuoksi taidan Sirkun neuvosta johtuen tarkistaa tuon pakoaukon säätimen & osien tilanteen lähiaikoina. kiitokset Sirkulle vinkistä!

en ole vielä kenenkään kuullut kertovan kuinka usein vaihtaa jarrunesteitä, mutta itse olen satunnaisesti 6-12kk välein vaihdellut.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTiesitkö Harri, että pienempien koneiden kanssa käytetään pienempää kytkimen levyjen määrää, pienempää halkaisijaa, ja löysempiä jousia?
Tämä oli provokaatio! Muttei ilkeydellä.

Se pyörä, mistä ne kytkinlevyt meni, ei ollut mikään piikki. Alle kolmen tunnin/150km ajon jälkeen alkoi kytkin luistaa, levyt sekä haisivat, että näyttivät palaneilta. Hioin kitkapinnat, kasasin ja laitoin sinne kuuluvaa öljyä. 300km ja taas alkoi luistaa. Nyt levyjen pinta tosin ei ollut kiiltävä palanut musta, vaikka luistamisen kanss atulikin ajettua pidempi matka. Pidän siis erittäin kyseenalaisena suositella jotain auton 10W30 mineraaliöljyjä noihin, vaikka se jossain laitteessa jollain olisi toiminut maailman ympärin ja takaisin. Ja kuten edellä laskeskeslin, säästö on niin mitättömän pieni, ettei monenkaan prosentin epävarmuudella kannata enää alkaa riskeemaan. Etenkin johonkin KTM:ään, missä kulu on heti 7*27e ja neljä alumiinista välilevyä 60e vielä päälle!

Suurin YKSITTÄINEN syy miksi 85SX lakkasi kiinnostamasta oli sen vaihteiston rattaat. Katselin sellaista surullista kasaa rattaita, kauden aikana hajonnut milloin mistäkin, toisista puuttui hampaita. Semmoista jälkeä olen nähnyt myös 200EXC:n laatikosta ja KXF:stä. Kuvia kun katselee, niin mistä sattuu ne tuntuvat hajoilevan, tosin kovasti vaikea arvioida kun ei niissä näy esimerkiksi missä kunnossa siellä on laakeritkin olleet.

Ellei siis kyseessä ole nimennomaisesti mallin heikko kohta, niin johtuuko vaihteiston rattaiden hajoamiset sitten kuinka usein laakereiden pääsystä huonoon kuntoon? Autoissa sitä kyllä tapahtuu.

2T/4T on varmaan aiak kyseenalaista tehdä rajanvetoja mikä osa missäkin on vastaava kuin toisessa. Jos alat verrata 2T/4T pakopuolta, niin pitäisi ehkä verrata pakettina männältä äänenvaimentimelle tai kenties putken päähän asti.

Kirjoittaja: Harri VanhalaVaikea nähdä kytkinpakan kulumisen ja autoöljyjen yhteyttä. JOS on käytetty superluokan öljyä (SL,SH..) joissa on erityisen runsaasti kitkanalentajia, alkaa märkä kytkin luistaa, kunhan kytkimelle tulee riittävästi momenttia. En heti usko, että piikkinen tai pienempi siihen pystyy.

Jos kytkin ei omia aikojaan luista, on vaikea nähdä yhteyttä voitelun ja kytkimen kulumisen välillä. Kytkimen idea on kuitenkin olla kitkainen laite, joten sen voitelu ei voi olla kovin kriittinen asia kulumisen näkökulmasta. Voi tietysti olla, että joissain öljyissä on aineita, jotka ovat epäystävällisiä kytkimen materiaaleille.

Moderneimmat öljyt on kielletty useimmista NELItahtisista, tehokkaista moottoripyöristä ohjekirjassakin kahdesta ja puolesta syystä:
* kytkin alkaa luistaa
* starttivaihteen vapaakytkin ei ota kiinni. Startti pyörii, vaan moottori ei.

Se puolikas syy koskee ilmajäähdytteisiä pyöriä. Mainoshypestä huolimatta öljyn suunnittelussa on tingitty korkeimpien lämpötilojen kestosta (näin olen lukenut) eikä normaalissa auton moottorissa ole sellaisia lämpötiloja, joita ilmajäähdytteisen moottorin pakoventtiilien alueella öljy joutuu sietämään. Jos F1-auto käyttää "normaalia öljyä", kuten mainosten setä vakuuttaa, ne eivät aja niillä kuitenkaan 15.000 km ilman öljynvaihtoa. McLaren varmaan vaihtaa öljyt aina moottorinvaihdon yhteydessä.

Vähän oudoksuttaa laittaa rinnakkain pakoaukon säätimen ja läppien (2t) remonttia venttiilirempan kanssa (4t). Puhutaan ihan eri tason työmäärästä, kustannuksista ja seisokkiajasta.

Kun teiltä hajoaa vaihteiston rattaita, niin kysäisisin, mikä osa rattaista hajoaa? Oman kokemukseni mukaan hampaat harvoin menevät, vaan ongelma on pikemminkin rattaiden kyljissä olevat lukitustapit (shift dogs). Ne eivät ole "liikkuvia" kontaktipintoja, kuten varsinaiset työhampaat. Tässäkin voidaan kysellä, mikä on voitelun ja mikä ehkä säätämisen tai vaihtamistapojen osuus vaurioihin. On tietysti myös alimittaista suunnittelua.

Tämä EI ole provokaatio, joten pidetään keskustelun taso edelleen hyvänä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHuh huh, kylläpä kottarainen on sitten tosiaan haukannut bensaa!
Mulla meni, spoorissa, esim. CRF-X:llä 1.2-1.3l tunnissa. Sitten lähdin kotarin piikillä samaan spooriin ja yks kaks liki 3l/h! Kun vaihdoin pykälää pienemmän pääsuuttimen, putosi kulutus 2.5l:aan/h.
2-satkulla menikin sitten hyvillä säädöilläkin se 3l/h.
En toki siinä vaiheessa laskenut sitä kulutuksen kannalta, ennemminkin tuli aina yllätyksiä kun aiemmin ajoi 3-4 ajokertaa samalla 10l kannulla ja nyt sitten ei kahtakaan. Tämmöinen rääpäle kun ei 20l kannusta kaatele.

Tuo pisti kuitenkin laskemaan kulueroa ja siinä sai huomata, että melkoisen määrän remontteja tuolla erolla jo kattaakin. Tosin on minulla liki 2l/h kuluttavia nelareitakin ollut, molemmat krossipyöriä.

Radalla ero mielestäni tasoittuu. Tosin siellähän en edes uskalla kääntää tuppea nurin, kun ei se pahus pienillä kierroksilla kulje ja yläkierroksilla ampuu ihan liikaa ;-). Ja sen kerran kun uskaltaa...tänäkin kesänä tuli kahdesti keulittua mopo kolmosella tai nelosella ympäri! Huh.

Yhden lähes uudne kytkinpakan jouduin uusimaan auton öljyillä ajettuani, eikä ollut siihen pyörään halpaa hupia. Sen jälkeen omaan askiini ei muuta laiteta kuin GearSaveria, MTX

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENKyllä Mikon kommentit on erittäin hyviä,kyllä halvemmillakin öljyillä ajaa
ihan samanlailla,etenkin vaihteistossa ,ainakin omat kokemukset on talläsiä..
Nesteen 10/30 toimii ihan samanlailla kun Castrollin lootaöljy vaikka siinä ei kytkimen lisäainetta olekkaan,ei vaikuta osien kestävyyteen eikä toimintaan.
Tahtiöljyistä kaikki pelaa laillaan,yhtään konerikkoa/kiinnileikkaamista en ole 10v.
kilpailukokemuksella kokenut.Pitää myös huomioida se että pyörällä pitäs pystyä ajamaan joskus myös kovilla kierroksilla,jotta se putsaa konetta.Että jos se ajo on matalilla kierroksilla pörräämistä,niin kyllä sitä mustaa mönjää varmaan löytyy änäristä saakka..Todennäköisesti joka öljyllä..
Mutta ei se purkin kyljessä oleva hintalappu ole tae siitä että se on hyvää/huonoa.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENOn sillä vissi ero laittaako esim. Motul 800 vai Nesteen täyssynteettistä? Kertokoot joku ns. "asiantuntija" onko se sama asia.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENhei Sirkku,
ei mene metsässä alle 3l/h, mutta viimeksi ajaessamme kaveri joka tuli lähes samaa vauhtia perässä sai menemään uudessa 250excf:ssä lähes saman polttoainemäärän, ei sekään alle 3l/h. en tosin ole koskaan kovin tarkasti noita polttoainekulutuksia mittaillut joten en absoluuttista totuutta voi sanoa. sen kuitenkin että hätä- tai muita valheita yritän tarkoituksella välttää joten siitä ei ole kyse.

sen verran lähelle oli polttoaineen kulutukset viime ajossa mennyt että siinä ei tule ratkaisevaa eroa käyttökustannuksissa. meidän ajoissamme 2t vs 4t polttoaineenkulutus ei kuitenkaan missään tapauksessa ole voinut olla kaksinkertainen. mitä adjektiivia käytetään erosta kun toisessa pyörässä ajokerran kulutus 6l ja toisessa 7l? minimaalinen? merkittävä? vähäinen? hirveä?

OK, tämän perusteella tosiasia on että polttoaineen osalta ajoni siis maksoi ehkä 2EUR enemmän sillä kerralla. olenko siis taloudellinen harrastaja ja kaveri epätaloudellinen? tämäkin sopii minulle! :-)
jotta todellinen tilanne kulutuseroista 2t-4t välillä saadaan selville pitää ajaa radalla suunnilleen samaa vauhtia vetovuoroa joka kierrokselle vaihtaen semmoset 20 kierrosta jotta on riittävän suuri otanta. onko tässä järkeä? kyllähän tuon vois ihan mielenkiinnosta tehdä. pysyykö kulutusero sitten samana normaalissa ajossa jossa toinen sitten onkin nopeampi kuljettaja? jos joku vakavalla naamalla väittäisi voisin
uskoa että kulutusero korostuu krossiradalla. mutta sitä en usko että kenelläkään polttoainekustannukset ovat ratkaiseva tekijä pyörän hankinnassa!

Vesa aloitti keskustelun krossipalstalla joten siinä käytössä ei paisaritkaan samalla tavalla ruttaannu kuten metsäpolkuja kolutessa.

siis 300-kuutioinen on pyöristä paras kun ei noista läpistäkään ole niin väliä... ;-) ja mutta kuinka hyvä olisikaan 380-kuutioinen!!!

oma ajo on yleensä semmoista jossa yläkierroksilla harvemmin mennään, mutta ei ihan tyhjäkäyntiäkään. poikkeuksena luonnollisesti krossi radalla/pellolla jolloin pääsuutinkin pääsee tekemään työtään. vastaavassa ajossa isolle nelarille ehkä tosiaan ei olisi tarvinnut tehdä mitään mutta sitäkään ei koskaan tiedä?

sinulla varmasti pyörä on kovemmalla käytöllä kuin minulla mutta miksei minulla karstaa ei ole suuremmalti kertynyt en tiedä. hyvä näin.

täytynee kokeilla tuota H1R:ää jossain vaiheessa

mikähän paikka se ensimmäisenä olisi menossa jumiin? ei muuten mutta kun josko ihan vaikka tekis jotain ennaltaehkäisevää huoltoa sillekin suunnalle.

huoltotoimenpiteissä ei varmaankaan vaikuta käytetyn öljyn laatu niinkään kuin noudatetut huoltovälit ja se että ennakoivia huoltoja yleensäkään tehdään.
asialliset huoltovälit minimoivat korjauskertoja, jotka aiheuttavat kiusallisia ajokertojen lyhenemisiä/vähenemisiä!

10v on minimi mihin tähdätään. taitaa ensin tulla ukossa "käyttötunnit" täyteen kun ei enää jalka nouse satulan yli!

nyt ei Vesa maininnut millä pyörällä ajaa mutta aiemmassa keskustelussa mainitsi cr250 hondan, joten jos 4t-pyörään vaihtaa jossa kaasua kääntäessä jotain tapahtuu niin onhan se oltava 450. ja jos vielä merkkiuskollisena aikoo pysyä niin valintahan on selvä. vielä voi vakuudeksi katsoa offroadpron videolta kuinka uutta crf:ää ylistetään. siinä valinnassa ei ehkä paljon pieleen mene?

hyvä kun on kaksi hyvää vaihtoehtoa - 4t on se toiseksi kivoin

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMikko hyvä, kyllä 3-satku vääntääkin mukavasti ja toimii tyhjäkäynnillä porskutellen, olen minä itsekin useampi kutakin merkkiä kokeillut. Noihin isoihin pyöriin mentäessä en niin näekään eroa 4T ja 2T tekniikalla, käytännön kannalta, paitsi se paisari ja polttoaineen hirveä kulutus. Tosin vastaavassa ajossa isolla nelarilla ei tarvitse tehdä ikinä mitään, riippuu toki sekin vähän merkistä, kai.

Vai pääsetkö sillä metsässä alle 3l/h? Enpä usko, että sinun ajossasi mikään 250 4T voisi viedä samaa, joten melkoisen hätävaleen taisit päästää.

Sinun pyörässäsi tuskin edes huomaisi, vaikka läpät irvistäisivät reunasta millin! Ei ne minullakaan ole rikki menneet, mutta tapaavat pikku hiljaa hiukan mennä kaareviksi. Mitä olen muidne juttuja kuullut, niin täysin normaalia tuntuu olevan. Pienessä pyörässä se tuntuu alaväännössä, sen huomaa, koska sitä on aina liian vähän muutenkin.

Tuosta TB:n Bikestä voisin sanoa ihan samaa. Etenkin jos (kun, kuten sanoit) kötköttelet pienillä kierroksilla, niin takuulla karstaa. En toki voi varmaksi tietää mikä vetomies olet, mutta uskallan kyllä väittää että tuo omani on minunkin ajossani paljon kovemmilla kuin 3-satku sinulla. Ja sekin karstoittuu. Ehkä 3-satkussa ei vaan oireita huomaa, kunnes joku paikka menee täysin jumiin. Suosittelisin kuitenkin käyttämään edes joka 5

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENet sää kyllä kovin kummosilla öljyillä vissiin ajele sun 300:ssa 2-t:ssa? itsellä maksaa 20*eur* litra bensan sekaan laitettava öljy ja 15/litra vaihteisto öljy ja

Kirjoittaja: Pekka PitkänenJostain voisi löytyä vielä hieman kalliimpaa öljyä, jos oikein etsisi.

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENTuplasti kalliinpi ei ole tuplasti parempaa, saatika sitten kymmenen kertaa kalliinpi.. ja varsinkin öljyissä on katteet kohdallaan..

Kirjoittaja: JARI ROUVARIVillellä taitaa olla hätävarjelun liioittelu joka hommassa.
Kommentteja: "Osta vaan uusi" on vaikka kuinka ollut...

Kaikilla ei isi maksa kaikkea.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINEN2t öljynä teboilin täyssynteettinen on toiminut hyvin.

vaihteistoöljyä vaihdan jossain 4-8h ajon jälkeen, riippuen tallin muiden pyörien huoltotilanteesta. perheellisellä miehellä on harrastusaikaa rajallisesti. olen mopon toinen omistaja, pyörä on mallia 2002 ja pelaa kuin uusi joten tuskin tässä nyt ihan pieleen on menty?

muistetaan nyt myös että kyse on harrastajakäytöstä jossa ajo tapahtuu ala- ja keskikierrosalueella joten tilanne on täysin erilainen verrattuna vetomiehiin joilla torvi on auki koko ajan!

jo vain rakentaisin pyöriä koko ajan jos joku antaisi tarvikkeet/varaosat eikä työnantaja vaatisi kohtuutonta 40-60h viikossa työmaalla. joku vois sanoa että ammatinvalintakysymys, mutta tässä sitä iloisesti porskutellaan!

Ville, tämä sopii minulle erittäin hyvin. aja sinä omallasi niin minä ajan seuraavat 10v omalla pyörälläni.

hyviä ajoja kaikille!

yst.terveisin,
Mikko

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOletko Timo tosissasi, ettei sieltä lohkojen välistä muta löydy? Käys nyt ropaan kerran auki se omakin moottorisi ;-)
Ja onhan tuossa piikin virtavehkeet, sytkäkäyrä, johtosarja, änkkä, putsarikotelo ja imukaula, muovit, penkki...osin tietty siihen jälkikäteen laitettuja.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENNythän on käynyt niin että keskustelu ajautunut yksipuoliseksi ja 2t käsitetään TM100:ksi!

Jos harrastelija tykkää sähköstartista yli kaiken niin silloin vaihtoehdot on toistaiseksi vähissä, muttei kauan sillä ensi vuonna on sähköstartti myös jossain 2t-mopossa.

Asiaan... on myös ISOJA 2t pyöriä, joilla ajaminen on paaaaaljon hauskempaa kuin millään 4t-mallilla. Tehoa on tarpeeksi ja painoa sopivan vähän. Kun kaasua lisää ni kylä lähtee! Jos 2t pyörässä on kuutiotilavuus 300+, niin sitä ei pese mikään!!!

oman 2t 300-moponi kohtuullisia huoltotoimia ja kustannuksia:
bensaa menee ~sama kuin kaverilla 250-4t:llä.
2t öljyä saa halvalla tarjoustalosta 4l astiassa. toimii.
eka männänvaihto oli 200h kohdalla, toinen tulee tapahtumaan samoissa lukemissa.
kytkimen massalevyt vaihdettu ~250h kohdalla.
läpät on putsattu pari kertaa (200h ja 300h tienoilla). oli puhtaat.

petilaakerit... jaa niin siellä on semmoisetkin.. nooh katson mikä tilanne seuraavan männänvaihdon aikoihin.
vaihteistoöljy maksaa 2*eur*/l. nelarissa öljy ei varmaankaan voi olla yhtä halpaa?
ilmanputsaria pestään sekä 2t että 4t pyörissä. jos ei sitä viitsi/halua tehdä on pakko vaihtaa harrastusta

Tossa Sirkun aiemmassa listassa oli yksi juttu mitä en voi kieltää eli paisari on isossa 2t-mopossa ajoittain rutussa, mutta aika monta kolhua pystyy oikaisemaan ennenkuin se on tiensä päässä. En juurikaan varo osumia ja nyt 5v vanhalla mopolla
eka paisari on tod.näk. menossa roskalavalle, mutta ei kai toi paha ole? Jotta ei tule ajotaukoa paisarin ruttaantuessa pitää olla joku joka sen oikaisee heti tai sitten varapaisari jonka laittaa kiinni. Minä olen joutunut oikaisemaan lommoja ehkä 30h välein, joskus harvemmin joskus useammin. Tallissa on varapaisari (no on niitä oikeesti 2 kpl) valmiina odottamassa jos metsästä kivi käy kimppuun. Jos joutuisin itse maksamaan jotain paisarin oikaisusta olisin ehkä vähän varovaisempi.
Toistaiseksi velipoika on paisaria oikonut kiitettävästi ilman isompia viiveitä.

Ylläolevasta voi varmaan kaikki päätellä että ajaminen on enemmän enskalenkillä päristelyä kuin krossiradalla ajamista, jota sitäkin tosin silloitällöin tapahtuu.

4t mopo on se toiseksi kivoin luukuttaa! ;-)

t: veteraaniharrastaja jo 3v kokemuksella

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENTämä nelitahtistaminen on vain FIM:im suurta vihreää suunnitelmaa. Jolla 2t saadaan pois kilparadoilta. Tehdään sellaisia sääntöjä, jotka pakottavat mp-tehtaat kehittämään 4t rakennetta, jotta sillä pärjättäisiin näitä "vanhan säännön" lisäöljyä polttavia moottoreita vastaan (MotoGP,Cross,Enduro,Trial,ym) Ja jos ei meinaa onnistua, niin vapautetaan vähän nelareiden sääntöjä lisää esim(400cc -> 450cc) että rupeais 2t jäämään. Ja harrastajat seuraavat perässä kuin pässi narussa, ja euro nauraa.. esim cr85 -> crf150 +1xxx,- monimutkaisempi tekniikka maksaa..

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENSirkku,eihän ton sun listan mukaan jää mitään samaa sun 100cc koneessa,kun piikissä..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEli koskaan ei ole Harrille mieleen: joko on liian paljon luokkia tai sitten on väärin kun nelarit ja vajaatahtiset yhdistetään. Endurossa on yhtä monta luokkaa kuin krossissakin, kilpailijoita olisi kaikissa luokissa paljon enemmän jos sarja olis avoin, kuten ennen oli.

Tällä, sen enempää kuin Harrinkaan kommenteilla, ei ole enää mitään tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa. Sarjakärjessä tehdään luokkavalintoja menestysmahdollisuuksien perusteella, muut luultavimmin valitsee itselleen parasta, riippumatta siitä miten luokkajako tehdään.

Kirjoittaja: Harri VanhalaLuokkajaot ovat erikoisia etenkin motocrossissa. Jos jokin toteutustapa on osoittautunut tarkoitukseen huonosti sopivaksi (nelitahtiset), sitä halutaan säännöillä väkisin edistää. Kun nelarit eivät tehon ja painon puolesta pärjää perusratkaisun huonouden takia, muutetaan luokkarajoja sopivasti. Näin päädytään isoihin moottoreihin, joiden pitäisi saada hengittää vapaasti. Tulee liikaa ääntä, mutta sehän hoidetaan alentamalla mittauskierrokset nelareilla tarpeeksi alas, halvin tapa vaimentaa. Valitettavasti muu yhteiskunta ei ole yhtä vakuuttunut sääntömanipulaation hyödyistä.

2-pyöräurheilussa ei tule mieleen tilannetta, jossa 2-tahtisia olisi säännöillä yritetty suosia. Jostain syystä ne kuitenkin tahtovat podiumille päätyä reilussa kisassa. Jopa trialia pidettiin aikanaan ehdottomasti nelitahtisten alueena, kunnes espanjalaiset pyörät ja mm. suomalainen kuski näyttivät kaapin paikan.

Road racingissä on isoissa luokissa vain nelareita, kun sääntöjä vähän rukattiin sopivammiksi. Miten on pikkuluokissa?

Nykyään jostain syystä luokkarajat laitetaan niin, että venttiilipelitkin pärjäävät. Niinpä tällainen vertailu 125/250 luokkarajan sisällä on mielekäs, mutta vain siksi, että säännöillä nelareita halutaan suosia.

Onhan näistä luokkarajoista ennenkin peistä väännetty, mutta perinteinen jako on moottorin koon mukaan. Nykyään se on hyvin keinotekoinen jako, joten jotain fiksumpaa pitäisi keksiä, jos ylipäätään on mielekästä eri luokissa ajaa. Eihän koripallossakaan ole erikseen lajiin huonommin soveltuvien sarjaa. Perinteisesti endurossa on ollut paljon maailmanmestareita, kun kaikille on ollut oma luokkansa (kevyt kärjistys).

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVarovaisesti epäilisin, että kahden mallin vastaavuus mm. suorituskyvyssä olisi ennemminkin valintaperuste tahdeista toisiin siirryttäessä, eikä niinkään ne koneen kuutiot. Tuskinpa kenenkään tarvitsee 250cc 2T ja 4T vertailtuaan miettiä kumpi miellytti enemmän, on se ero sen verran suuri.

Joten ehkäpä se sitten kuitenkin on aiheellista veratta vaikka E2-luokan pyöriä keskenään, on sentään tehot ja ominaisuudet lähempänä toisiaan, eikö vain Harri?

Arvelisin myös, että tuo 100cc teho-paino-suhde, etenkin minä kuskina, on ihan samaa tasoa kuin 250 4T:lla. Sillä siis pitäisi päästä ihan yhtä hyvin !? Kyllä, jos löytyisi kuski, joka osaisi ajaa aina täysin oikein ja virheettömästi, aina oikealla vaihteella ja salamannopeasti tilanteessa kuin tilanteessa vaihteen vaihto, sadasosasekunnin tarkka kytkimen käyttö, jne. Kyllä kuutioista on hyötyä, juuri siksi piikkiluokkaan ei pikkunelarit kuulukaan.

Kirjoittaja: Harri VanhalaNiin, eihän se moottorin kokoero 100 cc:n ja 250 cc:n välillä ole kuin 2,5-kertainen.

Monet saattaisivat pitää vertailua epäreilunakin. Miltä kuulostaisi 40-kiloinen painin raskaassa sarjassa tai 80-senttinen koripallon pelaaja?

Kirjoittaja: Timo TähkäpääPiikki ja 250 4t on olevinaan verrokkeja ainoastaan motocrossin sääntökirjassa.

Ja 100cc on 20% vähemmän kuin 125cc.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEetu, naulan kantaan, justiinsa niin, jos maksaa enemmän niin pitäisi saadakin enemmän! Sehän tässä jurppii kun kaverit ajaa mun vanhoilla nelareilla satoja tunteja vaihdellen vaan öljyjä ja filsuja, itse saa kurkkia milloin mitäkin paikkaa!

Kyllä se tulee melkein kuukausittain, että huomaa alaväännön taas vähän hiipuneen jossain tietyssä tutussa nousussa ja sitten etsitään syytä. Siihen sitten riittääkin se jos vaikka sisempien läppien ja rungon välistä hiukkasen kajastaa valoa vasten katsoen. Nelarien kanssa puksutellaan vaan menemään. On se vaan niin väärin, että se vähemmän mieleinen moottoritekniikka tulee vielä kalliimmaksikin!

Vaikka nyt vertaankin 100cc 2T ja 250cc 4T, niin onhan piikki kummiskin olevinaan se verrokki pikkunelarille, eikä tuo minun 100cc niin kovin kaukana piikistä ole. Kampikammio, kampura, pytty, mäntä, kaasari ja paisari poikkeaa piikistä, muuten paketti on sama ja esim. laatikko liki yhtä "järeätä" kuin eräissä 250cc nelareissa. No joo, on siellä yksi kytkinlevypari vähemmän ja keveemmät jouset, hiusten halkomista.

Kirjoittaja: EETU HEINO125cc huskun 2t.. eikä sitä rahaa ole ylimäärästä, ei ole koskaan ollutkaan ja toivon mukaan ei tul olemaan.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenNo esim. mulla ei ole ihan rajattomia varoja käytettävissä tähän harrastukseen, joten vähän pitää budjettiakin laskea.

Jos 2t:llä menee vuodessa 5 tonnia(sisältäen kaiken, myös pyörän arvonalenemisen) niin nelarilla ehkä 6-7. Jollekin se voi olla ratkaiseva tekijä, jollekin muulle taas ei.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENNo ne kustannukset riippuvat ajosta. jonkun ei tarvitse säätää 450 venttiileitä, jonkun tarvii. koska jos aina tarkistaessa venttiilit välyksissään niin mitä niitä säätelemään?!? aloitushan tässä harrastuksessa kalleinta on.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääRAHA on puhunut.

Köyhä rohkenee kuitenkin kysyä.
Mikäs pyörä sulla Eetu on?
Japanilainen 250 4t? Tai 450 Honda?

Kirjoittaja: POWER MP-SHOPjos te pelkäätte niitä venttiiliremontteja niin valitkaa suzuki 450 rmz siinä ei ole kyseistä ongelmaa ja lähtee tosi hyvin käyntiin kuumana ja kylmänä. pyörä on todella edullinen kokonaiskustannuksiltaan ja erittäin huoltoystävällinen

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMäntä vaihdetaan kunnon ja litrojen mukaan, ei tuntien. Merkit, jossa on takomäntä, kestää orkkismäntä ainakin tuplaten sen mitä japseissa ja enskakäytössä 5X sen mitä krossissa, noin karkeesti.

Kirjoittaja: EETU HEINOEi hitto teijän kanssanne... Ehkä meijän kannattais muistaa nyt esimerkiks se et miten paljon ja miten osa kuskeista ajaa? Sirkulla on vissiin 100cc 2t jollakin on 250cc 4T jollakin taas joku toinen? Osa vinguttaa, osa körröttelee harrastus mielessä. Tämäkin jo tuo eroja ja kuluja. Ja hei eihän tää ol mikään pers. aukisten laji? Ja eik se ol se ja se sama minkä verran rahaa niihin osiin ja huoltoihin menee, kunhan pyörä miellyttää ja tuottaa tulosta kuljettajalle, niin "mielihyvänä" kuin kilpailu tuloksissa?

Nim. Kyllästynyt lukemaan tätä foorumia...

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENmiten te uskallatte ajaa piikin tai 85 männällä joku 100 tuntia?!?!?!?!??!?!?! mä ajoin 85 männällä 10-15 tuntia ja rupes oleen jo siinä kunnossa että on järkee vaihtaa. tolla kawalla oon ajanu ny 10 tuntia ja ajattelin kattoo vähän ajan päästä missä kunnossa mäntä on?!?!?!?!?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAi jahas, siellä oli jo vähän muutakin juttua välissä.

No just joo, vertasin tasan tarkkaan osien kestoa ja kuluja per ajotunti, joten joku keksii, että mun on tarvinnu uusia pakoaukon säätimen luistit, noin esim. Kyllä niilläkin, ihan tiedoksi vaan, semmoiset 300h ajeleepi, niillä main vaihdan uudet (eikä montaa kymppiä maksa), ettei vahingossakaan pääse kuluttamaan pesiin jälkiä.

Eikä tarvii ainakaan pariin vuoteen, näilläkään ajotunneilla, vaihtaa kiertokankeakaan, kun osaa jatkossa vaihtaa ne kannen O-renkaatkin silloin tällöin. Suosittelisin ihan muillekin 2T omistajille. Riippumatta siitä, että tuossa omassani sisempi on poikkeuksellisen lähellä palotilaa, kun sattuu olemaan samasta valusta isommalla porauksella kuin 85cc.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTäh?
Ajat piikin männällä 50h ja väität ettei TM/Jammu mäntä kestä 200h? Heinoa Jari, osasitko ollenkaan lukea kun vilkaisit sitä listaa?

Mulla on männät kestäneet, ennen kuin puhkeaa ensimmäinen killtävä kohta, 55 ja 86h. 55h ajetulla avastiin "vähän" spooria. Seuraavalla tapahtui kiinnileikkaaminen, sylinteri hoonattiin, eipäs kestänytkään, siinä rytäkässä kaksi mäntää ja kaikkiaan 13h niillä. Saman rytäkän yhteydessä vaihdettiin sitten kiertokankikin, jolla muuten alapään kunnosta päätellen olisi voinut hyvin ajaa tuplasti ainakin. Eipä tullut tässä mieleenikään kasata enää vanhoilla laatikon laakereillakaan.
Pakoaukon säätimeenkin laitoin samalla uudet laakerit ja tiivisteet.
Kytkinlevyt vaihdoin päitsile uusiin, eipä tullutkaan tässäkään mieleneeni, että joku Jari lähtisi reilun 100h ajetuilla.

Että onhan se tosiaan pyörän hiekkoutta että sitä huoltaa. Ennen kuin hajoaa eli ennen kuin on pakko. Toista se on Jari sulla?
Aikas paskoja vehkeitä noi kaikki missä on V-Forcen Reed

Kirjoittaja: JARI ROUVARIKiitos vaan Jouni terveisistä, samoin sinne. Onhan noita hyviä merkkejä useita, olen vaan valinnut yhden monista.

Vähän samansuuntaiset kokemukset 2t 125:stä, kuin Timolla. Paitsi, että en ikinä ole vaihtanut yhtään kytkin/välilevyä mopoihini ja vanhemmallani on ajettu sentään 230tuntia jo. Männilläkin on tullut ajeltua tosiaan aina yli 50h.
Ihmettelen tuota sirkun tuhlaamien osien määrää? Hyvä kun tiedetään merkki.
Et liene Purolle varsinainen myynninedistäjä kokemuksinesi.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENMusta se 150 cc nelari honda olis mainio peli tämmöseks crossiks mitä on noi kaikki thumpstarit sun muut. kun on polvi vielä toipilas niin en päässy siellä testipäivillä isojen poikien vehkeitten päälle niin ajelin 85 cc kotkalla ja 150 cc hondalla. :D mutta kyllä täytyy sanoo että polvet suussa sai ajaa sillä 150 cc hondalla mutta kyllä se pirusti kierti.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyyllähän noita ihan edukkaita tarjouksiakin tuli, loppujen lopuksi siitä pikkuporkkanastakin, mutta kun itse kunkin merkin ja mallin heikkouksia katselin ja laskeskelin niin kyllä se sitten uuteen Temmiin kuitenkin valinta kuitenkin osui.

Meni vaan se pahuksen pytty (olisi kai pitänyt vaihtaa niitä kannentiivisteitäkin, joskus) ja luovutus/kauppa sitä myöten purkautu, niin pienten lisälaskelmien jälkeen päädyin päivittämään tuon vanhan vaan -07:ksi. Kaiken muunkin ja rungon laakerien uusiminen siinä samalla oli sen verran pieni lisäkulu enää ja eihän tuommosta peruskunnostusta ja päivitystä ikinä myydessä saa takasin, jos euroakaan siitä.

Sitten tietty kun menin hassaamaan vielä sen ulkokuorenkin päivitykseen niin eikös tänään yhdellä reissulla puolet jo p*****a!

Se 150CRF oli tuntumaltaan vähän kuin se pakoaukon säätimen aukeamista vartoilisi. Kyllähän se jo reilusti ennen sitä rundialueen puolta väliä alkoi vetää ihan hyvin, mutta reippaasti tyhjäkäynnin yläpuolellakin vedättäessä se prkl stumppasi vielä paljon herkemmin kuin esim. KXF vakionakaan. Eli eipä siinä ollut kierrosalueessa kuin 1000-2000rpm, jolla se väänsi paremmin kuin tuo 100cc, mutta siinä heti alapuolella tulikin sitten äkkikuolema, osin varmaan jo sillä alueellakin. Hirveestihän se tuntui kyllä kiertävän. Heti perään oli pakko kokeilla EXC-F:ää ja se nyt oli sitä mitä nelarin muistelinkin olevan, semmoinen sitkeä, eikä tyhjäkäynnilläkään kötköttäen stumpannut, vähän kaasua ja heti kiihtyi nöyrästi mutta rauhallisesti. Eli ei tuo arvio tullut tottumuksen puutteesta, mutta pakko se oli kokeillen varmistaa ettei aika pahus ole kullannut muistoja.

Pikku-CRF oli myös kovasti pienen tuntuinen, jopa mulle pieni, ja käytöksestä päätellen vielä pienempi akseliväli kuin ilmoitetaan. Keula tuntui jäätyneellä spoorisella kynnetyllä pellolla jopa hyvältä, se oli ainut positiivinen siinä, olihan se sentään täysin vakio. Mm. ylä-T-kappale yhdessä peltistongan ja XR100-tyylin jalkatappien (ja kiinnityksen) kanssa ei myöskään antanut ihan sitä laatuvakutelmaa, mihin luulisi +1500e vs. CR85 saavan. Eikä se moottorikaan tuntunut mitenkään erityisen tehokkaalta tai ärhäkältä, vaikka kierroksia tuntui tosiaan piisaavan ihan älyttömästi. Heti perään mentiin kuitenkin kaverin kanssa enskaamaan ja mulla kuitenkin 85cc pytty kiinni ja kaikki enskaviritykset.
Eli eipä taida tuosta tulla vielä ensikaudella mitään junnuluokkien voittajapyörää. Tai tiedä häntä mitä niistä tulee, nyt jo näyttää jenkeistä saavan kannesta alkaen viripalikkaa. Eli ne joilla on varaa ostaa muutama moottori kaudessa virittää ja voittaa?

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENEn nyt kyllä tiedä mitä toho sirkun listaan sanois. Kyllä sä aika paljon vaihtelet niitä osia vielä enskassa. mä vaihan crossissa kawasakissani:
-mäntä 15-20 h
-kiertokanki 40 h
-petilaakerit 50 h
-öljyt joka toinen kerta
-läppiä en ole joutunut vaihtamaan?
-enkä pakoaukonsäädintä vaihtamaan?
-takajarrupalat heti kun siltä näyttää (ehkä 4 kertaa kesässä, talvella 4 kertaa)
-ei kannata könytä niin ei tarvi oikasta pakoputkee
-nelarissakin PITÄÄ pestä putsari aina kun on ollut ajamassa (vielä akuutimpi kuin 2-t:ssä)
sitten mitä ollaan husqvarnassa vaihdettu (tosin sillä on ajettu vasta 10 tuntia)
-2 kertaa öljynsuodatin ja öljyt
-bensaa menee paljon enemmän kuin piikkisellä 2-t:llä
Nyt loppu motivaatio kirjottaa. usko sirkku vain että 4-t on kalliimpi ylläpitää mutta silti seuraava pyöräni.

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENKyllä harrastus tulee kalliiks jos sitä noin paljon joutuu koko ajan remppaamaan
Omat Kokemukset 2tahtipeleistä pelkästään positiivisia.
Tosta Sirkun listasta en tiedä,Kotarin männällä ajaa ainakin 90h,läppiä en ole ostanut koskaan,änärin villat säilyy ainakin vuoden eikä ole ongelmia äänissä,Koneeseen ei ole tehty mitään remppaa ensimmäiseen sataan tuntiin.
Oma peli on-06 125 exc kotari,jolla reilu vuoden ajettu,kulut rajottuu 2sarjaa kytkimen välilevyjä,yks mäntä.Ei ole mitään ongelmia.Jarrupaloja kuluu ihan saman verran kun nelarillakin.Säätäminenkin on helppoa,ei sitä tarvii paljon rassata,talveks laittaa isomman pääsuuttimen ja se on siinä.
Näin meikä on ainakin pärjännyt hyvin,tietysti jos rassata haluaa niin miksei..
Niin ja ikinä en ole käyttänyt talvella putsariöljyä..lukuunottamatta Päitsin perjantaita.T-Timo