Kuljettajat ja järjestäjät riidoissa, Bolt ja Lettenbichler johtivat protestia

Billy Bolt ja Manuel Lettenbichler ajoivat yleisön edessä olleen, kisan päättäneen X-Loopin vain näytösluonteisesti läpi, jättäen osan siitä ajamatta.
Kuva
Future7media

Vuoden 2025 Hard Enduro World Championshipin neljäs osakilpailu, Hixpania Hard Enduro Espanjassa, sai erikoisen päätöksen, kun kärkikuskit Billy Bolt ja Manuel Lettenbichler johtivat kuljettajien yhteistä protestia radan lopun X-Loop-osuutta vastaan. Päätöksen seurauksena kilpailun “viralliseksi” voittajaksi julistettiin kokenut Graham Jarvis, vaikka Bolt ja Lettenbichler hallitsivat kilpailua alusta loppuun.

Kilpailu käytiin nopeissa ja kuivissa olosuhteissa sateen väistyttyä. Bolt ja Lettenbichler kävivät koko kisan ajan tiukan kaksinkamppailun, jossa johtopaikka vaihtui useita kertoja. Mario Román ajoi kolmantena. Kun kolmikko saapui radan viimeiselle X-Loop-osuudelle, kuljettajat päättivät yhdessä keskeyttää varsinaisen kilpailun turvallisuussyihin vedoten. Bolt ehti paikalle ensimmäisenä noin 20 sekuntia ennen Lettenbichleriä.

Lopulta Bolt, Lettenbichler ja Roman ajoivat mäkiosuuden yhdessä vain yleisön viihdyttämiseksi. Jarvis ja italialainen Sonny Goggia, jotka olivat kauempana tuloksissa, ajoivat kuitenkin koko merkityn reitin läpi – ja Jarvis kruunattiin viralliseksi voittajaksi 52-vuotiaana. Kumpikaan heistä ei kuitenkaan ole ilmoittautunut koko MM-sarjaan, joten he eivät saaneet MM-pisteitä suorituksestaan. Bolt merkittiin kolmanneksi.

– Tilanne oli outo, mutta tärkeintä on, että kuljettajat pitivät yhtä. Meidän täytyy varmistaa, että hard enduro pysyy moottoripyöräkilpailuna eikä muutu pyörän työntämiseksi, Bolt perusteli.

– Yritimme pyytää muutoksia jo ennen kilpailua, mutta meitä ei kuunneltu. Kuljettajilla täytyy olla enemmän sananvaltaa, lisäsi Lettenbichler.

Román puolestaan korosti radan olleen muuten hyvin toteutettu ja kilpailun sujuneen urheilullisessa hengessä, mutta ymmärsi kärkikuskien ratkaisun. 

-Billy (Bolt) ja Mani (Lettenbichler) olivat pysähtyneet ennen loppua ja minun täytyy kunnioittaa heidän päätöstään. Loppu oli aivan liian vaarallinen ja me riskeeramme henkemme näissä paikoissa. Minä en halua kilpailuista missään nimessä yhtään helpompia, mutta niiden täytyy olla turvallisempia, Roman kertoi.

Jarvis suhtautui voittoon pilke silmäkulmassa.

–  Kun minulle sanottiin, että jos ajan mäen ylös niin voitan, niin ajoin. Ei se minua haittaa, minä voitin, nauroi Jarvis. 

Järjestäjien vastine

Täyteen kaaokseen ja epätietoisuuteen päättyneen kilpailun jälkeen järjestäjät julkaisivat seuraavan tiedotteen asiasta:

Noin klo 11.45, viisitoista minuuttia ennen lähtöä, useat kuljettajat kokoontuivat yhdelle radan alkuosuuksista ja ilmoittivat kieltäytyvänsä ajamasta suurta osaa radan loppuun kuuluvasta Hixpania Hill -osuuden reitistä. He menivät tämän jälkeen järjestäjän puheille ja vaativat muutoksia rataan.

Tuossa hetkessä, vain 15 minuuttia ennen starttia, oli käytännössä mahdotonta toteuttaa vaadittuja muutoksia. On muistettava, että koko rata oli tarkastettu kuljettajien toimesta perjantaina 19. päivänä ilman, että järjestäjälle olisi ilmoitettu mistään ongelmasta. Siitä huolimatta kerroimme heille, että tekisimme joitain näistä muutoksista heidän turvallisuushuoliensa perusteella.

Samoin järjestäjä ei hyväksynyt erästä toista joukkoa muutoksia reittiin, sillä ymmärryksemme mukaan Hixpanian loppuosa on teknisesti vaativampi jakso, jossa voidaan tehdä virheitä, tapahtua ohituksia… ja näin jännitys säilyy aivan viime hetkeen maaliin asti. Tämä on sitä, mitä ymmärryksemme mukaan yleisö Hixpania Hillillä odottaa, emmekä siksi hyväksyneet kaikkia pyydettyjä muutoksia. Korostamme kuitenkin, että ne muutokset, joita pyydettiin “turvallisuussyistä”, toteutettiin jopa kilpailun ollessa jo käynnissä.

Tästä huolimatta osa kärkikuljettajista päätti järjestää protestin ja jättää vapaaehtoisesti ajamatta osan radan loppuosuudesta — vaikka se oli merkitty, viitoitettu ja toimitsijan osoittama oikein. Reitin osittainen ohittaminen johti siihen, että maaliintulojärjestys ei vastannut lopullista tulosluetteloa. Tästä syystä huomioon otettiin vain ne kaksi kuljettajaa, jotka ajoivat 100 % reitistä (Graham Jarvis sijalla 1 ja Sony Goggia sijalla 2). Muut tulokset määritettiin edellisen aikatarkistuspisteen mukaan. Nämä tulokset hyväksyttiin ja vahvistettiin FIM:n tuomariston kokouksen jälkeen.

Pahoittelemme syvästi sitä, ettei mahdollisia erimielisyyksiä radan suhteen ilmoitettu etukäteen, sillä meille ammattilaisten mielipiteiden ja arvioiden kuunteleminen on aina rikastuttavaa. Painotamme kuitenkin, että kaikilla kuljettajilla oli mahdollisuus tarkistaa rata perjantaina, ja jokainen osuus oli etukäteen tarkastettu moottoripyörällä ratamestareidemme toimesta ajettavuuden varmistamiseksi.

24MX Hixpania Hard Endurossa ymmärrämme ja kunnioitamme kuljettajien oikeutta esittää vaatimuksiaan, sekä heidän päätöstään käyttää Hixpaniaa näyttämönä siihen, jos he katsovat sen edistävän lajin kehitystä. Hylkäämme kuitenkin sen, että tämä protesti vahingoittaisi yleisöämme, jolle olemme velkaa suurinta kunnioitusta, sillä he ovat todellisia päähenkilöitä ja minkä tahansa kilpailun sielu, ja he ansaitsevat nauttia parhaasta mahdollisesta näytöksestä.

Lopuksi haluamme kiittää järjestäjätiimin, henkilökunnan, ratamestareiden, kilpailunjohtajien, toimitsijoiden ja vapaaehtoisten ponnistuksia, jotka yhdessä tekevät mahdolliseksi korkealaatuisen tapahtuman. Vahvistamme sitoutumisemme jatkaa kehittämistä, jotta ensi vuonna, 10-vuotisjuhlamme kunniaksi, voimme tarjota parhaan näytöksen, jonka olemme koskaan tuottaneet.

MM-sarjan pistetilanne TOP 5:

  1. Manuel Lettenbichler (GER), KTM, 107pts
  2. Billy Bolt (GBR), Husqvarna, 89pts
  3. Mitch Brightmore (GBR), GASGAS 73pts
  4. Wade Young (RSA), GASGAS, 62pts
  5. Mario Roman (ESP), Sherco, 54pts

Sarjassa ajetaan vielä kolme osakilpailua.