Kasapäin rangaistuksia, palkinnot jaettiin illalla

Kuva
Jani Hovi
Eemil Pesonen hallitsi MX125-luokkaan Alavudella. Päivän puheenaihe oli puolestaan kuljettajien rangaistukset.

Sulo Hautala nappasi tuttuun tyyliin MX125-luokan ensimmäisen erän holeshotin nimiinsä, mutta menetti jo ensimmäisellä kierroksella kärkipaikan Eemil Pesoselle. Arttu Sahlsten ei onnistunut startissa aivan parhaalla mahdollisella tavalla, mutta nousi jo toisella kierroksella kakkoseksi ja ohitti erän puolessa välissä kärjessä olleen Pesosen ja ajoi erävoittoon. Pesonen oli kakkonen, Matias Miettinen kolmas, Hautala neljäs ja Veeti Nieminen viides. 

Erän jälkeen kilpailun tuomaristo ilmoitti, että luokan tuloksia tutkitaan vielä, useamman kuljettajan syyllistyttyä lippurikkeeseen. Tilanne sai alkunsa, kun yksi kuljettaja kaatui radan vauhdikkaan alamäen alla olevan ison hyppyrin jälkeen. Lippumies nosti ensin heiluvan keltaisen lipun ylös ja sen jälkeen punaristilipun. Erän voittoon ajanut Sahlsten oli yksi kuljettaja, joka syyllistyi tilanteessa rikkeeseen. Sahlsten hyppäsi hyppyrin yli heiluvan keltaisen lipun aikana, mutta ei saanut aluksi tuomaristolta rangaistusta asiasta. Vasta kun kaikki kisaerät olivat ajettu, piti tuomaristo pitkän palaverin, jossa Sahlsten sai 10 sijan rangaistuksen ja oli näin ollen tuloksissa erän 11. Näin ollen Pesonen nousi voittoon, Miettisen ollessa toinen ja Hautala kolmas. Tilanteessa 10 sijan rangaistuksen saivat myös Anton Agge, Roope Vikström ja Sasu Koivunen.

Topias Kontto nappasi toisen erän holeshotin, ennen Hautalaa ja Aleksi Piristä. Pesonen nousi kuitenkin jo ensimmäisellä kierroksella kärkeen ja ajoikin selvään erävoittoon. Kontto ajoi toisena aina kahdeksannelle kierrokselle asti, kunnes huonomman startin ottanut Miettinen nousi hänen ohitseen. Miettisen ilo oli lyhytaikainen, kun hän kaatui todella rajusti samassa hyppyrissä, jossa luokan ensimmäisen erän kaatuminen oli tapahtunut. Miettisen edellä toinen kuljettaja kaatui hyppyrissä, eikä perässä tullut Miettinen nähnyt keltaisia lippuja. Miettinen tajusi ilmassa tilanteen ja näytti laskevan pyörän ilmassa käsistään. Kontto nousi takaisin toiseksi, ennen kuin parin kierroksen kuluttua Pirinen tuli hänen ohitseen. Pirinen ajoikin Pesosen perässä toisena maaliin, Topias Reinikaisen oltua kolmas. Kontto oli neljäs ja kaatumisen jälkeen nousun tehnyt Miettinen viides.

Kilpailun jälkeisessä tuomariston kokouksessa Miettinen sai kuitenkin 10 sijan rangaistuksen, hänen hypättyään heiluvalla keltaisella lipulla tilanteessa, jossa hän itsekin kaatui. Näin ollen viidenneksi nousi Sahlsten, joka otti huonon startin, eikä päässyt erän aikanakaan ihan totuttuun vauhtiin.

Kaikkien vaiheiden jälkeen Pesonen vei päivän totaalin nimiinsä ennen Reinikaista ja Niemistä.

SM-pisteissä Miettinen pitää johtopaikkaa hallussaan 12 pisteen erolla Sahlsteniin. Reinikainen on kolmantena, mutta jo 45 pistettä Sahlstenista.

Kommentit

Lähettänyt Miika Salo : Ma, 08/25/2025 - 10:02

Oma poika näki liput, joten minulla ei ole lehmää tässä keskustelussa ojassa. Mutta tuomiot on osaltaan väärin. Omin silmin näin tuon Miettisen tapauksen, joka johtuu vain ja ainoastaan alla olevasta asiasta. Onneksi ko kuljettaja ei nähtävästi loukannut itseään.

Tuo lippupaikka korotettuna notkon pohjan jälkeen (jotta liputtaja näkee hyppyrin taakse), kovavauhtisessa paikassa joka on spooreja täynnä. Lippupaikka on yksinkertaisesti aivan väärä. Kuljettajien on todella mahdoton nähdä liput ennen nokkaa ja ottaa vauhti turvallisesti pois. Tämä pitäisi kyllä tajuta jokaisen joka on itse joskus kilpaa ajanut. Oikea tapa olisi että tässä hyppyrissä olisi erikseen takaliputtaja ja laskettaisiin etulippupiste mahdollisimman matalalle jotta kuljettajat voi lipun nähdä. 
 

****
Sitten toinen asia josta en jaksa lopettaa valittamista. Varikko on täynnä jos jonkinnäköistä viskaalia keltaliivit päällä. Tämä ei toki ole Alavuden vika, nämä ihmiset hoisi virkaansa hyvin. 

Mutta vapauttakaa nyt siellä SML:n suunnalla edes toi SM varikko ajamiseen ja laittakaa nämäkin ihmiset lippupisteille. Kyllä kaikkien pitäs viikonlopun kaatumisten jäljiltä tajuta että se AINOA OIKEAAN TURVALLISUUTEEN liittyvä asia on saada lippupisteille enemmän kuin yksi henkilö - ja ne sammuttimet ja varikolla ajamiset ovat täysin toisarvoista abstraktiivista turvallisuutta.

Nyt valot päälle niissä tuomaritorneissa Ja Nuijamiestentiellä.

Kieli
suomi