Kuljettajan vastuu säännöistä
Kauden 2018 enduron lajisäännöt julkaistiin virallisesti maanantaina. Suuria muutoksia säännöissä ei ole, mutta muutamia pieniä asioita niihin on täsmennetty. Yksi täsmennyksen kohta liittyy kilpailun reitillä harjoitteluun. Uusi sääntö sanoo, että kaikki ajaminen kilpailun maasto-osuuksilla on kielletty 15 vuorokauden aikana ennen kilpailua. Tämä ajokielto on voimassa, vaikka siihen olisi maastoliikennelain mukaiset luvat.
Aiemmin säännön kohdalla on puhuttu harjoittelusta, joten näin ollen tulkinnan varaa ei enää jää siitä, mikä on harjoittelua ja mikä ei. Sääntöihin on myös täsmennetty, että tätä asiaa rikkovat kuljettajat saavat kilpailun vähintään viiden minuutin aikarangaistuksen. Kilpailun tuomaristo voi antaa harkintansa mukaan kuljettajalle myös kovemman rangaistuksen.
Toinen viime vuonna muutaman kerran esiin tullut asia on renkaan vaihtaminen kilpailupäivän aikana. Asia on lajisäännöissä kielletty (mikäli kilpailunjärjestäjä ei ole muuta erikseen ilmoittanut) ja nyt sille on säännöissä myös yhdenmukainen rangaistus, joka on kilpailusta sulkeminen.
Täsmennystä on saanut myös kypärän muokkausta koskeva pykälä, joka on uusissa säännöissä seuraava: Kypärään ei saa suoraan kiinnittää mitään lisävarusteita (kamera, valot, yms.). Lisävarusteet voidaan kiinnittää kypärän lippaan, edellyttäen, että varusteet ja kiinnitystapa ovat sellaiset, että ne eivät kaatumis- tai törmäystilanteessa aiheuta vaaraa kuljettajan terveydelle. Kypärän lipan kiinnitykseen on käytettävä kypäränvalmistajan alkuperäisiä kiinnitysruuveja.
Kuljettajan ja järjestäjän vastuu
Keskustelimme enduron lajiryhmän vetäjän Johan Vornasen kanssa päivitetyistä säännöistä.
- Eihän meillä paljon muutettavaa niissä ollut, mutta halusimme täsmentää muutamia asioita. Sääntöjen tekeminen on omalta osaltaan välillä haastavaa, sillä niistä pitää yrittää tehdä mahdollisimman tiiviit ja helposti luettavat, mutta samalla myös kaiken kattavat, Vornanen kertoo.
Säännöt ovat kilpailuissa kaikkia varten ja samalla Vornanen toivookin kaikkien kuljettajien myös kunnioittavan niitä.
- Järjestäjät ja valvojat eivät pysty seuraamaan kaikkea, mitä kilpailussa tapahtuu. Ainakin itse ajattelen, että myös kuljettajilla on oma vastuunsa noudattaa sääntöjä ja samalla tavallaan katsoa, että myös muut niitä noudattavat. Etenkin toivon, että maamme kärkikuljettajat toimisivat ikään kuin esimerkkeinä muille ja näyttäisivät, kuinka kaikki tehdään sääntöjen mukaan.
Kilpailijoiden lisäksi myös järjestäjillä on omat sääntönsä ja vastuunsa, joita heidän tulee noudattaa. Myös järjestäjien toimia valvotaan.
- Kilpailun järjestäjän vastuu kilpailustaan alkaa oikeastaan jo suunnitteluvaiheesta ja päättyy siinä vaiheessa, kun kaikki kilpailuun liittyvät asiat ovat saatu päätökseen. Me pidimme kilpailun järjestäjille koulutuksen lajipäivien yhteydessä, jolloin kävimme asioita läpi. Kilpailun järjestäjien toimintaa valvovat puolestaan nimetty kilpailun valvoja ja tuomaristo. Tänä vuonna meillä kiertää vakioporukka kaikissa SM-kilpailuissa valvojina ja tuomariston jäseninä, joten toiminta pysyy samassa linjassa koko vuoden ajan.
Sääntöjen lukeminen on jokaisen lisenssin omaavan henkilön velvollisuus, mutta valitettavan harva niitä kuitenkaan lukee.
- Lajiryhmästä kukaan ei halua kuulla kilpailijalta kommenttia, jossa kuljettaja kertoo tietävänsä säännöissä lukevan jotain, mutta ei ole kuitenkaan lukenut itse niitä, Vornanen päättää.
Säännöt löytyvät osoitteesta:
http://www.moottoriliitto.fi/ajajille/saannot/enduro/
Xracing