Kinnunen ajoi prätkäkortin ja suuntasi Israeliin

Kuva
Jani Hovi
Motocrossin Suomen mestari vuosimallia 2018, Santeri Kinnunen, suoritti syksyn kunniaksi moottoripyörän ajamiseen oikeuttavan ajokokeen. Endurokilpailuihin hän ei kuitenkaan ole suuntaamassa.

Santeri Kinnunen, 23, opetteli katupyörän ajamisen niksejä opetusluvan turvin. Vaaditut viisi ajotuntia hän suoritti kahden päivän aikana ja teoriaa hän harjoitteli nettiohjelman kautta. Teoriakoe meni läpi kertayrityksellä, samoin sen jälkeen perättäin pyörän käsittely- ja ajokoe. Kinnusen lompakkoon sujahti A2-luokan ajokortti. Voisi olettaa, että pitkänlinjan crossikuski hankki prätkäkortin osallistuakseen endurokilpailuihin. Näin ei kuitenkaan ole.

- Mietin kyllä, että nyt olisi mahdollisuus ajaa enskakisoja. Ei minulla kuitenkaan ole suunnitelmia niiden suhteen. En ole muutenkaan koskaan hirveästi ajanut enduroa, viime viikolla Säkylän cross country -kilpailun A-luokassa kolmanneksi sijoittunut Kinnunen kertoo.

- Kortin ajamisen taustalla on se, että lähden kolmen kaverini kanssa Israeliin endurosafarille. Tarkoituksemme on vetää kolme päivää "aavikolla". Sen perään ajelemme pari päivää adventure-pyörillä. Tarvitsen prätkäkorttia Israelissa.

Kinnunen ja hänen matkakumppaninsa lentävät Israeliin nyt lauantaina ja paluu tapahtuu perjantaina.

Paikallinen safarijärjestäjä suunnittelee tammikuun alkuun kolmen päivän tapahtumaa, jossa ajetaan niin sanotusti maan halki pohjoisesta etelään. Tuolloin määränpäänä on Saudi-Arabia, missä järjestetään Dakar-ralli ensimmäistä kertaa. Safari päättyy Dakarin avauspäivän seuraamiseen.

Kinnusen ja kumppaneiden retki on niin sanotusti Dakar-safarin testausta sillä erotuksella, että joukkio ei aja Saudi-Arabiaan saakka. Pyörät, opas, huoltoauto, majoitukset ja ruokailut hoituvat paikallisen safariyrittäjän kautta.

Tempaus kulkee nimellä "Eilat Desert Challenge". Sen suomalaisena koordinaattorina toimii Sami Kemppainen, jolla on pitkä tausta harrastetyylisestä moottoripyöräilystä sekä totisemmasta lumilautailusta ja tapahtumajärjestämisestä. Kemppainen myös toimi Kinnusen ajo-opettajana opetusluvalla.

- Santeri suoriutui oikein hyvin opetuksesta sekä teoria- ja ajokokeista. Mallioppilas, Kemppainen kehuskelee hyväntuulisena.

- Tällä samalla tavalla moni muukin kuski voisi helposti hankkia ajokortin. Tämä voisi olla vaikka kerhoissa hyvä tapa saada uusia enduroharrastajia tai ohjata crossareita enduron pariin. Ajo-opetukseen ja "inssiin" tarvitaan toki kilvellinen ja tehoiltaan oikeanlainen pyörä, mutta se voi olla vanhakin. Kuten meillä käytössä ollut Yamaha XT 600. Yksi henkilö saa opetusluvalla opettaa kolmen vuoden aikana kolmea kuskia. Koko kortin hankkiminen maksoi opetusluvan kanssa pari sataa euroa, mikä ei ole paha hinta. Ja Santeri tosiaan suoritti tarvittavat ajot vain parissa päivässä.

Kinnusen ja Kemppaisen mukana Israeliin suuntaavat endurossa kilpaa ajanut ja nykyään sähköpyörien vuokraustoimintaa muun muassa Himoksella pyörittävä Antti Lehtonen sekä offroad-toimittaja Marko Vihriä.

Israelin matkan jälkeen Kinnunen aloittaa pikavauhdilla valmistautumisen ensimmäiseen Tampere Supercrossiinsa, missä Jämsän Seudun Moottorikerhon edustaja ajaa nelipuolikkaalla KTM:llä pääluokassa.