
Keskiviikon kahvitauko, Markku Kiviaho
Kilpailuiden järjestäminen on usein haasteellista puuhaa. Torniossa jossa ajetaan Kaakamon motocross stadionilla pohjoisen kierroksen kilpailuja, on talkoolaisten saaminen kisapäiville välillä tuottanut melkoista päänvaivaa. Takavuodet ovat kuitenkin opettaneet kilpailunjohtajana toimivalle Markku Kiviaholle, että kilpailupäivänä se ei sitten enää onneksi ole probleema, vaan porukkaa on aina riittänyt.
Kerro itsestäsi jotain?
- Olen Markku Kiviaho Polar Cross Moottorikerhon nykyinen puheenjohtaja. Edellinen vuosi oli mia välivuosi ja olen ollut kaikkiaan nyt 6 - 7 vuotta kerhon puheenjohtajana. Mia on kaksi poikaa, jotka kummatkin ajaa motocrossia. Vanhempi poika ei enää aja sen kummemmin, mutta nuorempi on ihan aktiivinen vielä.
Minkälainen tausta sia on kaksipyöräisten parissa?
-Aina olen pyörien kanssa värkännyt ja tykännyt värkätä. Jossain vaiheessa sitten jälkikasvun mukana tulin tänne motocrossin puolelle ja sitä kautta sitten tuohon kerhotoimintaan mukaan.
- Jossain vaiheessa olen sitten itse harrastanut sen verran, että sarjacrosseja olen ajellut ja kuntoillut.
Toimit kilpailunjohtajana Tornion kilpailussa pohjoisen kierroksella, kuinka vaikeaa on järjestää neljä kilpailupäivää?
- Se on aika haasteellinen homma, koska meillä on kuitenkin aika pikkuinen kerho. Viime vuonna oli n. 90 perheenjäsenyyttä ja siitä kun katsotaan aktiiviset, niin niitä oli joku 40. Tämä alustava työ on erittäin haasteellinen. Tosin ainakin takavuodet ovat opettaneet sen, että kilpailupäivänä ei ole sitten ollut probleemaa. Silloin on riittänyt porukkaa, mutta se on aina arvoitus.
Miten teillä pohjoisessa onnistuu lippumiesten kerääminen neljälle kisapäivälle, tuottaako se ongelmia?
- Se on kanssa yksi niistä haasteista. Meillä tarvitaan kierrokselle sellainen 20 - 22 ratatuomaria ja nyt on reilu 25 nimeä listassa siihen toimeen, mutta omat haasteensa on siinäkin.
Entä minkälainen kulttuuri teillä on pohjoisessa muuten talkooporukan kasaan saamisessa, koska täällä etelässä se tuntuu välillä todella hankalalta?
- No se on sama probleema täällä pohjoisessa. Joku kaveri on sanonutkin, että talkoot on vanhan aikaista. Kyllä sitä porukkaa kuitenkin aina jostain löytyy ja ei nyt voi sanoa, että pilvin pimein, mutta kuitenkin niin, että saadaan hommat hoidettua. Samalla koitetaan ymmärtää, että kesäaikaan tuppaa kaikilla olemaan omat kiireensä. Tämä harrastus vie kanssa oman aikansa, kun jälkikasvut ajaa. Ei taideta aina keritä kahteen paikkaan yhtä aikaa.
Onko yhteistyökumppaneiden hankinta kilpailuihin vaikeaa?
- En sanoisi niinkään. Tietenkin on sillä lailla, että jokaisen pitää joka on kerhossa käyttää niitä omia kanavia ja sen kautta löytää niitä yhteistyökumppaneita. Siihen hommaan pitää jalkautua ja käydä paikanpäällä kyselemässä. Aika mukavasti me ollaan niitä saatu ja se on välillä vähän sellaista vaihtokauppaa paikallisten yrittäjien kanssa. Minun mielestä se on toiminut ihan hyvin.
Mitä on odotettavissa tämän vuoden pohjoisen kierrokselta?
- No itse pohjoisen kierros, jos tämä viikkokilpailu jää pois, niin se kutistuu ja porukka karkaa takaisin etelään. Tietenkinhän se vaikuttaa silloin koko pohjoisen kierrokseen.
-Se on kuitenkin mielestäni sellainen tosi hieno tapahtuma. Ja jos ajattelee pohjoisen kierrosta kokonaisuutena, niin se taitaa olla aina suurimpia motocross tapahtumia kesässä. Siinä viikon aikana aika iso karavaani kiertää pohjoista.
Onko pohjoisen kierroksella erityinen merkitys kilpailijoille?
- Kyllä varmaan on. Tuolla varikolla kun kuuntelee niitä juttuja, kun muistellaan menneitä; niin on se siinä suhteessa hyvä tapahtuma. Ja niinä välipäivinä on sellaista vähän leppoisampaa yhdessäoloa kilpakumppaneiden kanssa, kuulemma on paljon jäänyt hyviä muistoja.
Onko pohjoisen kierros on mielestäsi kehittynyt vuosien varrella?
- Aikaisemmin, sanotaan semmoinen vajaa kymmenkunta vuotta sitten, oli pohjoisen kierroksen tapana alkaa SM-kisoilla ja sitten oli viikolla ja seuraavana viikonloppuna näitä kansallisia kilpailuja. SM-luokan MXA:n kuljettajista jäi silloin yleensä sellaiset 20 kaveria kiertämään vielä sen pohjoisen kierroksen kansalliset kilpailut. Se oli minun mielestä tosi hyvä asia näille nuorille kuljettajille, ne näkivät silloin niitä SM-kuskeja kansallisissakin kilpailuissa.
- Nykyinen kilpailuformaatti on siis vähän erilainen. Tänä vuonna on kuitenkin hyvä, että me on tänne Tornioon Kaakamon motocross stadionille saatu MX1-luokan SM-osakilpailu. Tämä on seuran historiassa ensimmäinen ihan oikea SM-osakilpailu, tosin joskus takavuosina on ajettu B-piikkien SM, mutta tämä on silti tällainen ensimmäinen iso SM-kilpailu. Samalla se on seuran 25-vuotis juhlakilpailu, koska seura on perustettu 1989.
- Sanotaanko, että seuratasolla se on kehittynyt kovastikin. Puitteet on viimeisen päälle monessa paikkaa.
Miten motocrossin harrastaminen on mielestäsi kehittynyt Pohjois-Suomessa ja vaikuttaako kilpailuiden järjestäminen siihen?
- En sanoisi, että kilpailut suoraan vaikuttavat siihen. Tosin, kun nuoria kavereita tulee ja he näkevät omia idoleitaan ja he innostuvat siitä sitten enemmän. Ja kun se jälkikasvu innostuu, niin vanhemmatkin innostuvat siitä ja tätä kautta se vaikuttaa.
Minna Valonen