Keskiviikon kahvitauko, Jari Värelä
Kerro vähän jotain itsestäsi?
- Joo mä olen keski-ikäinen keskisuomalainen perheen isä.
Miten olet aikanaan ajautunut moottoripyörien pariin?
- Silloin ei ajamista aloitettu vielä ihan minicross iässä, mutta 16-vuotiaana, kun sain omaa rahaa, niin siitä asti on aina joku pyörä ollut. Olen ajanut enskaa ja crossia kanssa. Kotinurkilta kulki Päitsi ja Suurajot, pärinät on ollu aina lähellä. Autohommiin ei kynnet pitänyt taloudellisesti, mutta aina mulla on pyörä ollut.
Montako Päitsiä olet ajanut?
- Päitsejä, hmm.. en oo ihan varma, en ole koskaan laskenut. Neljällä eri vuosikymmenellä olen ainakin Päitsiä ajanut. 1980 oli eka, olisin varmaan ajanut jo 1979, mutta rahat ei riittänyt, ei silloin ollut sponsoreita niinkun nykyään on. Kilpaa mä aloin ajaa jo 1977 ja viimeisin Päitsi minkä oon nyt ajanut oli 2010, silloin täytin 50 vuotta. Olen siis kiertänyt kisan varmaankin reilut 10 kertaa.
Mikä on parhaiten mieleen jäänyt muisto Päitsiltä?
- Voi voi se on varmaankin vuodelta 1995. Mulla on palkintopytyssä vieläkin siitä kisasta mäntä. Silloin mulla oli ollut taukoa ajamisessa ja oli pudonnut B piikkeihin. Olin silloin 35-vuotias ja kilpakumppanit oli paljon mua nuorempia. Ajoin kisassa toiseksi ja luokan voitti silloin ekaa Päitsiään ajanut yks Juha Salminen. Mulla sattu kisassa silloin kaikkee dramaattista, pyöräkin leikkas kiinni Kuhmoisissa, pääsin kuitenkin ajamaan ylös Jyväskylään ja siitä Helsinkiin, pyörä jotenkin pysy ehjänä. Silloin oli kylmä ja lunta oli tosi paljon. Reitti oli kamelin kyttyrää ja rankkaa spooria.
- Toinen muisto, joka nyt tulee mieleen on 2010 vuodelta, jolloin en ehtinyt harjoitella Päitsiä varten ja kisassa tuli enemmän ajo tunteja, kun koko talvena sitä ennen. Päätin kyllä silloin, että näin vähillä harjoitteluilla en enää lähde Päitsiä ajamaan.
Mikä ajamisessa on se juttu? Miksi enskaa ajetaan?
- No kilpailuhenkisesti ne jotka tykkää ajaa kisaa. Mie se on hyvää kuntoilua, olen huono juoksemaan tai kävelemään tuolla tiellä. Ajaessa syke, pulssi nousee huomaamatta. Yks tuttu kaveri sanoi, että ajaessa ei tartte aatella mitään muuta kun ajamista. Hiihtäessä voi esimerkiksi ajatella vaikka työasioita, mutta ajaessa ei pysty.
- Sitten vanhemmiten on myös oppinut arvostaa sitä, että ajamisen kautta on oppinut tuntee monenlaisia persoonia ja tavannut paljon ihmisiä.
Minkälaisilla renkailla kannattaisi nyt lähteä Päitsille?
- Mä olen nastoittanut nyt syvempään, että renkaat olisi pikkusen tukevammat samalla. Yksi hyvä on käyttää rallinastaa renkaan keskellä ja se pitää yllättävän hyvin metsässäkin. Mutta periaatteessa perinteisellä rengastuksella, vaan syvempään nastoitettuna nyt, kun lunta ei ole ja on kiveä ja kalliota. Toisaalta jos reitillä on pehmeetä pitää pitkä nasta ja se auttaa kuravellissä.
- Vaikeeta tosin sanoo, ennen kuin näkee lopullisen kelin, mitä se sitten on.
Miten nastarengas kauppa on käynyt tänä talvena?
- Vuoden vaihteeseen asti ihan kun ennenkin. Alkuvuodesta on sitten ollut ehkä noin 15-20% hiljaisempaa. Siihen vaikuttaa sekin, että Päitsillä on niin vähäinen osallistujamäärä ja se että jäärata kisoista on varmaankin puolet peruttu.
Minkälaista nastarengasta suositaan tänä päivänä harrastaja käytössä?
- No perusperiaatteelta harrastaja haluaa renkaan, joka kestää.
Onko crossiin ja enskaan eri nastarenkaat?
- Enduroon halutaan rengas, jossa on suht iso ilmatila; se ei hakkaa käsille, kun on kiveä.
- Crossiin taas ei ilmatilaa tarvita niin paljoa. Matala ja tukevarunkoisempi rengas on crossissa parempi, se ei nuljua ja siinä ei silleen kaadu nappulat alle.
- Nastat on samanlaiset enskassa ja crossissa.
Kumpaa odotat enemmän keväällä viljely pellolle vai enska polulle pääsyä?
- Oikeastaan tykkään ajaa talvella enskaa ja saatan odottaa talvea. Talvella on niin kiva ajaa enskaa. Tykkään kyllä ajaa kesälläkin, mutta en niin paljon. Eli vastaus kysymykseen on, että saatan kyllä odottaa enempi pellolle pääsyä.
Onko traktoreihin saatavilla erilaisilla kuvioilla nappularenkaita ja onko niissä pito eroja?
- Kyllä kai traktoreihin on erillaisilla kuvioilla renkaita. Se riva malli tunnetaan ja teollisuus käyttää varmaan sileämpää. Pala on kaikissa saman näköinen. Oon mä kyllä nastoittanutkin traktorien renkaita, mm. isoja heinäpaaleja kuljettaville. Ketjuilla ajaminen on meinaan aika hankalaa pikitiellä.
Minna Valonen