Flattrack-kuljettajat yhteistreeneissä Espanjassa

Teksti
Saku Purtilo (vas.) ja Lasse Kurvinen (oik.) treenasit yhdessä Keski-Euroopan kuljettajien kanssa.
Kuva
Jukka-Pekka Purtilo
Suomalaiset flattrack-kuljettajat vetivät yhteistreeneä Espanjassa ja mukaan liittyi myös iso joukko muita kuljettajia.

Lasse Kurvisen Amerikan kisasuunnitelmat paloi niin sanotusti pohjaan KTM factory racingin vetäytymisen sekä KTM:n kehitystiimin Wally Brown racingin rahoituksen päättymisen johdosta. KTM tehtaan protyyppi pyörillä oli tarkoitus ajaa jo kauden avauksessa Daytonassa maaliskuussa. ”Olihan se aika järkytys, kun neuvottelujen ja sopimuksen hieromisen jälkeen valmistautuminen valuu hukkaan. Mutta taustalla oli paljon isommat syyt, moni kuski jäi ilman tiimipaikkaa ja KTM tehdaskuskienkin sopparit purettiin 2 vuotta ennen aikaisesti, työntekijöitäkin irtisanottiin”, toteaa Kurvinen. 

Silloin kun asiat eivät mene kuin tahtoisi, on pakko nöyrtyä suunnitelmien muuttumiseen itsestä riippumatta. Urheilussa ei voi jäädä polkemaan paikalleen vaan harjoittelun on jatkuttava ja aika kannattaa hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. ”Päätin jo jääratakauden loppusuoralla, että lähden treenaamaan flättiä euroopan radoille heti kuin mahdollista. 

”Ehdotin viime kauden Tsekin maailmanmestarille Ervin Krajkovicille, että lähdetään Barcelonan alueelle treenaa pääsiäisen aikaan. Siitä asiat loksahteli paikalleen ja hetken päästä olikin kolmas mestari Espanjan Gerard Bailo ja MM nelonen Ondrej Svedik mukana”, kertoo Kurvinen taustoista. Harjoitusleirille piti ilmestyä myös Italian mestari Matteo Boncinelli, mutta miestä ei näkynyt. Ilmestyihän treeneihin Espanjalaisia kuskeja, oikeastaan circuit racingin superstaroja. Treenikavereina oli roadracing kuskeista Marq Marquez ja velipoika Alex, Alberto Arenas, Pedro Agosta, Jose Rueda, Deniz Öncu. Tito Rabatin kanssa oli näistä parhaimmat treeni, jos Tito teki virheen tai jäi, niin se hyppäsi oikaisemalla heti perään. Kunnon toisen puskemista treeneissä. Nämä treenit jää kyllä muistoihin!

Suomalaiset kuskit yhteisleirille

Kurvinen etsi sosiaalisen median kautta kuljettajaa kalustolle Barcelonaan, jotta säästyisi aikaa matkustamiselta. ”Muutama vaihtoehto oli ja sitten Saku Purtilon isä otti yhteyttä niin sovittiin että Saku lähtee mukaan. Onhan se hyvä kun Saku lähti mukaan aivan erilaisille radoille treenaa ja mikä parasta, kun näkee mestarien ajamista ja heti pääsee opettelemaan uutta”. Jukka-Pekka hoiti kaluston perille ja kuskit lensi suoraan treenipaikalle”. 

Treeniradoiksi Kurvinen oli sopinut Alcarras Circuitin ja Roccos ranchin flat track radat. Kurvinen otti mukaan myös motocrosspyörän, jolla pääsi avaamaan myös crossikauden. Alcarras circuitilla ajettiin teknistä tt-rataa, jossa on mutkia molempiin suuntiin. Rata muuttui jokaisella ajokerralla ja myös päivinä, joten koko ajan oli haastetta ajamisessa. Kastelun jälkeen jääliukasrata muuttuu pitäväksi, mutta reunoilta kuivuva rata on jo hetken päästä todella pölyliukas ja renkaat alkavat jarrussa sekä kiihdytyksessä ulisemaan. Marquezin veljesten kanssa rata olikin yhtä mustaa uraa, josta ei voinut lipsua sivuun vaan todella tarkkaan ja smoothisti piti ajaa.

Roccos ranchilla ajettiin yhtenä privaatti päivänä puolen mailin ovaalia. Rata on vähän pomppuinen ja kivinen savirata, joka samalla tavalla muuttuu nopeasti ajokertojen välillä. Muutoin roccoksen treenit ajettiin tt- radalla yleisillä vuoroilla, keskiviikkona olikin nuoret roadracing starat ajaa rr sadekumeilla porukan treenit. 

Treenimäärä riippuu säästä ja kuskien määrästä

Espanjassa on loistavat puitteet flattrack treeneille. Tekniset radat ja osaava radan hoito, mutta asioilla on aina kaksipuolta. Privaattivuorot maksavat ja kuskeja olisi oltava vähintään kuusi jakamassa kustannuksia. Haastetta on löytää yhteistä aikaa, mutta myös sitoutuneita kuskeja. Nytkin kaikki eivät ilmestyneet paikalle ja aina oli etsittävä somesta sekä ulkomaan ajokavereilta ajopäivistä. Ajoitus oli juuri oikea, kun saimme ajaa huikeiden kuskien kanssa ja opittiin paljon. Kurvinen takoi flattrackia yli kymmenen tuntia ja motocrossiakin reilu kolme tuntia. Siihen päälle vielä vähän kuntosalia ja hölkkää. Ehdittiin katsomaan Rico Salmelan testejäkin Catalonia Circuitilla.

Suomalaisten kisasuunnitelmat

Saku Purtilo (15) starttaa toiseen flattrack kauteen 450 kuutioisella hondalla. Saku kilpailee pohjoismaissa, Hollannissa ja Saksassa. Sakulle treenaaminen kovilla radoilla oli uutta, mutta nuoreen kuskiin vauhti tarttuu nopeasti. Reilu 7 tuntia treeniä ennen kauden alkua antaa hyvän tuntuman ensimmäiseen kisaan. Sakun isä Jukka-Pekka toimii flattrack lajivastaavana ratalajiryhmässä ja puuhaa yhteistyössä Ruotsin lajiryhmän kanssa uutta pohjoismaiden (Scandinavian flattrack) sarjaa. Sarjan ensimmäinen osakilpailu ajetaankin Hyvinkäällä toukokuun alussa.

Kurvisen kisakalenteri meni taas aivan uusiksi, mutta Amerikan kuvio on edelleen mukana. Kuvioiden selvitykset käynnissä ja samalla katsotaan mahdollisuuksia treenata ja ajaa mahdollisimman kovia kisoja Euroopassa. ”Amerikan reissuihin ei voi budjettia tuhlata ilman konkretiaa, kaksi reissua on jo maksanut yli 20000 euroa, joten euroopassa treenaaminen ja kisatuntuman ylläpitäminen on oikeastaan pakollista tässä kohta. Vauhti on hyvällä tasolla nyt, kunto kohdallaan ja kalusto huolletaan ja ollaan valmiita viimeiseen rutistukseen. ”Kerrotaan kisasuunnitelma myöhemmin, mutta onhan tämä jo aivan älytöntä kun tässä vaiheessa kautta on kisattu ja treenattu Amerikan top50 kuskien kanssa Floridassa ja euroopan flattrack maailmanmestarien yhteisleiri toteutui sekä tämän päälle vielä road racing superstarojen kanssa treenit. Marques veljesten, Acostan, Garderin, Rabatin kanssa väännetty radalla niin tästä on hyvä jatkaa”, kertoo Kurvinen.