Aholan lauantai Portugalissa, omin sanoin

Mika Ahola ajoi voittoon Portugalin ensimmäisenä ajopäivänä ja mies oli ansaitusti tyytyväinen- Lopputulos oli todella hyvä, ongelmista huolimatta. Hankaluuksia tuotti tänään extremetestin kalliokinkaman ylitys. Tutustumiskierroksella se meni hienosti yli, mutta ensimmäisellä kellotetulla kerralla oli ongelmia. Pääsin kinkaman lähes ylös asti, mutta takarengas rupesi sutimaan lopussa. Pitoa ei löytynyt ja valuin pyörän kanssa alas. Sitten valitsin kiertoreitin, jossa aikaa menee noin viisi sekuntia enemmän. Hävisin tuolla pätkällä yhteensä 12 sekuntia Ceravantesille. Kolmannella kierroksella menin kiertoreittiä ja otin siinä tuon viisi sekuntia takkiin suosiolla, kertoi Ahola.

AT-pisteet

Ahola sai myös AT-pisteitä kilpailun aikana. - Ennakkoon tiedettiin siirtymä kireäksi. Siirtymällä oli alussa kivikko mäki, johon Cervantesin kanssa lähdettiin peräkkäin. Cervantes jäi puoleen väliin mäkeä kiinni ja ratahenkilökunta rupesi auttamaan häntä ylös. Itse pääsin pidemmälle mäkeä, mutta jäin kuitenkin lopulta kiinni. Ratahenkilökunnan auttaessa Cervantesia, jouduin lähes yksin työntämään pyörää ylös. Kun vihdoin pääsin mäen ylös, oli Cervantes jo mennyt. Sain kuitenkin tiedon jo seuraavalla AT-asemalla, että nuo pisteet otetaan pois. Esimerkiksi enää E3-luokkaa ei ajatettu lainkaan samaan mäkeen.

Taktiikka huomiselle

Aholan taktiikka on selvä myös sunnuntain osalle. - Tänäänkin ajettiin loppuun asti täysillä, niin kuin huomennakin tehdään. Huomenna tulen käyttämään kiertoreittiä tuolla extremetestillä joka kierroksella. Kiertoreittiä käyttämällä häviän viisi sekuntia per kierros, eli 15 sekuntia kisan aikana. Yritetään kuroa eroa muihin crossi- ja endurotestillä enemmän, jotta on varaa hävitä tuo 15 sekuntia extremetestillä. Tänään pahimmat kilpakumppanit Cervantes ja Salminen ajoivat joka kierroksella tuon kohdan suoraan ylös, joten eivätköhän he huomennakin yritä mennä suoraan. Kilpailun jälkeen täällä alkoi kunnon rankkasade, joka kasteli paikat perinpohjaisesti. Huomenna saattaa siis olla aamulla melko märkää, Ahola päätti.

Xracing