
Ahola ajoi ylivoimaisesti Italian enduromestariksi
- Vihdoinkin! Mia on meneillään 11:s kausi Italian sarjassa, josta tähän
mennessä plakkariin oli tullut tavallaan jo turhankin monta kakkossijaa, tuumi Ahola
huojentuneena.
Ahola ei jättänyt Tolmezzon jälkimmäisenä kisapäivänä mitään sattuman varaan. Hän
takoi pohja-ajan kaikille yhdeksälle maastokokeelle.
- Ajo kulki todellakin putkeen ja tatsi oli samanlainen kuin MM-sarjassa. Mia
oli hyvä fiilis heti aamusta alkaen, enkä lähtenyt varmistelemaan missään vaiheessa.
Ahola käynnisti sunnuntain urakan 22 pisteen johtoasemassa yleiskilpailussa toisena
olleeseen Simone Albergoniin nähden. Albergoni oli jo joutunut heittämään pyyhkeen
kehään, eikä hänestä ollut ylivoimaisen suomalaisen uhkaajaksi helteisessä
Tolmezzossa.
- Kukistin Albergonin yli minuutilla ja toiseksi yleiskilpailussa sijoittuneen
Ballettinkin (Oscar) 55 sekunnilla. Albergoni ei tehnyt tietääkseni suurempia
virheitä, mutta hän alkoi jäädä minusta tasaisesti heti ensimmäisistä pätkistä
lähtien.
Ahola ajoi lauantaina yleiskilpailussa toiseksi. Sadekuuroihin varautunut
hämeenlinnalainen Honda-kuljettaja ei ollut vielä silloin täysin tyytyväinen
pyöräänsä.
- Vaihdoin sunnuntaiksi kuivan kelin eturenkaan ja lisäksi pyörän takaiskareita
ruuvattiin onnistuneesti heti ensimmäisessä huollossa. Pyörän ajettavuus muuttui
aivan oleellisesti kolmen millin säädön myötä, eikä se aliohjautunut enää sen
jälkeen.
“Vanha mies hereille
piikkiluokan pyörällä”
Aholan mestaruuden osalta merkityksetön Italian sarjan viimeinen osakilpailu odottaa
vuoroaan heinäkuun viimeisenä päivänä Lumezzanessa.
Ahola ajaa edelleen myös tuon kisan, joskin näillä näkymin tuntuvasti erilaisella
pyörällä. Italialaistiimin voimakas 450-kuutioinen ja nelitahtinen Honda vaihtunee
Lumezzanessa piikkiluokan menopeliin.
- Olen ajanut isolla pyörällä koko vuoden, joten hetkellinen pyörän vaihto voisi
olla vanhalle miehelle hyvä ja haasteellinen herätys loppukautta ajatellen.
Piikkiluokan pyörä on 35-vuotiaalle enduromiehelle vaikein mahdollinen ajettava. Se
pyörä ei anna tosiaankaan mitään anteeksi.
Mestarilla ei ole
aikaa lomailuun
Aholan kauden ehdottoman päätavoitteen, neljännen peräkkäisen maailmanmestaruuden
tavoittelu kulkee sekin aikataulussa. Ahola johtaa enduro 2-luokan MM-sarjaa 21
pisteellä, kun kaudesta on ajamatta vielä kuusi kisapäivää Kreikassa, Turkissa ja
Ranskassa.
- Tolmezzossa oli sunnuntaina aivan järjettömän kuumaa, jopa kuumempaa kuin
lauantaina, jolloin lämpöä oli lähes 40 astetta. Välillä tuntui, kuin siirtymillä
kasvoja olisi hohkattu kuumailmapuhaltimella. No, tämäkin oli hyvää valmistautumista
Kreikkaan ja Turkkiin, joissa on molemmissa varmasti kuumaa.
MM-sarjan kesätauko päättyy elokuun viimeisenä viikonvaihteena Kreikan Serresissa.
Kovana kalamiehenä tunnettu Ahola ei tosin aio tarjota haastajilleen siimaa
tulevinakaan viikkoina.
- Pieni irtiotto on paikallaan ajamisesta, mutta ei muuta. Fyysisestä kunnosta on
pidettävä koko ajan tarkkaa huolta. Mia oli kymmenen päivän ajotauko ennen
Tolmezzoa lievän käsivamman vuoksi ja se kyllä näkyi lauantain suorituksessa.
Silloin paras terä oli vielä kateissa.
Seistola kaatuili
Tolmezzossa oli suomalaiskuljettajista Aholan lisäksi mukana Matti Seistola.
MM-sarjan pikkuluokassa Seistolan tavoin kilpaileva ja mitalissa kiinni oleva
KTM-kuski Eero Remes jäi suosiolla parantelemaan nilkkaansa Suomeen.
Seistola ajoi Husqvarnallaan lauantaina Tolmezzon yleiskilpailussa kuudenneksi.
Sunnuntaina sijoitus putosi kahdella pykälällä.
- Kaaduin kaksi kertaa endurotestillä, mikä verotti turhan paljon aikaa. Jäin
Mikasta (Ahola) melko tarkalleen kaksi minuuttia. Ajollisesti päivä kulki kaatumisia
lukuun ottamatta ihan hyvin ja ehdin sentään luokassani kolmanneksi. Kokonaisuutena
voin olla tyytyväinen tähän viikonloppuun, sanoi Seistola.
Kari Aho