yz250f kansi.

Kirjoittaja: heikki pakarinenMistä edullisimmin o4 mallin 250 yzäffään kansi?

Kirjoittaja: HARRI PITKÄNENKyllä nuo KW venttiilit käyvät ihan orkkis seeteihin, hyvällä tuurilla selviää ihan läppäämällä (jonka siis tosiaan saa tehdä, tai oikeastaan pitää tehdä) , jos taas seetit on niin kuluneet, että menee koneistus linjalle niin eiköhän mikä tahansa kansipaja osaa sen tehdä, on sitten eri asia miten väljät ohjurit ovat yms häikkää. Koneistaessahan noi istukkapinnat tahtoo hiukan levitä, mutta eipä taida istukkarenkaissa edes olla leveyttä niin paljon että liian isoiksi menisivät. Ihan normaalit jutut noihin pätee, voisi päätellä että koneistamo joka laittaa ralliautojen kansia olisi turvallisin valinta; hiontakulmat, tiiviyspinnat ym on aikalailla samat. Ai niin, noissa venttiileissä on varret koneistusvaran takia jätetty parikymppiä lyhyemmäksi kuin orkkiksissa - säätöurakkaa siis on tiedossa ;)

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKah, niinpä onkin Hondassa näköjään 2 kuulalaakeria. En tainnut olla mukana siinä nokka-akselin käpistelyvaiheessa kun faijan Hondaan tehtiin remppaa.

Jammussa (ainakin -03 YZ450F) ja muistaakseni myöskään -02 KTM 520SX:ssä ei ollut kuin yksi kuulalaakeri per akseli.

Kirjoittaja: MIKAEL NYLUNDTilasin itsekkin kibblewhite jousikitin ja kaksi imuventtiiliä thumpertalkin shopista.

Harri P: Miten seetit työstettiin vai työstettiinkö? Minkälaisia toimenpiteitä
kannelle pitää tehdä kun venat laitetaan kiinni. Orkkisvenojahan ei saa läpätä
pinnoituksen takia, mites näissä tilanne? Jousikitissä oli "Tech Tips"-paperi mukana
mikä lähinnä vain kertoo asennuksesta ja välyksistä.

Kirjoittaja: heikki pakarinenläppäämisessä tuskin lienee ongelmia rosteri venojen suhteen..pinnoitus taitaa olla ohjureiden takia.tarkistan kun saan yhen kirjan takaisin,muistaakseni siinä kerrottiin että rst venoja voi hioa huoletta...kun tuli ilma volsujen kans pelattua niin ainakin hioin rst venat aina kun kone oli auki,ja no problem.jousi paineetkin oli aika kovat.
taas lainaus gorrin sivuilta....
stainless parts last about 300 hours. Rule of thumb; when you have to install shim pads 3 sizes smaller than original, the ti valves are junk

Kirjoittaja: Harri VanhalaTäydennyskysymys Mikaelin kysymyksiin seeteistä:
kun titaanivena ilmeisesti tuhoutuu pehmeyttään, niin voisi ajatella seetin säilyvän ehjänä etenkin, kun Hondien osalta kyse on viileämpinä käyvistä imuseeteistä. Mitä itse ole seetejä katsellut, niin niissä ei ole näkynyt painumia, kun taas venttiilin vino pinta oli kuopalla kuin syfiliksen syömä nenä.

Onko Kibblewhite-venttiilien seetin kulma sama kuin orkkisvenoissa ja onko mitään suositusta, miten leveäksi tiivistävä osa pitäisi laittaa? Jos kulma on sama ja seeti ehjä, pelkkä läppäys voisi riittää eikä seetin muu käsittely olisi ihan välttämätöntä vai mitä mieltä ollaan??

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo "Spoorifylli" vastasikin jo sillä aikaa, kun oma ainekirjoitukseni taas otti aikaa. En epäile hetkeäkään, etteikö näin olisi. Harrastelijallekin tulee tilanteita, jolloin pyörä on upotettuna tankkia myöten mutahautaan ja lämmittää ihan kivasti kuskin ahteria. Silloin täystuho on muutaman minuutin päässä. Kaverin vanha CRF:kin heittää nesteet pihalle vähänkin hitaammassa lumispoorissa, joten kyllä sitä 0,5 litraa öljyä grillataan ihan heikkopäisesti näiden sirvilöiden kansissa.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikSiinäpä kysymys Harri tai miksi tehdas suosittelee Shelliä tai Motorexiä ja itse käyttää kisakoneissaan esimerkiksi BelRayn tuotetta. Siinäpä kysymys. Johon tuossa ylempänä (no ok - vähän turhautuneen oloisena) tarjosin sivulauseessa vastausta. Me olemme vain aivan turhan sinisilmäisiä tässä läpikaupallistuneessa maailmassa. No joka tapauksessa mitä suosittelette öljyksi, sille joka haluaa minimoida pyörän remonttikulut ja maksimoida harrastuspyörän eliniän. Käyttääkö tätä kukaan Bel-Rayn Thumperia vakavissaan em. tarkoituksessa? Olen vastaavasti käyttänyt ilmajäähdytteisessä Hondan crossi-mönkkärissä tätä huokeampaaBel-Ray EXR saman valmistajan soosia ja molempien reklaamit kehuvat kilvan samoja ominaisuuksia hieman eri sanoin. Shellin öljyjä lakkasin käyttämästä 2 vuotta sitten, koska kytkimen lisäaineistus ei mielestäni toiminut yhtä hyvin Kotarissa kuin Motorexin tuotteella. Kylmänä siis rutisi vaihdetta kytkettäessä, joka tietää siivua ja kimalletta öljynvaihdossa. Öljyn vaihtoväli on molemmissa 3-5 tuntia ja ainakin Hondan öljy on vielä tosi nättiä ja hyvän tuntuista. Ei Kotaristakaan mitään ihmeellistä työstölastua ole löytynyt ja öljy on vielä ihan läpinäkyvää, mutta kyllähän viimeisissä tipoissa on yleensä kimallusta. Onko kukaan muu katsellut öljyä "sillä silmällä"?

Kirjoittaja: SEMANNI OYHVA.n kirja ei ainakaan suosittele , vaan vaatii 10W-60 ja se johtuu juuri korkean puristussuhteen aiheuttamasta korkeammasta lämmöstä.
Kirjoitan tästä , koska on paljon kuskeja jotka ostelevat virimäntiä ym. jotta saavat lisäpotkua , ja silloin monesti puristukset nostetaan josta siis jne.
Japskeissa ei vakiona tietääkseni ole juuri 10 suurempia puristuksia jolloin 10W-40 pysyy vielä niinsanotusti "alueella".Kuitenkin esim. PÄITSILLÄ metrisessä mutalammikossa kiinioleva kaveri huudattaa konetta , jonka syylärit ovat kurasta osin tukkeutuneet ja ajoviima ei siis jäähdytä . Arvatkaa kahdesti onko sylinterikannenlämpötilat jonkun Japskiinsinöörin laskemissa lukemissa , eli nyt tarvitaan sitä sae 60 jo matalammankin puristuksen omaavassa moottorissa.
Kääntäen- Sama hemmo vetää jäällä syylärit peittämättömänä , jolloin varmaan 10W-30 riittää takaamaan kannenvoitelun . Suurinosahan "alanmiehistä" nämä jutut ymmärtääkin . Toivottavasti edes joku hienon lajin/harrastuksen pariin tulleista uusista sai tästä keskustelusta joitakin vinkkejä.
Noita 5w-60 ja 10W-60 öljyjä ei saa monestakaan paikasta , mutta MP-liikkeet joissa Enduro ja Crossitouhuja harrastetaan varmaan tilaavat pyydettäessä , jollei hyllystä löydy. Terveisin nuorempi Spoorifylli . Nuorruin nimittäin juuri ? Aivan oikein , kävin ajamassa Enduroa YES.

Kirjoittaja: Harri VanhalaHyvältä perustelultahan tuo kuulostaa ja varmaan onkin. Miksi tehtaat suosittelevat kuitenkin toisin, varmaan ovat tietoisia asiasta?

Hondan kansissa on muistaakseni nokka-akseli kummaltakin puolelta ohuella kuulalaakerilla voideltu.

Kirjoittaja: HARRI PITKÄNENNoita KW venttiileitä ilmoittaa myyvänsä lähes jokainen jenkkien verkkokauppa, eriasia sitten kuinka monella niitä on varastossa, kw kun ei itse niitä varastoi juurikaan. Yllättävän harva kauppias edes suostuu toimittamaan ulkomaille. Itse tilasin aikoinaan noi venttiilit tuolta thumpertalkin shopista. Toi spoorifyllin ;) huohotinspekulaatio on kyllä mielenkiintoinen, itse olen ajatellut huohottimen siirtämisen pois ilmanputsarista johtuvan siitä ettei ilmanputsarin tukkeutuminen tekisi moottorista öljyimuria .

Kirjoittaja: SEMANNI OYHarrille terveisiä . Nelarit joissa puristussuhde lähellä 13 käy yläpää tosikuumana ja ne todella tarvii 60 öljyn . Asia on helppo todistaa . Esim HVA 450 , josta on otettu enduroon vakiona ehkä liikaakin tehoa puristus on 12,9 . Aja 10W40.llä kuumaksi . Poista venttiilikannenkoppa , vedä paljaallasormella nokanpintaapitkin ja kaskummaa , pinta on aivan kuiva. Aja sitten 60.llä sama koe , ja toteat nokkien olevan öljyssä . On meinaan tutkittu . Moottoreissa , joissa puristus on 10-11 käy yläpää jo selvästi viileämpänä , eikä 450 nelarissa kannata endurokäytössä käyttääkään yli 10.n puristuksia. KTM.ssä on tietääkseni vakiona käytetty 10,4 ja siitäkin Kemppari on MM. ukkojenkoneisa vieläkin laskenut puristusta . Terveisin ja hyvää kevättätoivottaen "Vanha spoorifylli"

Kirjoittaja: Anssi LehtinenOlenko nyt ymmärtänyt liukulaakerin terminä väärin, vai eikös näissä kaikissa kisanelareissa ole sellainen konstruktio, että nokka-akseli on vain sieltä ketjun päästä kuulalaakeroitu ja nokkien välistä ja toisesta päästä liukulaakeroitu kantta ja sitä kiinnityslätyskää vasten. Ainakin jammussa niissä akselien päälle tulevissa lätysköissä menee mielestäni myös öljykanavat.

Kirjoittaja: Harri VanhalaAika pieni tuo painonlisäys ja joku näkyy asiaan paneutuneen Ameriikan raitilla.
Kertoillaan toisillemme kokemuksista.

Kees: Ei 5W-öljy ole välttämättä kuumana juuri ohuempaa kuin 15W-öljykään. Kuumassa se ylempi lukema ratkaisee. Viskositeettipuolella pitää olla hyvät perustelut, jos aikoo käyttää muuta kuin tehtaan suosittelemaa viskositeettia.

Öljyn tekijän suuri murhe on saada viskositeettialue laajaksi ja siihen käytetään hämmästyttäviä vieterimäisiä, lämpimänä venyviä molekyylejä. Ne ovat pieniä kylmänä ja isoja lämpiminä ja näin juoksevuus pysyy vähän paremmin vakiona. Mitä isompi viskositeettialue, sitä enemmän ja kummallisempia viskositeetti-indeksinparantajia tarvitaan.

Niillä on se huono puoli, että ne tahtovat pilkkoontua pikkuhiljaa ja etenkin kuumalla puolella alkaa öljy pudota luokastaan hyvinkin pian. Viskositeettiluokan levittämisestä ei ole juuri hyötyä ellei ole ihan äärioloissa. Niinpä 10W-40 -suosituksesta 10W-60 -öljyyn siirtyminen ei ole varmaankaan iloksi kuin myyjälle.

Prätkäöljyjen oleellisin ero autoöljyihin on juuri hapettumisenkestossa, ne sietävät paremmin kuumia oloja. Jos öljyn vaihtaa usein, taitaa ero hukkua satunnaisiin tekijöihin. Vesijäähdytteisissä vehkeissä lienevät lämpöerotkin autoihin nähden pienempiä (vrt. turbojen voitelu).

Käsittääkseni palotilan paineella ei öljyn kannalta ole ratkaisevaa merkitystä, vaan laakeri- ja nokkapintojen pintapaineella, jotka kontaktipinnassa ovat monikymmenkertaisia palopaineeseen nähden.

Onko muuten näissä crossi- ja enskanelareissa painevoideltuja kohteita vai onko pumpun tarkoitus tehdä virtausta eikä niinkään painetta? Käsittääkseni ainakin CRF:ssä ei ole liukulaakereita ainakaan nokassa eikä kai kampurassakaan eli paine ei edes pysyisi niissä. Miten on muissa peleissä, onko paineella voideltuja liukulaakereita?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNoissa 5w-alkuisissa etiketeissä on ounastuttanut se, että onko öljykalvo riittävä myös tuon voimansiirtopuolen tarpeisiin ja toisaalta onko ketään tsekannut paljonko painetta normi öljypumppu tuottaa eri laaduilla näissä sirvilöissä...

Kirjoittaja: SEMANNI OYnyt heiltälöytyy vieläkin suorituskykyisempi 5W-60 .

Kirjoittaja: heikki pakarinenNoni!Tästähän syntyy hyvä ja mielenkiintoinen keskustelu vaikken nelaria omistakkaan..
Timo: Pistäs vaikka sit kokemuksia ja dyno tietoja ilmoille kun niitä on..
Harri P: Mistä hommasit venttiilit ja jouset??

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMielenkiintoinen ajatus, joka pistää kyllä funtsimaan tuota huohotinpuolta. Öljyistä ja niihin liittyvästä keskustelusta sen verran, että olen käyttänyt nyt synteettistä BelRayn 20w-50 öljyä, koska kuulin erään nimeltä mainitsemattoman keskisuomalaisen maailmanmestarin faijalta, että kyseisessä öljyssä on juuri edellä mainittua tärinästä johtuvaa pilkkoutumista estäviä ominaisuuksia. Onko kenelläkään tietämystä siitä, että näitä öljyjä todellakin olisi rankattu jossain ja testattu muidenkin kuin moottorinvalmistajien toimesta?

Kirjoittaja: SEMANNI OYTehdaspeleissä ei venttiilikopan huohotinta johdeta ilmanputsarin ja kaasarinväliin , miettikääpä miksi ? Uskoisin Hondien vain toisenpuolen imuvenan kaivautumisen johtuvan juuri samastasyystä , eli kaasarinkautta joutuu imusarjaan öljy/vesipaakkuja joita väkisin tulee venttiilikopan huohotuksen ja kondessi-ilmiönkautta . Miettikääpä mitä titaanivenanpinta tykkää kun sen ja seetin väliin jää vetinenöljypaakku . Olen muuten samaamieltä titaaninkäytön turhuudesta moottoreissa , joissa tosiasiallisesti ei litratehot, eikä mäntänopeudetkaan ole huimia. Sen siaan keskustelu öljyistä on melko outoa , sen paineenkesto / kuumuudenkestolla on todella surti vaikutus .
Esim. vaikka vaihtaisit tunninvälein öljyt , voit olla aiheuttanut alkavan vamman halvalla öljyllä , jonka molekyylirakenne pilkkoutuu määrätyn paineen ja kuumuuden kriittisenpisteen ylittyessä . Se piste voi ylittyä isossa nelarissa , jossa puristus on esim 12,9 jo muutamassa minuutissa äärioloissa . Eli mitäkuumempana yläkertakäy , sitä korkeampi on oltava öljyn kuumansieto .
Hauskoja venanvaihtohetkiä kaikille toivottaa vanha spoorifylli -

Kirjoittaja: heikki pakarinenJa vielä sitä että kyl nuo rst venat on varmasti kokeilemisen arvoinen juttu pelkästään hinnan puolesta,puhumattakaan siitä että jos ne oikeasti kestävät sen parikolmesataa h,varsinkin harrastajalle.tuskin siinä ihan helv....ti metsään menee jos noita juttuja uskoo! ;)

Kirjoittaja: HARRI PITKÄNENNoista Kibblewhiten venttiileistä ja jousisarjoista on ihan omakohtaisia kokemuksia reilun 120(hitaan)tunnin verran. Asensin tollaset 04 mallin CRF450 Hondaan heti uutena kun sain tarpeekseni 03mallin neljistä uusista imuventtiileistä. Noi rosteriventtiilit tosiaan on painavammat ja tarttevat jämäkämmät jouset. Ja kuten kaikki arvaavat pelkät jäykemmät jouset rasittaisivat venttiilikoneistoa aikatavalla. Tossa kibblen jousisarjassa tulee mukana titaanijousilautaset, myöskin jouset ovat tuplamallia, vaikka imuvenat ovatkin 17g painavammat niin liikkuvat massat kasvavat ainoastaan 5g, joka on jo ihan siedettävällä tasolla (jousien painosta liikkuvaan massaan huomioitu 1/3) - suunnilleen tohon malliin kertoili Kibblewhiten Mike Perry kun asiaa reilut pari vuotta sitten kyselin. Venttilit käyvät suoraan alkuperäisiin seeteihin, varmaankin siksi että kuka tahansa voi ne asentaa kotitarvetyökaluilla. Niin, ja välykset imuissa on muuttuneet tohon tuntimäärään -0,05mm, pakovälykset pysyneet samoina.

Kirjoittaja: heikki pakarinenJostain osui silmään jotta ti venat HAJOAA jotakuinkin 120-130 tunnin jälkeen,huoltoväli onkin sitten jotain ihan muuta.
Venttiilijousi sarjan hinta selittynee sillä että siihen taitaa tulla jousien lisäksi lautaset,lukot,juurikumit ja säätösarja.Tosiaan kaverilla kävi murphyn laki kun pyörä on suht tuore hankinta,eikä tunneista ollut tietoa.ei oireillut kuluneisuudesta eikä venttiilien säädöissä ilmennyt mitään hälyttävää!
Siellä on juu varsinkin Honda miehille mielenkiintoista lukemista ja tietysti muillekkin..Ehkäpä tuo Mr.Gorr tietää näistä jutuista jotain..??

Kirjoittaja: TIMO MCKEOWNMoi,

On kuitenkin paljon halvempaa huoltaa se pyörä ajoissa kuin antaa sen täystuhon osua kohdalleen.

Harrille:

Kattelin tuossa noiden rosteriventtiilien hintoja. Titaaniset omat maksaa 80-100*eur* saksasta 120-140*eur* suomesta. Rosteriventtiilit ruotsin kautta on 45*eur* kpl ja Jenkeistä $35.

Mistään en ole saanut tietoa mikä on titaaniventtiilien käyttöikä.

Varmasti tulen kuitenkin testaamaan rosteriventtiilejä sekä käytännössä, että jarrupenkissä.

Timo Mc

Kirjoittaja: Harri VanhalaTuo Gorrin sivupa oli mielenkiintoinen etenkin Hondan osalta. Tuo venajousien pomputtelu ja sitäkautta venttiilin tiivistepinnan tyssääntyminen on vähän äkkiä päätelty, mutta aika uskottava. Venttiilin materiaali ei pitkän päälle kestä päällystettynäkään, jos sitä koko ajan hakataan kuten istukkakontaktissa käy. Se, pomppiiko venttiili, on varmaan hatusta vedettyä faktaa. Kuitenkin, titaani ei ole kovaa ainetta ja varmaan saa köniinsä, kun sen pinnoite hajoaa.

Rosterivenat tarvitsevat näköjään uudet jouset (oudon kalliit), mutta itse venat ovat halpoja. Niinpä voisi ajatella, että niitä silloin tällöin uusittaisiin. Jos istukkaa ei joudu työstämään, pääsee venttiilin ja kansipahvin hinnalla. Shimmukoita pitää tietysti olla pieni valikoima. Luulisi, että nokka-akselin nokkaa kandee vähän tarkkailla. Nokan kärki on nelarin vaikeimmin voideltava paikka.

Jos pyörässä on venttiiliohjaintiivisteet, ovat venttiilit ohjareissaan hyvin vähän voidellut (tiiviste päästää tarkoituksellisesi aivan hiukan läpi). Rosterille se ei ehkä riitä, joten siksi kai venttiilit ovat pinnoitetut oikein "saksalaisella" aineella (tämä puree aina jenkkeihin. Jenkkibemaristit ovat aina innostuneita, kun jonkin kotimaa on itse Vaterland).

Tattista vinkeistä, ovat kiinnostavat!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTimo hei - mietipä vielä kerran mistä tässä rutkutetaan. Tästäkin harrastajapoppoosta säälittävän pieni murto-osa ajaa sillä tasolla, että tällainen epävarmuus ja huollon tarve on perusteltua. Viisi kiloa lisää painoa ja huoltovälit viisinkertaisiksi + ja pyörän elinikäodote kolminkertaiseksi. Voihan siitä pyörästä rakentaa hyvän ajettavan ja lisätä kestävyyttä aivan viimeisen terävyyden kustannuksella, jolloin ainakin viissatasten omistajat saisivat vahvan ja kestävän pyörän. Tuo viiden promillen huippuhessu-osasto saisi sitten virittää ne takaisin pommikoneiksi tarvikeosilla.
Yksi selitys saattaa tietenkin olla, että suurin osa tehtaiden katteista tulee varaosista ja jälkimarkkinoista. Lisäksi huoltopalveluja tarjoava jälleenmyyjäporras suuttuisi, jos kalliita erikoistöitä ei tulisi ja mersut jäisivät tilaamatta.
Eikä se kaksitahtisuus suinkaan ole autuaaksi tekevä asia ole. Kyllä kaksitahtisenkin voi rakentaa surkeaksi ylläpidettäväksi ja ainaiseksi rahareiäksi. Tahdostahan nämä asiat ovat kiinni, mutta ei suinkaan enemmistön tahdosta, vaan jonkun h**metin "Motocross-Ässien Tiedostavan Eliitin" tahdosta.

Kirjoittaja: heikki pakarinenEric gorr:in sivuilla on jotain juttua niistä,kuten myös sen off road performance kirjassa.kibblen venat on pinnoitettu ainakin varsista ja venttilien kanssa suositellaan kibblen jousia.
Ainakin itse uskoisin tuon gorr:in tietävän mistä puhuu,sen verta kokemusta taitaa miehellä olla.siihen en kyllä osaa sanoa mitään että miten käy jos koko ajan vedetään melkein rajoitinta vasten kuten kisakuskit vetää,mut näitähän suositeltiin harraste käyttöön.titaaniset sitten kun ajetaan kovaa...
Tuolta löytyy näistä venoista tietoa: http://www.blackdiamondvalves.com/

ONE PIECE S.S.

Kirjoittaja: Harri VanhalaKun tähän venajuttuun taas päästiin, niin onko rosterivenoista kertynyt niin paljoa kokemusta tai huhuja, että mainita voisi?

Rosteriventtiili on järjen mukaan painavampi ja joustoltaan erilainen kuin titaani+keraamiventtiili ja vielä kitkaominaisuuksiltaan erilainen. Näistä luulisi seuraavan jotain tällaista (jos ajotapa on ennallaan):
* nokka-akseli, paininkuppi, nokkaketju ja sen rattaat ovat kovemmilla, kun joutuvat kiihdyttämään painavampaa esinettä ja painamaan (ehkä) jäykempiä jousia
* istukka saa kovemman mällin, kun joutuu jarruttamaan painavamman venttiilin ja kovemman jousivoiman (tässä venttiilipinnan joustolla voi olla isompikin merkitys kuin massalla)
* ohjarin sivukuluminen kasvaa, kun venttiiliä joudutaan työntämään kovemmalla voimalla. Tämän voiman nostinkuppi eliminoinee lähes täysin, mutta nostinkupin sivut kuluvat enemmän

Onko kellään havaintoja tai "varmaa varikkotietoa"?

Onko rosteriventtiilien asennuksesta mitään ohjeistoa esim. venttiilin tiivistävän pinnan leveydestä vai mennäänkö tavallisten käytäntöjen mukaan?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenJotenkin voisi kuvitella, että -04-pyörällä on ajettu vähän enemmän kuin 20h.

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMEEipä ollut Harri kyseisissä H:lla alkavissa pikkunelareissa ainakaan ongelmia. 2 peliä, tunteja yhteensä aika hyvin eikä yhtään rikkoutunutta venttiiliä. Eikä edes muuttunutta välystä...

Kirjoittaja: heikki pakarinenJoo on sil varmaan enempi ajettu kuin 20h,edellinen omistaja tietääkseni kuitenkin saalistaa sm-pisteitä..

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo joo 20, 40 tai 60 - formulan moottoritkin kestävät kohta enemmän tunteja. Väkisinkin herää kysymys kenelle näitä pyöriä oikein tehdään?

Kirjoittaja: TIMO MCKEOWNMoi,

Pyöriä tehdään kilpailu käyttöön ja sen mukaiseen huoltoon.

Kuinka usein 2-t crossipyörään vaihdetaan mäntä, jotta tehot pysyvät siellä missä pitää ? 10h välein ?

Se millainen huoltoväli nyt milläkin pyörämerkillä on ei ole relevanttia keskustelulle, jokainen omistaja on itse tehnyt valintansa. Jokainen myöskin huoltaa sitä niinkuin parhaaksi näkee ja ajaa sillä niinkuin näkee parhaaksi ajaa.

On ollut tiedossa jo vuosia että 4-tahti pelin korjaaminen on kalliimpaa kuin 2-tahti pelin. Entäs sitten ? jokainen voi valinnan tehdä ihan itse.

Timo Mc

Kirjoittaja: heikki pakarinenKyseessä on kaverin pyörä ja venttili sano naps!lopun voikin sitten arvata...
yamahaaccy:ssä oli myös järkevään hintaan osasia kaupan...lienee tulee seuraavaan kanteen kibblewhiten rosterivenat,hinta ja käyttöikä ihan jotain muuta kuin titaani venoilla..Kerrankin sitä ajatteli että onneks itellä on 2t vehje! ;)

Kirjoittaja: heikki pakarinenNiin ja siis nää jammun titaani venat kun on kaksosaisia niin niillä tosiaan on rajallinen käyttöikä ajotavasta riippumatta.em rst venoilla voi ajaa noin 300 tunnin vaihtovälillä ja ne pystyy hiomaan!Tietysti tosi kisaajat käyttää titaanivenoja,mut harrastelijalle nää kibblet on varmasti hyvä vaihtoehto.niitä myy motospeed ruotsissa ja hinta oli karvan alle 50e pala...kokemuksia ei ole mut monesta paikkaa olen lukenut,mm eric gorr:in jutuista.

Kirjoittaja: Harri VanhalaJaa, että Yamahalla venttiiliongelmia?
Ettei se vain ole punainen pyörä kuitenkin ja nimessä oleva H isolla kirjaimella?

Kirjoittaja: heikki pakarinenkyllä se ihan sininen on..

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo nih - voiko mihinkään enää luottaa? Taas on kuluttajaa kuultu ja uuden Jammun omistaja pääsee 20 tunnin perästä vaihtamaan tilalle rosterivenat - jotka muuttavat moottorin luonnetta eli pitänee varmaan huomioida vähän samaan tyyliin kuin vauhtipyörän vaihto. No joo joo - mutkumutku Carmichael ja Pastrana halusivat tällaiset...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTilaat jenkkilästä. Myös motocross-x:stä kannattaa kysyä. Eikä tämä ole mainos ;-)

Kirjoittaja: Anssi Lehtinenhttp://oem.thumpertalk.com/

5NL-11102-20-00 cylinder head assy $488.68 $380.07

Eka hinta on "ovh." ja toka Thumpertalkin hinta. Tonne pitää maksaa vuoden "jäsenyys" joka on jotain kybän. Postimaksuja tulee varmaan luokkaa $60, eli koko hupi maksaa $450 + tullit ja verot eli varmaan jotain 480 euroa.

En valitettavasti muista kauanko toimitus on tuolta kestänyt kun ei ole ikinä ollut varsinaisesti kiire, luultavasti jotain pari-kolme-viikkoa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMiksikös siihen 450*eur*:oon ei tule Suomen ALV:tä päälle?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKoska pistin sen jo tuon 450 taalan päälle.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOho ;-)

Kirjoittaja: Harri VanhalaJos kannen tarpeeseen liittyy jotain, joka voisi sivistää meitä muita, niin kerro. Lyhyemmin: miksi tarvitaan uusi kansi ja miten edellinen hajosi (jos hajosi)?