Yleistä nurinaa hinnoista.

Kirjoittaja: Eero Nikkanen Ihailin tuossa kuvaa 400 Hussesta,ja pohdiskelin samalla pyörän hinnanmuodostusta.Itselläni on haave valkokilpisestä,jolla voisi käydä "vain" ajelemassa mutkaisia hiekkateitä.Hinta sitten lyö korville,joka valkkarissa on n.20t kalliimpi.Joissain kakstahtisissa puolikkaissa vain n.kympin yli punikan.Veroja on,sen tiedän,mutta eikai nyt valolaitteet ym. hilppeet niin älyttömän kalliita ole,vai onko?.Ettei vain olisi maahantuojille helppoa rahaa,josnyt joku pöljä haluaa pyöränsä rekisteröidä.Vertailuksi vielä nää japsien perus seiskapuolikkaat.Siellä täällä näkyy syksyn tarjouspyöriä,joissa hinta on alle 70t,ja tekniikkaa varmaan enemmän,kuin pienessä yksmukisessa.Tässä ois vaikka MP:n SALE´lle vastaiskun paikka.Edelleen nähtäväksi jää,saako esim. SUZUKI hintojaan alemmaksi,kun kaikki pyörät on "tuotu Saksasta"halvalla.

Kirjoittaja: Eero NikkanenTottavieköön naurava nakkikauppias on parempi,kuin se yrmeä,sama pätee moottoripyöräkauppiaaseen,ja tiedän sen hyvin,kun itsekin leipäni maailmalta haen omine taitoineni,että kaupanteon pitää kannattaa.Kuitenkin tämä paljonpuhuttu veronmuodostus kiinnostaa,varsinkin kun kukaan ei oikein tunnu sitä asiaa tuntevan,eikä vaivaudu selvittämään.Siksi mainitsin MP-Racingin SALE nimen,koska tiedän siellä tietoa olevan.Tuntuu vaan kovalta maksaa 10t.mk 150cc isommasta pyörästä pelkkinä veroina. Jos moottoriliitto ois satakertaa isompi,niin pyydettäis Eppu Mäkelää lyömään iso nyrkkinsä verovirkailijan tammiseen pöytään.
Kele!.Täytyys saara lisää pohojolaasia tän harrastuksen parihin,notta nin eiköhän alakaas tapahtua!.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAJoo, tuskinpa millään offroad-mp-bisneksellä tässä maassa kukaan on suurempia kivitaloja maksellut. Tuli tässä yhteydessä mieleen jonkun F1-viisaan kommentti siitä bisneksestä; Jos haluat pienen omaisuuden, perusta F1-talli. Tosin perustaaksesi sen sinulla pitää olla suuri omaisuus. Edellä oleva viisaus pätee nähdäkseni kaikkeen näiden meidän lajien ympärillä pyörivään liiketoimintaan. Eli kun on pienet piirit, on pienet rahat. Hattua pitää nostaa niille, jotka jaksaa leipänsä repiä tän alan touhuista!

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAJos muistikuvani on oikea, niin se ALV vaikuttaa valkokilpipyörässä vielä rajummin, koska se lasketaan hinnasta, jossa on jo mukana se mp-vero. Eli siis veroa verosta. Suomessahan verotus on aika pitkälti niinkuin Sleepy Sleepers jo aikoinaan asian esitti aiheesta kertovassa biisissään.

Kirjoittaja: Mikko KarppinenMyös punakilpipyörän hinnassa on 22% arvonlisäveroa joten se ei muuta noita Anssin laskelmia. Valkokilpipyörässä on maahantuojalle huomattavasti enemmän paperitöitä joten sekin nielee maahantuojan aikaa ja rahaa.

Kirjoittaja: pirhonen osmoMoottoripyörien verotus ei ole suurtakaan salatiedettä.

kuutioita vero

enintään 130 20%

131-255 30%

256-355 40%

356-505 50%

506-755 60%

756 tai suurempi 70%

http://www.tulli.fi/

Nopeasti laskien vaikka 40 tonnia maksava 250 on verojen jälkeen 52 tonnia ja 50 tonnia maksava nelisatanen 75 donaa. Ai niin, noihin veroihin taitaa pamahtaa vielä alv päälle, mutta se ei suhteita muuta. Tämä todistanee aika hyvin, että maahantuoja ei noista valkokilpisistä kovin mahtavia katteita revi, pikemminkin päinvastoin.

Käytettyjen verotukseenhan nyt tulee muutos, mutta uusien verotukseen on turha toivoa suurtakaan helpotusta, autojahan verotetaan aivan yhtä raskaalla kädellä.

Kirjoittaja: Mikko KarppinenVerot eivät ole vertailukelpoisia 250:ssa ja 400:ssa. Vero kasvaa progressiivisesti kuutiotilavuuden mukaan, joten kun lähtöhinnaltaan kalliimman 400:sen hintaan lasketaan vero kovemmalla prosentilla on verokin luonnollisestikin isompi. Maahantuoja ei saa yhtään enempää katetta valkokilpisestä kuin punakilpisestä, koska moottoripyörävero menee valtiolle. Peli minkä ostat on tismalleen sama, ostat sen puna- tai valkokilpisenä. Peruskatupyörät joita myydään 70tmk ovat edullisista perusosista tehtyjä ja eikä niiden hinnoissa ole kehityskustannuksia. Crossipyörät ovat taas tehtyjä huippuosista, niissä on kehityskustannuksia ja jostainhan se kilpailutoimintakin pitää rahoittaa. Lisäksi katupyöriä valmistetaan todella suuria määriä joten osien sisäänostohinnat ovat tehtaalle toista luokkaa. Crossipyörät ovat viimeisintä huipputekniikkaa kun taas peruspyörät jotka ovat markkinoilla perustuvat 80-luvun tekniikkaan. Se mikä minua on pitkään ihmetyttänyt on se miten Eurooppalaiset pelit ovat Suomessa halvempia kuin japsit kun taas Jenkeissä tilanne on päinvastainen... Mistähän tämä johtuu??

Kirjoittaja: pirhonen osmoItse asiassa luulen, että uuden krossimallin kehityskustannukset eivät ole kummoisetkaan, esim. yhdessä lehdessä mesottiin, että Hondan uuden nelarin kehitystyö maksoi miljoona taalaa, joka ei ole paljon paskaakaan. Johonkin perheautoon ei sillä suunnitella suunnilleen uutta ovenkahvaa. Krossipyöriä vain myydään niin vähän, että kehityskustannuksiksi myytyä pyörää kohti tulee melko paljon.

Oisko tossa eurojen ja japsien hintaerossa kuljetuskustannusten lisäksi mukana se, että Suomessa ei krossimalleja subventoida markkinointisyistä ihan yhtä tehokkaasti kuin muualla. Käsittääkseni keski-euroopassa hintaero on pienempi. Vaan mikäs tässä kun ei japsit tee isojen ja laiskojen poikien pyöriä kuitenkaan.

Kirjoittaja: Juha KoivistoMarkkinatalous pitää huolen hintojen kilpailukykyisyydestä. Kulupuolella pitää muistaa vuokrat, korot, palkat ja markkinointi. Luulen, että Suomessa ei kovin moni ole päässyt mopoja myymällä rikastumaan. Ja mitäs se meitä haittaa, vaikka olisi päässytkin!