TRIAL KÄY ENSKA EI !

Kirjoittaja: PETRI PARTTIVoiko joku kertoa minulle mikä ero on siinä , että ajetaanko enduroa vai trialia ns. suljetulla alueella.Siis nythän on niin et enskassa pitää olla kilpi ja jarruvalot ja vielä vilkut ja peili puuttuu, no eiköhän sekin hirvittävä unohdus vielä lisätä noihin enduro sääntöihin! Kysyy Petri Partti ja edelleeen kysyy et milloin meillä järkätään ggn. tyyppisiä kisoja?

Kirjoittaja: PETRI PARTTIHyvä Jämsä!

Kirjoittaja: TOM NORDMANSeppo,

Parempaa paikkaa ei ole koko Suomessa tuon järjestämiseen. Aivan upeea juttu että tätä työstetään. Pidetään peukkuja. Nähdään lajiparlamentissa!

- Tom

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASHieno juttu. K-SMK:ssa oli vähän samanlaiset mietteet meneillään mutta yritetään kisaa sitten vaikka vuodelle 2008 jos tekijöitä ja lajiryhmältä järjestyslupia heryy. Jämsäläiset ovat perinteisesti osanneet ammattitaitoisesti kisat järjestää ja tuoda uusia tuulia lajiin, joten innolla seuraamme minkälaisen vastaanoton nämä kisat saavat. Varmasti on monta kiinnostunutta alan harrastajaa kisaa seuraamassa.

Kirjoittaja: SEPPO SAVOTässä keskustelua seuranneena en voi olla tuomatta julkisuuteen tietoa, että Jämsän Seudun Moottorikerho on anonut tämän tyyppistä kilpailua syksylle 2007 (viikko Nesterallin jälkeen). Paikkana Himos hiihtokeskus. Käytössä olisi kaikki palvelut, jotka ovat Himoksen alueella: Mökit, hotellit, ravintolat, vaunupaikat, yms. Paikka ainakaan ei häpeä (voisiko olla perempaa) tarjonnallaan ja ympäristöllään kilpailun puitteita miettiessä. Kilpailusta lisää, kunhan saamme päätöksen kilpailulle liitosta.
T: Seppo

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere

Oon tässä katsellu keskustelun rönsyilyä ja joskus aikaisemminkin kommentoinu ja kertoillu systeemeistä täällä norjan maalla. Täällä endurokisojen formaatti on juuri tuo edellämainittu Enduro Spesial. Suljettu rata/lenkki 5-35 km pitkä (ainakin ne missä oon itse kilpaillu).Lähtö yhteislähtönä luokittain 1-2 minuutin intervalleissa. Ekana matkaan nopeimmat kuskit "eliitti" sitte seuraavat luokat "nopeusjärjestyksessä" ja viimisenä starttaavat C/kuntokuskit jotka eivät oo kilpaillu aikasemmin tai kokemus vähäistä. 85-luokka ajaa yleensä oman kilpailun tai kierrokset ennen päälähtöä.
Startata saa millä vehkeellä tahansa crossi/enska kunhan se teknisesti on kunnossa ja läpäsee katsastuksen ja nykyään desipelimittauksen. Yleisö viihtyy kun spoorin/reitin varrella kokoajan katsottavaa ja tapahtumia.Pahat "reijät" ja vaikeat nousut kerää yleisöä hyvinkin runsaasti. Kisaaika yleensä pari tuntia tai pitemmillä lenkeillä tietty kierrosmäärä. Siinä ajassa yleensä kyllä löytyy juuri se oma paikka tuloslistalta mihin kunto ja nopeus edellyttävät. Mielenkiinnolla odotan koska voisi hondan työntää tuollaiselle yhteislähtöviivalle siellä Suomen kamaralla... luulen että suosio mopoilunharrastajien ja yleisön keskuudessa olisi taattu.. jonkun kerhon pitää vaan "uskaltaa" järjestää se eka kisa.

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASJarille: Heti kun saatte SML:n henkilöt vakuuttuneeksi siitä että GNCC tyyppisiä yhteislähtökisoja saadaan järjestää niin lupaan olla edesauttamassa siihen että kyseinen kisa tulee Lievestuoreelle tai johonkin Keski-Suomeen. Maastoista homma ei ole kiinni.

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenOn jo vähän vanha ketju, mutta kun tänään taisi tähänkin asiaan löytyä uutta tietoa. Kööpenhaminassa on syyskuun lopulla pidetty Pohjoismainen Moottoriliittojen kokous. Kokouksen pöytäkirjat ovat yllätys, yllätys, yllätys luettavissa Svemon nettisivuilta: http://www.svemo.se/news.php?rid=1137 .
Pöytäkirjoista selviää, että SML:llä on ongelmia mm. motocrossin ja enduron kanssa, ei siis mahdollisuuksia vain ongelmia, no tämänhän me olisimme tienneet muutenkin.
Enduro ryhmän pöytäkirjasta löytyy nuorille kuskeille ilmeisesti ggn-tyyppinen pohjoismainen kisa, jota kutsutaan termeillä "Hard Race" tai "Special Enduro". Suljettu alue, ei ajokorttia eikä rekisteröinti pakkoa.
Että tässä tällä kertaa huru-ukolta.
t.
Kymis
www.kymalainen.net

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHuoh, olin jo yleisen mielipiteen johdosta kääntymässä sille kantille, että stadikat ok väliaikalähdöin ajokortillisille. Mutta ei, taas tulee nää samat vakiolausahdukset, kuinka puhtaalla krossipyörällä 100% krossikuskin pitää päästä mukaan enskakisaan.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääVäittäisin homman kannattavan vaikka ajokortti, kilpi ja valot vaadittaisiinkin.
Siis stadikka yhteislähdöllä.

Kirjoittaja: PETRI PARTTINordman presidentiksi!

Kirjoittaja: Timo TähkäpääPressan vaaleihin on vielä tovi.
Nyt olis srk-vaalit.
Valitkaa Nordman paaviksi.

Kirjoittaja: JOONA OINONENPulinat seis!! ja asiaan..

Voisiko joku seura,joka omaa jonkinlaiset mahdollisuudet järjestää näitä ns.gncc kisoja vaikka ilman tai sirkulle sopivia luokkia ajatellen, ystävällisesti järjestää sellaisen.
Tulette yllättymään sen suosiosta.
kaikki luokat,katsokaa vaikka favor offroadista esimerkkiä.ottakkaa yhteyttä vaikka Eestin puolelle paikallisille järjestäjille,jos haluatte tietää miten homma toimii.
Jos järjestävät seurat sanovat suoraan ,ilman suomalaisia osanottajia tämä ei olisi kannattavaa hommaa, niin jossakin mättää ja paljon,jos ei samaan suosioon päästä suomessa.

Nimimerkillä:Ajajia olis jos joku viittis järjestää.
Säännöt sallivat sen kyllä,ja ilman puna/valko/ym kilpiä

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlin vuosi sitten ajamassa ensimmäisen ja viimeisen GGN:ni. Tuo oli vasta pölyjen puhallus päältä. Parhaillaan pyöräni oli kolmen pyörän kasassa alimmaisena, enkä edes tötöillyt itse!

Kirjoittaja: AKI IMMONENSirkulle reitistä: Onhan se reitti helpompaa kun joku suomitrialkivikko, mutta nopeus ja kunto ratkasee. Ihan sama mulle loppupeleissä miksi sitä kutsutaan, mutta hauskaa on ja ei siellä nyt tapahdu kuitenkaan mainitsemiasi törkeyksiä, ehkä pieniä kolareita. eikä tarvitse kaikkien osallistua jos ei pidä, voi vapaasti valita missä ajaa.

Kirjoittaja: TOM NORDMAN--Sirkku kirjoittelee----
Kyllä CC:n pitäisi olla oma lajinsa, aika näyttäisi kumpaan se enemmän kallistuu, krossiin vai enskaan, ainut vaan ettei MX-porukkaa kuulemmakiinnosta pätkääkään ja enska-lajiryhmää taas opn helpompi painostaa!
--Sirkku kirjoittelee----

Olet oikeassa Sirkku että CC voisi aivan hyvin olla oma lajinsa. Tähän meillä ei vaan ole resursseja Suomessa - joten jos asia pidetään näin emme aja viell

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKylläpäs sitä nyt taas höyryt ovat kihahtaneet nuppiin. Mielestäni se on vaan sitä tasa-arvoa, jota naiset ovat halunneet vuosisatoja, jos c-luokan huonot miehet pudotetaan D-luokkaan. Samalla c-luokan hyvät naiset nousevat B-luokkaan ja edelleen A-luokkaan. Arvaa oma tilasi ja anna arvo toisillekin. Arvaa Kuka???

Kirjoittaja: PETRI PARTTINo kyllä taas saatiin juttua aikaiseksi aiheesta!Joskus aikanaan kun minäkin vielä ajoin mm-kilpailuja muistaakseni vantaalla, niin juttelin siinä salmisen kanssa kun käveltiin ekta läpi, et onpa nopeeta paanaa, ni juha sano et"joku tänkin pätkän voittaa! Ja voin sanoa, et ei ollut enää nopea toisella kierroksella! Kyllä kaikki vetää sydämmen kyllyydestä oli baana mikä vaan! Ja eiku gotlantiin KOKOKÄDELLÄ!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiko hei, jos äijä kommentoi tuohon tapaan naisten luokkaa, niin nimitys ei varmaan ole herjausta? Jos joku haluaa henkilöityä supersovinistiksi, niin käy se näinkin. Meillä ei tämän Raittilan kanssa ole enää mitään puhuttavaa.

Akille: onko GGN sinusta enemmän enduroa vai krossia? "Reitti" on niin helppo, että sen voi ajaa läpi vaikka kuukausi sitten mopoilun aloittanut 10v. tyttölapsi, ei tarvii muuta kuin olla täysin piittaamatta siitä että takaa tulee joku ja lyö stongallaan sua selkään ja nurin, jaa, ei menny kylkiluita tai munuaiset, mopo ylös ja jatketaan matkaa! Tapahtuma kerää massoja sillä, että reitti on enskakisaksi ihan naurettavan helppo ja maine täysin liioiteltu. Pikemminkin kyseessä on massahulluus, samaa kuin krossikisojen ajaminen sankasti pölyävällä radalla piittaamatta mistään mitään. Asioita voisi vähän miettiä, Timo (muistaakseni) jo edellä asiaa kommentoikin, jos tällaiset CC-kisat otetaan enduron piiriin, ei siitä seuraa kuin vakavien loukkaantumisten määrän huikea kasvi ja lisenssin hinnan nousu MX-tasolle. Oikein vai väärin suomi-enskaa ajaville???

Kyllä CC:n pitäisi olla oma lajinsa, aika näyttäisi kumpaan se enemmän kallistuu, krossiin vai enskaan, ainut vaan ettei MX-porukkaa kuulemmakiinnosta pätkääkään ja enska-lajiryhmää taas opn helpompi painostaa!

Kirjoittaja: AKI IMMONENKyllä täällä on "lajiylpeätä" porukkaa, siis pitäisi ensin olla joku byrokraattinen "lajiliitto", jonka sääntöjen sisään saadaan Stadion ? Siis ei millään enduron sisään, ei tietenkään eikä ilman kilpiä . Ja voisiko olla mitenkään kenellekkään haluttavaa HOUKUTELLA ulkomaalaisia harrastajia/kovempia kuskeja suomeen ??? Ketäänhän ei edelleenkään kiinnosta esim GGN osallistujamäärä n.2200 kuskia kertaa jotakin 40 euroo. Annetaan vaan avarakatseisempien kavereiden korjata potti ja tapellaan siitä mikä on oikeata enduroa ja mikä taas Crossia, ajetaan vaan omalla porukalla ja irvistellään. Onneksi on jo laivaliput Gotlantiin : )

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKuviokelluntakin on urheilua, sen myönnän, mutta siinä ei ajeta aikaa vastaan armottomasti, niin kuin esim. endurossa. Selvennänpä taas ajatuksia. SM-kisoihin osallistuvat nykyään A ja B-luokat, jotka ovat jaettu pyörien ominaisuuksien mukaan kolmeen eri luokkaan. SM pisteitä jaetaan siis kolmessa luokassa, mutta palkinnot kuudessa. Mitään yleiskilpailua ei ajeta, siitä ei tehdä tuloksia, eikä anneta palkintoja. Näissä SM-kisaluokissa on menneen kesän kilpailuissa ollut n. 150 ajajaa/kilpailu (ei varmaa faktaa, Jarkko sen kertoo lajiparlamentissa) Suuri ongelma on sovittaa C-luokkalaiset tasoeron takia Sm-luokan mukaan. Esim. meillä Mikkelissä olisi ainakin puolet pudonnut pois myöhärajan ylittymisen johdosta jo ennen ensimmäistä maastokoetta. Enpä tiedä olisiko siitä sitten tullut kauniita kiitoksia. Uusi kisatyyppi toisi sen mahdollisuuden, että kansallisia kisoja olisi taloudellista järjestää, koska crossipeleillä enskaan tutustuvat pääsevät mukaan. Myös se avaisi enduron alle 16 vuotiaille, ja loisi aivan uuden pohjan uusille nouseville kyvyille. Nyt tämä homma ukkoontuu kuin hirviporukat. Kuten Juhani tuossa edellä totesi. Kisat olisivat helpompia järjestää, ja paikkojakin kyllä löytyy. Myös SM-kisoja ajettaisiin tällä Tyyppi 2 mallilla, jolloin aloittelijat ja juniorit ajaisivat esim. lauantaina ja sm-kisa sunnuntaina. Se on yleinen tapa monissa moottoriurheilulajeissa. Jos c-luokkalaiset haluavat vertailla vauhtiaan maailman kärjen kanssa näkee sen tulosluettelon ajoista. Yleensä vauhti on 50% kärjestä, jos sitäkään. Syynä hitauteen on rapakunto, jota voi korjata vain kovalla treenillä, nyt joka ilta puolivuotta kuntosalia, juoksua, hiihtoa ja sählyä yms. Tämä poikkeaa nyt tästä aiheesta, mutta Nummelassa Optirocin pätkällä c-luokan ajo oli "hirviätä kommerrusta". Jatketaan vääntöä..Pappa

Kirjoittaja: Kees van NiftrikPaappa hei - eipä dumata rumasti muita lajeja. Kuviokellunta on varmasti fyysinen laji, vaikkei kovin miehinen olekaan.

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASOlishan se hienoa jos saisimme mahdollisuuden järjestää GNCC tyylisiä endurokisoja myös Suomessa. Minusta siihen pitäisi olla mahdollisuus ainakin sääntöjen puitteissa. Se että järjestääkö niitä kukaan seura se on sitten eri asia ja se on seurojen päätetävissä kun sopivat maastot on kartoitettu. Itse olen ollut mukana reittiä suunnittelemassa enduro kisoihin Keski-Suomessa ja sillä alueella jossa toimimme niin kyseisen GNCC tyylisen kisan voisi järjestää helpostikkin. Ehkä tällä kertaa helpommin kuin hyvän reittikisan. Sopivaa reittiä saadaan vedettyä 10 - 15 km:n verran jo nykyisille enduropoluille. Joten maastoista se ei ole kiinni ainakaan täällä.

Nuo luokkajaot puhuttavat paljon ja ovat useastikkin esillä keskustelufoorumilla. Kyllä se on kuitenkin niin että C-luokka tulee olla aina mukana kilpailuissa. Se on se tulokaiden ja harrastelijoiden luokka josta jatkuvuus tälle lajille annetaan. Kaikista ei tule "Salmisia" mutta hyviä aktiiveja saadaan seuroihin ehkä tätä kautta. Kisassa on myös paljon mukana seurojen aktiivityöntekijöitä jotka silloin tällöin käyvät hakemassa tuntumaan kilpailuihin ja katselevat olisiko niistä vinkkejä saatavissa omiin kisoihin. Tottahan se on kilpailujen pääpaino ainakin SM:en osalta on SM-luokissa mutta mukavana lisänä C-luokat siellä ovat vaikka useasti joutuvatkin kärsimään ajoajoista SM-luokkien hyväksi. Mutta eiköhän ne nousupisteet saada jaettua tälläkin ajomäärällä. GNCC tyylisä kisoja ei tulisi sotkea nykyiseen SM kisajärjestelmään vaan se olisi joko erillissarja tai yksittäisiä kisoja. SM kisat saisivat pysyä edelleen reittikisoina.

Luokkajaon uudistus voisi mennä jopa niin että yhdistetään A ja B- luokat nykyisen MM- sarjan mukaiseksi. Lähtöjärjestys kilpailuun tulisi menestymisen mukaan. Tämä voisi olla kova urakkka Valtosen Jarkolle pistää kilpailijat paremmuusjärjestykseen, mutta luulen että hän selvityisi tästäkin. C-luokka ja veteraanit sekä naiset saisivat olla nykyiseen tapaan täyteluokkana ja kuutioista vapaana luokkana. Tietenkin ajokorttimääräykset rajaisivat kalustoa sen mukaan kuinka henkilöillä ajokortissa katetta riittää. C- luokan nousupisteitä on nytkin hyvin avokätisesti jaossa joten uudistuksella tuskin jarrutetaan niiden miesten tai naisten eteenpäin menoa jotka sinne huipulle todella yrittävät.

Kirjoittaja: NIKO HONKANENNo niin...sieltähän alkaa tosiaan tulemaan herjaus syytteeseen kelpaavaa tekstiä. Tunnistikohan joku itsensä Papan kuvaksesta?

Mutta asiaan. Parhaiten varmasti saataisiin lajille näkyvyyttä jos jollain keinolla saisi järjestettyä kisoja missä olis pelkkiä vetomiehiä. Se miten niitä saisi järjestettyä onkin jo vähän vaikeampi juttu. Olisihan se erilaista katsojallekin kun reilu 50 kuskia vetäis täysiä ja ne köröttelijät puuttuisivat. Siinä sitä pystyisi vähän ruveta vertailemaan jo kuskeja kun tuloksia enskassa saakin iltaan asti odotella...

Lumen tuloa odotellessa

Kirjoittaja: SAMPO SIIRIÄINEN Jälleen nousee esille, tosin värän otsikon alla, toisten halu jakaa jo muutenkin melko pientä harrastaja/kilpailija joukkoa parempiin ja huonompiin. Ylempänä ehdotetaan, että SM kisojen reitit rakennetaan siten, että kilpailuihin osallistuisi ainoastaan oikeita vetomiehiä.

Jos "oikeaksi vetomieheksi" lasketaan kuljettajat, jotka ovat vaikkapa tällä kaudella saaneet SM-pisteitä, heitä on noin sata. Tästä sadan joukosta positiivisesti arviotuna 15-20 kilpailee yleiskilpailun palkintopallipaikasta. (en tällä halua väheksyä loppuja 80. Itsellä SM-pisteitä 0 nyt ja tulev.) Onko tavoiteltavaa rakentaa sarjaa mitä aktiivisesti kiertää ehkä 50 kuljettajaa.

Jos kilpailujen rakentaminen on niin työlästä ja kallista kuin sanotaan, niin kuka maksaa kisan, minin tulee 50 kilpailijaa. Jos osallistumismaksu olisi vaikkapa 200 euroa per kuski, saatettaisiin päästä samoihin tuloihin osallistumismaksuissa kuin nykyään. Nykyäänhän keskimäärin kuskeja osallistuu kisoihin 200-300, joten esimerkin omaisesti 250 x 40 e = 10 000 e. Lisäksi tyytyisikö nämä ammattimaiset/ammattilaiset kuskit nykyiseen tasoon eli pari pätkää mitä ajetaan useampi kerta ja maalissa ehkäpä oikein lämmin suihku. Riittäisikö tällaisesta sarjasa palkinnoksi pytty ja kuva offroadprossa, vai pitäisiköhän palkintojenkin olla vähän toista luokkaa.

Toki ammattimaisempi sarja saattaisi kiinnostaa sponsoreita enemmän, mutta tuskinpa minkäänlainen markkinamies saa endurosta esim. yleisurheilun tai joidenkin talvilajien kaltaista suuren yleisön kiinnostuksen kohdetta. Mummotkin tietävät kuinka hyvä urheilija on Janne Ahonen, mutta tuskinpa tuntevat Juha Salmista tai Kari Tiaista.

Mikä kerho taas haluaisi järjestää kisoja meille harastelijoille. Kisoja joidenka tulokset vetomiesten kadottua, eivät kiinnostaisi ketään. Edes itse emme enää voisi vertailla omaa vauhtiamme näihin "idoleihimme". Lisäksi pitää muistaa, että me harrastajat tuomme rahat nykyään sekä kerhoille, että pyörien maahantuojille ja varustekauppiaille. Miksi meidän pitäisi tyytyä joihinkin takahikiänajoihin, missä vähän leikitään kisaa??

Tulisiko nykyistä enemmän yleisöä katsomaan muutamaa kymmentä ammattilaista ja vieläpä toden-näköisesti pääsylipun kanssa, vai menisikö yleisö katsomaan kuinka hitaat kuskit etenevät nykyisestä helpotetuilla reiteillä? Veikkaisin, että kumpikin sarja menettäisi katsojia veratuna nykyiseen.

Mielestäni nykyinen tyyli, maailmantason ammattilaisista harrastajiin jokseenkin samalla reitillä saman päivän aikana takaa lajille parhaan ja laajimman tartuntapinnan ajatellen myös tulevaisuuden kuljettajia, luvallisia harrastuspaikkoja ym. lajin jatkuvuutta.

T:SS

Tulipas pitkä...

Kirjoittaja: JANI PEITSOMAStadion tyyppisiin kisoihin tulisi ehdottomasti sallia pääsy myös ns. rekisteröimättömillä pyörillä.Se että miksi ei pääse niin on mulle henkilökohtaisesti vähän hämärän peitossa..Vakuutuksista se ei voi olla kiinni koska ne on lähes poikkeuksetta PAKOLLISIA myös crossipyöriin!!

Kirjoittaja: TOM NORDMANVielä hieman taustoja: Lakien puitteissa on täysin mahdollista järjestää endurokilpailu jossa: Osallistujat 15 vuotta täyttäneitä, ei ajokorttipakkoa, ja pyörät voivat olla kilvettömiä (ns. maastoajoneuvo). Kuskit voivat vapaasti ajaa minkä tehoisella laitteella tahansa. Tämä kisaformaatti menee sitten Maastoliikennelain mukaan, jossa pakollista on liikennevakuutus maastoajoneuvolle. Oleellista on että tapahtuma järjestetään yleisten teiden ulkopuolella. Näitä kisoja voidaan järjestää osittain reittikisana ja säilyttää näin lajin luonne

Kirjoittaja: Pentti RaittilaJuttu hersyy... hyvä niin. Lajiparlamentti ei ole mikään virallinen elin. Se ei tee mitään päätöksiä, se on vain keskustelufoorumi, ihan niinkuin tämä tässä. Sitä voi verrata hyvin huoltoasemien baarien parlamentteihin. Päätösvalta on sama. C-luokasta: Nykyisen urheilusäännöstön mukaan "enduron C-luokka on aloittelijoiden luokka" Miten joku voisi olla sitten esim. kaksi vuotta turhaan luokkaa tahkonneena enemmän aloittelija kuin joku toinen. Pitää muistaa, että tämä on kilpaurheilua, eikä "kuviokelluntaa". Kerran ehdotinkin, että jos ei nouse kahdessa vuodessa B:hen putoaa D:hen. Saataisiin siihenkin luokkaan osallistujia. Tämä kilpailujen uusi tyypitys toisi niin paljon lisää kilpailuja, että on ihan turha miettiä mitään prosenttijakoja kilpailujen määrään. Ajettakoon niitä jotka tuntuvat hyviltä. Kukaan ei kuitenkaan jaksa (eikä maksa) kaikkien kauden kilpailujen ajamista. Samalla päästään siihen, että SM-kisoista jää aloittelijoiden luokat pois, jolloin niistä voidaan tehdä oikeita endurokilpailuja. ;-)Pappa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPaitsi että tämän sovinistisian mielestä kilpailut ovat täysin väärä paikka vähemmän kunnianhimoisemmille ja varttuneemmile harrastajille, pudottaa hän jälleen kaikki aniset alle heikoimman harrastelijatason! Hieno Raittila, suksi suohon!

Kirjoittaja: TOM NORDMANVaikka osa kilpailuista jotka eivät sisältäisi siirtymiä yleisillä teillä yleistyisivät, voidaan silti sääntökirjaan laittaa vaikka pykälä että max 20% kilpailuista kautena saa olla moisia. Moni on puhunut siitä että on hienoa kun enduro on niin rikas laji että välillä ajetaan

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENMitä te ny valitatte siitä että enduron pitää olla rekisterissä? onko se muka niin paljon maksaa jotain punakilpirekisteri maksua, joka on olematon?

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENenska pyörähän on kaiken lisäksi vakuutuksessa ympäri vuoden kun ajoa on talvellakin niin eihän siinä maksa turhaan tai joudu venkslaamaan vakuutusta pois ja takasin?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOCC väliaikalähdöllä ja 10km kivikkolenkki 3h putkeen kuulostaa kyllä ihan hyvältä ;-). Tai vaikka 2h putkeen, ensin ajaa A, sitten B ja viimeksi C. Menis ihan hyvin, turvallisesti ja päiväkin riittäisi. Mutta jos kisa on krossia ja säännöt niin pyörien kuin kuskienkin osalta yhtä väljiä, niin ei mene enää oikein enduron puolelle.

Luokkajakoasiaan pikkuisen vielä, puuttumatta enää mitenkään asiaan SM-luokkien osalta. Kuulostaisiko järkevältä jakaa C-luokka uusiksi:
- C-kilpaluokka, iskutilavuus ja tahdit vapaat, voidaan jakaa junnuihin ja muihin tarpeen/halun mukaan, nousijat B:hen nykysäännön mukaan
- C-harraste, tässä voisi ajaa vaan, reitti olisi kilpaluokan kanssa tai SM-luokkien kanssa vähintään sama (haastavuus ja pituus), ei luokkanousua (mahdollisuutta tahi uhkaa), ei merkittäviä palkintoja, minipokaalit, kunniakirjat tms. esim. nykysäännön mukaan
- (C-)Kunto, kuten kuntoluokkakin nykyisin, maaliin päässeille läpiajomitali, reitti kilpaluokan reitistä helpotettu tai maksimissaan yhtä haastava, siis kuten kuntoluokka nykyisinkin.

Eli kilpaluokka voitaisiin jakaa junnuihin ja muihin, Kunto ja Harraste voitaisiin yhdistää. Kisoissa olisi minimissään 2 C-luokkaa, maksimissaan 4. Vain junnuluokassa moottorille ja kuskin iälle olisi rajoituksia. Harrastelijoille olisi oma luokka, sellaisten ajamisen ei tarvitsisi kalvaa mm. Penttiä ja tosissaan kisaavat pääsisivät ensin reitille ja saisivat ajaa keskenään. Olisi varmaan monelle harrastelijallekin mukavampaa "ajella vaan", ei tarviisi olla muiden tiellä, eikä saisi kiukutella jos joku toinen olisi tiellä. Ja kuka vaan voisi milloin vaan valita luokkansa miten haluaa, silloin kaikkein pienimmissä kisoissa voisi olla vain C-kilpa (tai "C").

Kommenttia? Meinaan ottaa asian esille Lajiparlamentissä, joskaan muutosta ei toki voi vielä ensivuodelle ehdottaa, mutta rakentavaa keskustelua aiheesta voi aina käydä! Pitäisikö esim. kilpailijan ajaa koko loppukausi kilpaluokassa jos sinne kerran menee tai pitöisikö junnun ajaa kilpaluokassa sitten jos kerran siellä ajaa? Mites sitten ellei junnuluokkaa erikseen ole? Mun mielestä ainakin toi C:n jakaminen tahtien ja kuutioiden mukaan, siis kaikkien osalta, on ihan puppua. Niillä ei ole mitään tekemistä kilpailuasetelman kanssa, sillä tasolla, ainoastaan nuorille sillä on jotain väliä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaToivon siis taas, että hieraistaan silmistä pois koko tämä totuttu muuttumaton asennemaailma. Siis ensinnäkin: Liikenne vakuutus on jo nyt se ensisijainen maksaja aina kaikissa tapaturmissa, oli ne sitten missä tahansa offroad-lajeissa. Vakuutusyhtiölle on ihan sama mitä sääntöjä jokin "mopoliitto" säätää, kun Suomen laki on kuitenkin kaiken yläpuolella. Toiseksi: On ihan turha jankata jostakin yhteislähdöstä, lähtötapa voi olla kilpailukohtainen, jos lähdetään vaikkapa Pohjan-lahden hiekka-aavikolla, sopii sinne yhteislähtö, Savon kivisiin metsiin ei sovi. Tässä on kyllä jotakin mystistä... miksi enskan harrastajat ovat patavanhoillista taantumuksellista porukkaa??? Vai ovatko? Jokin kuitenkin kaihertaa mieltä... olisiko se: Tanan rossimiehet tulloo ja viep meiltä pokkaalit, tiijä vaekka jos kohta naisettiii... ;-) Pappa

Kirjoittaja: Timo TähkäpääEhkä on parempi antaa yhteislähtökilpailut mx-miesten murheeksi.
Enduro selkeästi reittikilpailuina ja yhteislähdöllä tapahtuvat ympyrän kiertämiset nopeuskilpailuina. Säilyypä edes yksi laji, missä lisenssi- ja vakuutusmaksut on edes jossain järjen rajoissa.
Yhteislähtö tekee kisasta aivan eri luonteisen. Tuskin voidaan pitkään ajaa reittikilpailulisenssillä ennen kuin joku huomaa aloittaa rahastuksen.
Ja siinä samalla nousee kaikkien endurokilpailijoiden lisenssi/vakuutusmaksu.
Jos nämä kisat ajetaan nopeuslisenssillä ja niitä lunastettaisiin enemmän uusien harrastajien myötä , saattaisi se alentaa niiden hintoja. No ei tietenkään alentaisi, mutta vähentäisi ehkä nousupaineita.

Ja luokkajakoja on tässä vaiheessa ja tämän otsikon alla aivan turha pohtia. (Vaikka vähentää pitäisi ja radikaalisti, yleiskilpailu kunniaan.)

Kirjoittaja: JANNE PORVARInäitä "favor" tyylisiä kisoja on eestissä enemmänkin. mutta kyseisen kisan läheisyys ilm. houkuttaa?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä hyvää ja asiallista juttua edellä, ja monipuolisia näkemyksiä. Toivottavasti joukosta löytyy paljon "pakkoruotsin" lukeneita. Nyt siitä kielestä olisi selkeästi apua. Käykää www.svemo.se sivuilla. On ihan turhaa puhua "stadionenskasta" tai muistakaan formaateista, kun asian voi ratkaista aivan yksinkertaisesti: Tyyppi 1 = reittikilpailu Tyyppi 2 = kierroskilpailu, ja kaikki ovat enduroa. Luokkia voisi sitten miettiä, ehkä junior-luokka ajettaisiin vain 125cc 2t peleillä. Muut sitten E1,E2 ja E3 jaon mukaan? Ruotsissa on kai menty kahteen luokkaan? Niistä asioista pitäisi jonkun paremmin kieltä hallitsevan ottaa selvää. Kyllähän tämä laji kaipaisi Eekkistä takaisin. T. Pappa

Kirjoittaja: Timo Tähkäpää"Luokassa E1 tuskin kukaan ajaisi piikillä, ellei ikä sitä edellyttäisi, jos pikkunelaritkin sallittaisiin. Kärkikolmikko olisi järjestään pikkunelareita, ehkä joitain poikkeuksia. "

Aika raju väite. Onkohan tälle jotain perustelujakin?

Kirjoittaja: JOONA OINONENJotakin vetovoimaa täytyy olla näillä CC/GGN/GNCC kisoilla kun äkkiälaskettuna viron
favoroffroadissa oli ilmoittautunut n.200 suomalaista solokuskia. Ja 85cc on omaluokka.
Väittäsin että tämmöisille kisoille olisi kysyntää myös suomessa.

Kirjoittaja: SAMI KÖNÖNENMorjens ehodottomasti pitäs saada tollainen Favor tyylinen kisa sais vetää grossilla tai enskalla kun olis vain vakuutus ok. Paikka ehdotus olis esim.Joutsa siellä olis n 6km kierros olis suljetulla alueella kuskeja tulis ajaa!!!!!

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenOmasta mielestäni myös GNCC tyyppiset kisat voisivat olla enduron alla. En nää mitään syytä miksi ei. Enkä usko niiden vievän merkittävästi osallistujia suomienskakisoiltakaan. Suljetulla ringillä ajetuista kisoista lisäksi pois siirtolupa, moottoripyöräkortin vaatiminen ja lisäksi myönnettäköön asianmukaisesti äänenvaimennetuille crosseille lupa osallistua. Kisakatsastus tsekkaa joka tapauksessa jokaisen pyörän turvallisuusaspektit.

Luokkiakin on nykyään ihan liikaa, nyt tuntuu että vähän joka kylältä pitää saada miehet pokaaleille. Junnuille voisi olla oma piikkiluokka ja lisäksi vaikka E1 ja E2, joissa A, B ja C luokitus. E2:n kaikki isot pyörät ja ykköseen puolikkaat nelarit ja piikit. Vähenisivät nyt ainakin alkuun hiukkasen. Toisaalta varmaan riittäisi neljäkin luokkaa: junnut, A, B ja C. Onhan noissa kisoissa sen verran vaihtelua, että eri moottorikokoja suosivat kisat tasoittaisivat toisiaan sopivasti. Eikä se menestyminen suomienskassa juurikaan pyörästä kiinni jää kuin ehkä ihan A-luokan kärjessä.

Toisaalta ns. sponssikuskien on varmaan vaikeampaa pitää tukijat tyytyväisenä jos mitalit on vähempien luokkien myötä tiukemmassa. Omasta mielestäni taas tiukka kärki voisi nostaa koko lajin tunnettavuutta ja vaihtuvat voittajat pitää pistekuviot auki pidempään.

Niin ja näistä C-luokan pokaaleista sen verran, että korvattaisiin ne jollakin järkevillä tavarapalkinnoilla. Vaikka ajolaseilla, hanskoilla tms. Pokaaleita voisi jakaa oikeastaan niille, joilla se kuvaa oikeaa menestymistä (A-luokka) ja sopimukset sun muut estää noiden tavarapalkintojen järkevän vastaanottamisen. Ostaa niille vaikka niitä miehenkorkuisia pystejä...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSiis miksei niitä kisoja sitten voitaisi järjestää jos ne olisivat MX-kisoja? Ja mitä kummaa periaatteellista tässä oikein on takana "enduro on lajini, krossi ei", eli niitä kisoja ei sitten voisi ajaa jos ne olisivat motocross-kisoja, mutta yhteislähtöjä ja ihan samoja kisoja voi jos ne ovat endurokisoja??? Harjoituspaikkaongelmaan se tuskin ratkaisua tuo, oli laji kumpi vaan, mutta esim. se ISDE tuki II oli kyllä enemmän krossia kuin enskaa.

Et puhu enää enduron pienestä kehittymisestä tai muutoksesta, puhut koko lajin luonteen totaalisesta muuttamisesta. Jo se, että Porvoon kuuluisaan mutakisaan, vieläpä kansalliseen, tulee 150 kuskia, kertoo varmasti tarpeeksi siitä, että endurolle perinteisenä lajina on harrastajia ja kilpailijoita, siis kannatusta. Mitähän Sysmässä oli kuskeja? 233 oli ainakin jollain numerona. Eihän siellä etelässä pysty syöksylaskuakaan harrastamaan, niin pitäisikö sekin sitten muuttaa tasamalla sauvomiseksi?

Luokassa E1 tuskin kukaan ajaisi piikillä, ellei ikä sitä edellyttäisi, jos pikkunelaritkin sallittaisiin. Kärkikolmikko olisi järjestään pikkunelareita, ehkä joitain poikkeuksia. Tasoerot kärjen ja häntäpään välillä kylläkin muuttuisivat Cy ja C4t -luokkien tasalle.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTom, kannattaisi ehkä hiukan ottaa asioista selvää. Alle 18v. ei saa ajaa kuin max. 11kW max. 125cc. Se, ettei piikkien tehoja valvota on varmaan järjenkäyttöä, mutta 250cc 4T:llä ei sentään voida kisaan päästää. En myöskään ymmärrä miten stadikka sinällään poistaisi ajokorttitarpeen? Alle ajokortti-ikäisille poikkeuksen saaminen on varmasti helpompaa. Summatakseni kuitenkin sanomaasi ehdottaisin, että käännyt MX-lajiryhmän puoleen Cross-Country -kilpailujen suhteen, sanomasi perusteella tämä sopii sinne paremmin.

Monien näistä keskusteluista valossa näyttää myös siltä, että merkittävä joukko offroad-mopoilun harrastajia uskoisi CC:n olevan suosituin laji. Miksei sille siis tässä valossa löytyisi harrastajia, kilpailuita ja niiden järjestäjiä? Trialia tähän on varmasti täysin turha sotkea, kun kerran kelloa vastaan kuitenkin on tarkoitus ajaa.

Kirjoittaja: TOM NORDMANSikku: CC/GGN/GNCC on mielestäni ehdottomasti Enduro-henkisten juttu vs. Krossi - olet varmaan huomannut tämän itsekin seuratessasi kansainvälisiä järjestöjen rakenteita, keskustelua sekä kuskien taustoja. Toisaalta tahtoisin korostaa pointtiani että endurolla on CC/GGN/GNCC:stä voitettavaa ei hävittävää. Kerhojen tai SML:n toiminnan harjoittaminen vielä CC/GGN/GNCC-jaostoon ei onnistu. Ainakaan itse en haluaisi tehdä tätä omalle kerholle, eli

Kirjoittaja: TOM NORDMAN--Sirkku kirjoittaa--
siksi minunkin mielestäni 125cc luokka pitää säilyttää nykyisellään. Isompikuutioiset voidaan sitten jakaa ihan miten vaan, aina jossain kisassa on kuitenkin pienemmästä koneesta etua ja toisessa isommasta.
--Sirkku kirjoittaa--

Erittäi hyvä idea! Jaetaan luokat 125cc ja yli (tahdeista riippumatta aivan kuten kansallisissa ajetaan).

-----

En kuitenkaan vieläkään ymmärrä pointtia miksi 125 ja 2t sekä 250 4t:tä voisi ajattaa samassa luokassa? Mitä nuoriin tulee niin on hienoa että tätä ajatellaan. Mielestäni kuitenkin on omituista että 16 vuotiaan saavat osallistua alle 125 luokaan pyörällä jota he eivät saa ajokorttinsa mukaan ajaa yleisillä teillä. Tässä suhteessa taas nuoria ei ajatella lainkaan vaan heidät

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä sitä alkaa olla taas tiukan väännön paikka? Mutta yritän ainakin rauhoitella ja tuoda muutamia hyviä ajatuksia ja malleja, joilla on onnistuttu. Ruotsi on kaikessa meitä n. 10 kertaa suurempi. Se on tietysti mahdoton tunnustaa täällä Härmässä. Ainakin tässä enduromoottoripyöräilyssä se pitää monella tavalla paikkansa. Huippu-urheilussa suomalaiset kyllä "laittavat nyt sveduja pattiin mennen tullen." Siitä pitää olla oikeasti ylpeitä, mutta muusta voisi ottaa ihan nöyrinä tyttöinä ja poikina oppia. Ruotsissa ovat endurokisat Typ 1 ja Typ 2. Tyyppi 1 on perinteinen "pätkistä ja siirtymistä" muodostuva kisa. Tyyppi 2 on kierroskisa, jota ajetaan pelkästään maastossa, ja näihin kisoihin voi osallistua kaikilla liikennevakuutuksen omaavilla maastomoottoripyörillä. Nämäkin ovat endurokilpailuja, ja kuuluvat endurokalenteriin ja -sarjaan. Tämä on näin yksinkertaista. Ajajat sitten päättävät itse mitä ajavat. Ajavat sitä "mitä annetaan". Turhat pulinat ja räpätykset pois? Tähän pitää mennä Suomessakin! Ongelmana Suomessa voi olla tyyppi 2 kisoihin löytyvät maa-alueet? Ruotsissa se on helppoa, kun siellä armeijalla on yli 10 kertaa enemmän tarkoitukseen sopivia alueita. Asenteetkin ovat varmasti kaikin tavoin myönteisemmät kuin täällä. Kuulin "pikkulintujen laulua", että SML:n johdossa ollaan heräilemässä muuttamaan sääntöjä. Niin onko se lajiparlamentti siirretty Lahteen? Ehtiikös ne EU-kubbet alta pois? Kyselee Pappa?

Kirjoittaja: PASI VIINIKAINENNiin, 80-luvun lopussa vai oliko 90-luvun alussa ajettiin Laajavuoressa (k-smk) stadion enskaa yhteislähdöllä. Sittemmin kait kielletty.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMyös Trial-pyörät, kuten Parttikin hyvin tietää, ovat aikaisemmin olleet rekisteröityjä, kutne enduropyörätkin. Trialissa rekinteröintivaatimuksesta on luovuttu, tarve on poistunut kun kilpailuissa ei yleisillä teillä ajeta. Endurossa sen sijaan ajetaan edelleenkin, ja toivottavasti laji luonne ei tältä osin muutu, yleisillä teillä, onneksi sentään on sallittu myös siirtoluvan käyttö kilpailuaikana.

Minkä vuoksi enduron sääntöjä siis pitäisi muuttaa, jotta lajin puitteissa voitaisiin ajaa jotain muutakin lajia? En vain ymmärrä. Vai onko yksinomaan kysymys siitä, että kun lajiryhmä on sattunut olemaan myötämielinen ja avannut vähän ovea sallimalla stadikat, niin sitten yritetään "pienimmän riesan tietä" saada lajiryhmältä penättyä myös CC mukaan enduron piiriin? Onhan se toki kohtuuton vaiva lähteä penäämään moottoriliitolta yhtä lajia lisää ja löytyisiköhän teistä edes ketään ottamaan vetovastuu lajista mm. lajipäällikkönä? Joten eikus koitetaan survoa CC enduron alle, kun tuntuu mahdollisuuksia olevan, onhan sieltä sentään tultu jo vähän vastaan! Kyllä ne yhteislähdöt kuuluu ennemmin MX-puolelle, joten penätkäähän niitä CC-kisojanne vaikka krossin lajiparlamentissä.

Sitten tuohon luokkajakoon. Tällä palstalla ovat niin lajiryhmän jäsenet kuin moni muukin useaan otteeseen selvästi sanonut, että piikkiluokan merkitys on tärkeä aloittavien ja erityisesti junnujen luokkana. Ei sillä että meikäläistä pätkääkään kiinnostaisi moinen, tänäkin vuonna samalla ajalla olisin useammassa kisassa ollut isossa C:ssä palkinnoilla kun piikeissä olin porukan hännillä. Sinne vaan kaikki pikkunelareilla mukaan! Ei olisi porukka siellä reitilläkään niin pipo kireellä, että kun erehtyy kysymään "vedetäänkö nää porukassa irti" niin tulee vastaukseksi takapyörästä kuutio kuraa kylkeen. Olisi sitä vähän varttuneempaakin ja ei-niin-tosissaan ajavaa porukkaa mukana.Tässä vaan pitäisi ajatella asioita yleisesti, eikä henkilökohtaisesti, siksi minunkin mielestäni 125cc luokka pitää säilyttää nykyisellään. Isompikuutioiset voidaan sitten jakaa ihan miten vaan, aina jossain kisassa on kuitenkin pienemmästä koneesta etua ja toisessa isommasta.

Kirjoittaja: TOM NORDMANMennään Partti kimpassa lajiparlamenttiin (Lahti) juttelemaan aiheista jotka tuntuuisivat kehittävän Enduroa:

Enduro lajiparlamentti: 2.12. klo 10-14, Kongressikeskus Felmanni / August-kabinetti, Kirkkokatu 27, Lahti

Otan sähköpaimenen mukaan ja täräytän suo aina kankkuun kun meinaa lähteä lapasesta 8>). Esittämäsi ggn-asia kiinnostaa ainakin enduroa harrastavia ja myös lajiryhmää ehkä sillä erotuksella että yhteislähtöä ei ole. Asian tiimoilla taidetaan tehdä töitä ja tästä varmaan kuullaan Lahdessa lisää.

Voit muuten kysyä asiaa myös osoitteesta: endurolajiryhma@fin-enduro.com

Olen itse esittänyt lajiryhmälle seuraavia asioita:

-----17.10.06-- Tehty ehdoitus--
Ehdotukset sääntömuutoksiin / Käsiteltäväksi lajiparlamentissa ja/tai lajiryhmän kokouksessa

Muutosehdotus 1 - Stadionendurokilpailu
Ehdotan että standionendurokilpailussa sallitaan, erikseen järjestäjän näin anottaessa, rekisteröimättömät tieliikennekelpoiset vakuutetut enduropyörät. Edellytyksenä, että kilpailu on endurokilpailu, jossa ei yleisillä teillä.

Muutosehdotus 2