Trelleborg mallien erot?

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenEilen tallilla tutkin takarengasta ja alkaa Kings vetää viimeisiään. Yli 20 nastaa lähtenyt reunariveistä kävelemään ja alkaa keskinappulatkin halkeilemaan. Ei tuu toista samanmoista enää. Edelliset oli trellikat ja niistä ei kyllä ajamalla saanut nastoja irti. Eli sellaiset varmaan tilalle.

Kukas osaa kertoa mitä eroa on T454 (110/100) ja T244 (4.40) malleilla 18-tuumasena? Laskujeni mukaan ovat suunnilleen saman levyisiä ja valmistajan nettisivuilla ne luokitellaan täysin samalla tavalla eri alustoilla toimiviksi. T244 on 100g kevyempi kuin 110/100 T454. Siinä on kaikki erot mitä valmistaja on nettiin laittanut. Kuvion perusteella T454 vaikuttaa avonaisemmalta. Molempiin tunnutaan laittavan saman verran samanlaisia nastoja ja maksavatkin saman verran. Miksi siis kaksi mallia markkinoilla?

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENÄlä nyt yli keitä :D En kato huomannu etä se oli pelkkä enska, ajattelin että olis ollu yleisesti renkaista.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyllä tässä on keittämiset kaukana, enimmäkseen huvittaa vaan.
Poitsu on "intoo täynnä kuin ilmapallo", ei kerkiä edes otsikkoriviä aina lukea ;-)

Mutta hyvää se vaan tekee kirjoittaa, ei tule sitten koulun lopputyökään tms. seinänä vastaan. Yritä siltii välttää liian laajoja yleistyksiä, joskin siihen syyllistyy tässä aika ajoin itse kukin.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENEmmä ny missään ryteikössä ajakaan vaan crossia.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo minkä halvatun takia sun sitten pitää seota endurokeskusteluihin krossiratakokoemuksillasi kun TÄSSÄKIN asiassa se on sitten niin täysin eri tilanne kun vaan olla voi!? Radalla kuluu nasta pois kovametallitapin ympäriltä jos hiekassa ajaa, nastat kaatuu ja/tai lentää hevon kuuseen (jota voi kyllä vähentää pienemmillä paineilla ajaen) noin viis kertaa nopeemmin kuin enskassa. Harvassa kohtaa vauriot ja syyt niihin tulee samoista tekijöistä!

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENEn mä ainakaan rupee kattomaan radalla kun ajan että tossa on vähän hiekkaa että enpäs väännä tossa kaasua.

Ja hyvin mulla pysy viime talvena kaikki piikit renkaissa vaikka ajoin 1 bar:lla. Yhtään nastaa ei katkennut ajoin koko talven sillain miten ajan niillä renkailla. sitten lähti nastoja kun ajattelin ajaa kivitiellä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVeikkaan että poika ei oikeesti viime talvena edes metsässä käyny.

Hondassa mulla oli Mitroc takana ja ihan hyvin se tuntui alkuun toimivan. Sitten kun tuli kovempi pakkanen, niin rengas alkoi tuhoutua vauhdilla. Muutaman asteen pakkasessa se taas tuntui toimivankin. Ero pidossa oli iso, samoin renkaan kulumisessa.

Kirjoittaja: Ville AaltoKyllähän semmonen "vanhan mallin" trellikka on kestävä, mutta kaikki ne renkaat ajamallakin rikki saa... tosin sillä trellikalla kestää kyllä hyvin ajaa tyhjänäkin kun runko on tosissaan jäykkä ja painava. Itse ainakin voisin noista "halvemmista" rungoista suositella mitrocciakin. viime talvena oli mitrocit alla ja ajoa tuli ~20-25h. Etunen oli uudenveroinen ja takasesta puuttui 3 nastaa ja saman verran oli taittunut.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOLaita vaikka 0.5bar, jos sitten rengas puhkeaa, niin nosta pikkuisen. 1bar on jo varteenotettava nastankatkaisukeino. Ja kyllä se ajotyylikin aika ratkaiseva kestossa on, löysemmällä ei sudi niin herkästi.

Jos muuten nastat tahtoo kellistyä, niin voin suositella Best Grip-nastoja. Riittää kun on runko, josta ei nappulasilppu lennä. 1800-nastalla takana on nyt näitä sulia kivikkoja ajettuna ja eipä kellisty nastat. Ei kyllä ole muutakaan sanomista, runkona trellikka. Edessä runkona Cheng Shin ja siinä 1700 -nasta, takana sillä 7h (mm. Kärmes), edelleen virheetön.

www.kolumbus.fi/sivutie Päiväkirjasta voi kattella kuvia ja lukea juttua noista Best Gripeistä tältä syksyltä.

Kirjoittaja: JANNE PORVARIviime päitsillä oli kisarenkaan tekemät kingsit eikä yhtään nastaa lähtenyt irti tai löystynyt. muistaakseni joku kilpakumppani myös kehui samaa su aamuna...

kai niissäkin on jotakin "maanantai/perjantai" yksilöitä??

Kirjoittaja: KAI MUHONENMielenkiintoista:Turussakin kingsin renkaita myyntiin tekee pari äijää,
eli suomenmaassa tekiöitä luulisi olevan.Oma kokemukseni on, että
tekiästä on paljon kiinni ja kingsin rengas on on kunnolla tehtynä hyvä kestämään.

Kirjoittaja: TIMO AARNIOKertokaapa tietämättömälle onko pikkirenkailla ajettaessa renkaanpainella paljon vaikutusta renkaiden kestävyyteen? Millaisia renkaanpaineita olette itse käyttäneet vai laitanko vain 1 bar ja ajelen sillä tyytyväisenä?

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere

Mulla pyorii Hondassa edessa trellikka ja takana kingssi ja molemmat kisarenkaan tuotantoa ja en muuta voi kun kehua. Pysyy nastat kiinni ja pito kohallaan kaikenlaisessa talviajossa. Mielestani noiten nastojen kiinnipysyminen on sielta kyparan sisalta kiinni (ainakin kisarenkaan tuotteissa) ja miten sita holkkia kaannetaan erilaisissa
ajotilanteissa. Se on takuuvarma etta minka tahansa renkaan saa revitettya paskaksi alta aikayksikon jos siina kaasunkaytossa ei ole jarkea. esim hiekkatie joka luminen ja jaassa mutta "hiekka pinnassa" kylla lahtee nastat jos vaan revittaa.. mutta jos ajaa "pidon rajalla" ennen sutimista kestaa renksu ihan eritavalla. Sama juttu kuluneet kiviset ylamakispoorit talvienskassa. Sama juttu kun missatahansa moottoriurheilussa toisilla vaan vehkeet kestaa sinne ruutulipulle... Hmmm olisikohan asialla jotain tekemista taidon kanssa...?

Kirjoittaja: matti ruuskakertokaapa välillä mikä on paras suvi gummi, kun näyttää tulevan taas kesäkelit.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKerroppa Jarkko keiltä junnukuskeilta kysyit, nimet?

Tämä jolta ne renkaat vuosi sitten ostin, ei edes tiennyt että Kingsiä saisi muualtakin kuin Kisarenkaasta, joten luonnollisesti oletan niiden olevan tuotantoanne. Sekaannuksia luonnollisesti tapahtuu ja erehtymisen mahdollisuus on aina olemassa. Omat kokemukseni kertovat

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENMoro,mullakin on kingssit kestäneet hyvin,ei mitään moittimista,takarenkaalla ajaa
meikäläisen vauhtia Päitsin huoletta,eteen en ole muuta edes koittanut kun trellikkaa..Toki käytän myös soluja,en tiedä onko ilmarenkaalla sitten vaikutusta kestoon.ehkä on liikaa painetta?Mutta hinta/laatusuhde on ihan ok.

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANPiilomainontaa tai ei, mutta minä liputan Motorengas Oy:n renkaiden ja asiakaspalvelun puolesta.

Kirjoittaja: JARKKO PAANANENSirkku Kannisto; jokin aikaa sitten tällä palstalla arvostelit asiantuntevaan sävyyn nastarenkaita ja mainitsit vielä yrityksen, josta renkaat olivat mielestäsi hankittu. Selvitin asiaa ja totuus oli, että ko. renkaat olivat eri merkkisiä kun olit väittänyt ja mainitsemallasi yrityksellä (Kisanrengas) ei ollut ko. renkaiden kanssa mitään tekemistä.

Tein soittokierroksen useille Kings renkailla ajaville kuljettajille ja mitään ongelmia ei ole ilmennyt Kisarenkaan tuotannon renkaissa. Toivottavasti varmistat jatkossa "asiantuntija" lausuntojesi taustat ja faktat, ennenkuin kirjoitat niitä julkisesti.

Hyvää loppuvuotta kaikille

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEllei sulla Trellikassa pysy nastat kiinni, niin vika on joko kiinnityksessä, asennossa tai paineissa. Tilaat vaan Ståhlilta tai Motorenkaasta trellikat molempiin päihin ja pyydät laittamaan sivunastat saman suuntaisesti kuin keskinastatkin niin varmasti pelaa ja pysyy kiinni. Tuossa trellikassa, jolla viime talven ajoin, oli joka toinen sivunasta liikaa sivulle suunnattu, ainoat irronneet oli juuri niitä ja itunteja tuli näemmä n. 60.

Kirjoittaja: TOM NORDMANSirkku: kuten edellä totesin itselläni on taasen päinvastaisia kokemuksia ja raavin tässä hiuksia että mihin rahat laittaa. Itse olen päätynyt siihen että Kings taakse ja eteen Trellikka.

Onko tullut mitään uusia merkkejä markkinoille jotka olisivat luotettavia ja edullisia?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKerroppa minullekin mikä menee pieleen kun Kings-eturenkaat ei kestä!

3*19" rengas viime vuoden Kärme Kustaa, lähtiessä muutaman kerran ajettu ja virheetön, maalissa puuttui 20 sivunastaa ja toiset 20 lähti sormin irti. Takarengas 90/100/16" Kings/virheetön edelleenkin. Ostin ne syksyllä junnulta, joka oli ne edelliskeväänä teiltä tilannut ja kesän aikana vaihtanut piikkiin. Takarenkaan vaihdoin pois, koska sillä ei spoorin ulkopuolella tehnyt mitään. Ajoin koko talven sitten sillä eturenkaalla ja takana Trellikka (ei kisarenkaan tekemä). Maaliskuun puolessa välin Kings

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenNiin ja käytetty paine 0.65bar.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenTämähän onkin arka aihe. Laitoin tietoja tulemaan, mutta tässä vielä renkaan ajohistoria epäselvyyksien välttämiseksi:

Renkaani on tilattu matkahuollon kautta Kisarenkaasta kevättalvella 2005 ja laitettu alle vasta helmikuussa 2006. Eli oli hyllyssä ajamatta vajaan vuoden. Papereita tilauksesta ei ole enää noin kaukaa tallessa. Ajettu sillä on viime keväänä pari sarjakisaa ja harrasteajoa vajaa 20h yhteensä. Renkaita ei ole säästely vaan ruovitettu myös kivikoissa. Tänä syksynä se on ollut alla 2.5h tuntia. Ekat nastat lähti sivuilta 5h tunnin kohdalta ja siihen asti rengas toimi hyvin. Siitä eteenpäin nastoja on tippunut sivuilta tasaiseen tahtiin ja nyt keskinappulta ovat alkaneet repeilemään. Laitan kuvia vielä perään, kunhan kerkeen napsia.

Samanikäinen etukunkku on täysin virheetön edelleen.

Kirjoittaja: JARKKO PAANANENJarkko Kainulainen; olen testannut miltei kaikkia markkinoilla olevia nastoitettavia renkaita ja Kings on yksi kestävimmistä. Jos renkaasi on Kisarenkaan tuotantoa (haettu Veikkolasta) soita suoraan minulle, niin selvitetään onko kyseessä normaali kuluminen vai jotain muuta. Viestissäsi et kerro kuinka paljon ajotunteja renkaallasi on ajettu ja minkälaisessa maastossa sitä on käytetty. Jarkko Paananen p.040-7239641

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSJa kyllä, 244 on vanha (kuin taivas, ja hyväksi havaittu) malli..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTyhjällä kumilla on tullut muutamaan otteeseen semmoinen n. 10km ajettua ja Trellikka pysyy kuin ihmeen kaupalla vanteella. Useimmat päälikumithan valuu jo itseksiään sinne vanteen keskiuraan kun päästää paineet pois. Myös trellikan kesärunko ja Mitaksen C-06 sekä C-11 ainakin ovat siitä reunanauhan kohdalta reilusti ulkonevia, joten josko siinä olisi sitten syy siihen vanteella pysymiseen. Nilläkin olen joutunut kesällä nilkuttamaan.

Viime talvena kokeilin ennen päitsiä ajaa tyhjällä trellikalla ihan testimielessä ja kyllä se ainakin hieman reilun 20km spoorissa päällä pysyi. Pyörä tietty pienitehoinen ja kevyt, mutta runkokin oli ehkä se hentoisin, eli T-754.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSYksi ääni lisää vanhan koulun trellikalle. Onhan se kankea, painava ja ohjaa koko pyörää... mutta toisaalta harrastajalla kestää päitsin jos ei revitä tiellä. Erittäin kestävä tiellä yms. Leveyden ja neliskulmaisuuden takia pito ei ole parhaasta päästä ja etenkin jäinen, spooriton metsä on sillä vähän hankalaa.

Jos ei tähtää 20. joukkoon päitsillä (tai muuten vaan kisoissa), eikä kiinnosta tuhlata huoltoaikoja renkaanvaihtoon niin niillä vaan. Keskinastoja vaihtamalla menee päitsin jälkeen seuraavan talven treenirenkaana. Taitaa olla oikeaa kumia niin paljon että pysyy läjässä vaikka repii nastoja irti ja laittaa uusia. Eturenkaissa tosiaan sivunastat tahtoo irtoilla jos osoittavat liikaa sivulle ja kaiken hyvän lisäksi pyrkii nousemaan spoorista herkemmin.. Edessä kyllä aika hyvin muutkin merkit..

Kari Wallenius

Kirjoittaja: matti ruuska"vanhan mallin" trellikan runko painaa niin reippaasti ja runko on muutenkin niin jäykkä et jos meinaa soluja käyttää niin etupää on kuin puupökkylä, jos ajat soluilla ja haluat käyttää trellikkaa ota light versio, niin pelaa.. näkyis olevan runkoa muutettu huom. löysemmäks. jos päitsille lähdet ja ajat sisägummeilla ota vanhat trellikat niillä voi ajella vaikka sisägummi puhki on se vaa nii jäykkis.
t.matti r.

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENOliko nyt niin että T244 = vanha runko ja T454 uusi runko? Tuo edellinen T244 trellikka oli ainakin niin jäykkis, että ei sitä meinannut vanteelle saada sitten millään. Mut ei ole aikomus siirtyä soluihin, joten vanha lienee silloin parempi kopromissi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos Michelin AC10 on nyt se miksi luulen, niin 50e:lla pitäisi saada että kelpaisi. Eli mahtaakohan olla kyseessä se rengas, joka kiipeää vaikka yksin puuhun, uutena, vähän käytettynä roskiskamaa?

Kirjoittaja: Pekka RekolaPäijänteelle JOS ei vaihdeta rengasta, niin se "vanha volvo" on oikea valinta ja kun on kiire niin sit se toinen? (Kovalla kelillä, kun ei tarvi kuutioittain lunta siirtää niin "tukkoinen" 244 kestää paremmin ja pitokin on lähes sama luokkaa.)
Kokeilkaapa Michelin AC 10 kera nastojen..... nam!

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenKisarenkaan nastoittama Kings tuo minunkin on ja myös paineet ovat aina olleet heidän suositusten mukaiset. Edessä Kings on kestänyt paljon paremmin ja siinä onkin kaikki nastat vielä tallella ja muutenkin rengas paljon parempikuntoinen (ei revenneitä nappuloita) vaikka molemmilla ajettu tasan samat kilometrit.

Eturenkaan sivunastat lähtevät yleensä, jos nastat on ammuttu liian vinoon.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenSen verran vielä lisään, että edellinen Trellikkani oli takana 4.40 tuuman T244 ja siinä ainakin oli nappulat ja nastat niin tiukassa, ettei niitä ajamalla irti saanut.

Kirjoittaja: TOM NORDMANJarkko: Minulla on päitsi ajettu ympäri kings (takanakki) ja ei yhtään nastaa irti. Edessä on Trellikka josta lähes kaikki nastat sivulta irti....

Se ei ole se renkaan tyyppi vaan se kuka ja miten tekee. Itse voin lämpimästi suositella Kisarengasta olipa rengas sitten Kings tai Trellikka.

- Tom

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTaisi olla 454 se, jossa on iso keskinappula, johon tulee kolme nastaa. Pito oli parempi, mutta muistaakseni se keskimmäinen alkoi joka nappulasta revetä. Eli noista 244. Toisaalta Ståhl taisi sanoa, että sen 454:n saa nastoitettua pyöreäksi, sitä kolmen nastan keskinappulamallia se päitsille ainakin suositteli. Isoissa pyörissä mulla ei ollut kuin se yksi 454.