takaiskarin öljyt?

Kirjoittaja: Janne OllilaMitä öljyä kannatta käyttää takaiskarissa.
Pyörä on Honda CR 250 vm.93 ja iskarina ilm. "Hondan oma".
Paljonko on öljytilavuus (paljonko pitää laittaa?)
Missä vm. on käytetty samaa iskaria?

KIITOKSET ETUKÄTEEN!

Kirjoittaja: Jukka NieminenHyvä että saatiin selvyys tohon typen ja ilman mahdollisesti erilaisiin lämpölaajenemisiin. Nyt voi turvallisin mielin käyttää ilmaakin. Muistelen vain jonkun iskariremonteista elantonsa saavan "ammattilaisen" varoittaneen taannoin tälläkin palstalla ilman käytöstä takaiskarissa. Se kun muka laajenee typpeä enemmän lämmetessään ja ennemmin tai myöhemmin hajottaa iskarin. Olikohan kaverilla oma lehmä ojassa?

Kirjoittaja: Jyrki MelaanvuoMuistelisin että happimolekyyli on pienempi kokoinen kuin typpi ja tästä johtuen "liikkuu" helpommin tiivisteiden välistä = vuotaa!
Tiedä sitten onko tällä mitään tekemistä asian kanssa.

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenSiihen kai tuo typen käyttö perustuu, että se on reagoimaton eli inertti kaasu.

Kuivan puhtaan ilman koostumus % tilavuudesta
typpi N2 78,08 %
happi O2 20,95 %
hiilidioksidi CO2 0,036 %
argon Ar 0,934 %

Eli tuossa tuo happi on taas hyvinkin reagoivaa, ja jos sen saa pois niin parempi niin.

Kirjoittaja: arto samuliTohtori on korkeimman yliopistollisen tutkinnon nimitys. Tohtorin tutkinnon tarkoitus on pätevöittää ennen kaikkea tutkijan tehtäviin. Yliopiston korkeimpiin virkoihin vaaditaan tohtorin tutkinto. Professorin virkaan tohtorin tutkintoa ei teoriassa vaadita, sen sijaan edellytetään tieteellistä tai taiteellista pätevyyttä sekä opetustaitoa. Käytännössä professori, jolla ei ole tohtorin tutkintoa, on kuitenkin harvinainen.

Tullakseen tohtoriksi täytyy hakeutua yliopistoon jatko-opiskelijaksi. Pohjakoulutuksena on ylempi korkeakoulututkinto tai erikoistapauksissa alempi korkeakoulututkinto. Ennen pohjakoulutukseksi vaadittiin lisensiaatin tutkinto, mutta nykyään tohtorin tutkinto suoritetaan yleensä ylemmän korkeakoulututkinnon pohjalta suorittamatta välissä lisensiaatin tutkintoa.

Tohtorin tutkinnon tärkein osa on väitöskirjan laatiminen ja sen puolustaminen julkisesti. Väitöskirja voi olla joko kirjallisesti yhtenäinen kokonaisuus, eli monografia tai useista erillisistä tieteellisistä artikkeleista koostuva artikkeliväitöskirja eli ns. nippuväitöskirja. Väitöskirjan lisäksi tulee suorittaa tutkimusalaan ja -menetelmiin liittyviä syventäviä opintoja. Lisensiaatintutkinnon suorittaneilta jatko-opiskelijoilta tohtorintutkintoa tukevia opintoja vaaditaan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita vähemmän.

Kirjoittaja: SEPPO PARVIAINENMoi.

Itse olen täyttnyt takaiskarin täyteen öljyä.
Ilmat olen saanu (kai) melko hyvin pois iskaria edestakaisin liikuttamalla ja jättämällä sen ilmaantumaan pystyasentoon yön yli, mäntä sisään työnnettynä. Paisunta kammioon laitoin pienen ylipaineen (0.5 bar) ennen täyttöä. Pikkaisen "ylitäytin" jolla varmistin että ilmaa jää mahd. vähän iskarin sisään, ylimääräinen valui yli kun laitoin täyttötulpan kiinni.

Liekö väärä tapa????

Toiminut kuitenkin vastaavasti, kuin ennen öljynvaihtoa.

Kirjoittaja: arto samuliJa sen lisäksi että se aiheuttaa vanhennusta kumiin, pullotettu typpi ei sisällä kosteutta juuri lainkaan. Eli kun kuivaamattomassa paineilmassa on kosteutta sen verran mikä onkaan ilmankosteus säiliötä täytettäessä, ei saada välttämättä aina samalla tavalla käyttäytyvää kaasua. Käytettäessä typpeä ei ole kosteutta mukana joka aiheuttaisi odottamatonta paineen vaihtelua, siis silloin sillä on merkitystä kun puhutaan pienistä paine-eroista. F1 autoissa haetaan ajo-ominaisuuksien parannuksia jo 1/4 psi muutoksilla ja silloin on hyvä että kaasu käyttäytyy aina samalla tavalla.

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenMissäs ylioppilaslaitoksessa voi väitellä itsensä professoriksi! Ettet vaan yrittäs huijata ihmisiä täällä.
Kymis

Kirjoittaja: ARTO AHLSTEN"Kysyin asiasta energiatekniikasta professoriksi väitelleeltä OPETTAJALTANI"

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenSiis edelleenkin kysymys on, että missä voi väitellä professoriksi? Oppilaitoksen- , yliopiston-, amk:n-, keskikoulun-, leikkikoulun-nimi riittää ja sitten arvioimme kyseisen kaverin ammattitaidon vastata kaasujutskiin. Opettajiakin on kaikenlaisia.
Tästähän oli kysymys.
Kymis

Kirjoittaja: arto samuliMoro,

EVVK...

Kirjoittaja: Harri VanhalaAsiaatuntevammat voivat oikaista, mutta muistan lukeneeni, että näissä moderneissa DeCarbon-varianteissa, joita kaikki nykyiskarit ovat, käytetään paineistettua typpeä, koska:

* paine välittyy öljyyn, vaikkei kaasu öljyn kanssa olekaan tekemisissä ja se vähentää radikaalisti kavitointia iskarin männässä. Hyvin nopean liikkeen aikana öljy ei ehdi virrata männän takapuolelle ja paine vähentää tyhjökuplan muodostumista.
* kaasu on typpeä siksi, että iskarin kumirakko on jotain nitriilijohdannaista ja ne tykkäävät huonoa hapesta ja hyvää typestä.
* jos ja kun kaasua joutuu öljyn sekaan, vaahtoutuu typpi öljyn kanssa paljon haluttomammin kuin happi.

Vaikea uskoa siihen urbaaniin legendaan, että ilmatäytöllä tapahtuisi jokin räjähdys.

Kilpailutilanne valmistajien kesken on aika tasainen, erot pienet. Jos typpeä käyttämällä saadaan jokin ominaisuus hiukan paremmaksi kuin pelkkää ilmaa käyttäen, on etu saatu aika halvalla. On luultavaa, että me tavalliset taatiaiset emme huomaa mitään eroa paitsi ehkä osien kulumisessa.

Kirjoittaja: arto samuliMoro,

Siitä typen käytöstä renkaissa ilman sijaan, syynä taitaa pikemmin olla että happi renkaiden lämmetessä aiheuttaa kumiin vanhennusta ja siksi sinne voi olla parempi laittaa pelkkää typpeä.

Kirjoittaja: arto samuliMoro,

Tuossa on hyviä näkökohtia ja olen ajatellut että juuri tuo hapettamisvaikutus ilmalla voisi olla typen käytön syy.

Se vain pisti silmään niin kovasti kun typen käyttöä perusteltiin sillä että laajenemisessa on eroa suhteessa ilmaan.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTässä tulee viikon puujalka - miksette käytä ideaalikaasua?

Kirjoittaja: arto samuliMoro!

Kysyin asiasta energiatekniikasta professoriksi väitelleeltä opettajaltani ja hänen mukaansa paineilma ja typpi ovat niin lähellä toisiaan ettei laajenemisessa olevaa eroa voi havaita kuin laboratoriomittauksissa herkillä laitteilla.

Sitten jos jollain on parempaa tietoa esittää, hyvin perusteluin, otan oppia vastaan aivan mielelläni, mutta siihen asti uskon mitä professori kertoi.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKITästähän kaikki juontaa jurensa:

pV = nRT

jossa

p = Kaasun paine
V = Kaasun tilavuus
n = Ainemäärä (mol)
R = Yleinen kaasuvakio
T = Kaasun absoluuttinen lämpötila (Kelvin asteikolla)

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenMison Ultra: Ar + 25% CO2 + 0,03% NO eli typpeä 0,03 %.
Tuo Ultra ei muuten ole tarkoitettu Mig/Mag -hitsaukseen edes, se on täytelankahitsaukseen tarkoitettu suojakaasu.

Kirjoittaja: Jukka NieminenIhan puhtaasta mielenkiinnosta kiinnostaa toi ilman ja typen mahdolliset erot lämmetessä. Aiempi kirjoittaja väitti että ne laajenevat tasan tarkkaan samalla lailla lämmetessä. Kuitenkin Road Racingissä renkaat täytetään typellä koska väittävät että se ei laajene lämmetessään läheskään samalla tavalla kuin ilma. Mitenkähän on, miksi ne RR-mekaanikot sitten täyttävät renkaaat typellä eivätkä käytä ilmaa jos molemmat kuitenkin samalla tavalla laajenevat.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOItse olen yhden takaiskarin huollon tehnyt, enkä ikinä enää. Järkyttävä mälvääminen ilmaamisen kanssa kun ammattipaja tekee sen 50e:lla kerralla kuntoon. Itse laitoin sinne ilmaa, miettimättä silloin sen enempää siinä olevan hapen palamista, kun sitä kerran fillareidenkin iskareissa käytetään jousena. Myöhemmässä vaiheessa ilma korvattiin typellä. Eli sen ilmaamisen ja kasaamisen voi tehdä ilmaan kanssa ja laitattaa sinne sitten ennen ajoa typen tilalle niin on proo. Aina sinne joku happi-molekyyli silloin toki jää, mutta hullon loppuun tehneen firman mukaan se ei enää haittaa. Mulla kaasuhomma taisi maksaa 5e.

Kirjoittaja: arto samuliMoro!

Olinpa kömpelö, lähinnä argonia siellä on. Vois se ollakin aika epämukaavaa toi alumiinin tinaaminen pelkällä typellä...

Taitaa puhdas typpi olla aikalailla halvimmasta päästä kaasuista, toi pikkupullo misonin ultraa seoskaasua esimerkiks ei o kun hiukan päälle 60e/täyttö. Siitä suhauttaakin jo aika monta kertaa kun ottaa koko pullon typpeä.

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenTyppeä hitsauskaasupullossa?
ainakaan normaaleissa MIG tai TIG kaasuissa ei juurikaan ole typpeä..
Joissain hitsaustöissä käytetään ns. juurensuojakaasuna 100% typpeä tietyillä metalleilla, mutta normaalisti MIG tai TIG suojakaasu on CO2, Argon tai edellisten seos. Joissain seoskaasuissa voi olla hieman typpeä seassa..

Kirjoittaja: arto samuliMoro!

Sillä ei ole mitään muuta merkitystä että laittaako sinne iskariin typpeä vai tavallista paineilmaa, kuin että paineilmassa on happea joka voi hapettaa. Happea on tosin suhteellisen vähän ilmassa verrattuna paljonko ilman tilavuudesta on typpeä eli 78% ja happea on ilmasta 21%.

Ilma ja typpi laajenee tasan yhtä paljon lämmetessään, eli ilma ei todellakaan räjähdä sen takia että laajenisi yhtään enempää lämmetessään kuin typpi.

Kirjoittaja: arto samuliLisäys edelliseen:

Siihen en ota kantaa aiheuttaako paineilman sisältämä happi öljyn kanssa yhteyteen päästessään kovassa paineessa diesel prosessin tms. iskunvaimentimen tapauksessa.

Ja sitä typpeä nyt voi laittaa vaikka sieltä mig-hitsauskaasu pullosta jos sattuu kenellä olemaan, kannattaa tosin käyttää paineenalennusventtiiliä niin toimenpide on turvallisempi ettei vahingossa suhauta 200 bar painetta iskariin...

Kirjoittaja: Janne OllilaVielä iskarista!

Tottahan se on, että "ihan kaikkea" ei pysty kotona tekemään. Juuri tuo typen lisäys on kotona vähän hankalaa.
Jokaisen asentajan kannattaa ymmärtää se mihin itse pystyy.
Tässä tapauksessa ko. iskari olisi jäänyt todennäköisesti lojumaan tallinnurkkaan ja sen takia oli ihan "pakko" nähdä saako sen toimimaan.
Tottakai uudemmat ja kilvanajo-osat on syytä huollattaa alan ammattimiehillä.

Kiitoksia kaikille vastauksista!

Tossa pari linkkiä iskarinhuoltoon (KYBiin ja Showaan).
www.motocross.com/motoprof/moto/mcycle/shock/shock.html
www.racetech.com

Kirjoittaja: Kimmo Soikkelikayaban takaiskaariin ( -91 ) ainakin clymerin korjauskirja suosittelee typpeä tai ilmaa. iskarin täytön voi sitten teetättää vaikka lähimmässä groos-kaupassa jos itsellä ei ole välineitä, maksaa pari euroa/täyttö.

Kirjoittaja: EETU HEINOSuosittelen että viet iskarin jollekkin ketä sinne saa kaasut sisään... Meinaan kun olet ajanut sillä 10 min "täysillä" niin siellä ihan tarpeeksi ylipainetta ja lämpöä että se riittää lyömään tiivisteet rikki ja ne lämpöiset öljyt ulos sieltä... siinä voi myös käydä huomattavasti pahemmin! Ja loppujen lopuksi iskarin huollon tekeminen ammattilaisella ja siitä maksaminen on loppujen lopuksi mukavampaa kuin takaa mikä ei toimi tai saattaa "räjähtää" milloin vain.

Kirjoittaja: Marko LaineJoo, eihän se periaatteessa olekaan yhtään vaikeampi kuin etupään purkaminen eli kuka tahansa sen purkaa osaa. Kasaaminen onkin sitten toinen juttu, kuten tuossa edellisestä viestistä huomattiinkin. Olet varmaan huomannut pyörän käyttöohjekirjasta että sinne takaiskariin laitetaan typpikaasua eikä tavallista paineilmaa. Tavallinen ilma todennäköisesti lämpeää siellä sen verran nopeasti että takapää ei enää toimi tai siitä voi tulla jopa hengenvaarallinen.
Eli jos hommaa ei osaa tehdä, niin se kyllä kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi, jo oman turvallisuutensa vuoksi.

Kirjoittaja: Jukka OittinenHonda ei ole ikinä käyttänyt X-rengasta takaiskarissa.Voiskohan se kumminkin olla WP..Ongelmia tulee jos laitat sinne liikaa öljya tai jätät öljytilaan ilmaa.

Kirjoittaja: Kimmo Soikkelimiksi takaiskaria ei voisi huoltaa itse ? itse laskin paineet ulos ,valutin öljyt astiaan, purin ja putsasin ja kasasin, mittasin öljyn määrän ( ei ollut vuotanut ) ,laitoin öljyt sisälle ( 5 w ) ,ilmasin ja laitoin painetta.
mielestäni iskarin voi huoltaa itse, onhan joku senkin kasannut aikoinaan niin miksi sitä ei voisi purkaa itse ? ei noi iskarit nyt kuitenkaan ole sen ihmeellisempiä laitteita.

Kirjoittaja: Janne OllilaMiksi ihmeessä sitten iskareihin myydään tiivistekumisarjoja???

Iskarista tuli öljyt pihalle iskarin varren välistä. Purettuani iskarin huomasin varren "x-renkaan" olevan kulunut. Kyseltyäni tiivisteitä huomasin että niitä (o- ja X-renkaat) saa jopa tavallisesta laakeriliikkeestä pois lukien stefat.
Olen itse sen verran kokeilunhaluinen ja tekniikasta kiinnostunut, että haluan korjata omat laitteeni itse!

Kiitoksia herroille vastauksista, vaikka ette niihin vastanneetkaan:)

Kirjoittaja: Jukka Oittinenjos et ole vielä kerennyt purkamaan,,,ÄLÄ pura. vie se huoltomiehelle.

Kirjoittaja: Pekka VartiainenEi kannata ite ruveta näpräämään sitä takaiskaria.Siitä ei seuraa kun rahan menoa jos ei osaa tehdä sitä ja menee koittamaan...