Sopivaa pyörää aloittelijalle

Mikä olisi sopiva pyörä ihan aloitteleville isälle ja pojalle, joilla ei ole oikeastaan yhtään ajo kokemusta maastosta? Mopollahan tietenkin on käyty metsässä joten ihan vähän taitoa on...
Ja hinnallakaan ei pilattu saisi olla.
Nettimotosta löytyi tuollainen http://www.nettimoto.com/737026
mutta taitaa olla liian tehokas :(

Foorumit

Hei! Kyllä tuo on liian tehokas jos olette alottelijoita.
Suosittelisin 125cc/250cc 4t

Riippuu hieman esim. pojan iästä ja herrojen koosta. Itse aloittelin enskaamisen vajaa vuosi sitten ja silloin sain selkeän ohjeen että piikillä aloitellaan. Ikää kuitenkin päälle 30 ja elintasoakin kertynyt silloin n. 100 kg. Nykyään -13 kg joten erittäin hyvää kuntoilua tuo enduro. Jos isäukko ei ole sumo luokkaa niin veikkaisin 250 4t pyörän olevan hyvä ensimmäiseksi kurapyöräksi. Näistä on aina miljoona eri mielipidettä mutta tässä yksi. Niin ja sitten se pyörän ikä. Jos hankkii vanhemman kuin tämän vuosituhannen pyörän niin kannattaa tutkia kunto todella tarkkaan ja kysellä huoltohistoria läpikotaisin.

Täällä isä ja poika olisi vaihtamassa pyöriä joten tarjolla olisi -08 Suzuki RM 125 aj.70h ja -07 Kawasaki 250 4t aj 65h. Kummatkin pyörät tehty enduro käyttöön. Jos kiinnostaa tai haluat lisätietoja niin ota yhteys jari.sivula@ku-pelastus.fi

Kiitos vain mutta noin uutukaiset taitaa mennä hieman budjetin yli. :P (ittekin olen muuten vpk)

Mutta eikös se vähän niin mene, että 2003 alkoi tulemaan 250 nelareita? Oliskohan 125 2-tahtinen sopiva tehoiltaan?
Korjaustaitoja löytyy vaikka olisi vähän vanhempikin ja perus pyörän hallinta taidot löytyy.

Mitäs se punakilpisyys ihan käytännössä tarkoittaa eli saako ajaa tiellä vapaasti ja onko vakuutuksia paljonkin?

Se punakilpisyys tarkoittaa, että sillä saa ajaa vain kilpailuissa, ja jokaiseen kilpailuun on haettava kipi erikseen. Mutta järkevää on tehdä pyörään liikennevakuutus koko vuodeksi. Se sitten korvaa maastossa, tai crossiradalla sattuneet henkilövauriot riippumatta siitä oliko pyörässä kilpiä tai ei. (pst. sitten on yksi kylä tuossa Päijänteen länsi-rannalla, joka on sellainen \"vabarik\", että siellä saa ajaa enskapyörällä ihmisiksi maanteillä.)Mutta tämä muu Suomi on ihan vielä vanhoillista takapajulaa ;) Pappa

ihan kokemusperäinen vinkki. älä osta vanhaa raatoa, vaikka korjaustaitoja löytyy, kokemusta on. ostin vm 90 ktm raadon, sain kuntoon ja kaiken piti olla ok. eipä ollu, tahti oli seuraava: tunti ajoa, kolme iltaa ruuvausta. kolme kuukautta kestin, sitten oli pakko vaihtaa 10 vuotta tuoreempaan....nyttemmin ajelen miltei uudella, eipä tarvi ruuvailla enempää kuin huvittaa

Eihän kellään ole muuten kokemusta noista idän ihmeistä?
Vai eikö sellaiseen saa alentua ;)

Tuolta löytyy vähän juttuja mun 150h enduron harrastamisesta Skyteam 2-satkulla:
http://www.dymatech.tk/
Ajoin pyörällä viime sunnuntaina viimeksi, pehmeessä hiekassa, ihmetellen miten en ole sillä jäänyt koskaan (aina) viimeiseksi! Hermostuin sen tehottomuuteen totaalisesti, purin se laatikoihin ja kärräsin vintille, etten ikinä ajais sillä enää :D
Kestossa tai luotettavuudessa ei ole ongelmia ollut, koko aikana mennyt 1 tulppa.

Itte oon 17-vuotiaana 188cm ja vajaa 100 kg...

Jotenkin tuntuis että vanha kunnon 2t 250 voisi toimiakin tuossa käytössä.

Vakiona tuommoinen Sky on mitoitukseltaan sama luokkaa kuin KTM:t, mutta matalampi ja vähän lyhemmin joustoin.
Toisaalta Toni ja Patte ovat tehneet kovasti hommaa laadukkaimpien kinkkien markkinoille tuomiseksi:
http://www.pattoni.com/Etusivu.html
Noissa on iskaritkin jo valmiiksi maastokeilpoisemmat.
Jos nyt ihan endurosta puhutaan ja ainakin alkuun vain harrastelusta, eikä kilpaa ajamisesta, niin onhan tuommonen kinkki helpoin mahdollinen peli. Tehoja noista 230cc on turha odottaa, kierrokset loppuu alkuunsa, mutta vääntö alkaa tyhjäkäynniltä. Ja huippuväännön kierroksille asti sitä piisaa enemmän kuin jaappanilaisissa kilpaveljissä.

Patikon ajamiseen tuommosen tehot ei kertakaikkiaan riitä, kuten ei nopeaan maastoon, eikä löysään alustaan. Mutta vaikkapa näillä KaMoKen poluilla se riittää täysin ja minkä muutamassa nopeassa kohdassa häviää, säästää moottorin helppoudessa työntämisestä mm. mäissä.

Vaikkei itseäni enää huvitakaan tuommosella ajaa, on se kehittänyt mulla huimasti tasapainoa ja antanut tietyillä alueilla huimasti lisää ajotekniikkaa. Uskon, että ne osa-alueet, joilla olin vasta kehittymässä kisapyörästä kinkkiin vaihdettuani, ja jotka sen kanssa hävisivät kokonaan, on kuitenkin helpommin opittavissa kuin kinkillä opitut jutskat. Ei tosin ihan kahdella ajokerralla, mitkä tässä saattaa jopa keritä hiekalla koittamaan ennen kevään ekaa kisaa.

Jos tuollaisen 250 nelarin hankkisi puhtaasti crossi käyttöön niin minkä merkkistä kannattaisi katsoa? Jotain ristiriitaisia huhuja olen kuullut niin kotarin kuin yamahan kestävyydestä. Joku joka oikeasti osaisi pistää faktat pöytään kyseisten pyörien kestävyyksistä?

http://www.nettimoto.com/757938
Oliskohan tommonen paketti hyvä? Nehän on kummiskin aika vanhoja, mutta halvalla kun sais

Noniin nyt tuli hankittua 125 yz jammu vuodelta 92 ja seuraava kysymys: mistä ajokamat kohtuuhintaan? saako käytettynä ja mistä.
Jos on siis vanhoja ajokamoja 190/95 kokoiselle ja saappaita 45-48 (mitoisuksesta riippuen) niin voisin olla kiinnostunut ostamaan. Housut ehkä 36\" ja xl/xxl paitaa. Suojia myös tarvitsisin.

Kaveri osti ajokamat käytettynä Veikko Laaksolta, tais olla ihan kohtuu hintasetkin, googlella vois löytyy lisää infoa siitä paikasta.

Kävi niinkin hassusti että ostettiin toinenkin piikki yz vuodelta 95
Ja kummassakin on sama vika: kytkin ei irrota kunnolla? Voisikohan johtua vain vanhoista öljyistä vai olisikohan kytkinlevyt mennyt??

Moi

Jos kytkinkello on kulunut levyjen kohdalta urille, ei levyt pääse vapaasti liikkumaan ja kytkin ei irroita kunnolla.
Tähän auttaa ko. osan uusinta tai jotkut on saaneet apua kuluneiden pintojen viilaamisesta tasaiseksi.Sama ongelma voi olla kykinkeskiössäkin välilevyjen kohdalla.
Kannattaa myös tarkistaa, että jouset on saman mittaisia ja paksuisia.Jos jokin jousi on erilainen ei painelevy aukea suorassa.

Nyt on toisen pyörän linkun laakerit rasvattu ja swingin vaihdettu
Eli uusi kysymys:
mitä kaikkea kannattaa olla varastossa valmiina?

tai siis toisin muotoiltuna: mitä osia kuluu siihen tahtiin, että niitä kannattaisi ostaa varastoon?

Mitenköhän etuiskareiden öljyn pinnan korkeus pitää mitata ja kuinkahan paljon öljyä kuluu yleensä?

Mitataan ilman jousta.Iskari pohjaan painettuna keskitangosta ilmattuna tanko alhaalla.Mitta on öljypinnasta putken yläpäähän jäävä ilmatilan korkeus(esim 10cm).Yleisimmät määrät \"aikuisten\" mxmopoissa luokkaa 5-6 desiä per putki.

Mikäköhän voisi olla vikana kun rupeaa röpöttämään ja kun vähän aikaa houkuttelee niin yht\'äkkiä potkasee ja kierrokset on tapissa.
Suutin on vaihdettu 310-> 290 ja tulppa on ihan hyvän näköinen, vähän märkä oli ajon jälkeen

lue ketjun alussa sami kaverin viesti niin siinä selviää ratkaisu ongelmiin...

Saa liikaa soppaa.

Lähinnä tulee mieleen seuraavat kysymykset.

Onko suuttimet lähelläkään vakio kokoja?
Vuotaako neulaventtiili?
Onko pensan pinta kohokammiossa oikea?
Onko ilmanputsari aivan ummessa?

Voit kokeilla laskea luistin neulaa pykälällä.

Vanhassa kaasuttimessa on usein luisti,luistipesä,luistin neula ja neulasuutin niin kuluneet, että sitä on vaikea saada toimimaan kunnolla.

Vakio suutin on 310 ja nyt on 290
Juuri laitettu uusi ilmanputsari ja eilen putsattiin kaasari, läpät oli myös hyän näköiset ja nekin putsattiin

Oliko ongelma pyörässä jo ostettaessa vai tuliko se esim. kesken ajon tai jonkin toimenpiteen jälkeen?

Tais olla jo ostettaessa sillain et piti houkutella mutta nyt kun kävi ajelee niin sen huomas kunnolla

Nyt käytiin koittamassa ja vika oli poistunut, pientä säätöä ilmaruuviin enään vaati
310->290 suutin
Ilma ruuvi oletus 1 1/2 nyt on 2 ja 1/2
Sekä neula niin alas kuin saa

Saako muuten pakoaukon säätimellä loivennettua tehopiikkiä kun nyt on yht\'äkkiä kierrokset tappiin keskikierroksilta- tyyppinen piikki
Eli mukavin mahdollinen harjoitella alkeita...

Suosittelen pienentämään tyhjäkäynti suutinta pykälällä koska joudut pitämään ilmaruuvia yli 2kr auki.Vaarana on että ilmaruuvi pyörii tärinässä itsekseen pois paikaltaan.Samalla pääset järkevälle säätöalueelle 1.5 +-0.5 kr.
Pyöräsi on jo sen verran tunteja nähnyt että katsoisin pakoaukonsäätimen keskipakomöykyn kytkinkopan alta.Kuulien pitää pystyä rullaamaan pesässään herkästi koko matkan.Sinne yleensä kaivautuu kuopat molempiin reunoihin.Sitten kun ne kuulat pääsevät kuopistaan liikkeelle niin tehot tulee ulos kerralla kaikki.

Nyt on jo melko hyvä pelkillä kaasarin säädöillä

Kestääkös crossit miten hyvin ilman kytkintä vaihtamista?

Nyt on tullut uusi ja villi idea eli vaihtaisin 250 2t yz:iin.
Onkos vuodesta 95 eteenpäin 250 paljon pahempi ajaa kuin 125 vuodelta -90 joka on varustettu epämukavalla tehopiikillä, vai onko niillä tehoilla mahdotonta vielä opetella? Sitähän ei kuitenkaan tarvisi kierrättää niin ylhäällä, jolloin ei tehotkaan tulisi kaikki ulos.

Tuli sitten ostettua Gas Gasin 250cc enduro -03.
Pelkäsin et ois pahemmat tehot, mutta sehän olikin yllättävän mukava ajettava ja ihastuin heti. Käytiin kokeileen 200kin, mutta ei ollut yhtä kiva.

Jaaha, nyt näyttää sille että pahimmat karikot on ylitetty venettä perässä vetäen ja nyt pääset oikeasti nauttimaan harrastuksesta.....hyvä näin

Nyt on ensimmäinen lenkki crossia takana ja huomiot: voima on paljon kivempaa kuin piikkissä, vaihteella ei ole niin paljon väliä ja perän saa irti aina.
Semmonen \"vika\" on, että etupää koittaa puskea/ hakee suorilla, sisäänmeno- ja paluu vaimennuksia pistin pari naksua lisää, parani hieman joten kysnkin:

-Kummilla vaimennuksilla kannattaisi lähteä etsimään parannusta???

-Jos laitan ohjekirjan mukaiset vakio säädöt, kuinka paljon kannattaisi lähteä kiristelemään endurosta crossisäätöihin??