Paras pyörä harrastajalle...

Kirjoittaja: ANTTI RANNOSTervehdys Kaikille...

Olen tässä muutaman vuoden ajellut piikillä niin crossia kuin enduroakin. Nyt on uuden pyörän hankinta edessä. Olen pohtinut eri vaihtoehtoja mutta kaikissa tuntuu olevan omat hyvät puolensa. 4 tahti 250 olisi varmasti mukava ajettava vääntönsä puolesta mutta harrastajalle tietojeni mukaan melko kallis huoltaa. 2 tahtisissa valinnan kirjoa löytyy. Piikkiä en kuitenkaan enää haluaisi..
Kertokaa nyt mikä olisi järkevä valinta ja minkä takia... Merkki ehdotuksiakin kuuntelen mieluusti..
Hauskaa kevään jatkoa..

Kirjoittaja: Kenth ÖsterbergSe TM:n numer jossa kyseinen 250 4t endurotesti niin on 20/05.

Kirjoittaja: Kenth ÖsterbergHaluaisin vielä lisätä että jos on 250 nelari endurosta kiinostonut, niin kannatta hakee se TM:n syksyn numero (en muista nyt tarkkaa numeroa) missä on vertailussa 05 malliset 250 nelari enskat, 4 suomessa myytävistä 5:destä, vai TM puuttu jostaan syystä. Artikkeli selvittä myös hyvin huoltotarpeet/välit ja helppous, asia joka usein mottoripyöräsuunatuissa lehtien testeissä/vertailussa usein ei ole ainaskin cross/enska malleissa, keskidytään vain suoriuskykyyn, ja ilmaputsarin vaihdon helppouteen. Itse en ole ajanut 250 nelari enduroa, mutta ole kokeillut/ajanut kotarin 125, 200 ja 400 exc malleilla, ja kawasakin klx 300. Ja niitä kaikki voin suositella aloiteliapyöräksi, ktm 125 pienellä varauksella. Toinen pyörä, jos ei vaadi ihan uutta mutta varmatoiminen on kawan kdx 200/220, miltei ikiliikuttaja, löytyy vähän käytettyjä ykilöitä vm 02-03. vaikka konstruktio onkin ala -95 (niinkun klx myös). Näillä voi sitten kyllä unohtaa muu crossiradalla kun kevyt pyörähdys.

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenJos pyörällä ajaminen on muutamasta eurosta kiinni, niin kannattaa etsiä muita harrasteita.
Noihin pyöränlakereiden ja linkun laakereiden kestoon vaikuttaa niin moni asia, esim. pesutapa. Pyöränlaakereissa akseleiden mutterin oikea kiristysmomentti on ensiarvoisen tärkeää. Useimmissa pyörissä on nykyään pyörän navan sisällä oleva laakerin sisäkoolien väliin tuleva putki alumiinia(kevytmetallia) ja jos akselit kiristää kerrankin turhan tiukkaan, supistuu kevutmetallinen holkki sisäkoolien välillä kasaan ja tämän jälkeen laakereihin tulee hurja päittäiskuorma joka tuhoaa laakerin kuin laakerin.

Sirkulle: missäpä olen väittänyt sinun olevan väärässä ?? Toin vain julki omat mielipiteeni asiasta, jokaista huomautusta ei kannattane ottaa henkilökohtaisena..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTämä ei Miika kuulu alkuunkaan tänne, joten jätän vastaukseni mahdollisimman lyhyeksi.

Halveksuttava konstruktio: pahimmassa asennossa jopa 2mm roska pääsee mm. alhaalta päin esteettömästi kosketukseen ylikapean stefan huulen kanssa, jossa taas jo 1mm roska riittää painamaan stefan huulen siltä kohdin pois olakkeen reunalta ja mm. vesi pääsee esteettä väliin.
Parempi konstruktio: Olake on esim. 5mm. pitkä
Hyvä konstruktio: 2-osainen olake, kukin kulma 90 astetta, pohjalla erikseen tiiviste, joka tiivistää suoraan akselitappiin, joka on hyvää ainetta, mitä tiiviste ei kuluta. pahimmillaan 2mm roska pääsee ensimmäiseen portaaseen, toiseen alle 1mm ja tiivisteenä tiukka O-rengas. Painaa, vie tilaa, toimii.
Toinen hyvä: Ei linkkuja. Ei ilmeisesti yhtä kestävä kuin parhaat linkkuratkaisut, mutta sitäkin helpompi huoltaa ja asentaa.

Aiheeseen...Nämäkin ovat asioita, jotka varmasti vaikuttavat harrastusta aloittavan henkilön harrastamiseen. Aika paljon on porukkaa, jotka eivät juurikaan ole remontteja autoon/mopoon tms. tehneet ennestään, joten mitä vähemmällä pääsee on varmasti parempi. Mitä itse olen kuullut ja nähnyt, niin euroopalaisissa on kuitenkin nuo linkut konstruktioltaan paljon laadukkaampia kuin japseissa, joskin pelkkä maanosaan perustava yleistys on hiukan liian karkea.

Mielestäni pikkuasiatkin kannattaa kirjata ylös. Samalla kun kirjaa aina ajokerran jälkeen ajotunnit, sääolosuhteet ja mahdolliset röpötys- tms. oireet ja korjauksen ei ole suuri lisävaiva kirjoittaa ylös esim. "ketjuja kiristetty 3/6 ennen ajoa, tulppa uusittu, vanhassa kärki kulunut vinoksi". Itse en ainakaan enää muistaisi esim. millä öljyllä ajoin kesällä kun jouduin säätämään kaasutinta ellei asiat olisi kirjattu vihkoon.

Kirjoittaja: Miika SavoTuolla tuli tosi hyvää kommenttia siitä, mitä varten eri pyörien kestävyydestä täytyy jauhaa negatiivisessa mielessä jatkuvasti. Olen siinä erittäin pitkälle samaa mieltä, että kannattaa etenkin pitää siitä huoli että tekee kaiken voitavan pyörän huoltamisessa eikä yritäkään huoltaa pyörää minkään säännöllisten huoltovälien perusteella. Jos tätä nyt sitten tarkoitettiin.
En tarkoita kuitenkaan sitä, että mäntää, öljyjä, suodattimia tms. kuluvaa ei kannattaisi vaihtaa kuin vasta kun hajoaa. Tarkoitan pikemminkin sitä, ettei pyörän osien vaihtoväleille ei ole olemassa mitään sääntöä vaan niitä pitäisi vaihtaa sen mukaan minkälaista ajoa pyörään on tullut, millaisissa olosuhteissa on ajanut, miten pyörää on yleisesti pitänyt puhtaana jne. Esimerkiksi on täysin selvää että kuraisissa olosuhteissa ajettaessa kuluvat mm. linkun laakerit, jarrupalat ja muoviosat huomattavasti nopeammin kuin kuivalla kelillä. Ja toisaalta ajotyylistä ja nopeudesta riippuen moottori kuluu hieman eri tavalla, nopeammilla kavereilla vaihtovälit tiheämmät ja harrastelijoilla pidemmät. No voihan harrastajakin ajaa kovaa ja pyörää kuluttavasti, mutta tässä kohdassa harrastajalla tarkoitan aloittelijaa (vrt. kuntoluokkakuski enskassa).

Se Sirkun halveksuma linkkuratkaisu hieman mietityttää.. Tiedän vissiinkin mistä pyörästä on kyse, joten kerropa Sirkku mikä siinä on nyt sitten niin huonoa ja mikä tekee muista linkkuratkaisuista niin paljon parempia. Tai ethän tosin tuota PDS systeemiäkään kovin hyvänä taida pitää.
Omasta mielestä ei mikään linkkuratkaisu kestä maailman tappiin ilman huoltoa. Omiin pyöriini olen joskus laittanut rasvanipat, jolloin huolto on huomattavasti helpompaa vaikka ei silläkään konstilla välty linkkujen purkamiselta.

Toinen juttu on tämä menojen sun muiden pyörän huoltoon ja säätöön liittyvien asioiden kirjaaminen. Mitä hemmetin mieltä on kirjata jokainen pikku nippeli joka harrastukseen kuluu? Tietysti silloin kannattaa kirjata jos tarvii sen esim. toiminimelle kirjanpitoa varten verovähennyksiin.
Mutta muussa tapauksessa näkisin tämän puhtaasti ajan haaskauksena ja senkin ajan voisi käyttää vaikka mihin muuhun. Onhan se toki tärkeää päteä nippelitiedoilla! ;)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikOhjekirjojen mukaan näihin nelareihin vaihdetaan öljyt ensin 2 kertaa 3:n tunnin välein eli 3 ja 6 tunnin kohdalla, sitten 10 tunnin kohdalla ja viimeistään joka 10:n tunnin jälkeen. Itse olen vaihtanut 5:n tunnin välein eli 25:n tunnin kohdalla tulee 6. kerta. Lisäksi olen vaihtanut suotimen joka kerta. Suotimen vaihto ja pohjamagneetin puhdistus on syytä tehdä ainakin ensimmäisissä öljynvaihdoissa, koska vaihteistosta lähtevät ylimääräiset työstömoskat irti ensimmäisen 10:n tunnin aikana. En tiedä liioittelenko, mutta ei se öljy viiden tiiman jäljiltäkään mitään uuden oloista ole sormien välissä ja EXC:ssä on sentään varmaan crossi- ja enskapyörien sarjassa jäähdytys parhaasta päästä.

Kirjoittaja: Sam BorupÄlkää nyt hyvät ihmiset sanoko et olis pyörän huolto mitenkään kallista, vaan olkaa onnellisia ja tyytyväisiä että osat (niin kuluvat kuin "ei kulutusosat") on lähes ilmaisia vaikka vaihtelis useammin kuin tehdas tai lääkäri määrää.

En muuten olis varmaan kirjottanutkaan mutta alkaa ihmetyttää topicin lenkous kun kyse on kuitenkin siitä että mitä pyörää suosittelette vähän ajaneelle. Ei varmaankaan siitä että täytyykö Jammuun varmasti nyt vaihtaa nokat 250 tunnin jälkeen vaiko eikö.. Siis voi pyhä Sylvi, kaveri kysyy reilusti ihan mielipidettä yleisimmistä huoltokohteista ja huoltoväleistä (Jotka kautta linjan menee käsi kädessä pyörä kun pyörä). Mulle tulee ainakin ihan mieleen et kannattaa joka merkki jättää kauppaan ja sijottaa rahat viinaan ja naisiin ku joka perkeleen tulpanvaihto pitää erikseen kertoa. Tai kun Hondan moottoriin tarvii sen 50:n tunnin jälkeen upottaa pienemmät palat venojen alle ja kantta käyttää sepällä.
Joka pyörässä on omat, erilaiset huoltoa vaativat paikat

Tarkotus tosiaan ei ollu provosoida ketään vaikka siltä voi välillä tuntuakin, vaan kirjotuksen pointti oli se että uusissa pikkunelareissa ei missään varsinaisesti mitään Akilleen kantapäätä ole, vaan normaalilla huollolla kestää kyllä ajamisen hyvin. Riippuu IHAN siitä kuinka paljon jaksaa tehdä, kova ajo ja huolimaton huolto on kuitenkin pomminvarma resepti kalliiseen laskuun, ja pätee ihan perseestä perämoottoriin.

Conclusion; Henk. koht. mieltymys on kuitenkin aina se ensisijaisen tärkeä pointti, toinen on ostettavan pyörän kunto yleensä, kolmas taas oma valmius ja mielenkiinto tehdä ja oppia asioita, ei ne nelarit tosiaan ihmeellisiä huollettavia ole jos vaan jaksaa opetella ja rohkeasti pyytää apua.

Eli sanoisin siis että käy ihmeessä katselemassa, ajamassa ja puhumassa myyjien kanssa pyöristä yleensä, ei ne vähän ajetut tästä maasta lopu ihan heti. Itse en tosiaan osaa sanoa suoralta kädeltä että mikä on PARAS pyörä, toinen kun tykkää äidistä jne..

Kirjoittaja: HARRI KIRJAVAINENAinakin luulin, että takajarrupalojen kuluminen johtuu levystä, kun edellisessä pyörässä reikäisellä versiolla takapalat kuluivat huomattavasti vähemmän. Palojen materiaalia on kokeiltu erilaisia, mutta lopputulokseen sillä ei ole juurikaan vaikutusta.

Vaimenninvillatkaan eivät olleet kovin huonossa kunnossa. Katsastuksissa äänien takia rajojen sisäpuolella olen ollut, vaikkakin rajoilla...Johtunee matalista kierroksista ja siitä, että suojaa pestessä putken pään. En tiedä, kertokoon muut.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenMiten ihmeessä noita pyöränlaakereita kuluu tuollaista vauhtia? Omassa Kotarissa on alkuperäiset vielä 65h jälkeen, eikä välystä ole vieläkään yhtään. Pidän kyllä pyörän aika puhtaana ja olen laittanut muutaman kerran vaseliinia, mutta ei mitään sen erikoisempaa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin olisikin! Pistin jo kaverille meiliä, että kattelee mitä jamppiin on muuta mennyt. Sen ainakin muistan, että orkkis rattaat kuluivat todella nopeasti. Laitanpa omastani 90h listan:

Lähes uutena (1-6h) vaihdoin:
- ketjuohjuri umpinaiseen
- pehmeemmät palat taakse
- X-rengasketjut
- ohuempi alatiiviste
- eturatas hammasta suuremmaksi

Sen jälkeen:
- ohjuri on kulunut kyljestä puoleen väliin, alhaalta komanneksen (25e)
- laahari kulunut vain havaittavasti (17e)
- edessä ollut kahdet palat, toiset lähes loppu, toiset n. puolivälissä (17e pari)
- takana ajettu välillä orkkispalat kahteen kolmannekseen, pehmeemmät puolivälissä (24/17e)
- linkut avattu toisen kerran ja hiukan tummunut rasva vaihdettu uuteen 86h kohdalla
- mäntä uusittu 85h kohdalla, vanha kiillotunut, renkaan katkosvälys +0.20mm uuteen (125e)
- pyöränlaakereita mennyt taakse neljät, eteen kolmannet kiinni juuri (10e kpl)
- Iriksen X-rinkulit (85e) kesti alle 15h, Reginan O-rengasta (91e) ei tarvinnut kiristää 88 tuntiin, vaihdoin uusiin kun usko loppui Iriksen pilaaman takarattaan kanssa, eli se uusiksi myös
- eturattaita ei ole mennyt kunnon ketjujen kanssa (20e)
- vahteistoöljyt 8 kertaan, 0.65l / kerta (12e/l)
- vaimentimen villat alhaalta palan matkaa öljyset 85h kohdalla eka kertaa uusittu orkkis panos (17e), 92db 83h kohdalla Nummisten kisan mittauksessa
- yksi paisari tehty itse aihiosta, kulut 220e, oikomiset 65e (uusi 300e)
- renkaita meni kesällä kauppiaiden mielestä varmaan aikas kivasti, toisissa ei ollut pitoa uusinakaan ja toisissa pari ajokertaa. Hyvät renkaat löydettyäni kulut koko lailla samat kuin muissakin
- rengaslukko takaa hajonnut (20e)
- sisärenkaita eteen paljon
- tulppa vaihdettu varuiksi 49h kohdalla, 80h kohdalla eka tulpparikko, lähdin ryypyn kanssa ajamaan...-22 (2*12e)
- 2T-öljyä palanut 140e:lla
- tenua palanut 12e:lla
- kaatumisremppoja tullut täälläkin, mutta nehän on kuskista kii
- suuttimiin/säätöihin/niiden hakemiseen mennyt reilu 30e
- jarruneste taakse kerran ja eteen kolmesti, ehkä 1e
- glykolit 2e
- keula huollettu kerran ja kerran vaihdettu vain ohuemmat öljyt, orkkisstefat kiinni

Pyörä on siis 100cc ja 428-ketjuilla. Tiivistämättömillä ketjuilla jo tulisi aikas kalliiksi ja vaivanloiseksi. Toistaiseksi kytkimen osat, sylinteri, laakerit kampuralla on tarkasteltaessa olleet uuden veroisia. Tarkkailujakson siis pitäisi olla pidempi.

Käytännössä ajotunnit on tulleet paljon kalliimmiksi tuntia kohden kuin millään nelarilla (kun jätetään yhden raakileen viat pois laskuista) siinä vaiheessa kun polttoainekulut otetaan myös huomioon. Jarrupalojen kulutusta edellisessä ihmettelen suuresti, vaikka itse en kyllä takajarrua juurikaan käytäkään.

Kirjoittaja: Marko LainePari seikkaa kiinnitti huomiota tuohon kustannuslistaan...
Sadan tunnin aikana vaihdettu vain kerran äänenvaimentajan villat?
Jos kympin villat kestää hyvänä (menee vielä katsastuksista läpi) 50 tuntia, niin kerro ihmeessä mistä sellaista ihmetuotetta löytyy.

Toinen seikka ihmetytti että miksi umpinainen jarrulevy kuluttaa enemmän kuin reiällinen raastinrauta. Taitaa johtua kumminkin enemmän niistä palojen materiaalista ja jarrun käyttötottumuksesta.

Itse kyllä vaihdan öljyjä huimattavasti tiheämpään, mutta toisaalta käyttökin on aika paljon erilaista. Toisaalta tulppia ei ole mennyt ja niiden hintakin Hondaan on sen 28 *eur* / kpl.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikKyllä nelarin öljyt likaantuvat varmasti nopeammin käyttökelvottomaksi, koska niitä grillataan punahehkuisessa kannessa, jäähdytetään ja grillataan uudestaan lukemattomia kertoja puhumattakaan nelarin jatkuvasta tärinästä, joka pilkkoo molekyylejä. Kaksitahtisten vaihteistoöljyn väri saattaa vaihdella riippuen kytkinlevyjen materiaaleista, mutta sen voiteluominaisuudet eivät katoa niin nopeasti.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuota öljyasiaa olen rehellisyyden nimissä ihmetellyt itsekin. Olin aina kuvitellut, että se kuumuus nimenomaan olisi se tuhoisin tekijä. Nelareilla ajoin sen 10-15h, vaihdoin aina kun öljy silmässä alkoi hieman tummua. Nyt kun ajoin kerran 20h, niin öljy oli ihan kuraa ja uudet öljyt huomasi heti kytkimen toiminnassa, eli olen sitten pitänyt sen 10-15h vaihtovälinä: öljy on silti mustaa kuraa, mutta vaihto lienee ajallaan kun ei vaikuta toimintaan.

Kirjoittaja: HARRI KIRJAVAINENNyt olisi kyllä hyvä jos joku tunnollinen harrastaja laittaisi pöytään oikeita lukuja,esimerkiksi 100 tunnin ajalta, kaikista kustannuksista mitä on tullut.

Huoltojen lisäksi pyörillä saattaa olla erilaisia kustannuksia ominaisuuksista johtuen. Esimerkiksi:
- pakoputkien oikomiset tai uudet pakoputket (2-t)
- renkaiden kulumiset (kuluttaako 2-t enemmän rengasta kuin 4-t?)
- rattaiden ja ketjujen kulumiset (kuluuttako toinen toista enemmän?)
- tulppien vaihdot

Itsellä kustannukset 100 h:n aikana (suurin piirtein) ilman rengas- ja iskunvaimenninhuoltokustannuksia (KTM 400 EXC):
- 6 * öljynvaihto + 3 * suodattimet (joka toinen kerta) 6 * 8 *eur* + 3 * 10 *eur* = 78 *eur*
- 2 * tulppa = 18 *eur*
- 1* vaimenninvillat = 10 *eur*
- 2 * rattaat ja ketjut = 400 *eur*
- 2 * 2 takapyörän laakerit 2*15 *eur* = 30 *eur*
- 2 * 2 etupyörän laakerit 2 * 30 *eur* = 60 *eur*
- etujarrupalat 2 * 20 *eur* = 40 *eur*
- takajarrupalat 10 * 20 *eur* = 200 *eur* (umpinainen jarrulevy syö paljon)
- jarrunesteet = 1 *eur*
- kytkimen öljyt = 1 *eur*
- kaasuvaijerit = 40 *eur*
- ketjun laahain = 20 *eur*
- 2 * ketjuohjuri 20 *eur* = 40 *eur*

Eli sadan tunnin kustannukset näillä tiedoilla noin 1000 euroa. Tiedot perustuvat pitämääni huoltopäiväkirjaan. Hinnat ovat osin tarkkoja ja osin noin hintoja...

Pyörässä ei siis ole ollut mitään vikoja, joita olisi pitänyt korjata, lukuunottamatta kaatumisista johtuneita muoveja.

Laittakaa 2-tahtisesta huomattavasti halvemmat hinnat niin harkitsen uudelleen tahtien määrää...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlishan se kiva kuulla perustelujakin, kun väitetään, että 2T vaatii vähempi huoltoa. Meinaan yhtä usein toi tuntuu uudet öljyt tarviivan kuin nelaritkin, likasemmat ne 2T:ssä on 10-15h ajolla. Tuon linkuttomuuden eduista en ole enää niin varma, samoissa ajotunneissa kun kotarin alapään laakeri petti, oli toisessa vielä linkuissa puhtaat rasvat ja eräässä suuresti halveksumassani konstruktiossa taas rassausväli oli 5 tuntia...Siis suunnilleen samanlaisessa käytössä.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikItse näkisin ainakin, että osa näistä "myyteistä" on aivan moottoripyörätehtaiden omaa aikaansaannosta. Nelarit lanseerattiin oikaisematta mielikuvia, jotka olivat syntyneet vanhan nelaritekniikan aikana laitteiden ollessa matalaviritteisiä ja painavia. Valmistajien markkinointiosastot antoivat ymmärtää, että nelareissa on jotain erityistä "pehmeää tehoa", joka tulee miellyttävästi ulos (lue tehottomampi kuin 2t), enemmän vääntöä (lue kaksinkertainen kuutiotilavuus suhteessa vertailuryhmään ja suuremmat liikkuvat massat), ne kestävät paremmin kuin 2t-moottorit (lue kevennettyjä erikoismateriaaleja käyttäviä moottoreita huudatettiin kaksinkertaisella kierrosluvulla saman tehon saavuttamiseksi - noinkohan on?) ja huoltovälit ovat pidemmät (lue mäntäähän ei tarvitse vaihtaa niin usein. Riittää, kun öljyt vaihdetaan joka ajokerran jälkeen tai moottori poikii remontin, joka maksaa yli puolet pyörän hankintahinnasta). Kaksitahtisten kanssa tuli aina toimeen, kunhan vaihtoi ne kuluvat osat ajallaan, mutta näiden uusien nelareiden tekninen ikä on todellinen mysteeri. Useammaltakin taholta on kuulunut, että näitä tietyn merkin venttiilejä pitäisi vaihtaa yhtä usein kuin 2t-moottorin mäntiä. Sitä paitsi niillä vanhoilla viissatasillakin ajettiin se 100 tuntia ilman remontteja ja jos remppa pääsi "yllättämään", niin tonni oli iso raha, jolla olisi rakentanut koko alakerran uudestaan, kun nelarin kanssa taas - niinpä - puhutaan vasta alkaen hinnasta. No tällä hetkellä tuolla tallissa rötköttää nelitahtinen Kotarin EXC 525 ja täytyy myöntää, että se on hienoin pyörä, millä olen ikinä ajanut, mutta kyllä kaksitahtinen on ainakin ensimmäiseksi pyöräksi ihan hyvä valinta. Oppii ainakin käyttämään oikein kytkintä ja jarruja.

Kirjoittaja: Kenth ÖsterbergKyllä noiden pikkunelareiden kesto vähän arveluttaa. Tosin japsipyöristä kestävin taita olla jammu, ainot heikkous lienee heikko nokkaketju, joka viimevuona sai vain se heikko vakio, ja yhdistelmä että ketjun alarattas on yhtä valua kampiakselin kanssa ja kulunut ketju tuhoaa sen hetkessä. tosi kevällä (05) juttelin yhden kanssa jonka poika ajaa sm sarjaa jammu 250 nelarilla ja ne olivat selvinneet kausi 04 ja noin 75 ajotunteja säätämättä venat kertakaan! Kampiakseli vaihdettu kerran varmuuden vuoksikun kone ajettu kuivana maalin jäähdytysjärjeselmän letku petettyä 2 kierosta ennen maalia. Sitten taas crf 250 niin venat vuotaa jo 35 tunnin jälkeen varmasti crossikäytössä jos ajaa reippaasti (pakka 250nelarilla ainaskin omalla hiekkaradalla), harrastajaenskassa kuulema löytyy taas yksilö joka ajettu yli 60 tuntii ja vakiomäntäkin vielä vaikka hondan suositus 15 tuntii!

Että mikä on harrastajalle paras peli on aika suhteelista, itse olen 2-t puolella vähemällä huololla ja halvemilla osilla. Tosin tulee se 2-t kalliksi kun tulee siihen ikään että vähän kaikki tarvii uusia. Ja vaikka tarvitse lotrata oljyä bensaan, niin on se oljynlotrausta nelarin kanssa kun on tiuhat öljyvaitovälin. Moottorin mukava luonne on se mikä nelarissa minua miellyttä, ja kotarissa(98->2-t ja 00->4-t) se että ei ole linkkuja rasvattavana. Unelma olisi saada rahaa uudempaan 200 kotariin tai 400:nen kin kävis, mutta tällä hetkellä tyydyn pitäämään 10v vanhaa japsi 2-t 250 nipussa.

Kirjoittaja: Marko MoisanenSamaa pyöräkeskustelua ja pohdintaa kävin itse viime vuoden puolella paljonkin.

Kyllä ne pikkunelarit ovat crossikäytössä kovilla - siitä ei pääse mihinkään. Enskahommissa, ja harrastushommissa varsinkin, taas körötellään selvästi kevyemmin ja enskamopot ovat muutenkin matalaviritteisempiä.

Jututin aikamoisen joukon alan harrastajia ja kisaa ajavia enkä itse asiassa kuullut tai lukenut yhtään juttua siitä, että enduropikkunelarit olisivat totaalisesti hajonneet harrastusendurokäytössä. Ja sanoipa muuan mp -liikettä pitävä crossikuskin mekanikko, että he olivat ajaneet 250cc nelari jammulla koko kauden harjoitukset ja kisat sekä pari enskakisaa päitsi mukaan luettuna eivätkä vaihtaneet esimerkiksi mäntää ollenkaan.

Itse päädyin 250 cc enduronelariin juuri KTM pitkien huoltovälien ja koetellun matalaviritteisen tekniinkan takia. Ja tietysti sen vuoksi, että se on pirun helppo ajaa ja vääntöä löytyy jo matalilla kierroksilla.

Kirjoittaja: SAMI KUJALAPAKKO VIELÄ SEATA SOPPAAN JA LAINATA JONKUN TÄÄLÄ FOORUMILLA KIRJOITTANEEN LAUSUNTOA, ETTÄ KÄYTETTYJEN NELAREITTEN KÖYTTÖ ARVO ON SAMA KUIN KÄYTETYLLÄ KASIKRANAATILLA SIVUSTA SEURANNEENA OLI AIKA OSUVA VERTAUS

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTämä ei ole tarkoitettu Sirkulle, koska en epäile hänen ajanmittaustaan, mutta yleisesti ottaen kuinka monessa pyörässä on tuntimittari tai ylipäätään missä malleissa on tuntimittareita. Itse voin sanoa, etten tietäisi tuon taivaallista moottorin käyttötunneista ilman trippimittarin yhteyteen leivottua käyttötuntimittaria. Välillä tuntuu, että on ajeltu 1,5 tuntia, mutta käyttötuntimittariin vilkaisemalla selviää, että 50 minuuttiahan sitä on päristelty ja päinvastoin sitten taas toisinpäin kaikkien 5-10 minuutin spurttien kanssa. Niin ikään ihmettelen niiden harrastajien pyörien käyttötuntimääriä, joilla on pyörässä pelkkä aurinkokello.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJarmo, missäs välissä sanoin, että vuodessa?
Tietääkseni en sanonut niin, eikä kysyjäkään ainakana sanonut uutta etsivänsäkään, joten -03 verrokki lienee kohtuullisen sopiva?

Ja meillä molemmilla arviot ajontunneista perustuvat mitattuun etupyörän pyörimisaikaan. Harrastajia on monenlaisia ja -tasoisia, sana harrastaja ei suoraan sanoen merkitse yhtän mitään. Harrastajalle ei ole männän vaihtoväliä tahi venttiilien vaihtoväliä kun se harrastaja voi tarkoittaa ihan mitä vaan eli ei yhtään mitään.

Eräs kohtuullisen korkeassa arvossa juttujensa suhteen pitämäni henkilö sanoi, että piikille sopiva kriteeri lienee 200L bensaa. Muistelisin, että puolikkaalle 300L. Tämä on oikeastaan ainoa kriteeri, joka oikeasti huomioi käytön ja kuormituksen. Kuitenkaan esim. jampin 2-renkaista mäntää tuskin on tarvetta vaihtaa mäntää yhtä usein kuin krossin 1-renkaista.

Mistä sitten tulee käsitys, että "harrastaja" ajaa tahdeista riippumatta täystuhoon tekemättä sitä ennen mitään? En usko, kyllä se pytyn uusiminenkin sne verran kallista on. Vajaatahtisessa on kuitenkin koko ajan legot leveellään, ellei muuten niin putken oikomista, luulisi että nelarissa ei ainakaan niin helposti vahingossa menisi vaihtovälit liian pitkiksi kun ovat kuitenkin pidemmät.

Mutta kerro nyt Jarmo jälleen kuinka väärässä kaikessa olen!

Kirjoittaja: MATTI LAKONENkaks puokki kaks tahti paras

Kirjoittaja: TIMO VAINIOnelari crf 450 honda helpompi mielestäni ajaa kuin 250 2-t

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi kyllä voi kuin ihmetellä noita juttuja kuinka pikkunelari tulee harrastuskäytössä kalliiksi huoltaa. Tuttavapiirissä on mm. yksi jampin WR250F, jolla on ajettu B:n keskikastin vauhtia enskaa jo yli 200 tuntia. Ainoat rempat 200h asti: nokkaketju uusittu varmuuden vuoksi reilun 100h kohdalla ja mäntä 200h kohdalla. Kaasarista luisti ja joku läppä (?) uusittu. Venttiilien säätötarvetta ei ole ollut koko aikana. Toisella tutulla semmoinenkin murheen kryyni kuin Kawin KXF on kestänyt enskaamista jo yli 100h ilman venttiiliremppaa. Itsellänikin ollut vanha temmin pikkunelari on nyt jo kohta 150h ajettu, enskaa, C:n keskikastin vauhtia suurin osa tunneista, eikä siinäkään ole venttiilin välyksiäkään tarvinnut säätää.

Krossissa mennään, ainakin vetomiehet, koko ajan niin tekniikan kestävyyden rajoilla, että olen jo itsekin taipunut sille kantille ettei pikkunelaria siihen. Mutta enskan ajamiseen ja rauhallisemmalle käytölle se on ihan ehdoton vaihtoehto. Sen helpompaa käsiteltävää ei olekaan ja moottorissa on pehmeästi ulos tulevaa alavääntöä ihan siinä kuin 200/250cc vajaatahtisissakin. Eikä tarvii viritellä paksumpia alatiivisteitä, tiukempia pakoaukon säätimen jousia, iänikuista läträämistä bensan sekoittelun kanssa, eikä koko ajan tarvitse mittiä milloin loppuu bensa!

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenJaahas, tietämyksestä en menis sanomaan mitään, mutta paljon on kaikenlaista kokeiltu.
KTM 200 sx:ssä on alakerta ja vaihteisto sama kuin sx 125:ssa, eli ei ainakaan yhtään ylimitoitettu. Mutta eipä 200 piikkiä enempää huipputehoa juuri tuotakkaan, mutta vääntöä on enemmän ja ajoalue aika laaja. 250 -t:ssä on vahvempi vaihteisto ja moottori yleensäkin.

Sirkulle: missä helkutin välissä joku vetää tehollista ajoa 200 tuntia vuodessa ??
Noissa tunneissa on kyllä varikolla suoritetut puhumiset ja mehunjuonnit mukana.
Vehviläisen Jussi sanoi että silloin kun hän vielä ajoi todella paljon testejä ja treeniä, niin ajoa tuli 120 - 140 tuntia vuodessa. Ja Jussi sentään ajoi ammatikseen.

Voitko Sirkku noitten kokemusten perusteella suositella harrastelijoille että ajakaa vaan pikkunelarilla sarjaenskaa ja sarjacrossia + 100 tuntia ennekuin alatte edes mäntää vaihtamaan. Jos Hondan suositus männänvaihdolle on 30 tuntia, en kyllä enempää sillä ajaisi.

Semmonen pikku ero harrastajan kannalta noissa mopoissa on että kun 2-t moottori yleensä kajahtaa, menee maksimissaan sylinteri, kansi, mäntä, laakerit ja veivi.

Poikkeuksetta noissa pikkunelareissa, jos pikkasenkaan isommilta kierroksilta räjähtää, menee kansi, venat, mäntä, sylinteri, kampiakseli, laakerit ja yleensä vielä kaupan päälle lohkot ja venakoneisto. Korjaushinta on about kaksin-kolminkertainen.

Tuommoisen potin välttääkseen ei 100-200 *eur* mäntä-venaremontti kalliilta tunnu.

Kirjoittaja: Jarmo Niskanen250 2-t, jos enskaan niin KTM EXC 250 lienee parhaita.
Sekalaiseen käyttöön mikä tahansa 250 2-t crossi.
Rauhoittuu muuten kummasti sopivalla lisäpainolla vauhtipyörään.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAJarmo, mitäs tuosta 200 KTM:stä sanoisit? Toinen kysymys, kun sulla tunnetusti on tuota tietoa moottoripuolesta, mitenkäs 250 2t:n rauhoittaminen laittamalla lisäpala kaasarin kurkun ja lohkojen väliin, eli kampikammiotilavuuden lisääminen. Aikoinaan eräs takuulla asioista perillä oleva henkilö suositteli juuri sitä 90-luvun CR 250:sen rauhoittamiseen Suomi-enskaan.

Kirjoittaja: TOM NORDMANMielestäni mitään KTM EXC (2t) mallia ei tarvitse rauhoittaa erikoisin virityksin. Tehot tulee näistä uusista pyöristä niin tasaisesti ulos, että tupen asentoa muuttamalla homma hoituu.

Kirjoittaja: Ismo KäsmäMoi. Itellä sama tilanne kuin sinulla, eli tekis mieli piikki vaihtaa vähän vääntävämpään pyörää. Oon ajatellu 250cc 2t juuri noiden huolto kustannuksien takia eikä löyly loppuis piikin jäljiltä ihan heti kesken... mutta eipö lörpötellä enempää vaan odotellaan vastauksia tähän keskusteluun...

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAOmasta huruhuru-harrastaja-näkökulmasta mulla on nyt omaan satunnaiseen enskan ja crossin köröttelyyni paras mahdollinen peli, KTM EXC 200. Ainoa miinus pyörässä on se, että crossiradalla ei tietty pääse fiilisteleen mutkista ulostuloissa sillä repivällä voimalla, mitä isoissa nelareissa ja 250-2t-crosseissa on. Tosin niillä peleillä nykyisen viimeisen kymmenen vuoden aikana olleella kunnolla en kyllä koskaan ole jaksanut vetää kolmea kierrosta pidempään. Pitäis varmaan ens kesänä testata omassa pyörässä vielä sitä lyhyempää crossi-änäriä, voisi hyvinkin lisätä venyvyyttä yläkierroksilla.

Kirjoittaja: SAMI KUJALA250 2t tehoa riittävästi (eikä sitä kaikkea oo pakko käyttää(aivan niinku pystys))
vähiten liikkuvia eli kuluvia osia. mutta jos siitäkin haluaa hakea jotain nekatiivista niin joskus voi joutua oikomaan paisaria kaatumisen jälkeen mitä ei nelarissa tartte.