Päitsi 07 äänenmittaus kysymys.

Kirjoittaja: VILLE NIVALAIltaa.

Kysyisin päitsin katsastajilta äänenmittaukseen liittyviä asioita.

Pidittekö pöytäkirjaa äänenmittauksen tuloksista,hylkäyksistä ja uusintatuloksista?
Jos piditte,niin tarkasteleeko tuloksia joku ympäristö/ääni asioista kiinnostunut virkamies tai instanssi ns.lajin ulkopuolelta?
Toivon vastausta tälle foorumille esim.Vanhalalta.

Kiitos

Kirjoittaja: PETRI PARTTIVaihtatakaa villat ja putsatkaa reikäputki!

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä jutussa sitä ovat olleet tunteet ja järki ihan sekaisin. Se onkin ymmärrettävää, sillä kaikki urheiluhan on pohjimmiltaan ihan järjetöntä. On varmasti oikein se järkityö, jota Harri ja Vikke ovat ansiokkaasti tehneet. Siihen, mitä Jykä kertoo "suuresta maailmasta", ei varmaan ole täältä itäisen ulottuvuuden periferiasta mitään lisättävää.

Tulin tähän juttuun mukaan tunteella. Heikomman osapuolen puolustajana. Tässä mielestäni on heikompi osapuoli ajaja. Se tavallinen kaveri, joka yrittää tehdä parhaansa noudattaakseen sääntöjä, ja toivoo vielä menestystä kilpailuista. Hän on joutunut mielivaltaisen byrökratian kohteeksi, tai ainakin tuntee niin. Kun ei ole mitään yhtenäistä käytäntöä, ei kukaan koskaan voi tietää, miten häntä nöyryytetään katsastuksessa.

Sitten on myös suuri kysymys, tämä asennemaailma ruuhka-Suomen ja korpi-Suomen välillä. Täällä Savon korpimailla ovat paikalliset asukkaat yleensä tyytyväisiä, jos metsästä kuuluu muutakin kuin suden joikua tai kurkien huutoa. Pieni pärinä on merkki siitä, että joku muukin hullu ihminen on sentään jäänyt tänne asumaan. Herra Helsinkiläinen kun tulee sitten tänne pariksi viikoksi mökilleen hän vaatii ehdotonta hiljaisuutta. Samalla hän sitten motkottaa, että mihin täältä ovat kaikki palvelut kadonneet. No kai täällä vielä jotakin on jäljellä, kahvipannu on vielä pysynyt kuumana, joten tutuille tarjotaan... :)Pappa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHyvä Jykä!
Sieltä tuli Itämerta etelämpää asia-kommenttia aiheeseen, mieheltä, joka seuraa aikaansa ja lajikehitystä vähän laajemmasta näkövinkkelistä. Hatunnoston arvoinen riskinotto hemmolta, joka elää mm. tehoputkien myynnillä...kuten myös vaimenninvillan.

Fiksut pääsee vähemmällä...liika kiire kostautuu, kuka ajaa syvimpään rooppiin? ;-) Parempi extreme tuossa olisi olut kuin tukit pimeässä Kukonkoivussa, kourallinen katsojia olisi saattanut paisua satoihin.

Kirjoittaja: Cross-XLinjat on vissiin sekasin, todella sekasin, yhtä sekasin kun oli pätsin ajolinjat kuvista päätellen. Tähän kun vielä roudattaisiin pari aikaisemmin mainittua "äksön tukkia" linjalle niin alkaisi syntymään ruumiita...
Vanhalaa en ole henk.koht tietoisesti tavannut, mutta asialla on, ja pitkällä juoksulla vielä pirun hyvällä asialla onkin.
Täällä maissa mitkä vielä jonkun aikaa on merenpinnan yläpuolella alkaa MX ja Enska harrastajalla olemaan kusiset paikat, siitä kiitos hälläväliä "ei muuten oo mun pyörä mikä pitää KOVINTA meteliä" asenteesta...
Ottakaa pliis jokainen harrastaja tämä ääni politiikka ihan oikeasti mietintämyssyyn. Se vanha mummo siinä fakta homma tuulitakissa ei niitä jälkiä sieltä metsästä käy tutkimassa, mutta äänet kuulee ja kun koko päivä on aikaa soitella niin jokainen viranomainenkin saa niistä äänistä sitten osansa...
Nyt tosin äänen mittauksien osalta mopo tuntuu olevan hukassa ihan FIMiä myöden. Ei ollut herkkua olla crossin MM avauksessa katselijana vaikka kaikki mopot oli katsastettu...toisaalta kivahan niitä puunattuja "factory" mopoja on tyhjäkäynnillä mittailla...saahan siinä änärin päässä katsastaja viileellä kelillä ainakin sormensa lämpimiksi.
Rapakon takana paikallisen OFP:n toimittaja antoi joku aika sitten MUN mielestä pirun hyvän vinkin liittyen paljon puhuttuihihn ääniin ja valmistajien keskuudesssa käytävään keskusteluun 450cc pyörien pienentämisestä esim. 350cc kokoiseksi.
Kyseisen herran idea oli että kuramopoilussa otettaisiin käyttöön auto ym. monessa muussa moottoriurheilumuodossa (siis lähes kaikissa paitsi crossissa/enskassa) käytössä oleva pakoputkenpään määritelty koko.
Laitetaan esim.28mm pikkunelariin ja jotain muuta 4puolikkaaseen niin alkaa äänet ja 4puolikkaassa tehot olemaan kohdallaan...
Kyseinen systeemi toimii hyvin monessa lajissa. Kuskit tuntuu saavan radalla eron toisiinsa vaikka onkin mopoissa/autoissa standardi pakoaukot (rallikuskeillahan henk.koht.pakoaukon kokoon vaikuttaa suvun hallussa olevan metsän hehtaariala) joten miksei tätä käytäntöä voisi soveltaa myös meidän leikkeihin???
-Jykä

Kirjoittaja: Harri VanhalaKun joku osoittaa kuuta, ei pidä tuijottaa sormea. Minä ja Vicke emme ikinä ole määränneet yhdenkään kisan (lukuunottamatta Espoon kisoja) linjasta suuntaan tai toiseen. Päijänne-ajoissa linjan on määrännyt pari vuotta Aures, sitä ennen Koskinen ja joskus kiivaimpina aikoina jopa Sorento kilpailun johtajana oli lukemassa mittaria.

Suoritamme vain teknisen mittauksen ja jos läpeensä koulutetut ja runsaasti kokeneet ihmiset tekevät oman erikoisalansa työtä huippuvehkeillä, niin on se kumma, jos tulokset eivät ole luotettavia (50 cm keppikin oli tammea). Epäillä niitä saa, mittaajan ammattitaitoa on epäillä itseäänkin koko ajan. Ei ihminen muutu siitä autuaaksi, pyhimykseksi tai kaikkitietäväksi, että osaa oman ammattinsa. On toki imartelevaa olla katsastustoimitsijana suurimmissa kilpailuissa (MM:t, Päijänne..), mutta linjanvetäjinä ei siellä olla, vain mittaajina. Jos joku vielä muistaa viime syksyn Seinäjoen SM-enduron, niin tietää, että sama mittaaja voi olla mukana perin erilaista linjaa noudattavissa kisoissa. Ehkä joku sivari- tai mönkkärikuski muistaa??

Linjan pitäisi olla tietysti yhtenäinen, mutta mittaaja ei lähde siitä vastaamaan. Yhtenäislinjasta ei voi yksittäinen kilpailun johtaja päättää, toisissa kisoissa on eri johtajat. Säännöt ovat yhteiset, mutta linjat voivat niistä poiketa. Keskustelun aloittanut Ville on eräs niistä, jotka ovat linjan horjuvuudesta kärsineet eikä valitettavasti ainoa Päijänteelläkään. Voin luetella leegioittain kisoja, joissa hän olisi päässyt läpi. Päijänne-ajojen linja oli tiukasti sääntöjen mukainen, joskin ymmärrystäkin käytettiin. Aures ja Koskinen ovat kumpikin olleet asiallisia ja ymmärtäväisiä. Helpoiten yhtenäislinja saavutetaan sääntöjä noudattamalla, mutta tämän mielekkyydestä en ole itsekään ihan varma. Onko parempia ehdotuksia yhtenäislinjaksi? Vapaat äänet?

On totta, että Päijänteellä saatoimme lähettää pyöriä korjattavaksi ilman katsastuspäällikön nimenomaista päätöstä, meidät oli siihen valtuutettu. Suurin osa hylkäämispäätöksistä ei ollut meidän tekemiämme.

Tiukin linja, mitä koskaan olemme joutuneet pitämään, on ehdottomasti ollut Mikkelin MM-enduroissa jokunen vuosi sitten. Siellä linjan vetäjä jopa henkilökohtaisesti veti meidän jo hyväksymämme pyörän takaisin ja veti pihdeillä pakoputkesta osia ulos. Hän myös kävi varikkoteltalla varmistamassa, että erään pyörän provokatiivisesti asennettu todella pieni kuristusprikka hitsattiin paikalleen (kuskina mm-taistoa käyvä suomalainen). Muistaako Pappa, kuka oli tämän kilpailun päällystössä? Tuskaa oli mm-taistossa olleita raakata, vaan minkäs teet, kun kilpailun johdon määrittelemä linja oli tiukka.

Niinpä olisi suvaittavaa, että jos on ihan pakko lähteä lokasankoa tyhjentämään, niin ainakin osa sisällöstä suunnattaisiin teknistä, arvoneutraalia työtä suorittavan porukan ohi sinne, missä päätökset ja linjat tehdään. Jos lunta sataa, niin aura-auton kuljettajan lyöminen ei ole kovin rationaalista toimintaa.

Saako Huvikummussa kesällä kupin kaffetta, jos osuu hollille?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOYritä nyt Raittila edes pikkuisen seurata aikaasi, vaikket sääntökirjaakaankana ole voinut netin kautta tutustua.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaVastaan Tomille: Linja on sekaisin. Se tarkoittaa, että on kahdenlaiset säännöt endurossa. On Vanhalan säännöt ja sitten on ne tavalliset säännöt. Niillä tavallisilla säännöillä ajetaan lähes kaikki muut endurokisat paitsi Päitsi. Edelleenkin on totta, että mikään viranomainen ei vaadi ääntenmittausta endurokilpailuissa.

Sitten on ihan muu juttu tähän mukaan vedetty Enduron Opaskirja. Aikoinaan kun sitä kyseltiin pidin sellaista ihan turhana. Mutta kun kuulin, että sitä ovat tekemässä Harri Vanhala ja Sirkku Kannisto, ajattelin, että kun arvovaltainen kaksikko sen tekee niin varmaan hyvä tulee. Kaikki alan harrastajat tietävät varmaan Sirkun suuren asiantuntemuksen ja selkeän ulosannin. Niin että joko se bestseller on ilmestynyt, ostaisin sen mielläni? ;) Pappa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONäyttää virtaavan nesteet väärään suuntaan aina vaan pahemmin, joten palautetaanpas maan pinnalle: Pappa kuului ensimmäiseen ryhmään jolle teksti lähetettiin ja päätös mukaanottamisesta oli puhtaasti poliittinen. Näin vältimme todennäköisenä pitämänne: ellei Raittilaa oteta "mukaan tekemiseen", tuomitsee hän lopputuloksen oli se sisällöltään mitä vain. Ensimmäinen tuomio olisikin tullut asiasta matkapuhelimen mukana pitäminen, sääntötuntemuksen heikkoutta.

Että silleen.
En jaksa enää ymmärtää Vanhalan pitkämielisyyttä näitä Otavan kaikkitietävän kommentteja lukiessa. Putoo silmät päästä.

Kirjoittaja: TOM NORDMAN"Tämä linja on nyt ihan sekaisin...."

Mielestäni näin linjakasta toimitaa harvoin näkee. Kuka on sekaisin?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNo palataanpa nyt ihan tämän keskustelun alkuun. Siinä Ville kysyy: Seuraako joku viranomainen näitä äänenmittausten tuloksia? Kysymys siis koskee enduromoottoripyöräilyä. Kekustelun aikana myönnetään, että ei niitä seuraa kukaan viranomainen. Olen hakenut monet endurokilpailuluvat ja ollut niissä tapahtuneista virheistä myös virkavallan "kuulusteltavana". Kertaakaan kukaan ei ole sanonut, että pyörät pitävät liian kovaa ääntä. Oli sitten äänet mitattu, tai ei. On aivan eri asia hakea sijoituslupaa pysyvälle moottoriradalle. Siinä tapauksessa äänet ovat varmasti ykkösasia. Viime kaudella ajettiin enduron SM-kisoja ilman äänen mittausta, eikä mitään kuulunut mistään. Tämä linja on nyt ihan sekaisin. Ymmärrän hyvin kuinka kilpailijat karkkoavat lajista, joissa ratkaisut ovat täysin sattuman varassa. Ei asiaa voi hoitaa yksi "valtakunnan viisas", joka uhittelee myös "olevansa maailman viisain". Tai sitten tämä viisas sitoutuu kiertämään joka ainoan endurokisan vuodessa elinkautisella sopimuksella. En tiedä ymmärretäänkö tätä vieläkään. Tarkoitukseni ei ole hyökätä henkilökohtaisesti ketään vastaan, mutta jos harrastuksena on äänenmittaus, niin voisikohan sitä joskus harrastella vaikkapa Espoon jäähallissa? Hyviä kohteita voisi olla myös rock-konsertit. Hiljaista Pääsiäistä T. Pappa

Kirjoittaja: Harri VanhalaPyhimykseksi julistamista ennen julistetaan autuaaksi, eikä sitäkään ole kuulunut.

Sääli, että arvostus on yksipuolista. Sen parikymmentä vuotta, kun lajin parissa on tullut puuhailluksi, olen arvostanut Pappa-Raittilan toimintaa enduron hyväksi. Mikkelin MM tuskin olisi toteutunut ilman Papan ponnisteluita. Ei ollut sattuma, että Pappa oli Sirkun kanssa kyhätyn enduron aloittelijaoppaan ensimmäinen esilukija.

Hyviä vointeja Otavan suuntaan!

Kirjoittaja: VANTAAN SIEMEN JA KONE OYPitäkää pojat naru kireällä ja jatkakaa keskustelua !! Näin mieleenpainuvaa väittelyä en ole nähnyt vuosiin.
Oma kantani kuitenkin on, että olisitte nyt isot ihmiset päästäny kaverin ajamaan. Ostakaa niitä sorsapillejä joka kerhoille, niin vältytään tämmöisiltä väännöiltä. Muutaman satasen mittari ei kerhojen taloutta kaada.
T: Timo Liuksiala

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOllu Raittilalla ongelmia Husabergin vaimennuksen kanssa vai? Siihen se viittaisi kun mittareissakin pitäisi olla lk. 5db virhemarginaali vai?

Yhdyn edellisten sanoihin, jaksamista Harri, vaikka aiheetta loka suuntaasi lentääkin. Viestintuojahan tapetaan aina ensin.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenJos joku oikeasti ajattelee että äänet eivät ole moottoriurheilun suurin ongelma, niin kannattaa perehtyä Kangasalle Lentolaan viime syksynä avattuun mikroautoradan tilanteeseen. Rata on kaikin puolin säännösten mukainen meluvalleineen ja useaan otteeseen mitattu, silti paikalliset lehdet ovat olleet pullollaan lähiseudun asukkaiden valituksia äänistä. Jopa kisakuulutuksista on valitettu.

Lähistöllä on myös KaMoKen yksi treenipätkä, jossa on 94dB meluraja. Voin kokemuksesta sanoa, että crossivaimentimella kuulee pysäköintipaikalta nelaripyörän koko 4km lenkin ajan, kun oikein vaimennettu pyörä kuuluu samalla paikalla ~ 200m päähän. Lähistöllä on niin paljon asutusta ja lisää tulee koko ajan että jos pyörien meteli ei pysy kurissa niin ajot loppuvat varmasti. "Onneksi" tuo mikroautorata tuntuu nyt vetävän suurimman huomion puoleensa. Valitettavaa tietysti kyseisen lajin harrastajille isojen satsausten jälkeen.

Kirjoittaja: TOM NORDMANOnko tämä puolikuurojen teksti myöhästynyt Aprillipila?

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASJos ymmärsin oikein tuon Raittilan vuodatuksen, niin en voi kuin toivottaa jaksamista Vanhalan Harrille. Hän tekee edelleen hyvää ja tärkeätä työtä lajin eteen.

Olen joskus kuullut pari aforismia jotka sopivat Raittilan vastineeseen että "ei kaikkia tarvitse sanoa ääneen mitä ajattelee" ja tulipa toinenkin aforismi mieleen " että kauhalla ei voi vaatia jos lusikalla on annettu".

Hyvää Pääsiäistä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKatsoin juuri "tippa silmässä" TV-ohjelman "inhimillinen tekijä". Siinä oli urheilusta luopuminen aiheena. Jos joku muukin sattui sen näkemään, niin toivottavasti sai siitä ajatuksia. Tämä edellä oleva juttu, joka pyrkii jotenkin olemaan järjellinen, on ihan järjetön. Siinä todetaan, että kukaan muu maailmassa ei ole niin viisas kuin EMK:N insinööri, kun pyöritään moottoripyörän peräaukon ympärillä. Ja tietenkin tämän toteaa insinööri itse. Mutta mitä sillä on merkitystä? Paavista ollaan nyt julistamassa pyhimystä. Auttaisiko insinöörin pyhimykseksi julistaminen, ja sitten voitaisiin elää normaalia elämää? Kun kukaan muu ei pysty eikä osaa eikä kykene mittaamaan ääniä oikein, niin miksi niitä mitataan? Tyhmä virkavalta se vaan mittailee ylinopeuksia, ajotapoja, ja osaa vaan käyttää alkometriä. Näitä ei kai sitten Espoossa tarvitse noteerata. Kyllä näitä asoita pitää pystyä tarkastelemaan kokonaisuuksina. Esitän asian kärjistetysti ja ihan tarkoituksella. Tämä änäripelleily karkottaa lajista paljon asiallisia harrastajia. Sekö on sitten sen tarkoitus? Meillä Otavassa on kuulo heikentynyt niin näistä jutuista, että äänet eivät ole ongelma. Kuten edellä jo sekin todettiin.
Puolikuuro Pappa

Kirjoittaja: VILLE NIVALAPekalle.
Vaikka elämme vaikeita aikoja,tällaiset tapahtumat tuovat paisteen päivääni.Voimme tuntea ylpeyttä asustellessamme samaisen harjun kupeessa tuon "Karjusaaren Rehtorin" kanssa.Tarjoilut kakkua myöten olivat ensiluokkaisia.Viihtyisä tila sekä tunnelma ihmisineen sinetöi kaiken.Ainoastaan Päijänteen vuosi sitten By-luokassa kiertäneen rakennusyrittäjän alatyylinen huumori traumatisoi herkkää pirtaani.Hän myös jaksoi muistuttaa,kuinka ennen todelliset miehet ajoivat päitsin läpi vaikka vehkeet ei olisi niin viimeisenpäälle olleetkaan.Kelikin oli raskaampi.Siis silloin ennen.
Kiitos myös vinkistä ohjelman suhteen.Huomioni kiinnittyi ammattitaitoisen oloiseen huoltomieheen,jonka myötävaikutuksella kilpi on nyt vihdoin saatu tänne suomienduron metropoliin.

Kuulemisiin

Kirjoittaja: Harri VanhalaJotta Villen kokemuksista ei olisi pelkästään harmeja, vaan jotain hyötyäkin, niin yritetään oppia jotain. Se, mikä tässä minua eniten harmittaa on, että Ville oli yrittänyt selvästikin hoitaa asian kuntoon jo etukäteen: oli ollut kisoissa mukana, oli käynyt katsastuskonttorilla mittauttamassa pyörän ja selvästikin suhtautuu asiaan kunnon ihmisen tavoin ja silti kävi näin. Toisaalta luotamme kyllä omiin mittauksiimme ja ne tehdään vastuullisessa hengessä. Jos oletamme, että vaimennin todella oli samassa kunnossa kuin aiemmin, on systeemissä korjattavaa.

Katsastusaseman tuloksiin voi suhtautua lievällä epäluulolla, sillä olen nähnyt kisoissa asemilta lainattua mittauskalustoa eikä se ole sen kummoisempaa kuin kokeilussa käyttämämme mittari. Sinänsä kohtuullisen tarkka, mutta tämäkin yksilö heitti 2 dB ennen kalibrointia. Ei tästä sen enempää emmekä me kukaan voi tähän vaikuttaa. Aika toivottomalta näyttää yksittäisen kilpailijan mahdollisuudet vehkeitään tutkia.

Lajin sisäinen asia sen sijaan on, jos kilpailijoille alkaa tulla harmeja linjan epäyhtenäisyydestä. Usein on puppua väittää, että pyörä on sellaisenaan mennyt läpi jossain muussa kisassa, mutta ei ihan aina kuitenkaan. Tähän ei meillä yksittäisten kisojen katsastajilla ole paljon mahdollisuutta vaikuttaa, vaan yleislinja on "korkeemmas kärees". Jos tämä koetaan ongelmaksi, niin vaikutettakoon asiaan kerhojen ja lajiparlamenttien kautta. Endurolla on erittäin herkkäkorvainen lajiryhmä, joten asia voi hyvinkin korjaantua, jos ongelma havaitaan.

Niinpä, vaikkemme teknisesti ole mielestämme virhettä tehneetkään, Villelle vielä pahoittelut tilanteesta. Kun sitä uutta DaVinci-koodiputkea hankit, niin kysypä, läpäiseekö se ensi vuodenkin FIM-säännöt (94 dB@13m/s).

FIM ei tietääkseni testaa putkia. On valmistajan vastuulla, jos putken ilmoitetaan olevan "FIM-hyväksytty", FIM ei niitä testaa.

Kirjoittaja: Pekka RekolaVaan oli Tiina tehnyt hyvää kakkua -nam, vai mitä Ville?
Sääli että kilpikahveja juodaan vain täällä! ;-)

Kirjoittaja: JARKKO KATILATerve Ville! mulla on myynnissä tommonen Leo Vincen enduro koko putki, jos kiinnostaa.
Hinta 330 euroa . Ilmoitus löytyy tuolta myynti osastolta.

Kirjoittaja: VILLE NIVALAHei.
Luotan nopeuden mittaamisessa kelloon ja silmään.Tarkoitus saada kova ääni pyörästä viittaa huonoon itsetuntoon.Sitä en kuitenkaan tiedosta potevani.

Tilaan näinä päivinä tarvike enduro vaimentimen pyörääni.Sirkku suositteli LeoVinceä.Vaikka sellainen sitten.Tarkoitus osallistua Hyvinkään kilpailuun.Jos nyt jollain on tiedossa,ettei kyseinen vaimennin sovellu tarkoitukseen niin puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi.
Kunhan onnistun asentamaan vaimentimen ja saapumaan vauhtipuistoon niin odotan että katsastuksesta suoriudun.Mikäli näin ei tapahdu, luulen pääseväni harrastamaan katsastajan kanssa seuraleikkiä:Painii mittaajan kanssa.Saas nähdä onko meillä arjen koittaessa luomivärit koristeenamme.

Puolestani asian käsittely loppuu tähän.Toivottavasti kukaan ei pahastunut aika ajoin sarkastisesta huumorista.Toivon että tämä keskustelu vie lajia eteenpäin ja että mielipahalta vältyttäisiin jatkossa.

Terveisin Ville Nivala

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVille,
kuten tuossa jo aiemmin ilmi tulikin, laihalla käyvä kone on äänekkäämpi. Samalla se käy kuumempana edesauttaen venttiilien palamista, sekä polttaa villat vaimentimesta. Nelarissa sen huomaaminenkin on vähän niin ja näin, liikutaan helposti alueella jossa peli ei vielä erityisen helposti stumppaa, mutta tuntuu olevan juuri hyvissä säädöissä vastaten kaasuun viiveettä ja terävästi..

Enduroversiot ovat hieman maltillisemmin viritettyjä nokka-akseleistaan, sytkäkäyrästään ja siitä putkistostaan. Ne myös lämpenevät vähemmän ja siten voidaan käyttää vaikkapa pienemmällä huilulla olevaa vaimenninta. Toki vaimentimen pituuskin jotain lämpöön vaikuttanee, muttei niin oleellisesti.

Kolmas asia, mikä varmuudella edesauttoi pyöräsi hajoamista, on vaihteiston välitykset. Valitettavasti krossi-Hondan 5. vaihde on juuri sama kuin enduromallin 4. vaihde. Eli sinulta puuttuu kokonaan se siirtymävaihde ja 80km/h ajellessasi kone kiertää paljon enemmän ja joutuu kohtuuttomalle rasitukselle.

Se mitä puhut valmistautumisesta ja katsastukseen mennessä äänistä jännittämisestä on varmaan tuttua kaikille krossilla mukaan lähteneille. Sama se oli tilanne minullakin, vaikka pyörä on sentään ajossa tosi hiljainen tuhisija. Omani kohdalla jännityksen paikak olikin siinä, että hyvin vähän kiertävän alakierroksilla ajettavan koneen mittauskierrokset menivät sääntöjen mukaan parhaan väännön alueelle kun sääntö taas on tehty pyörille, joita ei niin pienillä kierroksilla edes juuri ajeta. Tuo ääniasia on kuitenkin vaikemmin tutkittavissa ja varmistettavissa itse etukäteen, vain jonkin oikeastikin hiljaiseksi tiedetyn sinun pyörääsi valmistetu tarvikevaimentimen hankkiminen ja villojen uusiminen ennen katsastusta on se varma tie.

Mutta kuten ehkä edeltä luitkin, sellaisetkin asiat jotka voidaan silmällä todentaa ja ovat varmasti kunnossa, voivat joutua jonkun henkilön mielivaltaisen hylkäyksen kohteeksi. Itse lähdin reissuun n. 1500e budjetilla tänä vuonna, täysin hukkaan meni TM:n A1-piikissäkin kilpipelinä käytetty kaikin puolin lain, sääntöjen ja lisämääräyksen vaatimusten mukainen takavalo, sekä varalasit siihen, n. 80e. Tämä oli tosin ensimmäinen kerta kun jotain tämän tapaistakaan kohdalleni on osunut. Yhdessä kisassa viime talvena alettiin mussuttaa valojen tulemisesta akun kautta, johon totesin, että ole hyvä ja varmista mittarilla pyörän lataus, kaivan akun navat esiin. Joillain on tässä asiassa uskomus, että "pitää tuottaa käyttämänsä sähkö omasta virtalähteestä" tarkoittaa "tuottamaansa sähköä ei saa varastoida".

Ensimmäistä kertaa siis nyt päitsikatsastuksessa tuli vastaan tilanne, jossa vastuullinen henkilö oli säännöistä pihalla, mutta niin itseään täynnä, ettei vaivautunut asiaa edes tarkastamaan. Saati virhettään myöntämään. Kirjoittelee kyllä aika ajoin tännekin, mm. halveksuvia kommentteja uuden Gassin nelarin ostaneelle, nyt on hiljaista.

Kirjoittaja: Harri VanhalaPapalle sen verran, että ääniasiat voi tulkita joko EMK:n turhautumana tai sitten Otavan suunnalla huonontuneena kuulona. Kumpikin tapa pudottaa äänitasoa, EMK:n objektiivistesti ja Otavan tapa subjektiivisesti. Viranomaiset ovat kiinnostuneempia objektiivisesta äänestä. En kyllä ihan ymmärtänyt, miten onnistuin tämän turhauma-asian todistamaan.

Ville puhuu sikäli(kin) asiaa, että Päitsi-budjetti on niin suuri, että olisi hyvä olla varma mukaanpääsystä. Olen puhunut tästä itsekin julkisuudessa ja kehottanut katsastajia olemaan ymmärtäväisiä. Kilpailuissa ON puolueeton, liiton nimeämä valvoja. Olen useammin kuin kerran esittänyt, että liitto investoisi mittauskalustoon, joka sitten kulkisi valvojan mukana. Näin olisi aina sama kalusto käytössä ja se voisi olla vähän laadukkaampi.

Villen tapaus on kuitenkin lähes yksittäistapaus endurossa nykyään, näin vaikeita vaimennusongelmia ei katsastuksessa yleensä enää tule. Etukäteismittauksissa on se ongelma, että jonkun pitäisi taata pyörän olevan tasan samassa kunnossa kuin se oli mittaushetkellä.

Me EMK:n nipot haluamme pitää oman ratamme eikä meillä ole ollut minkäänlaisia ongelmia viranomaisten kanssa ja uskon osasyynä olevan yhteydenpidon ja ennaltaehkäisevän melutoiminnan.

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASNostan kyllä hattua aika korkealla Vanhalan Harrille siitä työstä jota hän tekee näiden moottoripyörien ääniasioiden eteen. Olen seurannut jo muutaman vuoden ajan kisojen äänimittausta niin crossissa kuin endurossakin. En voi mitenkään yhtyä niihin syytökseen siitä että äänimittaajat syyllistyisivät ylilyönteihin ja pilkunviilauksiin. Olen huomannut että joka kisassa joudutaan virallista desibelirajaa nostamaan ylöspäin koska äänet jatkuvasti ylittävät hyväksytyn rajan. Siten hylkäysten määrä olisi nykyistäkin suurempi kuin mitä se nyt on.

Minusta olisi jo korkea aika meidän kaikkien ymmärtää se tosiseikka että moottoripyörien äänimelu on suurin uhka koko harrastukselle. Se on se ainoa todellinen haittavaikutus jota alaa harrastamaton kokee ärsyttävänä tekijänä. Maaston kulumiset tai tiestölle aiheuttamat haitat ovat vain yksittäisiä vahinkoja joilla ei ole kuin paikallinen merkitys. Suuren yleisön silmissä sillä ei ole mitään merkitystä sillä maastoja raiskataan jo muutenkin ihan tarpeeksi.

Endurossa varsinkaan ei äänen vaimennuksella ole niin suurta merkitystä tehonlaskun suhteen koska pääosa alan kilpailijoista ovat kuitenkin sen tason kilpailijoita jotka harvoin maksimitehoja tarvitsevat tai ainakaan niiden puuttumisella ei kilpailutulosta ratkaista. Sen vuoksi luulisi jo jokaisella ajalla olevan ensiarvoisen tärketä pitää äänet sillä tasolla kun ne on määrätty. Minusta ääniraja on muutenkin tällä hetkellä aika korkea joten sen saavuttaminen ei pitäisi olla ongelma.

Mikäli äänenvaimennuksella tulee ongelmia pyörän keston suhteen niin luulisi sekin hoituvan. Onhan täälläkin allalla sen verran tekniikka osaavia että moottoripyörien kestävyysongelmat saadaan hoidettua.

Olen useasti miettinyt että meissä alan harrastajissa asuu vielä se pieni "poika" joka uskoo siihen että crossi tai enduro pyörän menon pitää kuulua ja näkyä. Mitä kovempi on ääni niin sitä paremmin se kulkee. Mutta se ei valitettavasti ole enää tätä päivää.

Kirjoittaja: VILLE NIVALAHei.
Katsastaja suoritti mittauksen.Minun tehtäväkseni jäi laskea mittauskierrokset,6300-6400(näinköhän laskin oikein),ohjeistaa katsastusmies.(45 ast kulma sivulle 50cm.Mittaria en lähemmin nähnyt.Katsastaja mainitsi,että he mittaavat kohteensa ohiajomittauksella,joten mittaustapa on eri.Kysyin ennen konttorille menoa puhelimitse mittarin tarkkuutta ja vastaus oli:tarkka on.Luulin olevani kovinkin lähellä totuutta näillä eväillä.Varsinkin kun tällä foorumilla ohjeistettiin nokian kännykän antavan suht luotettavan lukeman.

MuttaMutta.Loppuun kehitysehdotus,jonka jälkeen en tätä aihetta enää mielelläni pui.Esim.päitsin budjetti mulla oli n.2000e.Ilmoittautumismaksu 180e piti maksaa 2viikkoa ennen kisaa.Koko sirkuksen valmistelu vie aikaa mielettömästi.Sitten kisapaikalle,jossa 2-3h ennen starttia tulee hylky ja pakoputkiston suunnittelu uusiksi.Mitkä on tunnelmat tällöin?Miten voit varmistua etukäteen kisaanpääsystä?
Pitäisikö asua Vanhalan naapurissa ,jota voisi konsultoida rakenteluiltoina?
Pitäisikö pyöränä olla laatikosta otettu ns.valmis enduro kaikkine kuristusosineen,jotta voisi olla varma?

Minusta urheilijan oikeusturva alkaa nykysysteemillä olla uhattuna.Onko tämmöiseen kilpailuun mahdollista saada puolueeton valvoja,joka valvoo mittauksien/kohtelun tasapuolisuutta?
Arvioisin riskinotto kykyni olevan normaalia korkeampi lajia harrastaessani sekä elättäessäni itseni että perheeni yrittäjätuloilla jo kymmenettä vuotta.Silti koen osallistumisen kilpailuun jatkossa liian riskialttiina touhuna.Ei ajamisen vaan katsastuksesta läpi pääsyn.
Ehdotan jotta äänet voisi katsastaa ennen osallistumismaksun maksamista oman kerhon katsastaja.Heillähän siihen on ammattitaito.Kotiinpäin vetoa ei varmaankaan tapahdu,kuten ei nytkään?
Aamen

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi kai päitsikatsastuksessa E-hyväksynnällä ollut vaikutusta kuin valopuolella, eikä oikeasti siinäkään, sillä arvon katsatuspäällikkö ei edes hyväksyntää tunnistanut, saati sääntöjen ja lisämääräyksen sisäktöä tuntenut. Ison lauma takanani jonottaneita todistajia läsnäollessa.

Ville muuten, ainakin Leo Vincellä on tosi hiljaista X3-enskavaimenninta. Se on semmoinen absorptio-vaimentimen ja kammiovaimentimen sekasikiö. KXF joka tapauksessa muutti luonnettaan ja äänen sävyä sillä ihan radikaalisti, verrattuna myös äänimittauksessa kelpuutettuun oma-viritelmä-noise-killeriin. X3:n saa toisella päädyllä krossivaimentimeksikin, mutta silloin muuttuu myös se kaasun virtausreitti jo ennen koko päätyyn tulemista.

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenJoskus se mopo lähtee käsistä kaikilla 1,5 hv:llä. Papalta ja Kees

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNo,no Kymis, en nyt ihan vielä haasta, vaikka mieli tekis Papikka kisaan. Ymmärrän vielä mielestäni kaiken ihan hyvin, ja mopo ei lähde käsistä. (Mitä nyt jalkatapit on vähän vinksallaan lumirata-ajon jälkeen). Haluan tuoda tähän keskusteluun sen talonpoikaisen järjen näkemyksen, että tuijottaminen omaan pieneen rakoon, tässä suuressa kentässä, ei johda mihinkään. Ei se ole tärkeää päriseekö mopo, ei myös ole yhtään tärkeää ajoiko joku Päijänteen ympäri. Tärkeää on miten Harald-kuutti selviää.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo niin tuotantotalouden ekspertit ja muutkin insinöörit, jotka olette lukeneet kirjoja tehtaasta, joka muutti maailman. Pääkonttorin ukot voi tilata sähköpostilla tilata tehtaalta kuudessa kuukaudessa sarjatuotantoauton, joka käyttää jotain muuta kuin tähän asti tunnettua polttoainetta ja sitäkin vain puolet aikaisemmasta, painosta, mukavuudesta ja huippunopeudesta tinkimättä, mutta näiden sirvilöiden ääniä ei sitten saada alle suihkarisoundien. Ketä tässä nyt oikein jymäytetään vai onko tämä desibeliraja joku vitsi? Toivottavasti seuraavassa FIMin jäsenlehtisessä on desibelit asetettu alle 80:een täysillä kierroksilla, niin ei tarvitse kenenkään kiukutella vesirajaan rakennetun hirsiomakotitalon terassilla keskellä kansallismaisemaa. Onhan se nyt aivan älytön meteli, jos ne parkuvat 95 desibeliä jo tyhjäkäynnillä (nelarissa 4000 rpm).

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTähän on kyllä ihan pakko vastata täysilaidallisella. Harri Vanhala juuri tuossa edellä kertoo, että koko äänenmittaus on vain EMK:n turhautuma. Trauma, joka on Ämmässuon kaattikselta kotoisin. Silloin 2002 kun Otavassa pidimme ne pienet mopo karkelot, jotka sitten jäivät Pappatunturien hitausajojen alle. Ainakin tiedotusvälineissä. Niin niissä ENDURON MM-KISOISSA, ei käytännössä ollut pyörien äänillä mitään merkitystä. Poliisit meinasivat kyllä kieltää koko kisat ns reppupyörien, ja kaikkien "varikkomopojen" yms holtittoman käytön vuoksi. On ihan sama, jos 120 pyörää mitataan äänistä, ja samalla 300 pyörää rällää kisapaikalla ilman mitään tolkkua... vakuutuksista, rekisteröinnistä,yms. Ja ajessa on päällä kolme iloisesti viiniä nauttinutta Italialaista. Ajellaan pitkin jalankulkuteitä, ja pihojen nurmikoita. Nämä jutut edellä ovat mielestäni pahasti vinksahtaneita. Olen sitä mieltä, että Villen kisaa ei olisi saanut pilata näillä pilkun panemisilla. Suomi on hyvä maa, mutta täällä asuu tyhmä kansa, jota on helppo vetää nenästä. Nyt tämä vetoaminen johonkin EU-direktiiviin on sitä nenästä vetoa. Yksinkertaiset insinöörit ovat kai siihen hommaan paras kohde?
Edellä olevaan liittyen. Onko Päitsistä tullut koskaan yli 80v aikana yhtään valitusta liian kovista äänistä? Meillä täällä pienessä Otavassa on tämä enskatouhu nuorta. Vasta n. 20v. vanhaa, mielestäni täällä ei ole koskaan valitettu mopojen äänistä. Holtittomasta ajelusta kylläkin. (Terveisiä Vikelle... ja myös Harrille) NAHKURIN ORSILLA TAVATAAN. (ja tämä lause ei Lipposen keksimä) Pappa

Kirjoittaja: Harri VanhalaVille,
koko kisoissa ei esitelty läheskään niin pahaa kalustoa kuin vielä muutama vuosi sitten oli useita. Pyöräsi oli äänekkäimpiä, muttei minusta sellainen, etteikö sillä metsissä kehtaisi ajella ainakin seuduilla, missä ei mökkejä joka mutkassa ole. Niinpä ei liene aihetta hiukan sarkastiseen anteeksipyytelyyn. Pyörä ei vain täyttänyt kisamääräyksiä, valitettavasti. Ensi vuonna lienee vielä paljon hankalampaa, riippuu siitä, miten säännöt Suomessa muuttuvat.

En kuulu Päijänne-ajojen järjestäjiin, mutta uskoisin kisan olevan aina helpompi järjestää, jos paikkakuntien ja tiluksien läpi ajavat 100-200 ajokkia ovat mahdollisimman hiljaisia. Hyvän äänenvaimentimen rakentamiseen taitaa kansakoulupohja olla yhtä hyvä kuin perusinsinöörin koulutus. On oltava kokemusta ja ymmärrystä myös moottoreista eikä vain akustiikasta. Niinpä koulutus ei riitä, vaikkei siitä haittaakaan ole. Kyllähän äänet hiljaiseksi saa, mutta kun pelin pitäisi vielä kulkeakin.

EU:n tai millään muillakaan viranomaisvaatimuksilla ei ole suoranaisesti merkitystä äänimittauksessa. Nämä äänirajat ovat vain meidän keskinäisiä sopimuksiamme (SML:n ja FIM:n kautta) eivätkä ne sido viranomaisia millään lailla. On täysin mahdollista, että crossiradalla, jossa ajetaan vain sääntöjen mukaisilla pyörillä, ylitetään sijoitus- tai ympäristöluvan mukaiset äänirajat.

Minun mielestäni enduron ääniongelma ratkaistu jo nykyisin säännöin. FIM:n ajama lisähiljentäminen on hyvin tervetullut asia, mutta ei minusta vaadi kovin ripeitä ratkaisuja. Uudet säännöt, jos ne sellaisenaan tulevat käyttöön,ovat kova pala isommalle nelitahtikalustolle. Ilman huipputason vaimenninsuunnittelua ei homma pelitä ja pelkkä kuristaminen syö miestä ja pakoventtiiliä. Seoksia voi joutua rikastamaan rutkasti, vaikka virtaus pienenee, pyörät alkavat röpöttää, ehkä sytytystä pitäisi ruuvata myöhemmälle....

EMK:n tilaisuuksissa saa äänet mitatuksi vaalien välilläkin. Olemme löytäneet pari äänimittaria n. 150 euron hintaluokassa, jotka pärjäävät isoille nelareille. Niistä toista testailtiin nyt hyvällä tuloksella, toinen pitää varmaan pummata vielä Honkasen Sepolta (enduristi) Elfalta jatkokokeisiin, alku oli lupaava. Useimmat halvahkot mittarit eivät pärjää näissä hommissa.

Villelle vielä yksi mittauskysymys, jos mittarin varressa katsastuskonttorilla itse olit.

Tausta: otimme aika railakkaastikin yhteen Mikkelin MM-enduroissa FIM:n teknisen delegaatin Cobosin kanssa. Hän sai kautta linjan alempia tuloksia kuin me, ero oli yleensä luokkaa 4-5 dB. Etenkin nelitahtisissa ero oli suuri. Känä ratkesi, kun Cobos sai jostain 525-pyörästä tuloksen 72 dB. Syynä oli, että Cobos laittoi mittarinsa asteikolle, jossa maksimi oli 100 dB. Hän oletti, että kunhan ei mennä yli 100 dB:n, saa tarkimman tuloksen. Cobos ei ottanut huomioon, että 1-sylinterisen moottorin ääni koostuu voimakkaista pulsseista. Niinpä käy niin, että etenkin nelarin kova pakopulssi lyö mittarin hetkellisesti tappiin ja kovimmasta äänipulssista leikkautuu huippu pois. Niinpä keskiarvo putoaa, kun huipusta on osa hävinnyt. Mittari on syytä laittaa maksimiasteikolle (120 tai 130) ja pudottaa vasta, kun on varma, ettei lukema merkittävästi muutu. Meidän testiemme mukaan automaattisesti asteikkonsa valitsevat mittarit eivät pysty mittaamaan nelitahtisia etenkään crossimittauksissa käytettävillä matalilla kierroksilla.

Olisiko mahdollista, että mittari olisi ollut liian alhaisella mitta-asteikolla? Olihan se varmasti dB(A)-asteikolla eikä dB(C)-asteikolla (lukema tosin olisi ehkä ollut vielä suurempi C-painotuksella). Aikavakion pitää olla hitaalla (Slow), ei nopealla (Fast), kuten ne virrat päälle laitettaessa yleensä ovat. Tämäkin virhe kyllä yleensä vain nostaa lukemia, muttei välttämättä.

Kirjoittaja: Pekka RekolaNähdään toki Ruuneberi. ;-)
Maistetaan Tiinan pullaa ja ajetaan Hesen sähköautoradalla kilpaa.

ps. tuleekohan Päijänteen kiertäjä maisteri Marko? (oli kuulema eilenä liikuntakyvyttömässä kunnossa)

Kirjoittaja: Pekka Rekola....Ville, oliko sittenkin pitänyt "vääntää" rautakangesta? ;-))
(inside hjuumor)

Mutta kisan kannalta lopputuols oli tosi :-((((

Kirjoittaja: VILLE NIVALAHyvää iltaa.

Ensiksi Sirkku.En kuunnellut mittauspisteessä.Olin itse kapulan varressa katsastuskonttorilla.Pahoittelen ettei mennyt jakeluun ensimmäisellä.

Sitten Harri.Kiitos asiallisesta/asiantuntevasta vastauksesta.Tässä tapauksessa ei ole vaaraa kuolla vitutukseen,vaikka syvältä syökin.Muutenkaan en koe Väyrystä sielunveljekseni.
Kriittisen tarkastelun kohteeksi on joutunut päijänne07 projektini.Lopputuloshan oli pakoventtiilin seutuvilta.Ison osan kritiikistä otin omaan piikkiin ja jonkun verran sitä tuli Teidän suuntaan.Tarkoitus oli olla sääntöjen mukaisessa kuosissa päitsillä.
Myönnän nyt,ettei oltu.Tämä johtunee ymmärtämättömyydesta/kyvyttömyydestä rakentaa sääntöjen mukaista pyörää.Kansakoulupohjalta ollaan liikenteessä ja se laitos ei tästä aihiosta tämän kummempaa tuottanut.(Kielioppi ja kirjoituksen ulkoasu on samaa tasoa fysiikan hallinnan kanssa.)
Yksi kysymys Harri vielä ,ennen kuin siirrytään varsinaiseen epistolaan.

Onko EU-vaatimustenmukaisuus todistuksella jokin painoarvo äänenmittauksessa?
Olin havaitsevinani siitä puhuttavan erään harvinaisemman merkin äänimittausta tehtäessä.Asianosaiset voisivat valaista asiaa tässä ketjussa.(arvelisin heidän seuraavan tätä).

Olen vilpittömästi pahoillani siitä,että olen koko talven ajanut räikeän äänekkäällä pyörällä.Harkintakykyni on pettänyt pahemman kerran.Pyytelen anteeksi Nummisten ja Lahden kisojen järjestelijöiltä ja reitin varrella asuneilta sekä katsojilta aiheuttamaani harmia sekä mielipahaa.Nastolan,Hollolan,Lahden ja Anjalankosken kunnan alueilla sijaitsevat treenipaikat,joissa on sovittu ajettavan sääntöjen mukaisilla äänillä,olen mennyt asettamaan kyseenalaisiksi.Oli se Luojan lykky,etten mennyt ajamaan Savitaipaleelle ja Mikkeliin vaikka oli kutsuttu.Mikäli ympäristöluvat sekä maanomistajien luvat ovat tiukassa äänisaastuttamillani paikkakunnilla,niin kertokaa hakemuksessa,että tekijä on saatu kiinni ja että hän katuu tekojaan.Lupaan olla ajamatta enduropoluilla siihen asti,kunnes saan äänet lailliselle tasolle.Toivon treenitovereiden huomioivan tämän pyytäessään minua ajamaan.Voin ehkä lähteä crossiradalle vaikka vierastankin kovaa vauhtia ja hyppyjä.
Jos joku kokee tarpeelliseksi,voin henkilökohtaisesti pyytää anteeksi käytöstäni.
puh.040-7416794 tästä numerosta tavoittaa.

Viimeisenä Pekka.
kyllä varmasti olisi.heti lavangon jälkeen.niin kiire ei olekaan etteikö sitä kerkeisi tekemään.
Nähdäänkö kilpikaffella?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVille hyvä, olisitko ystävällinen ja lukisit uudelleen sen mitä kirjoitin? Kysymys ei ollut kierroksista vaan korvasi sijainnista. En yrittänytkään vastata sinulle kuin siihen miksi heittoja voi tulla korvakuulolta/mittariin/katsastusasema.

Kirjoittaja: Harri VanhalaKiitoksia ensin Villelle joko teeskennellystä tai aidosta asiallisuudesta. Paavo Väyrynen sai aikanaan lääkäriltä varoituksen, että v--tutukseen voi kuolla. Hyvä, kun joku viitsii kyseenalaistaa. Meidän mittaajien pitää olla valmiita epäilyihin ja kyetä puolustamaan tuloksia, on osa ammattitaitoa.

Ensin tämän vuoden Päijänteen äänikatsastuksen erikoisuudet. Tarkistimme tavanomaisesti katsastuspäälliköltä kilpailun linjan. Linjan piti olla tiukka, mutta asiallinen. Lämpötila oli koko ajan yli 10 astetta, joten raja on 94,9 ja mittarityypistä (tarkkuusmittari) vielä 1 db eli 95,9 oli raja. Kun linja oli tiukahko, siirsimme katsastuspisteen teltasta ulos ja kauemmas mittauspaikan taakse pysäköidystä kuorma-autosta. Lisäksi pidimme huolen siitä, että hylkyrajan lähellä olevien pyörien mittauksen ajaksi avustajat häädettiin pyörän takaa mittausalueelta. Lisäksi mittausalue eristettiin niin, ettei lähellä ollut käyviä pyöriä. Lentokoneiden nousujen ja laskujen ajaksi mittaukset keskeytettiin.

Mittari on Bruel & Kjaerin mittari ja mukana oli myös kalibrointilaitteisto. Käytössä oli myös toinen mittari, vähemmän tarkka. Tarkoitus oli varjella tarkkaa, hirveän kallista mittaria ja tehdä rutiinit vähemmän tarkalla, toki kalibroidulla mittarilla. Samalla saataisiin kokemusta tällaisen halvan (n. 150 euroa) mittarin soveltuvuudesta. Kerhot ovat kyselleet suosituksia ja ainakin tämä mittari oli hyvä. Kalibraattorista on ns. jälki Ruotsin tarkkuusmittausstandardiin Statens Provningsanstaltiin. Sama kombinaatio on kahteen kertaan FIM:n MM-kisoissa hyväksymä ja FIM:n tarkkailija jopa muutti omaa käytäntöään vertailujen jälkeen. Niinpä emme usko ainakaan systemaattiseen virheeseen ja on selvää, että jos mittausten pitää olla näin tarkkoja, on laji hukassa.

Mittauksista vastasimme yhdessä Vicke Ruokolahden (se mainitsemasi "herrasmies istuma-asennossa"). Meillä kummallakin on mittaustekniikan insinöörikoulutus.

Lahden ja Nummisten linjasta en tiedä. Olin viime vuonna Nummisissa avustamassa mittauksissa. Tuolloinen mittausporukka oli erittäin oppivaista ja pätevää enkä muistaakseni tehnyt itse mittauksia kuin neuvontamielessä, sillä homma oli heillä hanskassa lähes välittömästi. Jos sama porukka on tehnyt työt samalla tavalla, ei ole syytä epäillä heidän tuloksiaan. Olen tosin kuullut, kuten itsekin toteat, että mittauksia ei juuri tehty. Voisin kuvitella heillä olleen tarkoituksena ottaa karkeimmat tapaukset pois ja pitää muuten sallivaista linjaa.

Käydään kohta kohdalta kysymyksesi läpi, jos moderaattori sallii palstatilan käytön. Peruskuskin kannalta tästä voi tulla ikävä sävy, eihän katsastus saisi olla näin tarkka asia. Maailma nyt vain on tällainen juuri nyt.

1. "Voiko äänentaso nousta usealla desibelillä koneremontin yhteydessä?"
Ilman muuta voi ja remppa on epäonnistunut, ellei äänitaso ainakin vähän sivutuotteena nousisi. Konerempan yksi tarkoitus on palauttaa tehot entiselleen. Tarkoittaa, että moottorin työpaine nousee ja kun on enemmän puhtia, on myös pakoventtiilin auetessa enemmän painetta ja virtausta tarjolla. Pari dB on täysin mahdollinen eikä mitenkään yllättävä nousu. Remppa tehtiin imuventtiiliongelman takia, ei yllättävää pikku-Hondan tapauksessa.

2. "Voiko katsastusaseman mittari heittää usealla desibelillä?"
Jos mittari on kategorian 2 mittari, kuten varmaankin on, on perustarkkuudessa helposti 1-2 dB:n heitto. Pitäisi tarkistaa katsastuskonttorista, milloin mittari on viimeksi kalibroitu ja mikä on sen tarkkuusluokka. Paljon oleellisempaa kuitenkin on, että mittauskierrokset ovat kohdallaan ja ne osataan mitata. Pikku-Honda ja nelari-Yamahat ovat hankalia mitattavia, kun niissä ei ole puolan johtoa. Mulla ei ole tosin mitään syytä kyseenalaistaa katsastuksen mittauksia, en ole perehtynyt.

3. "Voiko kymmenien lajia harrastavan arviot olla täysin metsässä(pyörällä ajettu vähemmän vaimennettuna 2 kilpailua.kukaan ei ole huomauttanut kovista äänistä.cross vs enduro äänenpaineen eron huomaa)?"
Voi hyvinkin olla pielessä. En tiedä, onko teidän piireissä tapana yleensäkään huomautella kovista äänistä, käytäntö vaihtelee. Motocrossin parissa on vaikeuksia tunnustaa äänien kovuus, vaikka huomautukset tulevat viranomaistaholta ja ratojen sulkemisuhalla ryyditettyinä. Monilla on korkea kynnys mennä huomauttamaan toisten äänistä. Ovatko nämä kymmenet todella ottaneet asiakseen arvioida ääntä ja huomauttaa siitä? Ei Päijänne-ajoissa eikä muissakaan kisoissa mittaajat määrää kilpailun linjaa. Epäselvissä tapauksissa kutsumme katsastuspäällikön paikalle, nytkin Aures kävi useamman kerran tekemässä päätöksen. Etenkin omatekemien kuristusten uskottavuuden osalta jätämme päätöksen pelkästään päällikölle.

4. "Onko allekirjoittanut psykiatrisen hoidon tarpeessa?"
Kysymys on meidän kompetenssin ulkopuolelta. Pääperiaate on kuitenkin ottaa punaiset pillerit illalla ja siniset aamulla. Vai oliko se toisinpäin?

5. "Voiko päitsin katsastuksessa tulla virhe tmv?"
Kerran meinas tulla. Virheitä voi tulla, ne pyritään karsimaan pois ja siksi kritiikki on tervetullutta ja sitä nöyrinä kuunnellaan. Yleensä hämmästyttää se määrä asiantuntemusta, jota äänimittauksissa yleisöllä on. Tosin asiantuntemus rajoittuu kommenttien perusteella siihen, miten mittausta EI tehdä (me teemme se näköjään aina niin). En kuitenkaan usko, että virhe osuisi samalle pyörälle useamman kerran. Pahimmat virheet meillä on ihmisten käsittelyssä, kohteliaisuudessa. Katsastus kestää viitisen tuntia, siinä tehdään melussa ja melkoisessa saasteessa. Hetkittäin voi taso laskea, mutta mittaukset pysy(ne)vät luotettavina. Tällä kertaa tiedämme, että yksi piikin Husse pääsi seulasta liian helposti läpi, muita virheitä ei ole tiedossa.

6. "Pitääkö äänenmittauspöytäkirjaan saada tietty määrä rajan ylittäviä pyöriä ensimmäisellä kierroksella,jotta pöytäkirja näytää ympäristölupaviranomaisen silmissä sellaiselta,että ääntenmittauksella on valistava/positiivinen vaikutus?"
Endurossa ei ole salaliittoja ainakaan äänimittauksissa. Voisihan viranomainen tämän niinkin nähdä, että kun hylkyjä on paljon, on lajissa jotain pahasti pielessä, kun se pitää väkisin pitää hiljaisena. Ehkä Partti ja Aures voivat kommentoida pöytäkirjan ja viranomaiskontaktien osalta, emme edusta järjestävää seuraa.

7. "Onko järkeä käyttää koko ilta tällaisen kirjoittamiseen?"
Ei ole, mutta varmasti enemmän kuin ilta ja vielä seuraava aamu vastaamiseen.

Muistan kyllä tämän Hondan ja ihmettelimme, miksi Hondan ainakin näennäisesti standardikuntoinen vaimennin ei tässä tapauksessa mene läpi. Oli toinenkin tapaus, ja omistaja oli varma, että vaimennin on originaali. Niin se olikin, mutta ei alkuperäiskunnossa. Alkuperäisperäkappaleen vaihto korjasi vaimentimen.

En mitenkään osaa suositella nelariin crossivaimenninta ja sen kuristamista. Mainitsemasi kehittyneet noise killerit eivät ole mitä tahansa kuristusprikkoja, vaan mietittyjä putkia, joiden pituuden avulla voidaan osa vaimentimen peräosasta muuttaa vaimennuskammioksi tai sitten sallia suorempi virtaus. Killeri ja vaimenninrakenne ovat yhteensopiva paketti. Kun crossivaimennin kuristetaan kotikonstein, on pakoventtiilin palaminen mitä tavanomaisin seuraus.

Tämä näyttää järjestetyltä ajoitukselta, mutta on yhteensattuma: tein eilen enduron lajiryhmälle esityksen, jossa pyydetään varautumaan rankasti tiukkenevaan FIM-säännöstöön. Tarkoitus ei ollut saada asialle julkisuutta vielä tässä vaiheessa, vaan käyttää tämä vajaa vuosi pehmentämään siirtymistä uusiin sääntöihin (jos ne SML:n sääntöihin tulevat). Lajiryhmältä toivotaan etukäteislinjausta, otetaanko FIM-jutut mukaan ja jos, niin voiko niitä pehmentää. Nykyiset äänisäännöt rankkenevat. Rajat pysyvät, mutta mittausmännännopeus nousee 11 m/s arvoon 13 m/s. Erityisen hankalaa on pyörillä, joissa tehdas on kikkaillut ylimääräisen vaimennuksen juuri nykyisille mittauskierroksille (kammiorakenne, sytytyksen viivästys). Tätä ei pidä laittaa minun tai Vicken syyksi ja tieto on julkista FIM:n nettisivuilla kohdassa Technical rules. Teimme Päijänteellä ruuhkan salliessa testejä ja oletettavasti ainakin puolet tämän vuoden pyöristä ei läpäise ensi vuoden FIM-sääntöä. Muutos on raju eikä siitä pidä meitä syyttää. Valitettavasti keskustelu asiasta saattaa käynnistyä ennenkuin linjausta on tehty, osui tämä Villen kysely vähän ikävään saumaan.

Paljon pahempi on tilanne motocrossissa, jossa FIM-sääntöjen siirtymäaikoja ei juurikaan ole käytetty hyväksi. Tämän vuoden Päijänne-pyöristä monet eivät ensi vuonna pääsisi motocross-kisoihin mukaan, jos crossissa noudatetaan ensi vuonna FIM-säännöstöä.

Valitettavasti Villen pyörä oli yliääninen eikä sitä voitu sellaisenaan päästää mukaan, vaikka kotiläksyt olikin hyvin tehty. Yleensä pyrimme antamaan neuvoja, mutta Päijänteellä on kiire. Jos vaimennin on orkkisvaimentimen näköinen, on mahdoton tietää, mitä sille on tehty. Kuulemme hyvin usein valitusta siitä, että orkkisvaimentimella ei päässyt läpi. Kun sitten toteaa vastaan, että tuohon on crossivaimennin, ei kommentteja enää tule.

Kirjoittaja: VILLE NIVALAHei.
Sirkku hyvä.Sattuneesta syystä olen kuunnellut pyörän ääntä mittauskierroksilla.
Pyörässä on Trail Tech:n Vapor mittari jossa on mm.kierroslukumittari.

Voisiko joku ystävällisesti selittää mikä on AITO endurovaimennin?Esim akrapovic.jota mm:KTM ja muut tehdastiimit sekä ihan kansallisentason kuskit käyttää,rakenne on crossivaimennin+noisekiller.Uusimmasta BIKEsta voi lukea jutun Silvanin rakentamista endurosusukeista,samanlainen rakenne.Eräiden merkkien maahantuojien luulisi olevan Vanhalan mainitseman sääntömuutoksen kanssa huolissaan,pyöriin kun on huonosti saatavilla AITOJA endurovaimentimia.
Nykyiset 250cc4T crossiin pohjautuvat moottorit ei lisäkuristuksia kestä,siitä lienee esimerkkejä elävässä elämässä

Tekninen asiantuntemukseni ei toki ole teidän tasollanne,joten korjatkaa mikäli olen väärässä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOletko Ville kuunnellut sitä pyörääsi siinä pisteessä, missä äänet mitataan? Vai pitänyt kaasukapulasta kiinni kuunnellessasi? Tämä tuli ihan sillä mieleen, kun itsellä kolmisen vuotta sitten krossivaimentimen kanssa pelleillessä tuli kaverilta ristiriitaista kommenttia metelin muutoksesta vs. miltä penkissä istuen vaikutti.

En tiedä onko katsastusaseman mittari kuinka tarkkaa ja miten kalibroitu/milloin tai mikä niille yleensäkin on tarkkuusvaatimus, mutta epäilisin ettei sen noin korkealla tarvitse olla edes tarkka, onhan siellä mitattavat tasot ihan eri luokkaa, yleensä.

Olisiko endurovaimennin tullut edullisemmaksi kuin viritykset ja remontti?

Kirjoittaja: VILLE NIVALA
Moi.
Mulla oli ongelmia äänien puolesta päästä katsastusta läpi.
Pyörä Honda crf 250r 05 crossivaimentimella,josta tehty kuristamalla sopiva.
Kuristus tehtiin aluksi korvakuulolla.Näin meni läpi nummisissa ja lahdessa.Kummassakin katsastuksessa pyörä oli käynnissä mutta ei mitattu ääniä,ilmeisesti siksi kun oli hiljainen.Käsittääkseni mittarit oli kummassakin kisassa paikalla.
Päitsin lähestyessä ajattelin varmistaa asian ja käydä katsastusasemalla mittaamassa äänet.Ohjeet löytyi Vanhalan kirjoittamina täältä ja tulos viikko ennen päitsiä samoissa lämpötiloissa 95db.
Vaimensin putkea hieman ja korvakuulolta äänentaso laski.Tämän jälkeen pyörällä ei ajettu.Avattiin moottori ja vaihdettiin imuventtiilit ja männänrenkaat sekä tarkistettiin moottorin kunto muutoin että sillä päitsin pääsisi läpi.Toimenpiteen teki ammattilainen.

Sitten päitsin katsastukseen,jossa teidän mittaustuloksenne oli:97db ja vielä jäi tonni mittausrajasta,ilmoitti herrasmies istuma-asennosta.Joku vielä lisäsi:ei mitään mahdollisuuksia päästä läpi tolla vaimentimella!Minusta äänentaso ei ollut ainakaan kasvanut.
Ihmettelin miten voi äänet olla vanhan normin crossitasoa,vaikka sillä koko talvi on ajettu kisat ja treenit.Sitten laitettiin karkeaa teräsvillaa putkeen,olihan kisaan päästävä.Nyt meni läpi mutta tulosta ei ilmoitettu.Kehuja tuli hiljaisesta pyörästä.

Pyörä muuttui tehottoman tuntuiseksi kovempivauhtisessa ajossa.
Jyväskylän jälkeen pakoventtiili päästi läpi,syy lienee liiassa vastapaineessa.
Homma loppui sitten siihen.

Kysymyksiä:
1.Voiko äänentaso nousta usealla desibelillä koneremontin yhteydessä?

2.Voiko katsastusaseman mittari heittää usealla desibelillä?

3.Voiko kymmenien lajia harrastavan arviot olla täysin metsässä(pyörällä ajettu vähemmän vaimennettuna 2 kilpailua.kukaan ei ole huomauttanut kovista äänistä.cross vs enduro äänenpaineen eron huomaa)?

4.Onko allekirjoittanut psykiatrisen hoidon tarpeessa?

5.Voiko päitsin katsastuksessa tulla virhe tmv?

6.Pitääkö äänenmittauspöytäkirjaan saada tietty määrä rajan ylittäviä pyöriä ensimmäisellä kierroksella,jotta pöytäkirja näytää ympäristölupaviranomaisen silmissä sellaiselta,että ääntenmittauksella on valistava/positiivinen vaikutus?

7.Onko järkeä käyttää koko ilta tällaisen kirjoittamiseen?

YstävällisinRakentavinPositiivisinViimehetkenviritysPakoventtiiliKeskeytysVitutus Terveisin Ville Nivala #80

Kirjoittaja: Harri VanhalaMoi,
kyllä kirjaa pidetään sekä ensimmäisestä mittauksesta että uusinnoista. Mittauksissa on pirusti porukkaa, jotta homma olisi sujuvaa. Apukirjuri tunnistaa pyörän ja antaa sille määritellyn kierrosluvun sekä rundien mittaajalle että äänen mittaajalle. Kierrosten mittaaja voi näin heti syöksyä kiinnittämään piuhoja. Kirjuri ottaa lukemat muistiin ja merkitsee mahdolliset viritelmät kommentteihin. Yksi avustaja pyrkii pitämään järjestyksen jonossa ja auttaa kilpailijoita papereiden hakemisessa. Lisäksi saattaa olla valokatsastus samassa kasassa kuten tänä vuonna.

Tällä kertaa meillä oli kunnia saada kirjanpitäjäksi tunnettu äänimittausten sympatisoija P. Partti, joka teki tehtävänsä hyvin ansioituneesti. Kiitoksia vain!

Minulla ei ole tietoa, oliko nyt Päijänne-ajojen ympäristöluvassa ehtona äänikirjanpito, varsin tavallista se on. Ehkä Aureksen Jukka voi kommentoida? En usko, että kukaan ulkopuolinen pöytäkirjoja todellisuudessa katselee. Itse aloitimme äänikirjanpidon aikoinaan siksi, että saisimme näkemystä siitä, mihin ongelmiin pitäisi päähuomio kiinnittää.

Äänikirjanpito ei eräässä mielessä ole aivan luotettava. Katsastuksessa ei perimmiltään ole tarkoitus saada äänistä tarkkaa lukemaa, vaan vain selvittää, onko pyörä sääntöjen mukainen vai ei. Niinpä selvästi läpäiseville pyörille saatetaan laittaa lukemaksi 94 dB, jotta pöytäkirjaa myöhemmin tarkasteleva taho, esim. viranomainen, olisi tyytyväinen ja jokainen pyörä näyttäisi tarkoin mitatulta. Näin säästämme aikaa. Päijänne-ajojen katsastuksessa tarkimmat saattoivat huomata, että eräitä pyöriä ei lainkaan mittareilla mitattu, vaan luotettiin korvaan. Tarkimmin mitataan pyörät, jotka hilluvat rajoilla. Niinpä ei ole ihme, että hiljaisesta pyörästä saadaan eri kisoissa kovasti erilaisia lukemia: joku mittaa tarkemmin kuin vaikkapa me jonotilanteessa. Ruotsin MM-kisoihin osallistujan mukaan saimme saman tuloksen kuin he. Tarkkoja poikia nuo ruotsalaiset!

Mulla ei ole pöytäkirjakopiota, mutta arvioisin, että 15-20 pyörää lähetettiin takaisin ja luulisin, että kaikki lopulta osallistuivat. Pääsyy hylkäyksiin oli motocross-vaimennin, jotka useimmissa tapauksissa ovat niin kaukana endurorajoista, että niiden kuristaminen johtanee huonompaan moottoriin kuin aidon enskavaimentimen käyttö. Poikkeuksiakin on.

Uudet, ensi vuonna voimaantulevat säännöt (ulkomailta) ovat paljon ankarammat kuin nykyiset ja Päijänteellä olisi ollut aika hiljaista monestakin syystä, jos olisivat olleet voimassa. Palaan tähän joskus kevään mittaan. Teimme tutkimusta uusista säännöistä Päijänne-katsastuksessa ja kiitos niille osallistujille, jotka jaksoivat antaa meidän mitata pyörät sekä uusien että vanhojen sääntöjen mukaan.