Päijänne-ajon äänikatsastuksesta

Jo perinteisesti muutama seikka, joilla kaikkien elämää helpotetaan.

Mahdollisesti jo ensi vuonna siirrytään kokonaan uuteen äänenmittausmenetelmään, joka on nopeampi ja helpompi kuin nykyinen. Tätä menetelmää tutkitaan Päijänne-ajoissa. Viime vuonna tehtiin alustavia tutkimuksia, nyt kaikki pyörät mitataan sekä uudella että vanhalla menetelmällä.

Järjestelyt pyritään tekemään niin, ettei uuden menetelmän tutkimisesta tule viivästyksiä. Samalla kun pyörä mitataan uuden menetelmän mukaisesti, se ns. esikuunnellaan. Uuden menetelmän mittaajalla on oikeus ja koulutus ohjata selvästi hiljaiset pyörät varsinaisen äänimittauksen ohi seuraavaan katsastuspisteeseen. Näin säästetään paljon aikaa. Epäilyttävät tapaukset mitataan voimassaolevien sääntöjen mukaisesti ja vain voimassaolevien sääntöjen mukaan pyöriä saatetaan hylätä. Uutta menetelmää vain tutkitaan, sen perusteella ei ketään hylätä.

Äänenmittaus on katsastuksen ensimmäinen vaihe ja siksi saattaa näyttää siltä, että ruuhka syntyisi äänenmittauksesta. Näin voi joskus olla, mutta usein ruuhka syntyy äänenmittauksen jälkeisissä tarkastuksissa eikä mittaukseen voida ottaa pyöriä enempää kuin mittauksen jälkeisiin jonoihin sopii. Äänimittauksen jälkeisillä katsastajilla on paljon työtä, joten ruuhkautuminen on väistämätöntä. Siellä rehkitään hiki hatussa.

Kilpailun ja katsastuksen johdolta on tullut selvät ohjeet ääniryhmälle: yliäänisiä pyöriä ei päästetä kilpailuun. Meillä mittaajilla ei ole liikkumavaraa.

Pari pyyntöä kilpailijoille:

* varmistukaa siitä, että äänenvaimentimissanne on asianmukaiset sisuskalut ja päätykappaleet
* jos rakennatte oman viritelmän, tehkää siitä riittävän uskottava. Rautalanka- ja teippirakennelmia ei tulla hyväksymään. Ilmiselviä vilpin yrityksiä ei enää katsota sormien läpi ilman sanktioita, linja on tyly.
* tulkaa katsastukseen hyvissä ajoin. Ruuhkia tulee ja katsastus toimii niin nopeasti kuin vain voi. Jos olette epävarma äänistänne, tulkaa erityisen hyvissä ajoin.

Pyrimme neuvomaan ja opastamaan, jos aikataulu mitenkään antaa myöten.

Harri (pidempi) ja Vicke (karvaisempi)

Foorumit

Hyviä ohjeita, kiitos!

Millä mäntänopeudella mittaus suoritetaan?

Sääntö on yksiselitteinen: 13 m/s.

Suoritamme mittauksen kuitenkin nopeudella 11 m/s eli vanhan säännön mukaan. Tällä männännopeudella hiljainen pyörä on oikeastikin hiljainen ja jos tällä nopeudella läpäistään 94 dB:n raja, on pyörä ympäristön kannalta ongelmaton. Tämä vuosi on mahdollisesti viimeinen männännopeudesta riippuva mittausvuosi, joten emme halua sotkea kuviota enää tässä vaiheessa.

Nopeus on valittu siksi, että suuren kilpailijamäärän ja kilpailun tärkeyden takia on toimittava nopeasti eikä virheitä saa tulla. Alempi männännopeus antaa erittäin paljon anteeksi kuljettajan hyväksi ja on silti ympäristöllisesti hyvä.

Olemme kuitenkin täysin joustamattomia tällä nopeudella, mitään ylityksiä ei tulla sallimaan, sillä alempi nopeus on valtava etu kuljettajalle.

Huomautan vielä, että tämä on vain meidän mittaajien politiikka. Viime kädessä kilpailun johto päättää asiasta, mutta uskon vahvasti, että näin menetellään.

Pikkasen aiheen (lajin) vierestä, mutta crossipuolellakin äänihommaa tullaan tällä kaudella kehittämään ja myös valvomaan tarkemmin. Selkeämmän ohjeistuksen lisäksi MX-lajiryhmälle tulee äänimittari joka tulee kiertämään kaikissa SM-kisoissa, joten mittaus tulee olemaan yhdenmukaisempaa. Myös ylityksiin tullaan puuttumaan ankarammin eli ylityksiä ei sallita. Mittaustekniikka ja desibelirajat kuitenkin samat kuin kaudella 2009.

Päijänne-katsastustutkimuksen tarkoitus on palvella crossiakin, onhan menetelmä täysin sama crossissa, vain raja tulee olemaan toinen. Endurossa uusi menetelmä ei aiheuttane mullistusta, mutta motocrossissa tulee uuden säännön myötä hankalia aikoja niille valmistajille, jotka ovat pahiten kikkailleet epäonnistuneen nykysäännön kanssa.

Nousevan auringon maassa on aika lopettaa kikkailu ja toimia lajin hyväksi.