Ollaanko kerhoilta viemässä oikeus valita sarjakisojen osallistujat?

Crossin lajiryhmä on tekemässä sääntömuutosehdotusta, pöytäkirjan kohta 7, 17.9.2009 ( http://www.moottoriliitto.fi/tied.php?id=377&type=tiedotteet&page=9.3 ).

Tässä lainaus:
- pitää olla edelleen mp vakuutus + lisenssi

- SML jäsenkerhon ajaja saa osallistua minkä tahansa muun SML:n moottorikerhon sarjacrossiin Suomessa

- ajaja ei saa sarjacrosspisteitä muista kuin oman ”lisenssikerhon” sarjoista (eli vain edustamansa kerhon sarjoista). Myöskään näissä yksittäissä kisoissa ei jaeta palkintoja.

- sarjacrosseja ei voi järjestää viikonloppuisin. Tällä estetään sitä, että sarjacrosseista ei tule "varjokansallisia".

- sarjacrossmaksu (jos sellaista oman kerhon ajajilta peritään) voidaan kerhon halutessa periä ”ulkokerhon” ajajilta korotettuna.

{lainaus päättyi}

Olisi aika kummallista, ettei tarvitsisi olla kerhon jäsen, jotta saisi osallistua sarjacrosseihin. Sitähän tuo oikeus osallistua minkä tahansa kerhon sarjacrosseihin tarkoittaisi. Pitäisi samalla sitten muuttaa nimi "jäsentenväliset kilpailut", joskin koko käsite joutaisi romukoppaan ennenkuin se romuttaa koko liiton.

Jos todella tarkoitus on niinkuin on kirjoitettu, niin kerhojen oikeuksia kavennetaan. Tämä on toki johdonmukaista aiemman kanssa. Pari vuotta sitten vietiin kerhoilta oikeus päättää, miten sarjansa järjestävät (lisenssivaatimus, toimitsijoiden lisenssivaatimukset). Nyt määrättäisiin, minä viikonpäivinä kerho saa toimia eikä kerho saisi enää edellyttää edes jäsenyyttä, kunhan liitolle on maksettu lisenssistä.

Onko tämä ehdotus tehty vakavissaan? Väittäisin, että kun asioita aletaan liikaa määrätä järjettömiksi koetuin perustein, aletaan outoihin määräyksiin suhtautua niinkuin syytä onkin. Nyt villiä toimintaa on ollut Satakunnassa, Säkylässä, Hangossa, Salossa, ja puolivilliä kovin monessa kerhossa. GNCC-puoleen en ole perehtynyt.

Kerhojen asioihin ei pidä mennä sorkkimaan kovin kevyin perustein. Aikansa sitä siedetään, mutta kun sitä ei enää siedetä, on arvovaltaa vaikea saada takaisin.

En kuulu minkään kerhon hallitukseen ja haluan, että liitolla on määräys- ja arvovaltaa. Sitä vastaan ei näköjään edes tarvitsisi taistella, sillä ikävä kyllä, "ne tekevät sen itse".

Foorumit

Tuossa säännössä ei ole kyllä mitään järkeä.Ainut joka tuossa yrittää hyötyä on liitto,mutta kääntyykin loppupelissä sitä vastaan.Tuohan ei toimi kuskin kannalta edes etelässä.Mitä järkeä on kuskin k

Mitä haittaa siitä on jos pääsee ajamaan naapurikerhon sarjacrossit? Sehän pelkästään kehittää kun pääsee ajamaan muitakin kuskeja vastaan.
Täällä Etelä-karjalassa ei yksinkertaisesti saa puomia edes puolilleen yhden kerhon kuskeista. Ja ketä kiinnostaa joku sarjacrossin mestaruus??
Kisakuskit menee menojaan ja muut tulee perässä. Itselleni tälläsenä sunnuntaicrossarina paras palkinto on se jos pystyy syöttämään hiekat sille \"naapurin penalle\", ihan sama mikä se sijoitus on. Jos niitä tinakuppeja haluaa niin niitä voi yrittää hakea sitten oikeista kisoista.

On täällä etelässäkin omat hankaluutensa, jos tuo sääntö menee läpi. Ainakin Espoon sarjacrossit tai mitä ne nykyään nimeltään sitten nykyään saavat olla, on talvisin järjestetty viikonloppuisin, jotta voitaisiin ajaa luonnonvalossa päiväsaikaan. Nyt on sitten ajettava arkena ja työesteiden takia käytännössä illalla. Toivottavasti lisenssivakuutus on riittävän kattava, kun porukka pannaan pimeässä puomille ja baanalle.

No, eipä etelärannikolla talvisarjoja säänkään puolesta ole kovin kattavasti voinut ajaa. Nyt täytyy sitten luopua siitäkin toivosta, kun viikonloput jäävät pois.

Jos tuo ehdotus menee läpi niin tähän on olemassa ratkaisu.
Ottaa halvan lisenssin Virosta niin silloin ei ole tämän SML:n säännön alla.Voi ajaa sarjacrosseja kuten ennenkin vaikka kolmen kerhojen kisoissa.

Tässä ei ole kysymys kuskin oikeuksista vaan kerhojen. Kuski voi nytkin osallistua crosseihin useassa kerhossa, mikä on ihan hyvä ja yleinen käytäntö. Tähän ei tulisi mitään muutosta ja se on oikein.

Huoleni koskee sitä, ettei tarvitsisi olla edes kerhon jäsen, jos nyt tuon sääntömuutosehdotuksen tulkitsen oikein. Kyllä kerhoilla pitää säilyä halutessaan oikeus siihen, että vain jäsenet osallistuvat kerhon järjestämään toimintaan.

Kun kerhot pikkuhiljaa ajetaan kiristyvin määräyksin alas, muuttuu organisaatiomalli. Entiset moottorikerhot menettävät paikallisen luonteensa ja ne ovat SML:n paikallisosastoja tai -jaostoja ilman paikallista määräysvaltaa. Ei nyt heti tule mieleen, että kerhojen toimintaa olisi jotenkin helpotettu sääntömuutoksin.

Vastaan pikaisesti, kun pitää lähteä joukkuekisaan mekanisoimaan.

Eli tässä oli tarkoitus helpottaa sarjacrossien järjestämistä ja vapauttaa hommelia. Tämä ehdotus tuli kerhoilta (Hyvinkää ja muutamia muita kerhoja), eikä todellakaan liitosta päin. Ideana kerhoilla tässä ehdotuksessa oli:
- sarjacrossit jatkuu tulevaisuudessakin (pikkukerhoilla ollut mahdoton saada tarpeeksi kuskeja / toimitsijoita)
- kerhojen väliset yhteiset sarjacrossit tulee taas mukaan kerhojen toimintaan
- sarjacrosseihin tulee lisää tiukkoja kilpailuja ulkokerholaisten mukana (esim. kun saadaan samaan erään Kullas, Nikkilä, Remes, Eriksson, Pirinen, Koskela jne)
- kuljettavat kehittyvät tiukkojen sarjakisojen myötä

Kannattaa laittaa kommenttia toimiston kautta, niin asiaa käsitellään lajiryhmän seuraavassa kokouksessa ensi viikolla ja mikäli siltä vaikuttaa että kerhot/jäsenet suurissa määrin niin haluavat niin voidaan jättää ehdotus tekemättäkin.

alkaa olla hajoita ja hallitse meininki.
Kun Neuvostoliitto ja DDR hajosivat tähteet siirtyi SML johtotehtäviin.

omalla nimellä Mika Vuori

ps. kysyin SML:n Toimitusjohtajalta pari vuotta sitten puhelimessa henkilökohtaisesti, mitä SML tekee harrastajan hyväksi(silloin kun harrastajien ajojahti alkoi).
vastaus on tullut pikku hiljaa tyyliin \"suitsia suuhun\" Kiitos siitä.

Mikä helvetin hinku se naisten MX liiga on lopettaa.Mitä ite seurasin kesällä naisten kisoja niin osallistujia oli ihan hyvin harrastajamäärin nähden ja vauhtikin kasvoi jokaisella kesän aikana.Pitääkö nykyään olla joka luokassa 50-100 osanottajaa että tulee riittävästi rahaa sisään.Homma toimi hyvin kun samana päivänä ajo mxb mxd ja mxv 40 ja 50.

Kannattaa tulostaa tästä sivusta kopio ja iskeä se liiton pöydälle kun asia on käsitteillä.Tässä näkyvät kommentoijien niemet ja minun puolesta se käy ainakin.

Tuo tyttöjen kilvanajo on tulevaisuutta ajatellen tärkeä asia.Ihan hyvin riittää että kuskeja on jossakin kisoissa vain 10-15.Osaanottomäärä on kasvamaan päin vuosi vuodelta.Kun viimeinenkin saa pisteitä niin se innostaa kiertämään liigaa ja jatkamaan uraa.Jos naiset saa ajaa MM:ä pitää saada ajaa suomessa liigaakin.PISTE

Jukka Oittisen kommentteihin on helppo yhtyä. Pettymys tulee olemaan suuri niin minun kuin monen muunkin naiskuskin kohdalla, mikäli MXD-luokka jää pois. Tuntuu suorastaan oudolta, että naisten luokka jätettäisiin pois nyt, kun intohimo lajiin myös meidän, naisten, keskuudessamme on nousussaan. Itselleni kisat ovat suuri ja tärkeä motivaation lähde niin harjoittelun kuin koko lajin harrastamisen kannalta, enkä usko olevani ainoa naiskuski, joka tuntee vahvan kilpailuvietin sisimmässään.

Ymmärrän, että naisten luokka on osallistujamäärältään muihin luokkiin nähden pieni, mikä on erääksi perusteluksi MXD-luokan pois jättämiselle mainittukin. Silti näkisin tärkeänä sen, että naiset edelleen saisivat ajaa omana luokkanaan, kehittyen vähitellen yhä suuremmaksi luokaksi muiden luokkien rinnalle. Monelle kynnys lähteä ajamaan normaaliin luokkaan, suureen miesjoukkoon, on liian suuri, jolloin kisaaminen ja pahimmassa tapauksessa koko harrastaminen jää. Naisluokka antaa pienuudessaan anteeksi esimerkiksi tasoerot, jolloin jokainen saa mahdollisuuden kilpailla ja kehittyä kisojen myötä.

Monta kovaa kuskia naisissa nähtiin jo tänä vuonna, ja monia varmasti tulemme vielä näkemään, kunhan vain me naiset saamme mahdollisuuden näyttää kyntemme.

Harmituksen vallassa odottavin tuntein kirjoitteli Niina Ryhänen

Palataan kerhojen asemaan, josta keskustelu avattiin.

En oikein ymmärrä Team Manninen Bros:n perusteluita. Nykyisenkin käytännön mukaan usean kerhon sarjakisoihin saa osallistua, kunhan maksaa jäsenmaksun.

Sarjacrosseihin ei (teoriassa) saa osallistua kuin lisenssillinen kuski. Jos hän on kerhon jäsen, hän saa osallistua kerhon jäsentenvälisiin kilpailuihin. Muutosehdotuksessa on turhia kohtia ja se voidaan pelkistää yhdeksi lisäykseksi nykyiseen sääntöön:

\"Lisenssin lunastamalla saa käyttää kerhojen tuottamia palveluita osallistumatta kerhojen kustannuksiin. Riittävää on, kun maksaa yhden kerhon jäsenmaksun.\"

Sääntöihin on muokattava myös jäsentenvälisen kilpailun käsitteistö uusiksi. Vaikkei sarjapisteitä saisikaan, saa silti sijoituksen ja kyllä se kovasti kilpailulta näyttää. Jäsentenvälinen se ei ole, kun osallistujat eivät ole jäseniä.

En oikein ymmärrä, tuleeko tässä mitään muuta muutosta kuin kerhojen jäsenmaksutulojen väheneminen. Kuten todettu, nykyisin saa vapaasti osallistua vaikka kaikkien kerhojen kisoihin, kunhan vain on jäsen.

Niin se muutos tietysti tulee, ettei talvisarjoja saa järjestää viikonloppuisin. Mikäköhän idea siinäkin sitten on?

Olisikohan se iso kuvio näin yksinkertainen:

Sarjatoiminnan lisenssipakko nosti perusjampan hallintokuluja reippaasti. Lisenssi maksaa moninkertaisesti jäsenmaksun verran. Kun tämä kustannusnousu on saanut arvostelua, leikataankin sitten jäsenmaksu pois. Kustannukset alenevat, mutta lisenssitulot pysyvät samana. Vain kerhot köyhtyvät.

Nyt kun tarkemmin muistelen niin usea vuosi takaperin kiersin isomman kerhon lumicrossia talvella.Lopputuloksissa (epävir) olin 2. Olisin ollut virallisissakin jos olisin maksanut jäsen+talvikausimaksun yht. 90

Kysehän on luultavasti satunnaisista kuljettajista, jotka toisinaan haluaisivat ajaa sarjacrossit vieraalla radalla. Esim.ennen kilpailuja. He maksavat rata-ja osallistumismaksun, kuten muutkin. Ei siinä siipeillä. Itse en lähde, yksien sarjacrossien takia, maksamaan joidenkin seurojen kovia liittymismaksuja. Mutta jos selviää ratamaksulla, voisimme tuoda toisinaan vaihtelua startteihin. Se on vain harjoitus muiden seassa, emme tosiaan yritä saada \"toisten pokaaleja\".
Mielestäni ehdotus on hyvä. Mitähän tuossa nyt tarvitsee pelätä?

Kerro Harri Vanhala mitä VILLIÄ TOIMINTAA on ollut Hangossa,että
minäkin tietäisin,jos vaikka olen ollut mukana laittomuuksissa.
Terveisin Jukka \"Juki\" Jeskanen

niinpä niin, täällä pohjoisessa kun kuoli sarjacrossit/kerhokisat tai mitä lienee nimet olleetkaan ennen, aikaisemmin ajettiin kesässä noin 10 kerhokisaa jossa oli tosi kivasti kuskeja mukana ..
välillä jopa enemmän jos laski naapuri \"pitäjän\" harjoitukset mukaan.
Sai joskus harrastajat kokeilla millaista ajaa oikea treenierä

kas kas 2009 kesällä niitä oli peräti 4kpl ja eipä kuljettajia kauheasti ollut enään mukana muutosten takia (varsinkaan harrastajia). naapuri \"pitäjässä\"=raahessa ei enään ollenkaan ajettu harjoituksia.

Yleensäkin täällä on pitänyt kuskeja olla 2-4 kerhosta että saatu
treenit järjestettyä.

Etelässä varmaan tällaisia ongelmia ei ole kun lisenssikuskeja on montakertaa enemmän kuin täällä pohjolassa.Täällä lapissa eli oulussa kun ei nuita kisakuskeja ole kauheasti (ehkä 15kpl), harrastajia olisi mutta kun ei saa enään edes porukassa treenailla kisaa..

#Jukkis

Se tässä taas hämmästyttää, että täällä jotenkin luullaan, että SML on jokin lainlaatija moottoriurheilussa. Näitä kilpailuja saa järjestää kuka tahansa. Ei SML:llä ole mitään yksinoikeutta niihin. Sillä on vain jonkinlaisena valtakunnan kattojärjestönä rankaista lisenssin omaavia ajajia, esim. peruutamalla lisenssin. Siihen ei yleensä Liitolla riitä rohkeus, koska sekin on aikalailla perustuslain vastainen teko. Joten mielestäni on ihan turhaa jauhaa tätä samaa hommaa vuodesta toiseen. Todetaan vaan, että sarjacrosseja ja -enskoja voi ajella ihan niinkuin ennenkin. Antaa sen liitonbyröön elää omaa elämäänsä. (opetusministeriön osana)
Hyvää yötä, Pappa :)

Juki,
en tiedä onko tämä ns. laitonta toimintaa. Jos on, olen erehtynyt. Lisenssien puuttuminen viittaisi siihen suuntaan. Itse pidän toimintaa varsin terveenä.

{napattu tältä keskustelupalstalta}
Kauden viimeinen kuntocross Hangossa 3.10 lauantaina, kunto-ja harrastajaluokka, eka lähtö kello 12.00, molemmat luokat ajavat 2 erää, erä 15min+2kierrosta. Lisenssiä ei tarvita, pyörässä oltava liikennevakuutus, osanottomaksu 5

Näitä asioita lienee mahdoton kirjoittaa siten ettei joku ymmärtäisi väärin, mutta yritetään nyt kuitenkin. :P

MX-liigasta:
Tänä vuonna aloitettiin tuo MX-liiga jossa haluttiin harrastajille tarjota sarjamuotoista ajamista koko kaudeksi ja siten että kisoissa toimitaan vakioaikatauluilla ja kaikki pääsevät ajamaan kaksi erää. Paljon on tullut positiivista palautetta liigajutuista ja itsekin pääsin muutamaan kisaan mukaan ja hauskaa oli.

Ongelmana oli kuitenkin nappulaliigan ja junioriliigan osittainen päällekkäisyys (C/B) ja se että kalenteriin ei jäänyt päiviä tavallisille kansallisille. Osittain näistä syistä päädyttiin siihen, että ensi kaudella ajettaisiin ainoastaan MX-liigaa (MXB, MXJ ja Vet Suomen Cup) ja juniori MX-liigaa (MX65, C/C ja C/B) formaattimuotoisena.

Mikäli kaikille halutaan tarjota 2 kilpaerää, ei yhtenä päivänä voi olla enempää kuin kolme luokkaa, jotta päivä ei veny liian pitkäksi (ympäristöluvat, toimitsijat, päivänvalo). Ratkaiseva syy miksi MXD (eikä esim C/C) jouduttiin ottamaan formaattipäivistä pois oli se, että naisilla on mahdollisuus ajaa kisaa muissakin luokissa (iän ja pyörän mukaan), mutta muilla luokilla ei sitä mahdollisuutta ole.

Niina: Ei MXD-luokkaa olla mitenkään lopettamassa, kuten pöytäkirjassakin luki edes naisten kilpailusarjalle ei ole estettä eli mikäli naisajajat saavat yhteistyössä kilpailujärjestäjien kanssa sovittua sopivan määrän kansallisia kilpailuja MXD:lle, niin nämä kilpailut voidaan voidaan ajaa esim. MXD-liigana.

Sarjacrosseista:
Sarjacrossi ehdotuksesta voisi tietysti muokata sanamuotoa siten, että kerho voi HALUTESSAAN ottaa sarjacrosseihin myös mukaan muiden kerhojen kuskeja.

Itse näkisin, että tämä uudistus toisi etuja sekä kerhoille (varsinkin pienille kerhoille) että harrastajille. Kerhojen jäsenmaksuhan ei tässä ole ongelma, mutta jos esim. olisin menossa Karkkilaan ajamaan ja siellä olisi sarjacrossit, niin saattaisi se 20

Pentille:

Niinhän se on, että kerho tai mikä tahansa taho voi järjestää harjoituskisoja tai vastavia haluamallaan tavalla, mutta mikäli jotain menee pieleen, esim. katsojille, kuskeille, ympäristölle sattuu jotain vakavaa ja homma menee oikeuteen niin Moottoriliiton vastuuvakuutus ei ole voimassa (mikäli sääntöjä ei ole noudatettu) ja järjestävä taho (kerho tms. tai jopa yksittäinen henkilö) on itse vastuussa kaikesta.

Jos sääntöjä värkkää, pitäisi pyrkiä sellaiseen ilmaisuun, että me tyhmemmätkin ymmärrämme ilman tulkintaongelmia.

Nuo Kustin ehdottamat lisämuutokset ovat juuri ne, mistä ketjun aloitin. Jos ne otetaan huomioon, niin eipä sitten ole mun puolesta valittamista. Eli: kerho VOISI halutessaan hyväksyä sarjoihinsa myös ei-jäseniä, pakkoa ei ole. Kerho voisi myös päättää ihan itse, miten pisteensä laskevat ja ketkä otetaan mukaan. Miksi tällaista pitäisi säännöissä lähteä määräilemään? Kerhoissa ON täyspäistä porukkaa, jotka itsekin osaavat ajatella ja pohtia tulosjärjestelyitään.

Ehkei viikonpäiviä pitäisi mainita lainkaan. Riittäisikö, että sarjacrossit eivät saa olla päällekkäin kansallisen kilpailun kanssa? Tästä voi säännöissä tulla enduro-ongelmia. Endurosarjat voivat kestää useita tunteja eikä niitä syksymmällä oikein arkipäiviin saa sopimaan. Kisakausi jatkuu enskassa pidemmälle ja alkaa aiemmin. Jospa sääntöihin laitettaisiin velvoittava pykälä: Luotetaan kerhoissa toimivien ihmisten täysjärkisyyteen.

Alun alkaen arveluttavana torsona syntynyt sääntöpykälä jäsentenvälisistä kilpailuista on myös muutettava, jos tämä muutos tulee mukaan. Koko jupakasta selvittäisiin helpoiten, jos koko jäsentenvälisyyden käsite säännöistä karsittaisiin ennenkuin viranomaiset sen tekevät. Toiseksi helpointa voisi olla, jos sinne lisättäisiin, että myös kerhon ulkopuoliset saavat osallistua kerhon sisäisiin kisoihin, jos kerhon asettamat ehdot täyttyvät. Muita tekstejä ei varmaan tarvittaisi.

Heti kun löytyy osaavampia tyyppejä lajiryhmään, niin ainakin meikäläinen voi lopettaa ne hommat...jos silloin vaikka ehtisi välillä ajamaankin. Tänä kesänä on tullut tehtyä lajiryhmähommia lähes täysipäiväisesti, muuten hyvä paitsi että tästä ei saa palkkaa.

Pohditaan tätä sarjacrossihommaa vielä lajiparlamentissa ja haudataan se sitten kaikessa hiljaisuudessa...

Kusti,
arvostan suuresti työtäsi lajiryhmässä ja koko lajiryhmää. Pyritte koko ajan kehittämään toimintaa. Joskus tulee sellaisia ehdotuksia, jotka saavat kritiikkiä. Näinhän asioiden pitääkin mennä.

Joten, eipäs hoppuilla ulos sieltä ryhmästä!!

Miksi kaikki harraste ja vastaavat luokat pitää aina tappaa, niinkun tää MXD. Väittäisin, että on aika korkea kynnys osallistua johonkin MXB:hen sen sijaan, siellä on kuitenkin kohtuu kylmää kyytiä ja tosi hienoa tulla karsiutumaan aika-ajoihin. Suomessa ei taida olla kovin montaa daamia vielä, joka erään mahtuu.
Miksei SML:n \"alaisuudessa\" voi järjestää mitään Cuppeja edes esim.: naiset, harraste tms. .
Autopuolellahan(AKK) niitä cuppeja/paikalliskisoja on vaikka millä mitalla.

Akille harrastemeiningistä: Tätähän MX-liiga juuri on, myös B-finaalit ajaa kaksi erää. Lue noi aikaisemmat jutut läpi.

MXD:tä ei olla mitenkään tappamassa, tarkoituksena olisi että MXD luokkaa ajettaisiin normikansallisissa ja niistä kisoista voidaan tehdä myös sarja. Kisojen järjestäminen taas kiinni on kerhojen ja harrastajien aktiivisuudesta.

Urheilusäännöstöstä löytyy kohta 06.1.4, joka sisältää seuraavan kappaleen:
\"Jäsentenvälisiä kilpailuja voidaan järjestää edellyttäen, ettei niitä järjestetä samaan aikaan
muiden saman lajin kalenterikilpailujen kanssa. Kansalliset kilpailut asettuvat järjestyksessä
jäsentenvälisten kilpailujen edelle.\"

Eikö tuo ole jo valmiiksi aika hyvä? Kesäisin ainakin crossikalenterissa on ohjelmaa lähes joka viikonloppu, ja tuskin kukaan juhannuksena järjestää sarjacrossejaan.

-K. Tikka

Ihan hyvä pointti Karilta. En tiedä kiinnittikö kukaan muu asiaan huomiota, mutta hyvästä säästä ja huippukuskeista huolimatta Heinolassa oli yllättävän vähän yleisöä. Tossa tuli mieleen olisiko tuo samaan aikaan järjestetty sänkicrossitapahtuma sitten vienyt osan harrastajista sinne suuntaan?

Yhdyn täysin aiemmin kirjoittaneen Niinan mielipiteeseen MXD:n tärkeydestä! Kyllähän tuo tarkoittaa, että MXD lopetaan, vaikka mitä sanotte. On outoa, että kilpailijat sopisivat kisajärjestäjien kanssa järjestettävästä luokasta erikseen. Mikähän muu luokka näin tekisi ja kuinkahan tuo käytännössä tapahtuu? Jokainen kilpailijako on yhteydessä eri kerhoihin itsekseen ja sovittelisi mahdollisuutta kilpailuun? HALOO!
Mikähän sitten olisi sopiva luokka naisille? Nuoremmille toki junnuluokat, mutta vanhemmille MXB? Tasoerot ovat melkoiset MXD:ssä ja sitten pitäisi mennä vielä kovempaan kyytiin jäämään jalkoihin. Kyllä siinä innostus loppuu aika lyhyeen. Ja vielä, kun tänä kesänä EI ole kaikissa kisoissa järjestetty sääntöjen määräämää kahta erää kaikille, vaikka väkeä olisi ollut, viimeisimpänä esimerkkinä Tuusulan liigakisa.
Naisten pitää saada kehittyä omassa luokassaan!!

Täysin ällistyneenä, Anu Nummela

Karin kommentista innostuneena voisi kysyä, miksi ylipäätään kerhoja pitää tässäkään paimentaa? Ei ole mitenkään itseisarvollisesti selvää, että kansallinen kilpailu olisi jotenkin tärkeämpi kuin kerhocrossi. Osaisivatkohan kerhot tämänkin asian sisäisesti päättää? Jos jäsenistö katsoo, että sarjakisat järjestetään viikonloppuna, niin sitten järjestetään. Eivät kerhotkaan halua päällekkäisyyttä kansallisten kisojen kanssa, joten varmaan päättäisivät järjestää kisansa viikolla.

Pitäisiköhän ne kisasäännöt miettiä kunnolla uusiksi ja palauttaa kerhoille se valta, joka niille omissa asioissaan kuuluu.

Kyllä MXD-luokalle löytyy helposti tilaa kilpailukalenterista.
MX1 ja MX2 kisapäivät on niin tylsiä kun on vaan neljä kilpailuerää, että luulis lajiryhmän saavan sijoitettua naiset ajamaan jomman kumman luokan kanssa !
J.Tikka

Tässä jutussa kulkee nyt niin monta polkua, että kaikkia on jo vaikea seurata. Keskityn vain kahteen: 1.MX-Lajiryhmän toiminta. 2. \"Kielletyt kilpailut\". 1. Lajiryhmä on toiminut tänä vuonna todella hyvin. On saatu paljon hyvää kehitystä aikaan. Supercross-sarjan paluu oli onnistunut. Lisäksi tämä MXB-liiga toi hyvää vipinää harrastaja crossiin. Kaikenlaista purinaa tietysti kuuluu, mutta se on sitä tavallista. 2. On aika turhaa Liiton taholta vaahdota aina näistä kerhojen omaan toimintaan kuuluvista valmennus kilpailuista. Niitä on ajettu aina ja tullaan aina ajamaan. On turhaa kuvittelua, että \"mahtimääräyksiä\" antamalla niitä voidaan lopettaa. Ne kuuluvat lajin harjoitteluun ja on sellaisinaan hyväksyttävä. Lisäksi kyllä Liiton myös tulee ymmärtää, että sillä ei ole mitään lain antamaa oikeutta vaatimuksilleen.
Ja sitten muutama vastaus: Kusti, ymmärrän hyvin, että jos törmäilen mopollani \"tunikoitten muailmanmestaruuskisassa\" ei SML ole siitä vastuussa, eikä myös mitenkään sen kisan tapahtumista. Ja sitten olen Harrin kanssa samaa mieltä, että toivottavasti MX-lajiryhmä jaksaa jatkaa hyvää työtään, mutta myös tosiaan muistaa, että kerhoissakin osataan. Pena-Pappa ;) (kahen mopon loukussa)

Team Manninen Brossille
ymmärtääkseni harrastajalla on oikeus vielä valita missä vapaa-aikansa viettää.
vai onko sml:n sääntöihin lisätty kohta että jos on sml:n tapahtuma suomessa niin siihen on osallistuttava.
jos sänkitapahtuma vie porukkaa pois sml:n tapahtumasta niin eikö jo siellä herrojen kerhossa ala kellot soimaan mitä kansa haluaa.

omalla nimellä Mika Vuori

Aiempaan kommenttiin viitaten täytyy myöntää, että kyllähän naisilla on mahdollisuus ajaa muissakin luokissa, kuten MXB:ssä, mutta voin melkein vannoa, että osa MXD-luokassa kisaavista, hieman vähemmän ajo- ja kisakokemusta omaavista kuskeista jättäytyy suosiolla niistä rytinöistä pois. Joku voisi ajatella, että siinäpähän sitten jättäytyy, mutta ei kai asia noin yksioikoinen ole?

Lisäksi näen naisten ajoinnostuksen jatkumisen kannalta tärkeänä sen, kuinka realistisesti voit verrata itseäsi muihin kilpailijoihin ja heidän suorituksiinsa. Naisharrastajia on vielä melko vähän, jolloin kisat voivat olla monelle se ainoa mahdollisuus mitata taitojaan ja kehitystään juuri naisten kesken. Toki taitojaan voi yrittää mennä mittaamaan miesten luokkaan, mutta jokainen tiedostaa naisten ja miesten välisen todellisen tasoeron. Esimerkiksi MXB-luokan lähtöihin ajajamäärä huomioon ottaen karsiutuu juuri ne kovimmat kuskit, jolloin vauhti on jotain aivan eri luokkaa kuin esimerkiksi MXD-luokassa. Toisaalta tähän väliin on nostettava se tosiseikka, jonka joku jo edellä mainitsikin: olisiko kukaan meistä naisista puomin takana taistelemassa MXB-luokan nopeimman kuskin tittelistä? En tällä kommentilla väheksy naisajajien tasoa tai vaadi meille mitään erityiskohtelua, mutta jokainen voinee myöntää sen tosiasian, että painimme miesten kanssa aivan eri sarjoissa, ainakin toistaiseksi. Toivottavasti tulevaisuudessa nähdään naiskuskeja myös muissa luokissa, kilpailemassa samoista palkintosijoista kuin miehetkin. Tämä vaatii kuitenkin kärsivällisyyttä ja kovaa työtä, jotta naiset saisivat mahdollisuuden menestyä tässä lajissa siinä missä miehetkin. Jokainen lajin parissa puuhaileva tietää, että helpolla ei mitään saa, mutta se, että on edes saanut mahdollisuuden yrittää, on jo jotain yrittämisen arvoista!

Ymmärtäisin, jos MXD-luokka olisi \"kituutellut\" jo monia vuosia, mutta kyseessä oli kuitenkin vasta toinen kausi, jolloin naiset pääsivät ajamaan keskenään kilpaa. Kunpa nyt vaan ei hoppuiltaisi asian kanssa..

- Niina

Onpa ketju... jo aika pitkä.
Kyllä tuo MXD-liigan lopettaminen on minunkin silmissäni sama kuin kuolinisku koko MXD:lle. Kuinkahan moni kerho on hakemassa MXD-osakilpailua, kun ei ole koko liigaakaan kuin \"ehkä\"?
Jos nyt verrataan enduroon, jossa kuitenkin kynnys lähteä kilpailemaan (esim. koska reittiä ei pääse ennalta opettelemaan ja se saattaa sisältää kohtia, joista ei edes pääse) on paljon korkeampi, sentään Lady Cup kasvatti naisten määrän kisoissa jopa viisinkertaiseksi verrattuna aikaisempaan tyypilliseen satunnaisesti joskus-jossain-kisassa naisten luokka ja kaksi kuskia.

Nyt oli toinen kausi MXD:tä ja kiitos varmasti osin myös lisenssihuojennuksen, kasvoi luokka tyypillisestä 10 kuskista jopa 20 kuskiin! Eikö tämä ole muka hienoa???

Ja kehtaako Kusti pokkana väittää, että naisia olisi enempi kuin muutama junnuissa ja nolla muualla ilman MXD:tä? Mun karvoja nostatti tuo että voihan sitä ajaa muissa luokissa, vähän niinkuin vetskuista puhuttaisiin. Pikainen katsaus kauden tuloksiin ja - vaikkakin ei aina 100% oikeellinen - vertaus kierrosaikoihin osoittaa, että olishan sitä MXD-kuskeista joskus jopa yksi päässyt MXB:ssä oikein pääkisaan mukaan... jep jep. Jonkun sarjakrossin itsekin taannoin ajaneena ainut luokka missä voisin kuvitella starttaavani olisi MXD - erot fysiikassa ja ajotaidoissa, sekä tekniikassa ovat silti isot, muttei sentään vaaralliset.

Kisaamaan en ole lähdössä, mutta katsomaan, kannustamaan ja tukemaan varmasti. Naisten kisaamisen ja harrastamisen kasvun kannalta MXD-liigan jatkuminen on välttämätöntä. Kolmijalkaiset myöntäköön, että on teidänkin etunne etteivät naiset ole fyysisiltä perusominaisuuksiltaan samalla tasolla ;)

Anulle: Ainakin aikaisemmin kerhot ovat valinneet kansallisiin kisoihin niitä luokkia, joihin löytyy omasta kerhosta ajajia ja ajajien läheisiä toimitsijoiksi. Eli mikäli haluaa omalle luokalle lisää kisoja kannattaa aloittaa omasta kerhosta. Esim. sivareiden kohdalla tämä on toiminut jo pitkään tällä tavoin. Tuusula toimi omavaltaisesti luokkien erämäärä asiassa ja kun asiasta kysyttiin kilpailun johtaja lupasi kantaa vastuun asiasta mikäli kuljettajat valittavat asiasta.

Tikka: Jo tälle kaudellehan lajiryhmä laittoi SM:iin 3x3kierroksen välilähdöt, mutta osa kerhoista ei suostunut järjestämään niitä. Ensi kaudella toivottavasti homma toimii paremmin. Välilähtö formaatti (3X3 kierrosta) ja ensi kauden luokat (MX65, C/C) on valittu siksi, että eroaa selkeästi SM / Suomen Cup luokista ja myös kuskeja löytyy puomin täydeltä. Tämä palvelee sekä kuskeja, yleisöä että kerhoja. SV:t olivat välilähtöinä tällä kaudella muutamassa kisassa, mutta vähäinen osallistujamäärä, että käytäntöä ei haluttu jatkaa ensi kaudelle.

Näihin kahteen eri liigaformaattipäivään mahtuu yhteensä järkevästi max 6 luokkaa (3 luokka per päivä) eli ehdotuksia otetaan vastaan mikä sitten luokka jätetään liigaformaattipäivistä pois: MX65, C/C, C/B, MXJ, MXD, MXB vai MXV:n Suomen Cup)?

Vuori: No joo, ei kai sille mitään voi jos harrastajia ei kiinnosta tulla katsomaan kun Suomen parhaat kuskit A ja B luokista ottaa mittaa toisistaan.

Ja keskustelunsävyt alkaa olla taas sitä luokkaa, että parempi jättää tämä keskustelu omalta osaltani tähän, jotta ehtii tehdä jotain josta on oikeasti hyötyä. Edelleenkin kehottaisin laittamaan sääntömuutoksia, ehdotuksia ja kommentteja lajiryhmän suuntaa vaikka sähköpostilla SML:n toimiston kautta.

Minustakin tämä riittää.Kenttä on tässä reagoinut mahdollisiin muutoksiin joita ei kannata tehdä.Eduskunta päättää mitä päähän välähtää ajattelematta vaikutuksia pitemmälle...Moottoriliitto on toiminut niin hyvin monessa asissa että toivotaan järjen käyttöä tämänkin keskusteluketjun asioihin.

Mielenkiinnolla seuraan tätäkin keskustelua... Yksi kysymys ihmisille jotka asioista oikeasti jotain tietävät. Onko teoriassa mahdollista järjestää kerhocrosseja ilman että ajajilta vaaditaan lisenssi? Tuntuu että nyt nimenomaan harrastelijat tuntevat oman asemansa lajin parissa olevan melko huono. Onko järjestämiselle pelkän liikennevakuutuksen turvin jokin juridinen este? Itse näkisin että sarjacrossien vapauttaminen lisenssin piiristä olisi askel oikeaan suuntaan. En usko että lisensseistä saatavat tulot romahtaisivat. Kerhoille tällainen ratkaisu saattaisi olla melkoinen piristysruiske. Samalla saataisiin puomille paljon uusia kuskeja, esimerkiksi minut.

Keskustelua seuranneena en voi olla laittamatta omaa lusikkaani tähän soppaan ja kommentoida liiton ja seurojen välisiä näkemyseroja kilpaurheilusta.

Kommenteissa pääasiassa purnataan päätösehdotuksia joita motocross lajiryhmä on ehdottanut, tietämättään että kentällä on valtavasti tietoa kuinka asiat pitää hoitaa. Kentältä varmaan saadaan paljon hyviä ehdotuksia, kuinka nämä Suomen Crossit pitää ajaa että se olisi kaikille kuskeille ensinnäkin taloudellisesti mahdollista sekä toiseksi mielekästä kilpaurheilua. Mielestäni lajiryhmältä puuttuu nyt kokonaisvisio, eli täällä Pohjanmaalla sitä sanotaan Helikopterinäkymäksi missä nähdään kaikki laajat aakeet yhdellä kertaa.

Ehdotus:
Jaetaan Suomi kolmeen (3) tai neljään (4) eri lohkoon joissa ajetaan juniorisarjat 65, C/C, C/B kilpailut omina kilpailuina ja jokaisen lohkon noin 10 parasta osallistuisi erilliseen, kokomaata koskevaan Suomen Cup sarjaan, josta nousupisteillä pääsisi ajamaan kokomaata koskevaan C/A sarjaan. Säästyisi paljon kilometrejä ja saataisiin varmasti enemmän junioreita mukaan kilpailemaan, jos välimatkat kilpailuihin olisi lyhyemmät. Saataisiin järjestettyä vähintään neljä (4) C-luokkien kilpailua samana viikonloppuna eripuolilla Suomea.

Ehdotus:
Tätä formaattia voisi soveltaa myös muissa luokissa joissa osallistujamäärät ja kulut kuskeille ovat suuret ja kilpailuihin / kilpailuun osallistumisia suurten kulujen takia joudutaan karsimaan.

Ehdotus:
Suomen Mestaruudesta pitää saada ajaa kuljettaja joka on luokkansa parhaimmistoa eli Luokat MX1, MX2, MXJ, MXD, C/A, ATV sekä SV. Lisäksi Supercross ja kerhojoukkueet olisivat Suomen Mestaruus tittelin piirissä. Muut luokat ajaisivat Suomen Cup pisteistä niin kuin ne ovat ajaneet tähänkin saakka.

Ehdotus:
Sarjacrossit piirimuotoiseen kilpailuformaattiin ja kaikki mukaan harrastamaan, kun vaan vakuutukset ovat kunnossa kuskilla / pyörässä.

Toivottavasti näitä ehdotuksia tulee lisää ja näin kehitetään rakasta lajiamme eteenpäin.

Tarmo Pitkänen

Uskoisin, että kilpailumuodot sinänsä toimivat, mutta tietysti pieni viilaus on aina tarpeen ja sitä lajiryhmä ansiokkaasti tekee.

Sarjacrosseista vielä sen verran, että lisenssipakon väitetään olleen pitkään voimassa. Se on tullut sääntöihin pari vuotta sitten ja perusteet ovat heppoiset. Ymmärrän toki vakuutusperustelun, mutta se notkuu monesta nurkasta.

Alkuperäiseen palaten: jos kuskit voisivat osallistua sarjoihin ilman jäsenyyttä, kuten ehdotettu on, olisi kerhojen syytä tarkistaa mahdolliset omat vastuu- ja muut vakuutuksensa. En ole perehtynyt kerhojen vakuutuksiin, mutta ei olisi yllätys, jos ne kattaisivat vain oman kerhon jäsenten sattumukset. Kun lisenssivaatimus perustellaan vakuutusturvalla, pitäisi toisinkin päin asian toimia eli kerhon ei pidä joutua ongelmiin, jos joku ei-jäsen aiheuttaa vahinkoa.

On minusta hienoa, että lajiryhmä laittaa vähän huonommatkin ehdotukset julki ennenkuin sen säännöiksi asti ehtivät. Tämäkin keskusteluketju kertoo käytännön toimivuuden ja asioita tarkastellaan eri puolilta. Lajiryhmä varmaan ottaa vaikutteita muualtakin kuin liiton toimistoon tulleet palautteet.

Onnea ja menestystä lajiryhmälle epäkiitollisessa tehtävässä!

Tästä vakuutusperustelusta: Homma meni niin, että ensin SML havahtui, että myös crossipyörissä pitää olla liikennevakuutus. Sitten SML säikähti, että kentällä käsitetään, ettei lisenssivakuutusta enää tarvita. Niinpä SML keksi, hädissään vakuutusvälityksen tulojen menettämisen pelossa, että vaaditaan lisenssi ja vakuutus kaikkiin kerhojen harjoitusiltoihinkin. Näin on sitten saatu aikaan turha päällekkäisen vakuutuksen kierre harrastajien tappioksi. Edellä oli ytimeen osuva kysymys: Voiko kilpailuja järjestää pelkän liikennevakuutuksen turvin? Siihen on vastaus: Kyllä voi. Liikennevakuutus korvaa henkilövahingot, ja muut vahingot voidaan kattaa vastuuvakuutuksella, jos nähdään tarpeelliseksi. Mutta...en tässä nyt halua paasata enempää, jotenkin vaan on surullista, että Liitossa sotkeenutaan aina vaan näihin lillukanvarsiin. Nyt on hyvät nosteet näille offroadlajeille, ja mukavasti saatu näkyvyyttä TV-kanavilla, joka luo uutta nostetta. Nyt pitäisi \"isojen poikien\" katsoa tulevaisuuteen, eikä miettiä miten saisi nypittyä viimeisetkin kympit pikkupoikien taskuista. Pena-Pappa :)

Tämä nykyinen sarjacrossi systeemi on ainakin näin omaksi ilokseen ajavan harrastelijan silmissä todella syvältä. Uskon että suurimmalla osalla kurapyörien omistajista ei ole minkäänlaisia tavoitteita menestyä maailmalla tai edes SM-sarjoissa. Monelle riittää, kun edes joskus pääsee ajamaan hyvässä porukassa kilpaa vähemmän totisesti.

Nyt kuitenkin sarjacrossien lisenssipakko on karkottanut minunlaiseni harrastelijat puomilta. Aikaisemmin saattoi sarjacrosseihin lähteä hetken mielijohteesta, kun sattui hyvä keli kohdalle ja omantasoisia kilpakumppaneita löytyi varmasti puomilta. Nykyään pitää ilmoittautua liittoon ja maksaa lisenssi etukäteen. Harva vähemmän ajava harrastelija haluaa maksaa 25e kertalisenssin siitä ilosta, että A-luokan kuskit ajaa kolmella kierroksella ohi 20min erässä...
Kynnys lajin aloittamiseen on melko korkealla ja nykyään puomilla ei ole kuin SM-sarjaa kiertäviä lisenssikuskeja. Sitä paitsi monella kuljettajalla ei ole mitään mahdollisuuksia osallistua viikolla ajettaviin sarjacrosseihin töiden vuoksi.

Me harrastelijat ollaan kuitenkin niitä, jotka käyvät katsomassa SM-kilpailuja ja tuovat rahat kerhojen kassoihin. Pelkään vaan, että monella harrastelijalla into koko lajia kohtaan loppuu, kun toiminta keskittyy vain lähinnä huippukuskien valmentamiseen. Vaarana on myös se että väki siirtyy pois kerhojen ohjatusta toiminnasta laittomille ajopaikoille.

Vaikka moni täällä muuta antaa ymmärtää, sarjacrossien lisenssipakko ei liity mihinkää rahanahneus tms. asiaan vaan homman takana edelleenkin se tosiasia, että on tapauksia (myös sarjacrosseista) joissa oikeus on katsonut että onnettomuuden sattuessa kyseessä on suljettu alue ja liikennevakuutus ei ole voimassa. Tästä on aika turha jauhaa, koska hommaa ei voi muuttaa ennen kuin liikennevakuutus säädökset / tuomioistuinten päätökset muuttuvat suuntaan tai toiseen (valitettavasti todennäköisesti huonompaan suuntaan).

Miten niin ei voida muuttaa? Onko säännöissä jokin kohta, joka estää muuttamasta sääntöjä?

Onko näitä puitu oikeasti oikeudessa vai onko kyseessä urbaani legenda? On myös yhtä luotettavia kertomuksia tapauksista, joissa lisenssivakuutus on heikentänyt vakuutusturvaa, kun liikennevakuutuksesta ei olekaan korvattu, kun on ollut lisenssivakuutus.

Crossirata suljettu alue?
Jouduin -08 kesällä kisoissa sattuneen vahingon vuosi tähän tilanteeseen ifin kanssa.Eivät meinanneet ruveta korvaamaan likenneakuutuksesta.Riitti kun SELVÄLLÄ savon kielellä antoi kolmelle eri virkaijalle kommentit mitä tarkoittaa sana \"suljettu\" ja mitä sana \"avoin\".

Virolainen lisenssi motocrossiin kansainvälinen ja kansallinen ovat saman hintaisia 2009 vuodelle. hinta 2000 Ekr eli 128

Suomestahan saa kertalisenssin hintaan 130