Nummelan nostotalkoot

Kirjoittaja: AKI IMMONENKaikki luokat 40,- *eur*. Miksi ? On näitä "kiinteitä kuluja" muutenkin ihan tarpeeksi, kun ei mistään pisteistä/menestyksestä aja.

Kirjoittaja: TOM NORDMANTuossa aikaisemmin kommentoin sitä että kaikille luokille samat maksut. Tarkoitin tällä sitä, että C-luokan maksuja voisi olla järkevää nostaa osallistujien määrän kohtuullistamiseksi ja kilpailujen tuoton parantamiseksi (= enemmän rahaa tiedotukseen, merkkaukseen yms yms.). Eteenkin näin olisi järkevää tehdä SM-kisoissa.

Vielä kun kilpailukutsuun laitettaisiin: Kaikille vähintään 4 tuntia talkootyötä tekeville annetaan 50% alennettu osallistumismaksu

Kirjoittaja: AKI IMMONENToisaalta mielenkiintonen "ongelma", että osallistujia/maksajia on liikaa, vaikka onhan se koettu, ettei niitä talkooporukoita ole helppo saada, sääli vaan jos se Jounin mainitsema kolme tonnia jää ottamatta, mutta jos sm - kisoihin ei olisi C:llä asiaa, niin niitä pelkästään kansallisia olisi nykysellä kalenterilla n. 12 tänävuonna, en usko, että niiden määrää ainakaan lisääntyisi. Omalta kohdalta ei paljon kiinnosta ko.malli, jää vähän sisäpiirimeiningin maku, mutta voihan ne "kelpaamattomat eurot" kuskata vaikka etelä ja länsinaapurin kisoihin, ensinmainitussa voi säästää vielä vuosilisenssinkin hinnan. Junnuille pitäisi kuitenkin suoda mahdollisuus ottaa osaa kaikkiin kisoihin jossakin luokassa, että hyviä kuskeja saadaan tulevaisuudessakin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMopolla ajo maksaa 16e/h enskaa, huollot, osat, rempat (tähän asti) laskettuna.
Päälle mopon arvonalenema 10e/h ja varsin paljon vaihtelevat auton kulut harrastuspaikoille (reissut mutkin 20-270km a 22cnt/km).

Kirjoittaja: Harri VanhalaHarrastustoiminnassa on kannattavuuden ja investointien suhde hankala kysymys, jos siitä hankala halutaan tehdä. Järjestäminen maksaa, vaan niinpä maksaa ajaminenkin. Jos harjoittelulle lasketaan alakanttisesti 15 euroa/h ja kisaamiselle 30 euroa/h ja sitten remppaamiselle 25 euroa/h, niin kuskille pitäisi maksaa jo pelkästä hien generoimisesta aika paljon. Lisäksi investoinnit päälle.

Niinpä osallistumiselle ei kai voida "oikeaa" hintaa laskea kuten ei oikeastaan ratamaksuillekaan. Tuskin kenelläkään olisi varaa harrastaa, jos radoista perittäisiin oikeat hinnat (maan hinta, työtunnit, maa-ainekset, kalustot). Taitaa jokaiselta kerholta löytyä maansiirtäjäsponsoreita ja talkoolaisia.

Olen aiemminkin kirjoitellut eräästä laskennallisesta kokeesta. Jos olisi firma, joka vuokraisi crossiradan tai enskapolun vieressä tuntiperusteisesti hyväkuntoisia, puhtaita ja huollettuja pyöriä, niin paljonko tunti maksaisi? Kuskinhan ei tarvitsisi omistaa kuin varusteensa ja ehkä niitäkin voisi vuokrata. Mentäisiin siis hiihtokeskuskäytäntöön. Tuollainen firma joutuisi tietysti maksamaan ihan oikeita vuokria ja vakuutusmaksuja jne. Jos en väärin muista, niin päädyttiin markka-aikoina jonnekin 500-1000 markan kieppeille tuntia kohti. Summa kuulostaa järjettömältä, mutta tämän verran harrastus ainakin oikeasti maksaa.

Jos käyttää yhdet ketjut, kahdet renkaat ja yhdet imuventtiilit vuodessa, niin paljonko jo niistä tulee tuntia kohti? Raaka fakta lienee, ettemme uskalla tunnustaa itsellemme(kään) todellisia kustannuksia. Niinpä nuo rata- ja osallistumismaksut tuntuvat suurilta.

Onko kellään tarkkaa kirjanpitoa kustannuksistaan? Tietenkään omia töitä ei hinnoitella, mutta peräkärryt, painepesurit, investoinnin korot, ajopaikalle kulkemisen bensat... Peräkärrylle, pesurille ja tallille on muutakin käyttöä, mutta jokin osa niistäkin pitäisi näihin hommiin laskea.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenC-luokka voidaan poistaa kokonaan häiritsemästä. Körottelevät vaan siellä reitin tukkona. Eikä yleisöäkään kiinnosta moinen matelu. Helpottuu myös järjestäjien urakka.

Kilpailujen järjestäminen talkoilla unohdetaan, ja siirrytään nykyaikaan. Jokainen kilpailun järjestämiseen osallistunut kirjaa tarkasti käyttämänsä ajan ylös, sekä mahdolliset puhelin, kilometri yms korvaukset. Järjestävä kerho miettii oman harkintakykynsä mukaan hyvän hinnan eri työsuoritukselle; kivien potkiminen reitiltä

Kirjoittaja: Jouni PatjasTotta puhut, eihän se kisan tekeminen siihen yhteen päivään jää, mutta tarkoitinkin lähinnä sitä itse kisapäivää.

Luulisin, että jos kaikelle työlle kisaa varten laskettaisiin palkka, osanottomaksut olisivat varsin kauheat...

Onneksi enskan parissa on sentään vielä aika hyvää talkoohenkeä, jotta kulut eivät nouse ihan taivaisiin ja saadaan silti kisoja ajettavaksi.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääPienten kansallisten kisojen ydinporukkaa vierestä seuranneena voin todeta, ettei kysymys ole 1 tai kahdesta päivästä vaan ennemminkin yhteenlaskettuna 1-2 viikosta. Jos niillekin tunneille laskisi palkan alkaa 40*eur* tuntua pieneltä.

Muutaman kerran kerran kun osallistuu kisatalkoisiin alkaa ymmärtää työmäärän. Ja suhtautuu ehkä itse kilpailuun osallistujana hieman toisin pikku puutteisiin.

Mitähän osallistumismaksu olisi jos kilpailuja järjestettäisiin kaupallisesti?

Kirjoittaja: Jouni PatjasTuo on varmaan suunta johon on mentävä. Uskoisin, että parin vuoden sisään on jo kisoja, joissa ajetaan ainoastaan SM-luokat. Kyllä se talous luultavasti saadaan positiiviselle puolelle pelkillä SM-luokillakin. Turhahan sitä on kiistää, että C-luokilla saadaan kuitenkin se kolmisen tonnia osanottomaksuja siinä sivussa, joka on kuitenkin käytännössä aika sama, kuin ennen vanhaan koko kisojen osanottomaksuista. Silloin kun itse ajoin ekoja kisoja kultaisella 90-luvulla, niin osanottomaksut olivat muistaakseni kansallisissa 80 markkaa ja SM-kisoissa 150 markkaa. Siitä on tultu aika paljon ylöspäin maksuissa ja samoja munakuppeja silti kisoista vieläkin saa :)

Tottahan on, että kansallisissa kisoissa kato käy A-kuskien joukossa ja silti kuskeja on karkeasti pari sataa. Kuntoluokka ja vetskut kuitenkin täyttävät A-kuskien vähyyden.

Juuri tuo talkooporukan saanti kahdelle päivälle on järjestäjien ongelma. Reitin merkitseminen on kuitenkin tehtävä ajetaan sitten yhtenä päivänä tai kahtena päivänä. Ja olisihan se kisan ydinporukallekin tavallaan helpompi, kun pääsisi kahdella vähän lyhyemmällä päivällä, kun se. että ollaan sunnuntaina aamukuudesta iltayhdeksään kiinni kisassa.

Tervetuloa kuitenkin kaikille huomenna Vekaranjärvelle!

T: Jouni

Kirjoittaja: Pentti RaittilaOnnittelen
Sirkku on löytänyt uuden lajin trialista. Karavaanit kulukoo, ja koerat ne haukkuu!!
Terv. Pappa

Kirjoittaja: Timo TähkäpääEikö jo viimeinkin voitaisi unohtaa C-luokka SM-tason kisassa.

Nousupisteitä ja fiiliksiä voi keräillä kansallisissakin kisoissa. Jos 130 oli ennen iso kisa niin eikö nykyisellä 150:llä kuskilla A ja B luokassa 40*eur*/pää saada taloutta positiiviseksi. C-luokan kuskit (ja c-vauhdin veteraanit) saisivat tulla syömään virallista kisamakkaraa eli kasvattamaan kassaa ja vatsaa (=mobile traction).
Kansallisiinkin riittäisi enemmän osallistujia c-luokan keskittyessä niihin. A kuskeja niissä ei nytkään juuri ole.

Katselijakin (Suonpohja-Rönkkö) viihtyisi kun katselisi vauhdikkaampaa menoa eikä taaperrusta. Nykyisellä tyylillä ajatetaan A-kuskeja periferiassa tietä pitkin, että c ehtii jaloista pois. Eikö olisi mielekkäämpää katsoa 3 kertaa A kuski kuin 2 kertaa a kuski ja kerran c?

Lauantaina c ja sunnuntaina a+b on huono vaihtoehto. Monessa kimppakyydissä on a,b ja c-luokkalaisia samassa pirssissä. Uskoisin talkooväenkin osallistuvan helpommin yksipäiväiseen kisaan. Ja herkkäkorvaiset reitin varrella asuvatkin kannattaa ottaa huomioon.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyllä Jouni puhut asiaa kautta linjan. Onneksi et sanonut, että "heittopussi-C":llä pitäisi olla sama maksu, vaikkei sille olosuhteiden pakosta samaa kisaa pystytäkään järjestämään.

C on olevinaan kilpaluokka, eli erojen ei pitäisi olla niin valtavat, kisasta toiseen. Sitten ne erot vasta repeävätkin, kun ei kuntoluokkaa järjestetä. Siellä on mm. yksi XR400, jonka kuljettaja kuljettaisi mieluimmin konettaan kondiksessa, ja monia muitakin. Niitä jotka ajaisivat kondiksessa, vaikka ajomäärä olisi kuinka paljon pienempi.

C:n sisäisen jaon ei edes tarvitsisi olla kuten muissa luokissa. Voisi olla C-kilpa, C-harraste ja C-Kunto -jako. Vain kilpaluokasta voisi nousta, harraste ajaisi saman reitin, mutta letkeemmällä aikataululla ja Kunto vähän vähemmän/helpotettuna/tms. Lisäksi voisi olla C-nuoret, joka olisi kilpaluokka myös ja nousua ajatellen kilpaluokat yhdistettäisiin. Järjestäjä saisi valita mitä luokkia järjestää, kuten nykyäänkin. Vain kilpaluokka ja harraste tai kunto olisi oltava. Kuutioista ja tahdeista viis, ainoastaan nuorissa alle 125cc ja 22v. tms.

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASJounin kirjoitus on todella karua todellisuutta johonka kilpailujen järjestäjät joutuvat. Nykyään kilpailujen osallistujamäärät alkavat olla jo niin suuria että vuorokaudessa tunnit eivät tahdo riittää. Enkä varmaankaan ole ainoa rataryhmässä puuhastellut henkilö joka on saanut - ei kiitos - kommentin kun seuraavan kerran maastoja on menty kyselemään suuren kilpailun jälkeen. Jos ihan rehellisiä ollaan niin en antaisi minäkään kaikkia maastopohjia käyttöön sillä SM-kisojen jälkeen on maastot sen verran karussa kunnossa että ymmärrän täysin maanomistajien kannan asiaan.

Kävin tässä pari vuotta sitten SM-kisojen jälkeen tustustumassa Lievestuoreella erääseen siirtymään joka meni suopohjaisen maaston lävitse. Ilme oli kisan jälkeen kuin kranaatinheittimen keskityksen jäljiltä. Nauhat oli poljettu suohon ja ajeltu mistä sattuu...Siinä sitä oltiin mummon lakkasuon kanssa.

Mutta vuodet kultaavat muistot ja maapohjat uudistuvat. Jotenkin niitä maita vaan jostain saadaan, mutta aina ei voida lähteä siitä ihanuudesta että siirtymät maastoon ja pätkät tasapuolisiksi kaikille lähtönumerosta huolimatta. Mikkelissä näytetään pitkästäaikaa saatavan oikea "suomienska" kisa. Järjestäjät ovat tehneet hienon työn ja hattua pitää nostaa jo tässä vaiheessa.

Kirjoittaja: Jouni PatjasKyllähän karu totuus on kuitenkin se, että nykyisillä kilpailijamäärillä SM-kisoissa C-luokka on välttämätön "paha" Kun laitetaan 250 kuskia reitille, niin on siinä huomioitava myös maastopohjan kuluminen, joka taas pahimmillaan vaikuttaa seuraavan vuoden maastolupiin.

Lisäksi päivän pituus on ihan älytön, jos C-luokkaakin ajatettaisiin täyden matkan edestä. On kuitenkin otettava huomioon se, että aikataulu esimerkiksi Mikkelissä olisi varmaan ainakin tunnin hitaampi C:llä, kuin SM-luokilla. Monella kerholla ei kuitenkaan ole resursseja järjestää kaksipäiväistä kilpailua, joka tietysti olisi lähes autuaaksi tekevä ratkaisu. Siten saataisiin lauantaina C:lle ja vetskuille pidettyä omat kisansa ja sunnuntaina sitten SM-luokat, jolloin lisäksi innokkaimmat vetskut saisivat ajaa kahtena päivänä.

Kymmenen vuotta sitten oli hirmu isot kisat, jos mukana oli 130 kuskia, tänä päivänä tulee jo pelkästään SM-luokkia noin 150 ja sitten ne suunnilleen sata C-luokkalaista + mahdolliset veteraaniluokan kuskit siihen päälle. Ei yksinkertaisesti ole mahdollista järjestää kaikille samanlaista suht järkevää kilpailua. Kisakierroksen pitäisi olla mieluusti 75km, että koko letkä edes mahtuisi samaan aikaan kierrokselle, joka taas johtaa vääjämäättömästi pitkiin tiesiirtymiin.

Sen lisäksi täytyy huomioida C-kuskien laaja taso, luokan kärki pystyisi ajamaan ihan huoletta aina B-luokassa, mutta toisessa päässä on sitten puolen tunnin tappioita kärjelle, kun kärjen pätkäajat ovat tunnin luokkaa. Onko heille sitten mielekästä vetää kaiken aikaa pelko penkissä, että joko seuraavalla at:lla tulee myöhästymisraja täyteen, sen takia, että pätkillä on mennyt enemmän aikaa kuin ratamestari on suunnitellut?

Ja ne herneet kuuluvat sitten sinne keittoon, eikä hengityselimiin ;)

T: Jouni

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTORaittila voisi jättää nuo ihmisarvoa ja älyä alentavat nimittelynsä väliin. Että kehtaat täällä sanoa mitään! Muisteleppa mitä sanoit minulle aiemmin reitistä!

Ja se on ihan soopaa selittää kuinka muka C-kuskeja varjellaan tapaturmilta! Totuus lienee tasan se, että otetaan C mukaan "helppoa rahaa", eihän meille tarvii antaa edes maastoa tai ajoaikaa, aina muutama tulee mukaan kuitenkin!

Jos aletaan turvallisuudesta puhua, niin olisi syytä keskittyä karsimaan reikäpäiden loukkaantumisriskejä, eli alkaa pudottamaan niitä MK-keskinopeuksia, eikä selittää jotain ihan muuta. Trial on turvallisin MP-laji ja aloittelijaluokissakin mennään isompia paikkoja kuin useimmissa enskakisoissa koskaan!

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNo voi, että ei sitä nappulaa nyt löytynyt, jolla tämän jutun saisi deletoitua kokonaan. Tänään sitä olin taas tosi tiukassa paikassa Mikkelin poliisilaitoksella näissä kisajärjestely hommissa. Tiedän, että monet kymmenet ihmiset tekevät nyt myös sen minkä jaksavat, että tuleva kisa onnistuu. Sitä taustaa vasten on tämä kitinä lapsellisen järjetöntä. Kyllä ihmisten myös pitää tunnustaa omat rajansa. Kun nuorukaisena hyppäsin mäkisiuksilla 44 m. ja sitten menin 100 m. mäentorniin tulin sieltä alas kävellen sukset olalla. Tässä tapauksessa eräs "kummeli-rouva" voisi ajatella sitä, että suojelemme häntä kohtalokkaalta tapaturmalta. Kaikella ystävyydellä, C-luokka on aloittelijoille, ei vuosikymmenien harastajille, niille on kuntoluokka. T. :) Pappa

Kirjoittaja: Jani HoviNiin, jos ajelet kymmenen kisaa vuodessa, niin makselet 100*eur* enemmän... Mutta mitäpä Sirkku nykypäivänä sadalla eurolla saat mopoon? Vaikka eurosokeus on kuinka iskennyt, niin samassa suhteessa se on iskennyt joka paikaan. Mielestäni jos harrastaa lajia, jossa jo pelkän pyörän hankintaan uppoaa useita tuhansia euroja, ja varusteisiin sekä varaosiin melkein toinen mokoma, on turha kitistä jos osallistumismaksu nousee kymmenellä eurolla.

Siinä olen täysin samaa mieltä, että rahoille täytyy toki saada vastinetta. Kunnon kilpailukeskukset (lue: ainakin WC ja mielellään suihku), kunnolla merkitty reitti, tulosten saaminen ennen pimeää, yms. Muutamana viime vuonna on omalla kohdalla tuo kisojen ajaminen jäänyt vähemmälle, loukkaantumisten ja muiden kiireiden takia, mutta sitäkin enemmän kisoja on tullut käytyä katsomassa. Ja sen perusteella täytyy sanoa, että mielestäni kisojen järjestämisen taso on noussut. On pondereita (ei tarvitse lasketuttaa kaikkien aikoja Valtosen Jarkolla), reitit erittäin ajettavia, kilpailukeskukset hyviä (tosin muutama poikkeuskin löytyy).

Tälläistä tällä kertaa :)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSisälukutaito ylivoimainen vaatimus?
VIITTASIN SIIHEN MITÄ RALLIJÄRJESTELYISSÄ EI-PRO TALKOOVÄKI SAA,
JOS VIITSII LUKEA KAPPALEEN LÄPI, EIKÄ VAAN SANAA "RALLI"!

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILARalleihin vertailuhan oli päivän pohja-aika! Jos en summia ihan väärin muista, niin joskus n. 15 v. sitten, kun kävin mielenkiinnosta pari ko. lajin kisaa istumassa lämpimässä kopissa aikoja laskemassa eli kartturina, niin kolmen-viiden pätkän kisan osallistumismaksu oli normaalisti 500 silloista rahaa. Valuutan muutos ja indeksikorjaus huomioiden lienee nykyisissä vähintään 130. EK-aikoja niillä lyhyillä räkäisyillä kertyi vähemmän kun keskiverto-enskakisassa. Etsesiitä.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikLuupissa ollaan jälleen ;) , koska se alimittainen järjestelymaksu takaa myös, ettei mitään palveluja synny kisojen ympärille. Minun mielestäni se on ehkä enduron suurin ongelma, ettei sen ympärillä pyöri raha sitten alkuunkaan. Tämä on syvällinen filosofinen kysymys.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin tuosta C-luokan reitistä vielä. Aika usein tosiaan ajetaan alle tunti, niin kyllä se vaan risoo kun niitä muita kuluja tulee silti se 100-150e. Jossain aiheessa aiemmin Leonidas viittasi Kreikan kisoihin. Niin se saisi olla täälläkin ja silloin sama maksu kaikille olisi myös hyväksyttävissä.

Henk. koht. tärkeintä on reitti (ja sen merkkaus kelvollisesti), siitä saa syntyä lisäkuluja, mutta kaikesta muusta voidaan tinkiä, jos se alentaa kustannuksia.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKympin korotus maksussa on hei 33.3%. Eurosokeusko tässä on iskenyt, markoissa se n 180->240. Aika paljon mielestäni. Esimerkiksi 10 kisaa vuodessa tekee jo yhteensä 100e lisää.

Jos 30e osallistumismaksulla kilpailu menee tappiolle, niin jossain pitää olla paljon ylimääräisiä kuluja, palkattuja henkilöitä töissä, tai maapohjien vuokraan mennä aika uskomaton summa. 200 kilpailijalla tuo kuitenkin tekee 6000e kilpailumaksuja.

Talkootyötä olen itsekin tehnyt jokusen sata tuntia, ja mielestäni pääosin talkoilla nämä pitää saada järjestymään. Rallienkaan järjestelyhommista ei juuri muuta saanut kuin kilometrikorvaukset, ei siis aterioitakaan aina. Niissä sentään mälvätään euroja harrastukseen ihan toisene malliin.

Jos/kun kilpailumaksut vain nousevat, niin pitäisi sille saada silloin enemmän vastinettakin. Kun kilpailun järjestäjä maksaa vähän Kalkulle ja vähän sinne ja tänne, saa kilpailukeskuksen, jossa on suihkut, WC:t, ravintola/kahviopalveluitakin. Mikäli syy korkeampaan maksuun on siinä, että ollaan satsattu vähän enemmän maapohjan vuokraan, jotta ollaan saatu pisempi, parempi ja monipuolisempi reitti, niin se kyllä passaa mainiosti.

Mitä Tomppa taas nurisi luokkakohtaisista maksuista niin hyvähän se B-kuskin on puhua. Ei tainnu tulla miehellä mieleen, että aika usein C saa ajaa vain puolet siitä kuin B ja kaiken lisäksi ajatetaan siirtymiä pitkin poikin asfalttiteitä yms.

Kirjoittaja: AKI IMMONENJoo en nyt tarkottanu, että harrastukseni yhteen kymppiin kaatuu, mutta tosiaan niitä kymppejä menee muutenkin. pelkkä kisaan osallistuminen maksuineen ja kilpikuluineen kustantaa melkein satasen, vaikka olisi kisat kivenheiton päässä, ilman pyöränhuoltokulujakaan. Ensivuonna niitä kymppejä saa taas ehkä investoida vähän lisää sääntörenkaiden muodossa.

Kirjoittaja: Jani HoviTäytyy tässä vaiheessa osallistua myös keskusteluun, ja peesailla Papan ajatuksia. Jos jollekkin harrastajalla kympin korotus on liikaa enskakisoissa, on valinnut väärän lajin. Lajiin uppoaa muussa muodossa rahaa moninkertaisesti, joten ei pitäisi yhden kymmenen euron kauheasti merkitsevän....

Jos kilpailujen järjestäminen ei ole seuroille taloudellisesti kannattavaa, niin pian kukaan ei niitä järjestä. Ja sitten ei ole kellään kivaa :)

Että sellaista tällä kertaa.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaHyvä Marko!
Tämä edellä oleva keskusteluketju tulisi painaa deletenappulalla suohon. On ihan turhaa Jaskan jauhamista, onko kymppi osallistumis maksussa liikaa...tämä homma on ihan vapaaehtoista... ja kaikki Suomen Moottorikerhot ja se Kaiken Määräysvallan Laillistava liitto (SML) ihan persaukisia. Revi siittä ::: :( Pappa

Kirjoittaja: MARKO KAIVOLAINENKoskahan 100m juoksijat rupeaa itkemään että samoilla matkakuluilla saa juosta vain sadasosan siitä mitä 10000m juoksia?

Totuushan on se että esimerkiksi meikäläisen nykykunnolla jaksoi kohtuullisesti ajaa viime lauantaina neljä kertaa 25min enduroa. Motocrossia jaksan ajaa kilpaa ehkä kierroksen. Eli kyseessä on ehkä hiukan erilaiset lajit.

Kirjoittaja: PETRI PARTTIMikä ero on siinä ,että järkätään enskakisa tai crossikisa! aina ajetaan kilpaa rataa joka on tai sit ei ,mut kaikille samanlainen.Nyt kun poju on ruvennut ajamaan rossia ni on tullut tutuksi tämä motocross!Mennään aamulla katsastamaan ja ilmoittautumaan klo 8. Sitten harjoitellaan parin tunnin päästä! Ja katso kilpailut alkaa kolmen tunnin päästä! Et älkää te ruvetko selittämään et toi maksaa laske paljon maksaa ajaa kisaa suomessa motocrossia ja paljon maksaa enskaa nin niin ku minuuteissa!CB n kisoissa erä kestää 15min + 2 kierrosta. Ja huom yleensä ajetaan yksi erä! Ps. Päitsi on aika halpakisa jos ruvetaan mittaamaan sitä km. Joutsa herätys järkätkää kisa siellä ! Teillä on loistava baana,jossa voitas järjestää kilvanajot!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikKisamaksuista en tiedä, mutta ei tarvita kuin yksi A-luokan kuski isolla nelarilla puolen tunnin harjoituksen ajaksi kyntämään pienen paikkakunnan hiekkapohjaiselle motocross-radalle, että maansiirtotraktori saa puksuttaa kaksi tuntia rataa kuntoon. Siinä mielessä joku 5-7 euron ratamaksu kovemmalle kuskille on lähinnä vitsi, jonka taloudelliset seuraamukset lankeavat lähes lyhentämättöminä rataa ylläpitävän seuran kontolle. Toistan 5e-10e/0,5d = hyvä pila!

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENKyllä se niin on,että nykyään osallistumismaksu voisi olla jopa korkeampi,kenenkään kisareissut tuskin on parinkympin korotuksesta kiinni mutta järjestävän kerhon taloudelle sillä on iso merkitys,nyt kisat on aina riski taloudellisesti,eikä mainontaan yms.uskalleta panostaa kun järjestäminen muutenkin on todella työlästä ja paljon talkooporukkaa/rahaa vaativaa.
Pienemmillä maksuilla kisoja tuskin sama kerho ainakaan useampia kisoja peräkkäin järjestää.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILANiin ja ihan turha alkaa nyt vinkumaan, että kun liitto ja lajiryhmä ei tee mitään luokkajaon kanssa. No ei kai kukaan tee, jos suurin osa jengistä on ns. kentällä sitä mieltä että nykysysteemihän on paras mitä olla voi.

Kirjoittaja: JANNE VOLANENNyt täytyy ottaa kantaa...

Mikä on oikea hinta kisan osallistumismaksulle?

Mietitäänpä mitä "kuluttaja" saa vastineeksi rahalleen. Ja sitten mietitään mitä
muuta ajanvietettä voi 40 eurolla saada. Luulempa että hinta/saannos
on aikalailla hyvä endurokisoissa.
Olkaa nyt kohtuullisia. Toiset järjestää palkatta reitit, ajanotot, turvallisuus suunnitelmat, hankkii luvat yms. Ja hupia on koko päiväksi.

Laskekaa harrastuksenne kokonaiskustannukset ja katsokaa onko kisamaksut
merkittävä osa. Kisathan on kuitenkin koko homman tarkoitus (?). Ja toisaalta kisoja järjestävät kerhot eivät ole vastuussa siitä että pyörät ja varusteet on kalliita.

Mielestäni 40 euroa ei ole "rahastusta" eikä se muuten ole "kiiteäkustannuskaan"

Ne jotka pitävät 40eur liian kalliina voivat järjestää halvemmat kisat. Lupaan osallistua.

Kirjoittaja: Marko LaineToki 40 euroa kansallisessa kilpailussa tuntuu kovalta, koska aiemmin kaikki on saatu tehtyä talkoona ja siten kisat ovat olleet edullisemmat.
Tilanne voisi myös olla toinen. Esim. pikkupoikien SM-kartingviikonloppu maksaa 600 euroa ennen kuin kuskit ovat päässeet kertaakaan radalle. Sitten ajetaan muutama kierros valmista 15 vuotta sitten asvaltoitua rataa ja lähdetään kotiin. Että vieläkö tuntuu kurapyöräilijöiden harrastukset kalliilta...?

Kirjoittaja: TOM NORDMANOsallistumismaksu voi olla 5 tai 40 EUR sen päättää järjestäjä. Kun hintoja ei voida minkään lainsäädännön yms. puolesta Euroopassa kontrolloida, antaa markkinoiden tehdä tehtävänsä. Eli lähtöluettelosta näemme oliko hinta/laatu kohdallaan. En ole mitenkään sitä mieltä että olisi itsellä tuo 40 EUR heittää tuohon kisaan, mutta katsotaan. Ehkä ensi vuonna tuo hinta on 30 tai 35 EUR. Riippuen miten paljon tuolla porukaa oli. Mielestäni luokkakohtaiset osallistumismaksut on hanurista ja tämä

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo joo, en minäkään muuta ole kuin semmoisella "armo"palkinnolla kerran ollut. Olisi vaan kiva tietää, että mitä muuta lisäkulua enemmästä luokkamäärästä tulee kuin palkintokuluja.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILANiin ja sittenhän voisi harkita sitä pienistä kyläralleista tuttua systeemiä, että tehdään niin monta luokkaa, että kaikki maaliin pääsevät varmasti sijoittuu kolmen kärkeen. Ei tuu kellekään paha mieli ja pääsee kehumaan tietämättömille että taas vedin kolmen sakkiin. Ei millään pahalla, mutta kun nää mopot on nyt viimesen kymmenen vuoden aikana ihan hiukan noin luokkajakoa ajatellen muuttuneet, niin pitäiskö miettiä jopa luokkajaon muutoksiakin. Kaikki muut lajit on jo näin tehneet. Jopa moottorikelekkakilipailuista vastaavat on todenneet, että on pakko elää sen todellisuuden mukaan, mitä tehtaat tuottaa...

Kirjoittaja: Hannu MäkiSe on kyllä ihan oikein, ettei niitä palkintoja jaeta niin monelle... 3 parasta/luokka riittäisi. Ostaisi ylijääneillä rahoilla vaikka tavarapalkintoja.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyllähän tuossa vähän sama rahastuksen maku on kuin Riksun kisassa: ei edes järjestetä kaikkia luokkia. Riksussa jakoa ei ollut lainkaan, tuolla ei ole nelareita erikseen, eipä tarvitse C:llekään ostaa kuin 20 palkintoa 30 sijasta ja kuskeja kuitenkin tulee varmaan taas se yli 80. Luulisi talouden nykyisillä kilpailijamäärillä jäävän reilusti plussa vaikka 20e/kuski.

Pikkulinnut on kyllä laulaneet reitistä kunnon enskaa, silti odotan lähemmäksi, että paljonko lupaavat C:lle ajamista, onko "kallis, vähän ja kaukana" vain vaan 2/3.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääJospa siellä saa samalla rahalla saman vastineen. Jos joku on joskus aikaisemmin ajanut kovempaa kuin toinen, niin miksi tämän nopeamman pitäisi maksaa enempi?

Asiasta en mitään tiedä, mutta jospa siellä on sama reitti kaikille.