MXD luokan kohtalo, tai welcome to the club

Aloitan tästä asiasta uuden viestiketjun kun Harrin viestiketjun tarkoitus on ottaa kantaa kerhojen asemaan. Minä haluan tässä ottaa kantaa "marginaaliluokkien" kohtaloon tai miten ne jätetään omaan onneensa varaan roikkumaan.

Anulle & Niinalle: lainaus Anun viestistä; ”On outoa, että kilpailijat sopisivat kisajärjestäjien kanssa järjestettävästä luokasta erikseen. Mikähän muu luokka näin tekisi ja kuinkahan tuo käytännössä tapahtuu? Jokainen kilpailijako on yhteydessä eri kerhoihin itsekseen ja sovittelisi mahdollisuutta kilpailuun?”
Kyllä on olemassa muita luokkia jotka joutuvat itse etsimään tai jopa järjestämään SM-kilpailut, sivuvaunut ja ATV MX ovat tehneet sitä jo monta vuotta. Joka vuosi kilpailukalenteri viivästyy, joka heijastuu osallistujien määrään. Jokainen pari maksaa yhteensä 900€ kilpailulisensseistä ja joutuu järjestämään itse kilpailut.

Karille: vaikka MX1 ja MX2 kilpailuissa on todella pitkät tauot ja aikatauluissa olisi tilaa kolmannelle luokalle, ovat sekä järjestäjät (kerhot) että jotkut A-kuskit sitä vastaan koska radat menevät ”huonoon kuntoon” ja ylimääräinen luokka tekee aikataulusta liian tiukan(??). SML säännöissä tämä on muuten kätevästi estetty (032.2.2 Luokat).

Ongelma on että monet kerhot haluavat ainoastaan isot luokat, että kilpailu on varmasti taloudellisesti kannattava. Sama ongelma oli MX65 ja MXC/C-B luokilla, siis poistuvalla nappulaliigalla. Lopussa Sipoon kerho järjesti heille sen kolmannen(!) kilpailun vaikka 2 viikkoa aikaisemmin oli ajettu radalla sen virallinen päätöskilpailu.

Ihan sama onko kyse nuorista, naisista tai apupyörillä liikkuvista, jos et tuo rutkasti rahaa lipastoon, et ole tervetullut. Tietysti oikealla aikataululla saisimme enemmän luokkia samana päivänä radalle, mutta se taitaa olla liian vaikea asia hoitaa. Eestissä ja Latviassa esim. ajetaan samana viikonloppuna kaikki luokat samalla radalla ja tulokset näkyy sillä ne maat pärjäävät erittäin hyvin MM-kilpailuissa 2,3 sekä 4 pyöräisillä. Heillähän oli tänä vuonna kaikissa luokissa MM & EM osakilpailuita kalenterissa.

Onko ongelmana se, että SML-hallituksessa on ainoastaan kerhojen edustajat? Pitäisikö olla niin, että kilpailulisenssi ei olisi enää sidottu yhteen kerhoon mutta sen haltija olisi suoraan SML-jäsen ja sen ansiosta oikeutettu pääsemään SML-hallitukseen, vaikka vaalien kautta?

Terv. Stephan

Foorumit

En tiedä onko muiden lukema teksti tismalleen sama kuin minun sähköpostiini tullut, mutta minun käsitykseni asiasta on ainakin seuraava:
SML/Lajiryhmä määrää kisapäivät ja järjestäjät valikoi niistä mitä ensisijaisesti haluaa, mitä toissijaisesti.

Joten: Miksei siellä voisi olla ihan mikä marginaaliryhmä hyvänsä mukana, jos ei kukana halua niin sitten mennään kuten jo kerroit. Enduron Lady Cup\'ssakin näin on tehty ihan ensimetreistä tähän päivään - ei meitä ole kukaan anonut tai pyytänyt, itse ollaan sumplittu.

Kustille rakentava ehdotus: noi muutokset sääntöihin hus pois, kaikki tarvittava on jo niihin kirjattu. Marginaaliluokat mukaan vaikkapa niin, että lista luokista ja ruksatkaa mitä ette halua mukaan. Veikkaisin että ainakin MXD-järjestäjiä löytyy se 5kpl.

Joka tapauksessa liigoja tullee ensi kaudelle vain kaksi eli MX-liiga ja Juniori MX-liiga, koska tällä kaudella ollut kolmen liigan systeemi oli liian sekava, raskas ja osittain päällekkäinen. Tällä kaudella kuskeja oli noin nopeasti katsottuna seuraavasti liigakisoissa:

C/B 158 kpl (min 70 kuskia / kisa)
MXB 79 kpl (min 47 kuskia / kisa)
MXJ 75 kpl (min 40 kuskia / kisa)
MXV 68 kpl (Suomen Cup) (min 35 kuskia / kisa)
MX65 68 kpl (min 44 kuskia / kisa)
C/C 53 kpl (min 33 kuskia / kisa)
C/A 53 kpl (min 12 kuskia / kisa)
MXD 23 kpl (min 14 kuskia / kisa)

Tästä on aika helppo nähdä missä mennään. Jos näitä osallistujamääriä katsoo, niin ei varmaankaan C/C:tä tai MX65:sia voi oikein liiganformaatti päivistä pois pudottaa. C/A jää ensi vuonna liigan ulkopuolelle, koska liiga ei selkeästi kiinnosta C/A kuskeja.

Sen verran kommentoisin C/A luokan kiinnostusta MX-liigaan että,
alkukesästä C/A-kuskeja oli ajokunnossa alle kolmekymmentä. Kurikan kisa oli ajoitettu hankalasti, seuraavaksi päiväksi Porin Cupin kisan jälkeen. Muissa Liigan kisoissa, luokkanousujen myötä, kuskeja olikin. Eli mikäli aikataulu on järkevä, kyllä C/A-luokasta kuskit tulevat myös MX-liiga kisaan. Keväällä C/A:n kisoja sai etsiä turhaan.

Naisten luokan putoaminen jo olemassa olevasta MX-liigaformaatista on valitettavaa, mutta muutos voi tuoda myös hyvääkin. Kaikki Kisajärjestäjät eivät välttämättä halua Liiga-formaattia, mutta menneellä kaudella naisten luokka pääsi kuitenkin aika hyvin puomille. Kusti: missä vaiheessa saadaan tietää esim SM-kisojen paikkakunnat? Toinen kisapäivähän on kansallisen eli naiset, sinne siis! Lisäksi kartoitetaan kaikki kerhot, jotka järjestävät kansallisia kisoja. Ottaisivatko naisten luokan ajettavaksi, jne. Itse sanon Iisalmen osalta, että meillä ajetaan naisten luokka, jos SM-kisat Iisalmeen saadaan.