Moottorikelkat

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKauhea kelkkakuume iski, kun äkkäsin, että kohta on taas talvi ja 100m kotoa kulkee kelkkareitti. No, kelkkaan sijoitettavissa oleva varallisuus on luokkaa kotari plus max. tonni päälle, eli 2500-3000e kelkka maksimissaan, mieluummin 1500e kelkka (netto). Paitsi, että se olisi kiva lelu, niin olisihan siitä apua pyrylumen jälkeen kun spoori on kateissä ja mopot vaan keittelee...

Joten, jotta riemu edes olisi riemua, ja jotta sitä riittäisi, niin kertokaahan ken noista mitään tiedätte. Missä tuon hintaluokan kelkoissa on sellaiset iskarit, että niillä voi ajaa möykkyisempääkin alustaa kovaa, missä merkeissä/malleissa on mitäkin ongelmia ja mitä erityistä pitäisi katso/huomioida tuollaisen vanhan ostossa? Onko noissa suuriakin painoeroja, onko niissä pakkia, jääkö niillä helposti kiinni, jne?

Kiitoksia vaan jo etukäteen.......Sirkku
ps. Vaihtoehdotuksia?

Kirjoittaja: SAKARI NIEMINENTerve taas!!!Vielä tosta ketjukotelon öljyvuodosta,se saattaa aiheutua mm.väärästä tiivisteen asennuksesta.Monesssa kelkassa ketjukotelon ympäristö on täynnä tavaraa ja kotelon kasaus ei oo aina välttämättä niin helppoa tavallisella paperitiivisteellä!!Ja kun niistä puuttuu vaihtoproputkin,ainakin useimmista merkeistä.Toisaalta propun puuttumisella tulee ketjun kireys tarkistettua vähä useammin.Yhdestä skidoosta katkes ketju 2 vuotta sitten ja muistaakseni kotelo ja siihen uudet hilut tais maksaa jotain 400-600euroa(siis muistaakseni,korjatkaa jos olen väärässä).Ja pulttien kireys,mistä JP mainitsi,se on halpa henkivakuutuskin.Ja kelkkailu tulee kukkarollekkin kevyemmäksi,kun aina ei tartte ettiä pudonneita osia reitiltä...

Sporttikelkka on varmaankin paras vaihtoehto monille,500-600cc kaksipyttyisenä.Jammullahan on kolmipyttyinen,mutta siinä alkaa olla painoa.440 kisarassi on kyllä kevee ja nopea ajaa,mutta ei ehkä niin luotettava pitemmille matkoille.Tämä on taas makuasia,mistä kukin tykkää...mutta niistähän ei voi kiistellä!!!

Suihkun puolesta sen verran,et Catin EFI on akuton ja ittelläni se on pelannut hyvin.Enkä muiltakaan saman ruiskun omistajilta ole kuullut moitteita.Lähtee käyntiin yön yli seisottuaan -25 pakkasessa... jo 2:lla nykäsyllä!!!

Ite ajelen 25mm harjasella matolla ja jarrulla mutkaan.Mutkasta lähtö tuntuu vaan helpommalta,kun vähän sutii.Koeajettu Firecat F5 oli 32mm harjalla ja kun mutkassa paino kaasua kuin omalla,niin jo oli sukset männynlatvoja kohden!!Tietysti tämäkin on vain tottumiskysymys...

Palaillaan...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo niin, kiitoksia "pojat"!
Tuo MK-lehti oli kyllä hyvä lähde katseluun, ovat hinnat hiukan eri tasolla kuin kelkkapalstalla. Ainakin vanhempien osalta.
Ruisku on varmaan ihan kiva laite uutena silloin kun se toimii, mutta vanhana tai noissa "suohon upotettavissa" olen kyllä vakaasti? päättänyt jättää väliin.
Onkos tämä ketju nyt sitten variaattorin ja telan vetopyörästön välissä, ja viittsitko tuolla ketjukotelon öljyn vuotamisella siihen, että variaattorista on tiivisteet pullahtaneet tai loppu ja sieltä vuotaa öljyä...oletin, että variaattori olisi ilman muuta "kuiva", jos siis on, niin mistä tuo öljy olisi peräisin ja millainen remontti kyseessä? Onko yleistä?

Summa summarum, lienee viisainta ostaa kuitenkin suoraan joku sportti, kuin harkitakaan mitään kevyttä lasten-mallia. Kaikissa lienee variaattori, joten sillä vääntöalueellakaan ei liene niin suurta väliä.

Kirjoittaja: Jylhä Jukka-Pekkamoi taas, Sakari tuossa yllä antoi tosi hyvä vastauksen..itse ei aina osaa selittää näin vaikka yleensä suu käy..

nyt tää menee väärinpäin mutta ..

juu toi ketjukoppa ei ole sama kuin variaattori,vaikka liittyykin siihen.
Telaston ensimmäinen pitkittäinen akseli telamaton välissä( jossa on 2-3kpl hammaspyörällisiä (hampaan sivussa) pyöriä se menee rungosta läpi moottori tilaan, yleensä oikealla puolella. Sinne päähän tulee kiinni alempi hammaspyörä jonka yläpuolella on toinen hammaspyörä, ja siihen sitten pistetään ketju niin voima saadaa pyörältä toiselle, nämä ovat siellä öljyn seassa. Monesti ketjut jäävät liian löysälle siksi sitä kautta sitten tuo koppa hajoaa kun ketju pamahtaa poikki, myöskään liian kireälle sitä ei saa laittaa.. sormilla kiinni ja 1/2 auki, se on siinä. Sen ylemmän hammaspyörän akseli menee toisella puolelle kelkkaa jossa sijaitsee sitten variaattori ja kytkin.

juu, uusissa kelkoissa on 30mm mattoja paljon, polariksessa yleensä 25mm matto.
25mm matto on hyvä yleisajoissa ku nse luistaa kuitenkin ja jarrutuksetkin onnistuu ihan kivasti. Itse laittaisin 30mm jos haluaa edes pikkuisen vaihtia pois ennen ojaa..riippuu ajo tyylistä. uuden maton hinta on noin 500 euroa. Matoissa on aika paljon eroa, keskikova matto on paras minusta reitille.

Uusissa kelkoissa eniten vahinkoa yleensä aiheutuu jos jätetään esim pultit löysällä niin silloin runkoreiät pääsee venymään ...lukkuliima on hyvää.. itse käyn kaikki pultit joka kisan jälkeen läpi ja tärkeimmät aina reenienkin jälkeen..
Uudehkojen kelkkojen iskareilla pärjää jo pitkälle kun huoltaa ne ja yrittää niitä pikkuisen säädellä itselle sopivaksi. öljyt kestävät talven aikana ihan hyvin, yksi huolto kyllä riittää normaali ajoon..

Hyviä 2-t öljyä suosittelen käyttämään, mutta se on jo pyörä puolelta tuttua.

Vaikka pyörä hommaa olet harrastanut, säästä muutamia satasia että saat hyvät ja lämpimät varusteet myös talveksi, muuten mukava harrastus on pilalla.

Itsellä oli tuollainen polaris xc500sp X vm-02 Polaris joka oli todella hyvä eleiskelkkana, pieni kulutus ja mukava ajaa.. nuissakin vähän joissain vikana että keulasta runko antanut periksi jos ajaa sen joskus nokka edellä ojaan (kuomu ei mene kunnolla kiinni, siistä sen huomaa)

Tosiaan jos tarvista niin aina sitä voi auttaa kelkan ostossa, tulee niiden kimpussa kuitenkin pyörittyä niin paljon.

ai joo, katso myös tuolta http://www.mk-lehti.fi/jutut/
Liikkeissä h

Kirjoittaja: Jylhä Jukka-PekkaMoi, yritin vastata jo aikaisemmin mutta meni jonnekkin tonne bittitaivaaseen mun vastaus.

Millaisia kelkkoja tarjottu?

Jos maxsimaalinen teho ei ole pakollinen mutta haluaa hyvän urheilukelkan niin esim lynxiltä löytyy 550 cc puhallin jäähdytteinen urheilukelkka. vm 02 on 500 cc ja sekin on tosi hyvä ratkaisu.
Tietysti jos haluaa että enemmän teho niin sitten 500cc on hyvä, 600cc liian raskaita ajaa, 440cc kisakoneet ovat edullisia mutta haluatko vaihtaa suutinta jne.. kisakoneet on kyllä sitten myös kevyitä ajaa, niissä ei yleensä ole tuorevoitelua.

Yamahaa älä osta! ei tee urheilu kelkkoja. mallit ovat vanhoja.
kaikki muut merkit ovat esim, crossia ja endurossa ihan esillä..

Uudemmissa keloissa on 3 eri telan pituutta lyhyt, 1/2 puoli pitkä(lynx 550 rc) (esim sks polaris) ja esim sitten pitkät mallit esim joku wiking..

www.mk-lehti.fi ja sieltä kelkkatori, sieltä löytyy paljon käytettyjä kelkkoja.
esim. 02 lynx 500cc puhallinjäähdytteinen hp.3000.. sillä on ajettu kisaa mutta ei se kelkkaa pitlaa, itse ainakin ostan jo mielummin kisakelkan kun ne on ainakin huollettu kunnolla, muuten ei siellä pärjää.. ja hinnat ovat yleensä halvemmat..

nyt pitää mennä tekeen kuulemma ruokaa..joten myöhemmin lisää..

jos tarvii apua jne.. saa vaikka pistää privaa..

#Jukkis
#Solaris

vanhat kelkat;
Lynx 550 RC -05
Lynx 550 RC -04
Polaris Prox 440f -03
Polaris sp500X -03
Polaris sp500 -01
Polaris xc700sp -99
Polaris sks500 -89

Kirjoittaja: Jylhä Jukka-Pekkahmm, 4-tahtista ei löydy tuohon hintaaan.. ja ei ole kevyitä.
Hinta erolla ajat jo muutaman talven ;-D

kestävyydestä, esim jos männät palaa kisoissa niin kyllä silloin on siellä kuskissa vikaa kun ei seuraa esim mittareita jos on vetänyt niin pienet suuttimet sisään että kiertää kunnolla ja siten polttaa männät. Ja kyllä niitä telastoja menee tuolla endurossa jos sitä lunta ei ole siellä tarpeeksi, ei crossissa kaudeesti hajoo vaikka kyllä siellä iskuakin tulee mutta ei ole kantoja matkalla...
Ja hyvällä huollolla kyllä saa ehkäistyä suuren osan hajoamisista samanlailla kuin pyöräpuolella.

nyt sinne ruokaa tekemään ..

Kirjoittaja: SAKARI NIEMINENMoro vaan!!Vai kelkkailu kiinnostas...Jos kattelet käytettyä kelkkaa,niin runko vauriot olisi hyvä tarkastaa ennen maksun suorittamista.Ovat ehkä kalleimmat viat korjattavaksi.Telapukin murtumat ynnä muut sellaiset.Ainakin meidän lähellä kelkka urat ovat olleet joka vuosi pahoilla patikoilla ja siellä pukit ovat hakkautuneet ja murtuneet pätkäkelkoista(keski-suomessa)Myös syytä kattella ketjukotelon alla olevia öljyvuotoja,jos ketju tulee kattomaan kuka ohjastaa ni sillo tuli kallis remontti...Maton kuluneisuus kannatta kattoo kanssa,reunojen ja harjan repeämät.Mattojen vauriot ovat suuremmat etelän kelkkailijoilla kuin pohjoisen!!

Oman kokemuksen mukaan 440 fööni tai nestekoneella oleva on ainakin kevyt kelkka ajaa(n.200-230kg kuivapaino).Nää ovat pätkäkelkkoja eli maton pituus 307cm ja lev.38 cm.Ja uppoovat helposti umpihangessa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKai täältä nyt joltain löytyy tietoa?
Telamattojakin on lyhyttä, pitkää, ainakin neljää leveyttä jne.
Painoja ainakin 200-260kg, sekä iskareita shimmitettävistä purkautumattomiin ainakin. Moottoreista ei ole mitään kuvaa, paitsi, että taitavat olla 2-tahtisia kaikki vanhemmat? Onko kevyempiä? Jos on, niin mikä on sitten vastaavasti huonoa/ vaatii ylettömästi sietokykyä?
Että millainen sen maton pitäisi olla, jotta kääntyisi enskapolullakin, suurempi lienee sitten taas vähemmän herkkä juuttumaan? Entä sukset, onko niissä eroja? Pitäisikö kiertää kaukaa joku teitty tukivarsiratkaisu, syystä että, jne??? Entäpä sitten heikot merkit ja mallit?
Pliis, infoa, kahta kelkkaa on jo tarjottu, mutta kun ei juuri mikään myyjän latelema data kerro mitään käytännön kannalta, niin...eikä teidä mitä tarkistaa kelkasta ja miten, vaikka lähtisikin katsomaan.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMuistaakseni kelkoissa ero polttoainetaloudessa nelareiden hyväksi oli melkoinen (puolet 2-tahtisen kulutuksesta), joskin painossa (+30 -50 kg) hävisivät samalla mitalla. Kelkkanelareita ei ilmeisesti ole kevennetty niin radikaalisti kuin moottoripyöräpuolella, joten niiden kestävyyden pitäisi olla aivan eri luokkaa.

Kirjoittaja: Jarno SaarinenMoi

Vai meinaat laajentaa kelkkailuun. hyvä niin pitäähän sitä harrastuksia olla.
Varsinaisesti kelkkailusta tiedän varsin vähän. Mutta pikkaisen kokeiltuani voisin todeta sen olevan tällä köröttely tasolla millä me liikutaan hiean kevyempää kuin mopolla kurvailu. Mutta kelkat ovat painavia, sen kun saa jumiin niin takki tyhjenee tosi rivakasti. Ja ilmeisesti se on helppo saada jumiin paksuun lumeen. joten pidähän varasi avatessasi niitä spooreja. Hintataso lienee sellainen ettet tuolla budjetilla kovin kummoista tykkiä taida saada. ja varaosahinnat lienevät vielä paljon rajummat kuin mopoissa. ainakin mäntiä on useampia telastossa paljon laakereita ja rullia jne. Sopiskohan sulle rakentelijana parhaiten jos ostaisit talventultua ruttutukusta vaurio kelkan ja korjaisit sen. Saisit rakentaa siihen heti hyvällä omallatnnolla kaikkea kivaa yllin kyllin. Ja voisit jäädä vielä vaikkapa voitolle myydessäsi keväällä ejää kelkkaa. Onnea kelkan etsintään ja vauhdikasta talvea!

Jape

Kirjoittaja: Ville HarviaNo ei niissä niin paljon menekään osia, ainaskaan ei ole mulla menny.. Ja kyllä sen sieltä hangesta saa irti jos jää kiinni, harvoin jää. On se mukavaa, mut ei se kunnon päälle käy niin paljoo kun pyörällä ajo. Kannattaa oikeesti hankkii kelkka :)

Kirjoittaja: Jarno SaarinenMoi!

Noh, mun kokemukset on vahoja ja sivusta seuraajan kommentteja, omaa kelkkaa ei siis ole ollut koskaan.
Osista/kestosta
Muutamassa kelkka-endurokisassa vain kun on ollut tuloksia tekemässä on teknisten vikojen aiheuttamien keskeytysten määrä ollut mielestäni valtava kun sitä vertaa mopo kisoihin. Ja vielä kun viat on ollut luokkaa telasto solmussa, männissä reikiä jne niin ne vain kuulostaa ja näyttää erittäin kalliilta. Se on tietysti totta että mökkinaapurin kelkka on toisaalta kymmenen vuotta vanha eikä sillä tehdä muuta kuin ajetaan. mutta sillä ajetaankin vain jäätä kapakkaan ja takaisin hissukseen ja hiljaa ettei kukaan huomaa. Mutta hyvä puoli kelkoissakin on se että nekin lienee ihmisen tekemiä ja ovat siten myöskin ihmisen korjattavissa.

juuttumisesta/rasittavuudesta.
Jos meikäläinen paskamaha ajaa sm-endurokisan reitin vihellellen läpi tuosta noin lainkaan harjoittelematta niin ei se kyllä ole samaa vaikeus/haaste astetta kuin mopo enduro. Juuttuminen ei varmnasti olekaan ongelma kun kyseessä on jokin normaalikokoinen ihminen mutta Sirkku lienee senverran pieni että yli 200 kiloisen kelkan irroittelu syvästä hangesta lienee tekemätön paikka. Ajamastahan se ei estä, pitäneekin ajaa vain niin ettei juutu.

Kelkalla kutvailu on kyllä ihan mukavaa puuhaa joten ei kuin usvaa putkeen.

jape

Sleds powered by four-stroke engines, as far as I remember, had much better fuel economy—half the consumption of two-stroke engines—despite losing about the same amount of weight (+30-50 kg). It would seem that the sled frames have not undergone the same level of drastic weight reduction slope as the motorbike side, which bodes well for their expected exceptional longevity.