?Mikä ekaksi pyöräksi?

Kirjoittaja: Valtteri HokkanenElikkä kumpi olis sopivampi pyörä aloittelevalle kuskille, 125cc vai 250cc. Kokemusta ei ole paljon, olen ajellut kavereiden 125cc ja 250cc mutta en osaa päättää, että kumpi olisi parempi kun alkaa ajamaan ´´kunnolla´´. Ja sitä myös kysyisin, että mitkä suojat kannataa hankkia aluksi?

Kirjoittaja: Valtteri HokkanenKiitos vastauksistanne!

Kirjoittaja: Anssi LehtinenYZ250F -06 sai osakseen sarjan valmistusvikaisia venoja, jotka katkeilivat runsaasti ennen aikojaan. Ainakin venat vaihdettiin takuuseen, en tiedä miten toimittiin jos täystuho ehti jo iskeä.

Kirjoittaja: PAULI HÄNNINENJos metsään haluat mennä nyt, niin 200cc Kotari tai gassi voisi olla sopiva.

Kirjoittaja: SAMI KUJALAtohon pikku nelari hommaan sen verran vielä että tän vuotises pikku jammus olis ollu istukka/vena ongelmia toki kuunnellut vain sivukorvalla joten en tiiä varmaksi mutta ei niin suurta valetta ettei puolet totta meejä tiedä..

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENKyllä ne kaikki nelarit kestää (paitsi -04 suzuki pikkunelari ja kawa -04 pikkunelari, hirveitä pommeja) jos niitä huoltaa oikein. Mutta nelari ei ole kyllä niille joilla ei ole pstää vvähän enempää rahaa huoltoihin.

Kirjoittaja: JOONA OINONENYksinkertaisesti vastaten KTM 125 SX
ja toiseen kysymykseen taisi jo aika moni vastata.

Kirjoittaja: Jouni PatjasTerve

Lajistakin on kiinni tuo pyörän kuutio valinta. Jos painoa on tuon verran, niin ei piikillä välttämättä nautinto ole crossia vetää ja tielläkin jää pitkät voimasladit vähiin. Metsässä piikki kuljettaa isoakin kaveria ihan tarpeeksi. Olen itse ajellut nyt pari kuukautta piikillä metsässä ja ihan tarpeeksi tuntuu vievän vuoden ajotauon jälkeen tällaista b-luokan enskajyrää. Ja itsellänihän on kanssa tuo elintaso vaikuttanut sen verran ettei tarvi enää neuvolassa käydä vaa

Kirjoittaja: KIIVANEN TAPIOKyllä ne takapyörästä on mitattu, toinen asia on sitten onko kalibrointi ollut kunnossa. Miten vaan, ja kysymykseen onko piikki liian "lussu" ekaksi pyöräksi löytyy mielipiteitä laidasta laitaan. Toki on hyvä muistaa, että jos crossikisoissa Panttilan Arto ajoi 80:llä pappaluokan viidenneksi 450 nelareiden joukossa niin ehkäpä piikilläkin ehtii. Artsin elopainohan on n.100 kg.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENNo piikki on kyllä 100 kg:n alla löysä. Jos ajelet metsäteillä niin suosittelen jotain 450-525 nelaria. Esi. Husqvarna TE/TC 510?? TE on enduromalli ja TC on crossimalli.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENSe 43 heppaa on kiertokangesta mitattu. Takapyörältä 30-36 heppaa. Riippuu merkistä. Ite olen 65 kilonen ja ajan piikillä ja isä on 100 niin mun pyörä ei kyllä vie sitä minnekään. Sen takia sillä onkin 450 nelari.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINEN*100 kg

Kirjoittaja: SAMI KUJALAOsta 250 2t niin voima piisaa tolle painolle eikä tartte sillä mettäs liiroottaa sitä kytkintä niin paljon. ja koneet kestää hyvin verrattuna nelareihin joiden jälleen käyttöarvo onkuin käsikranaatilla, toki ovat mukavia ajaa mutta sillä nelarin konerempan hinnalla tekee kakstahtiseen useamman rempan. noista 2t puolikkaista sen verran vielä että kaikki muut kaiketi ok laitteita paitsi se merkki jolla on käytössä sähköinen pakoaukon säädin ja muutenkin kannattaa otta selville ennen kuin ostat mitään pyörää että onko tyyppi vikoja koska aika usein törmää siihen että noi tyyppi viat on vaijettuja salaisuuksia esim ktm 525 löysä alakerta pariviikkoa sitten olin siinä uskossa että siinä olis ainut nelari jota voisi harkita no en harkitte enään ja pikku nelareista kannatta pysyä erossa. sunnuntai ajelijalle tai aktiiviselle harrastelijalle 250 2t paras vaihto ehto

Kirjoittaja: Valtteri Hokkanenniin ja sitten vielä, että meneekö 125cc n.100kg jätkän alla kun ajelen vaan harrastemieles läheisillä metsä teillä?

Kirjoittaja: KIIVANEN TAPIOKyllä piikki kulkee ihan riittävästi ja on hyvä ja halvempi ratkaisu ekaksi pyöräksi kuin esim nelari. Tehoja piikistä löytyy n. 43 hv, kuten pojan Hondassa, joka on itseasiassa myynnissä eli 2006 malli 37 tuntia ajettu. Jäi ajot vähiin loukkaantumisten takia. No palataan takaisin aiheeseen, eli merkillä ei ole niin väliä, tänä päivänä japsit, kotari ja husse on ihan toimivia ja luotettavia pelejä. Jos ostaa käytetyn niin kyse on paljolti siitä, kuinka pyörää on huollettu. Itse en vuotta vanhempaa pyörää ostaisi. Toki paljohan on kiinni siitä, mikä on budjetti. Joka tapauksessa kunnon varusteet on asia, josta älä tingi.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENJuu, sirkku noista polvituista sanoikin. Parhaat tosin ovat Cti 2 joiden hinta liikkuu siinä 2500 *eur* tietämillä. itse kun saan polven taas ajokuntoon niin hommaan EVS:n WEBit. Kypärään kannattaa todella panostaa. Lisäksi panssariinkin kannattaa panostaa. Itse mietin että ostanko sellasen yleisemmän muovijutskan mutta päädyin dainesen paitapanssariin. olen tyytyväinen sijoitukseen vaikka se maksoikin 320*eur*. Siinä esim. (on varmasti muissakin) selkäsuojassa alumiinikenno joka vaimentaa iskun ja ei kohdista sitä iskua yhteen kohtaan vaan laajentaa iskualuetta näin särkien vähemmän paikkoja. tosin aina kun tähän alumiinikenno selkäsuojaan kohdistuu isku, sen joutuu vaihtamaan uuteen.

Kirjoittaja: Valtteri HokkanenKiitos näistä vastauksista.
Entäs mikä olisi edullisin pyörä näin aluksi(esim. kulutusosien perusteella).

Kirjoittaja: ARI PAIHOTosta kypärä hommasta sen verran ku täällä on nyt kaikki mainostanu araita ja shoeita. Toki ne on hyviä kypäröitä, mutta itse käytän lazer merkkistä kypärää
ja olen todennut sen varsin toimivaksi.

Se on kevyt ja kestävä (kestävyydestä on omakohtaista kokemusta) :) , eikä se ole hinnalla pilattu.

Uusin lazer, eli MX7, maksaa 329*eur* ja tollaset mitä mulla on maksaa 259*eur*.

eli ovat aika halpoja araihin tai shoeihin verrattuna.

Mitä sitte siihen pyörän hankintaan tulee ni olen samaa mieltä kun
jo monet.
Eli jos on pätäkkää ni 250 4t, jos ei niin paljon oo ni 125 2t.

Kirjoittaja: Olli SaloOsta kaikki suojat mitä saat. Syö miestä rotan lailla kun kusee verta ilman 40e selkä suojaa.

Kirjoittaja: JUHA LEHTONENKovin paljoa ei ole vielä rintapanssarin tärkeydestä meuhkattu. Itse ajoin kuntoiluajoa useita vuosia suojinani ainoastaan kypärä ja saappaat. Ainoastaan kylkiluun sain rikki ja siinäkin olisi rintapanssari auttanut. Nykyään on kaikki keskiaikaisen ritarin suojat päällä kun ajan, enkä jättäisi mitään pois. Sijoita mopoon muutama satanen vähemmän ja osta KAIKKI suojat mitä saat. Mopon hajottua tulee kumminkin vähemmän ajotaukoa, kuin ukon hajottua.

250 4-t:tä en köyhänä ostaisi. Jos raha ei ole ongelma, niin sitten on varmasti paras.
125 2-t vaatii aika agressiivista ajoa, mutta itse tykkään siitä enemmän, kuin 250 2-t:stä, koska se on kuitenkin paljon kevyempi. 250 2-t:n hyvä puoli taas on, että voimaa riittää jokaiseeen tilanteeseen. Kaveri hommasi just ekaksi mopoksi 250 2-t:n, mutta parin ajokerran jälkeen rupes jo miettimään vaihtoa piikkiin. Liika voima vaatii kuskiltakin voimia.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin no, piikki on ihan perseestä ajaa, siksi kun sillä tarvii opetella ajamaankin. Eikä sillä pääse mihinkään ajamatta agressiivisesti, siis radalla. Metsässä pehmee ja rauhallinen ajotapakini toimia, jopa piikillä. Itse inhoan tuota vinkua yli kaiken...

Noihin polvitukiin. Itse en ole investoinut tuhansia niihin, mutta pääkriteeri olikin kunnollinen ja säädettävä yliojentumisen esto. Etenkin jos on luonnostaan yliojentuvat polvet, niin kyllä meinaan alkuun reidet kramppaa kun tapeilta ajaa, mutta on polvi-kullat turvassa. Yliojentumisen esto ei varmasti myöskään vaaranna muita koiven osia. Tähän tarkoitukseen, jä vähän muuhunkin tukeen, omasta mielestäni parhaat alle 1000e hintaluokassa oli vajaat 300e AP:n tuet. Ja ne käyvät myös kempurakoipisille.

Kypärästä: osta paras minkä irti saat, 1250g vs. 1500g ero on jo iso, ei haittaa kaikkia, mutta tuntuu ajossa silti. Arai vaimentaa parhaimmin äänet (suojaa kuuloa), Shoei on mielestäni kuitnekin kokonaisuutena paras.

Saappaat: tukevia on monia, mutta lestit on kovin erilaisia. Oxtar on aika kapea, Gaerne siltä väliltä, Alps ehkä kaikkien levein. Valitse se mikä istuu jalkaasi parhaimmin ja on kunnon pohjalta (joka suojaa jalkaterää alhaalta tulevilta iskuilta), sekä tukeva. Esim. kehräsluut voi aiheuttaa epämukavuutta, silloin eniten fyllätty, eli Alps, osuu parhaimmin jalkaasi.

Kirjoittaja: MIKKO HARINENTerveppä terve! Soopaa tai ei, näitä näkemyksiä aiheesta (polvituista) voi olla monenlaisia ja niitä kaikkia pitäisi edes jonkin verran arvostaa. Samantapaista "legendaa" voisi heittää ns. "karjaraudoista", keneltä ne ranteet on mennyt nurinniskoin ja keneltä ei? Itse en moisia pitänyt moneen vuoteen kunnes 05 pulttasin vanhat "ramirezit" jälleen tankoon kiinni, eikä ole pikkurillejä sen jälkeen kolottanut / turvottanut läheisten petäjien "halit".

Kirjoittaja: TONI PEKKOLANäin myöhään ei osaa kirjottaakkaan eli heinäkuussa meni molemmat lonkat sijoiltaan jne....=)

Kirjoittaja: TIMO HARTIKAINENhommaa piikki niin opit ehkä nopeammin.
asiasta toiseen.
jos ajat POLVITUILLA niin sääriluu tai reisiluu mikä pamahtaa on helpompi operaatio kuin polven korjaaminen. kierukka on sitten ihan perus juttu kyllä. tähystys vaan ja samantien kävelemään. hommaat vaan perus kamat kuhan on kaikki suojat ja pyörällä ei niin väliä vaikka vähän vanhempikin malli. kunhan hommaat ja alat ajamaan säännöllisesti,
hyviä ajokelejä.

Kirjoittaja: TONI PEKKOLAMulta meni molemmat heinäkuussa lonkat sijoiltaan ja murtu sekä reisiluut. Puoltoista kuukautta olin pyörätuolissa, jokunen viikko kepeillä ja taas kävelen. Joulukuussa voi taas ajaa.

Eli pyörä vain hirtti kiinni ennen hyppyriä ja pyörä heitti pois selästä, maahan polvilleni ja siitä sit alko mun puolenvuoden ajotauko. Jalassa oli polvituet mutta ei niissä tässä tilanteessa ollut mitään merkitystä.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENNyt tuli kyllä polvituista soopaa. :D monta kaveria jotka ajaa kilpaa on sanonu että et sä kypärääkään osta päävamman satuttua. siis polvituista sanonut näin. vaan polvituet ovat tärkeät välineet ja jos kierukka lävähtää tai ristisiteet ym.. niin se on isompi juttu kun voi kuvitella. ja en ole kuullut että kellään olisi polvituen takia mennyt lonkka?

Kirjoittaja: MIKKO HARINENTerve! Vähän kevyemmälle kaverille se 125 on varmasti paras ja edullisin vaihtoehto. Henkilökohtaisesta teknisestä osaamisesta ja rahatilanteesta johtuen 250-4T-pyöräkin voi olla hyvä (omasta mielestäni semmoinen on "nuhapumppu"). Ajovarusteet on kuitenkin tärkeämmät kuin se "rakkine" millä ajat ja niinkuin ennenvanhaan tunturimopoissa jo luki että "kypärä on pääasia". Itse lähden siitä että kypärän pitää olla kevyt. Tuossa joku aika taaksepäin alkoi joka ajotreenin jälkeen olla karsea pääkipu ja ongelma poistui kun ostin kevyen (1100gr) painavan kypärän. No, maksoihan se mutta menee sitä rahaa joutavampaakin. Saappaat pitää olla hyvät, vaan polvituista voi olla montaa mieltä. Itse käytän näitä vanhanaikaisia "jofa"-mallisia polvisuojia. Olen sitä mieltä että kun ajosaapas tukee nilkan ja jos polvi lyödään kaiken maailman tukisysteemeillä "lukkoon" niin seuraavana paukahtaa lonkka (tai vaihtoehtoisesti reisiluu). Nimittäin jostainhan se aina antaa periksi. Ja omasta kokemuksesta voin sanoa että aviollisiin velvollisuuksiin ei polven (kierukan) rikkoontuminen nyt niin kauheasti vaikuta kun on mielikuvitusta, vaan jos lonkka menee niin siinä voi olla selibaattia pitemmäksikin aikaa. Osta "piikki"!

Kirjoittaja: ATTE ANTTILAkypärä ja saappaat nyt ainakin aluks

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENSiinä tulikin kun apteekin hyllyltä. kypärä, kengät, polvisuojat, kyynärsuojat. kun jos kyntää niin ensimmäisenä polvet ja kyynärpäät vastassa. ja kun vähän jalka maassa ajaa niin ei murru nilkka niin helposti kun on kengät jalassa. on

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKypärä ja saappaat ovat ehdottomat, niitä ilman en ajaisi metriäkään. Sitten seuraavatkin heti perässä polvisuojat ja lasit.

Piikillä oppii paremmin ajamaan, mutta 250 4t:llä pääsee kovempaa samalla taitotasolla. 250 2t tulee kyseeseen lähinnä jos olet turhan painava piikkikuskiksi.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENSe pyörä kummasta ite tykkää. Ja varusteisiin kannattaa panostaa, esim. kypärä hyvä jne.. miettiä mitkä ovat tärkeimmät. esim. polvituet?