Lajin turvallisuudesta, vakuutuksista ja radalla -ajosta huomioita.

Lajiin tutustuneena ja nyt polvileikkauksen jälkeen kuntouttaessa polvea on ollut aikaa miettiä lajia.

Olisiko mahdotonta saada Offroad - ajokortti, jonka suorittamisen jälkeen vasta pääsisi radalle. Samaiseen korttiin tai sitten kerhon jäsenkorttiin olisi hyvä liittää tieto voimassaolevasta vakuutuksesta, niin selviäisi nopeammin kenen kuuluu korvata henkilö - ja ajoneuvovahingot.

Itselle tuli tietoa lisää, sillä oma maastoliikennevakuutukseni eväsi korvaukset, koska olin hyppyrin jälkeen nousemassa vasta pyöräni päälle ja näin olleni jalankulkijan roolissa odottamassa yliajoa...

Crossiradalla samoin kuin muuallakin harjoitellessa ja kilpailtaessakin on voitava oma ajoneuvo pysäyttää näkyvällä osuudella, joten ei parane hyppiä hyppyreistä.

Nykytekniikalla ei saattaisi olla mahdottomat kustannukset hommata radoille liiketunnistuksella toimivat keltaiset liput, jos hypyissä ja muissa paikoissa, jonne sokkona syötetään olisi hitaasti liikkuva ajoneuvo/henkilö, vilkkuisi/palaisi keltaiset valot. Näin ehkäistäisiin harjoituksissa tapahtuvia onnettomuuksia.

Foorumit

No jopas.. korvasiko sulle mikään siis mitään? mulla oli vähän vastaava tilanne ,jäin yli ajetuksi ja päälle ajavan vakuutus korvasi vahinkot jopa mopoa myöden,,, mitään vakavampaa ei tullut kuin ruhjeita ,mutta vak tässä tapauksessa pelasi hyvin, toki tämäkin olisi saanut jäädä kokematta.

Hmm.. Eikös liikennevakuutuksen tulisi korvata jalankulkijalle aiheutuvat vahingot? Siis sen Sinun päälle ajaneen moottoripyörän liikennevakuutus?

Niin.Ei toi nyt ihan oikein mennyt??

Liikennevakuutuksesta levitetään usein virheellistä tietoa, jopa kilpailujen järjestäjien taholta.

Maastoajoneuvossa (esim rekisteroimätön mp, mönkijä, moottorikelkka) tulee lain mukaan aina olla liikennevakuutus. Liikennevakuutus korvaa aina kuljettajalle ja vastapuolelle sattuneet henkilövahingot ja ansiomenetykset (siis ei Kela), ja ilman mitään muissa vakuutuksissa asetettua ylärajaa.
Lisäksi liikennevakuutuksesta saa aina myös korvauksen kivusta, särystä sekä pysyvästä kosmeettisesta haitasta tiettyjen taulukoiden mukaan.

Jos vakuutusta ei ole vahingon sattuessa, Liikennevakuutuskeskus korvaa tällöin toisen osapuolen vahingot kuten liikennevakuutus, mutta ei omistajan, haltijan eikä kuljettajan (jos tämän olisi pitänyt tietää että ajoneuvo oli vakuuttamaton) vahinkoja!! Lisäksi vakuttamattomalta ajalta peritään aina takautuvasti vakutusmaksu korotettuna, vahingon sattuessa alkuun kuusinkertaisena! Linkki: http://www.lvk.fi/Vakuuttaminen/Hyvikeperinta/

Eli aina riippumatta oliko pyörässä vakuutus vai ei, korvataan ulkopuoliselle sattunut vahinko.

Eli tässä tapauksessa päälle ajaneen pyörän vakuutuksesta (tai Liikennevakuutuskeskuksesta).
Edellyttäen että alle jäänyt kuljettaja ei ollut päälle ajaneen vakuuttamattoman pyörän omistaja tai haltija!

Valitusta kehiin!

Joku asia vissiin mennyt metsään vahinkoilmoituksen täytössä. Vai onko tämä "hyppyrin jälkeen" paikka jossa paistellaan makkaraa ennen radalle menoa?

Tässä kyseessä varmaan se, että vahinkoilmoitus tulee tehdä vastapuolen yhtiöön. Toivottavasti on yhteystiedot tallessa, aika oleellista juuri tämän takia.

Siinä ilmotuksen täytössä tais olla kysymys tunnustaako aiheuttaneen kolarin. Ja luonnollisesti sehän tunnustetaan kun vakuutus kunnossa. Helpoimmalla pääsee jos vastapuolen vakuutusta käyttää. Jos taas tulkittu ns. makkarakeppikourassa sattuneeksi niin hankalampi.
Jos kaatumisen jälkeen kuski tulkitaan makkaranpaistajaksi kun nostelee pyörää pystyyn niin sitten vaikka käräjille.

Palauttaisin keskustelun noihin parannusehdotuksiini turvallisuudesta, jotka eivät ole tässä ketjussa edenneet. Sen verran vielä haaveristani, että leikkaus - ja kaikki muut kulut menivät vakuutuksen piikkiin. Kuitenkin ajoleirillä kouluttajan ajaessa oppilaansa yli lämmittelyajon aikana ennen varsinaista ajokoulutusta hiukan ihmetyttää, kun ei tunnu olevan tietoa tarjolla. (Olisi kuulemmapitänyt kutsua poliisit paikalle) Onneksi oli lisenssivakuutus, kun ei selvinnyt vastapuolen vakuutusyhtiö, niin pääsi aluksi magneettiin ja siitä polvileikkaukseen. Vakuutusyhtiössä sanoivat, että olisi tosiaan mennyt ilman vastapuolen vahinkoilmoitustakin päätökset eteenpäin, olisi vain ollut tarve tietää vastapuolen vakuutusyhtiö. Nyt kun vakuutusmaksut nousevat näistä kolhuista, olisi hyvä olla jokin pyörän vakuutustieto pyörässä esillä, saataisiin samalla vakuutuksettomat pyörät pois radoilta.

Tuohon turvallisuuteen liittyen:

Kortin suorittaminen olisi oikein hyvä idea. Korttia suorittaville pitäisi ihan ensimmäiseksi opettaa, että jos on kaatunut paikkaan johon ei ole näkyvyyttä (kuten hyppyrin alastuloon) niin _ensimmäiseksi_ mennään pois radalta, noustaan radan reunaa pitkin hyppyrin päälle varoittamaan muita. Ja sitten kun on saatu joku varottamaan hyppyrin nokalle muita kuskeja, mennään vasta sitten nostamaan sitä omaa pyörää.

Samoin olen omille muksuille opettanut, että jos joku on kaatunut niin siltä voi kysyä onko kaikki okei. Tietenkin huomioiden tuon ensimmäisen asian, eli ei jäädä paikkaan johon ei ole näkyvyttä. Jos ei olla ajamassa kilpaa, niin aina pitää olla yhteisen turvallisuuden nimissä aikaa pysähtyä kysymään ja auttamaan tarvittaessa.

Sitten tuohon teknikaan käyttöön varoittamisessa. Itsekin olen ideaa miettinyt, mutta siinä on aika pahoja ongelmia:
1. Sähköjen saaminen jokaiselle hyppyrille/vaaran paikkaan
2. Anturit voi olla haastavia pitää puhtaana jonka vuoksi virhevaroituksia voi tulla paljonkin.

Varsinkin tuo kohta 2. on paha, koska jos varoitus on turha (likaa anturissa tai muu virhesignaali) niin kohta ei kukaan usko varoitusta juuri useiden virheiden vuoksi.

Eli tarkkaavaisuus ja oikein toiminen on se paras turvallisuustekijä.

Yhden asian olen itse yrittänyt tehdä joka kerta: kun olen seuraamassa lasten harjoittelua, menen seisomaan sellaiseen paikkaan, jossa katson että voin toimia "lippumiehenä". Jos muutkin radan varrella seisoskelevat porukat tekisi saman asian, saataisiin sillä nostettua turvallsuustasoa aika paljonkin.

Turvallisuutta radoille
Tuli tuossa mieleen, että liikenteessä "pimeissä" risteyksissä on noita laajakulma peilejä.
Semmosen kun laittaa sopivaan paikkaan niin vois ehkä jotain nähdä sinne hypyn alastuloon.
Me ainakin Rovaniemellä aiotaan kokeilla niitä ens kesänä. Täällä pohjoisessa kun ei niitä
radanvarella seisojia ole juuri ketään saatikka, että sitten jonekkin hyppyrille kattelemaan.
Itsekkin hypyssä kerran kaatuneen kuskin pyörän päälle hypänneennä voin sanoa ettei se hauskaa ole.

Vahingossa tarttui silmään keskustelu joten päätin heittää korteni kekoon.
Asfalttipuolella on kovasti harjoituksissa ja kisoissa käytössä traspondereita millä mitataan kierrosaikoja. Miksei kyseistä järjestelmää muokkaamalla voisi tunnistaa esim. hyppyrin takana paikallaan olevan kohteen ja valovaroitus hyppyrin päälle. Tunnistimen jalustan saa varmasti pyörään kiinni ja lähettimen vuokra voisi kuulua esim. ratamaksuun.
Ei välttämättä oikea tapa mutta ainakin yksi vaihtoehto.

Ei taitaisi olla vaikeaa laittaa keltaisia valoja jatkuvasti palamaan noihin pimeisiin paikkoihin. Kun lippumies tulee paikalle, hänellä mahdollisuus "ohittaa järjestelmä" jollakin painikkeella. Kun halutaan ajaa kovempaa, hommataan sinne lippumies. Laji on kuitenkin sellainen, että kuka vaan voi mennä radalle olipa sitten juniori/ seniori ja joskushan se pyörän tekniikkakin voi pettää, jolloin saattaa joutua yliajetuksi.