Kovalaisen ura ohi

Verkkosivusto Xracingin mukaan Marko Kovalainen sai vammoja keuhkoihin, solisluuhun, olkapäähän, kyynärpäähän ja selkänikamiin. Vammojen laatu on niin vakava, että Kovalaisen uran uskotaan olevan ohi.

Belgiassa asuva Kovalainen on tällä hetkellä Espanjassa sairaalahoidossa, mutta siirto Belgiaan on vireillä.

Uutinen: Kovalaisen ura ohi

Foorumit

Onpa viime aikoina ollut loukkaantumisia..sattumaa vai mitä tää on??

Tämäkin vielä... Eilen tuli uusi Offroadpro lehti postissa ja otin sen heti käsittelyyn. Luettuani lehden, mietin lukemiani juttuja ja viime vuoden ikäviä tapahtumia offroad moottoripyöräilyn saralla, sekä useita motocrossin lopetteneita nuoria kavereita... Kyllä pisti mietityttämään mitä harrastusta olenkaan edesauttamassa omille lapsilleni, sekä miten pysyn itse työkykyisenä tämän harrastuksen kanssa kun näin paljon sattuu ja tapahtuu.
Mikä tässä crossissa nyt mättää?

Motocrossissa turvallisuus on tabu.

Nostetaan nyt tämä aihe vielä kerran tossa listalla. Pidän myös vauhtien nousua merkittävänä tekijänä loukkaantumisten vakavuudessa, sillä ceteris paribus, suurempi nopeus tarkoittaa suurempaa tuhoa. Kuka tahansa pönttö saa 450-kuutioisella ainakin suoralla (=hyppyreihin) juuri niin paljon vauhtia kuin uskaltaa.

Yksi mielestäni tärkeä toimenpide olisi saada jonkinlaista tutkimustietoa siitä, mitkä seikat ovat vaikuttaneet onnettomuuden tapahtumiseen ja seurauksiin. Tieliikenteestä tehtiin joskus kirja "Miksi rysähti?", jossa oli lyhyesti kuvattu tutkintalautakuntien analyysit kuolonkolareista.

Valitettavasti vain krossionnettomuuksia ei taideta olla tilastoitu kovin tarkasti, mutta heti tulee mieleen kaksi onnettomuustyyppiä, joita voisi ehkäistä puuttumatta mitenkään itse ajosuoritukseen: Törmäykset radan ulkopuolella oleviin esteisiin, esim. puihin tai kiviin ja törmäykset hyppyrien alastulossa tai muussa "sokeassa" paikassa pysähtyneisiin kuskeihin tai pahimmassa tapauksessa radanhuoltokalustoon. Ehkäisykeinona siis tuollaisten esteiden poistaminen ja lippumiehet tai muu varoitussysteemi.

Tuskin tähän mitään tyhjentävää vastausta on,mutta kyllä uskallan väittää että se on tuo tekniikan kehitys yksi suurimmista tekijöistä onnettomuuksien vakavuuksissa. Nykyaikainen nelari on niin nopea peli jokaisen alla jos verrataan 2t peliin,kurveista kun lähdetään ulos niin jos laittaa vaikka piikin ja pikkunelarin vastakkain niin jokaisella kuskilla on takuulla kovempi kyyti ennen seuraavaa jarrua.Ainahan tässä lajissa on kolissut, mutta kyllä nykyää kun kaadutaan niin yleensä vauhtia on reilusti enemmän kuin ennen nelareiden valtaan nousua. Eipä sen vauhdin lopulta hirveästi tarvi kasvaa kun törmäysenergia moninkertaistuu. Onhan nuo radatkin varmaan muuttuneet, mutta silti laittaisin tilanne nopeuksien piikkiin suurimman osan vakavista onnettomuuksista. Voinhan toki olla väärässäkin...

Joo samaa mieltä Harri sun kanssa. Aina kun sattuu, niin olankohautuksella todetaan vaan että kuuluu lajiin. Ei oikeasti yritetä tutkia ja parantaa lajin turvallisuutta. Ihmetellään vaan kun vakuutusmaksut nousevat. Vauhdit nousseet ja radat teknisesti haastavampia. Tässä lajissa aina tulee sattumaan mutta tulee vielä sattumaan paljon jos ei semmoista turvallisuuskulttuuria omaksuta lajiin. Isoja ja pieniä pannuja tulee aina olemaan mutta olisi hyvä pyrkimys edes niitä vähentää.

Mutta samalla uudet nelarit ovat turvallisempia ajaa ja hallita.