Keskustelun laskiämpäri

Kirjoittaja: Harri VanhalaTämän otsikon alle voi kirjoittaa henkilökohtaiset hyökkäykset ja epäasiallisuudet, joita ei toivota ainakaan sääntökeskustelua sotkemaan.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaSainpas taas padan porisemaan! Tuo putoaminen D-luokkaan oli tietysti ihan hupi juttu, joka nyt sitten täytyy yrittää kääntää siihen kummeli-kieleen: Meirän perän kollit nääs sano, jotta jos ei kolomes kilipailus pääs c:hen ei oo enskamiäs. Niin siihen sitten jatkoksi sopii hyvin se D-luokka. ( Kukahan sen muuten keksi D. Suomeksi kai olisi pitänyt olla N. Kun ei sitä ruotsia osata?)
Se siitä, mutta tosi tärkeää on edelleenkin ottaa tiukempi linja turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Niissä reitti ja sen merkitseminen ovat ensisijaisia. Nyt on viimevuosina hyväksytty SM-pisteet kolmesta selvästi vastoin sääntöjä järjestetyistä kilpailuista. Kyllä tässä lajiryhmällä pitää olla sen verran ryhtiä, että uskaltaa tehdä päätökset.
Crossin kunniaksi sanottakoon, että siellä oli. Saattaa olla, että näillä jutuilla saan taas v-mäisen miehen mainetta, mutta kyllä huoleni on aidosti kohtalokkaan onnettomuuden uhka. Se tällä menolla tulee, ja silloin on ihan sama miten mopot pärisivät. Pärinä loppuu siihen ihan kokonaan.....

Kirjoittaja: Nikkanen EeroHuikkaus muutaman viestin taakse Harrille,että matematiikka täsmää.Punalaatoilla on lupa ajaa,jos nyt lonksupolvet sallivat (epäilen),mutta lajin parissa olen viihtynyt ja ihan harrastepohjalla,koska ekan kisani ajoin jo v.-74.Silloin tosin ei C-luokkaa ollut.Ohjaajakokoukset pidettiin,joissa mm. muistuteltiin vaaranpaikoista sunmuista.Ihan hyödyllinen juttu vois olla tänäkin päivänä.Mutta pankaa vanhukset paremmaksi.

Lienen siis jonkinlainen varoittava esimerkki luokkanousemattomuudesta,mutta lupaa en anna käyttää suorittamattomuuksiani huonona esimerkkitapauksena mikkeliläisten kerhoiltojen junnukoulutuksissa.

Tänään muuten suihkutin siliconia keulaputkiin,joten luokkanousu saattaa häämöttää...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuosta viitseliäisyydestä vielä. Osalta kilpailuiden järjestäjistä tulee etukäteen postissa todella hyvät reittikuvaukset, ohjeet, ajo-ohjeet karttakopion kera, jne. Esimerkiksi Kurikan kisan järjestelyissä sen eteen oli nähty vaivaa. Joskus taas tulee lisämääräys ja oma kilpailunumero, ei muuta.

Kyllä se vaan niin on, että siinä ilmoittautumisen yhteydessä jaettavan materiaalin lukemiseen ei aina välttämättä jää tarpeeksi aikaa ja siksi se pitäisi saada postissa etukäteen. Se vaan ihmetyttää, ettei toiset viitsi sitä materiaalia siltikään lukea, järjestäjästä se on varmasti turhauttavaa. Sääntöjen ontuvaan tuntemukseen pientä sympatiaa löytyy, kirjan rakenteen vuoksi. Sille vaan ei mitään voi, että jotkut eivät vaan viitsi tehdä yhtään mitään tiedon hankkimiseksi. Se on vähän sama tilanne kuin ne ihmiset, jotka ovat aina kaikesta myöhässä ja muut joutuvat odottamaan.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOIrmelille: Ellei sääntökirjaa ole aikaisemmin lukenut, on juuri omaa lajia koskevien sääntöjen kaivaminen sieltä todella työlästä. Pitkään joutuu selailemaan, että löytää edes ne kohdat, jotka koskevat omaa lajia. Lisäksi siellä on monta kohtaa, joissa enemmänkin tekniikkaan perehtynyt joutuu menemään pyöränsä vierelle ja hetken tutkiskelemaan. Paperiversion kanssa asiat löytyy helpommin (eikä tarvitse mopoa tietsikan viereen ;)), ainakin jos sivut pysyisivät kiinni selässä.

Enduroon tullaan varmasti saamaan tiivistetty paketti aloitteleville kilpailijoille, jolloin jokainen ainakin helposti saa selville mitä säännöt vaativat. Tarkennusta halutessaan voi perehtyä sääntökirjaan, ja syytäkin toki olisi.

Raittila kun aina vetoaa sääntöihin, milloin protestoi toisten oikomista, milloin jonkun kilpailun MK-aikaa ja nyt taas luokkajakoa, voisit kuuleppas joskus itsekin kerran lukea sääntökirjan läpi. Ei menisi nuo jonnin joutavat ajatuksesikaan ihan hukkaan, jos tietäisit esim. että D on naisten luokan tunnus (tiesitkö, että V on veteraanien?). En edes ymmärrä moista ajattelua, sillä eihän C:ssä edes ajeta SM-pisteistä. Eikös sen pitäisi B-luokka olla, josta tipautettaisiin C:hen ellei esim. vuoteen saisi yhtään nousupistettä? A-luokasta B:hen ellei vuoteen saisi yhtään SM-pistettä? Muuta tapaa nykyisellään pudota luokittelussa en muista löytäneeni kuin kahden vuoden kilpailemattomuus.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikPuhumattakaan siitä, että kalenterivuoden 2005 puolella kaupasta luovutettu pyörä on 2005-mallinen lainsäädäntömmekin mukaan, vaikka moottoripyörätehtaan mallivuosi olisikin vaihtunut 2006:ksi toukokuussa 2005. Sitä ei esimerkiksi saa markkinoida 2006:na tuolla "myydään"-osastolla saati sitten kilpailujen katsastuksessa.

Kirjoittaja: Harri VanhalaOlen hämmästellyt, mitä tarkoittaa säännön "mallit 2006" (sanatarkka lainaus). Tämä varmaan kuulostaa säännöistä nipottamiselta, mutta mulla on mielessä vain se katsastajapoloinen, joka joutuu tekemään päätöksen vuosimallitulkinnasta, kun jonossa on 20 muuta kiireistä kuskia.

Katsastajan on hankala perustella päätöksiään, jos vuosimallille ei ole selkää määrittelyä. En ole itse perehtynyt tuohon vuosimallin vaihtumiskäsitteeseen sen tarkemmin, joten olisi kiva tietää, miten vuosimallit todellakin tunnistaisi. Tämä on tietysti siirtymäkauden ongelma, mutta ensi vuonna vielä vaikeampi, kun 2006-mallivaihdos on ajallisesti kauempana ja on tullut uusia muutoksia ja tunnistamistehtävä aina vain vaikeampi.

Tehtaat varmaan määrittelevät pyöränsä joksikin vuosimalliksi ja rungon numerot pitäisi kaivella esiin ennen kauden alkua. Tuntuu tietysti oudolta, jos on ostanut pyörän ja ajellutkin syksyllä 2005 ja pyörää käsitellään 2006 -säännöillä. Katupyöräpuolella ainakin BMW:n mallikäsite on puolihämärä. Mallivuosi vaihtuu kai lomakauden jälkeen ja ainakin ennen vanhan mallin osia ripoteltiin uudempiin malleihin niin kauan kuin tehtaan nurkissa osia riitti. Niinpä vuosimalli vaihtui pikemminkin tunnistenumerossa kuin itse pyörässä. Liekö crossipyörissä sama käytäntö?

Tämän ei-nipotuksen tarkoitus on vain helpottaa katsastajan tehtävää ja selkeyttää kuskienkin elämää. Tietääkö joku mallivuosikäytännön crossimaailmassa?

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMETuohon Harrin kommenttiin tästä uudesta säännöstä, että -06 mallin peleillä on crossissa 96 dB ja vanhemmilla 98. Siinä on sitten taas oikein älyttömin sääntö, mitä on keksitty. Ok, maksaahan toki ne vaimentajat, kun niitä rupeaa vaihtamaan, mutta onhan se niin, että jos ääniä meinataan saada pienennettyä, niin eikös sen rajan pitäisi olla kaikille viivalla olijoille aivan sama? Siellä voi nyt kuitenkin olla se kaveri, jonka uusi laite on mittauksessa sen 96 dB ja sitten se toinen, jolla voi olla vaikka 100 dB, kun on niitä pykäliä lämpötilasta ja muusta, mistä tulee hyvää tuohon mittaukseen.

Ja sitten tällainen pieni yksityiskohta, että kenen tehtävä se on valvoa mittauksessa, että mikä peli on -06 ja mikä -05 mallia. Esim. CRF 450, RMZ 450 ja 250 ovat aivan samannäköisiä sekä tämän että viime vuoden osalta. Suikassa taitaa olla teipit ja penkinpäällinen eriväriset, mutta nehän voi vaihtaa ja Hondassa on keulaputket hieman erilaiset, mutta ei niitäkään ihan kaikki osaa katsoa. Tai jos meikäläinen laittaa omaan peliini (CRF 250 -06) yhden vaimentajan, ei sitä välttämättä ihan kaikki katsastajat osaa kattoa, onko se minkä mallinen. Eli onko se kuskin tehtävä sanoa vuosimalli? No sehän on vaikeaa "hieman" vääristellä totuutta.

Tässä vaan tietysti oma mielipiteeni. Olen tottunut, että yleensä säännöt ovat samat kaikille, tuskin endurossakaan vanhemmat mopot saavat pitää kovempaa ääntä kun uudet. Eli jos halutaan jotain asiaa muuttaa, tulee se mielestäni olla kaikille sama ilman mitään tuollaisia ihme sääntöjä!

Kirjoittaja: Harri VanhalaEi ole tarkoitus värkätä uusia sääntöjä, vaan vain tehdä niistä kooste, jotta kohtuudella voisi edellyttää kuskien tuntevan säännöt. Lisäksi tulee mukaan opastavia "usein esitettyjä kysymyksiä" tyyliin: "mä myöhästyin minuutin AT:lta, mut sit mä ajoin sen kiinni seuraavalla AT:lla. Miks mun kortissa on kaksi virheminuuttia?"

Tällainen on siis tekeillä ajan kanssa ja useampi ihminen on ilmoittautunut talkoisiin. Siis komiteatyönä tehdään hevosta, vai miten se menikään.

Jos B:hen ei nouse määräajassa C:stä, niin putoaisi D:hen? Eero ilmoittaa allekirjoituksessaan olevansa Ö-luokassa. Jos tahti alaspäin on ollut luokka ja vuosi, niin alkaa vetskusarjatkin häämöttää.

Me, jotka kirjoittelemme, kykenemme yleensä saamaan helposti selvää myös toisten kirjoittamista jutuista. Älkäämme kuitenkaan sokaistuko sille, että läheskään kaikille, etenkin junnukuskeille ei ole itsestään selvää penkoa ensin sääntökirjasta enduroa koskevia juttuja. Vaan eipä tuollaista (toivottavasti) selventävää opasta ole vastustettukaan.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroNyt olen taas ollut niin kauan hiljaa,että on pakko jotain laittaa,vaikkei asiaa olekaan.Tämähän oli laskiämpäri?

Nousupakkoa Raittilan tapaan kannatan,kuten jääkiekkoonkin.Eli ellei sarjanousua ala kohdakkoin kuulumaan,voi seura lopettaa.Tiukka ilme ja linja ja jollei tuloksia kaikille tule,niin ei hyvät enää heilu! Kelennii!Kilpaurheilu kunniaan ja harrastajat kyykkään!

Yllättävän asiapitoistahan tää on ollutkin,tähän asti.
Sääntökirja höpötystä en myöskään oikein o ymmärtäny,sieltähän löytyy kaikki ja on jätetty jopa hieman tilaa ja soveltamisvaraa mm. reitin merkkaamiseen.
Lajikohtaisia selkokielisiä sääntöjä kohtaan tuskin kenelläkään on mitään vastaan,mutta kukapa ne sorvaa,jollei sitten Harri?

En nyt oikein tainnu onnistua astumaan senkummemmin uusmaalaisille,savolaisille kuin tammperelaisillekaan varpaille,mutta oon ainaki yrittäny.
Timonen muuten taas voittaa Päitsin,ihan näin sivusta hihkaisten.
yst. terv. Ö-luokan kuski ja kommentaattori.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä laskiämpärijuttu näyttää menevän jopa liian asialliseksi? Kuitenkin mielestäni on erotettava selvästi toisistaan sääntöasiat ja nuorille kuljettajille annettava opastus. Opastus kuuluu kerhoille, lajiryhmä voi siinä auttaa. Opastukseen kuuluu myös kertoa, että enduro on kilpaurheilua, jossa on tarkoitus nousta ylöspäin luokituksessa. Sääntökirja kaipaa todella uudistusta reittien merkkauksen kohdalla, ja myös ajanoton määrittelyssä. (Esim. transponderit ja Kalkku pakollisiksi SM-kisoissa) Lisäksi pitää selventää kuljettajan tekemien rikkeiden rangaistuksia. Ei "altistuminen tuomariston päätökselle" ole mikään rangaistus esim. kilometrin oikaisusta pätkällä.
Ja sitten " rutinaa myllyyn": Luokitteluun voisi lisätä:"Jos kilpailija ei vuoden aikana noussut c-luokasta b-luokkaan hän putoaa d-luokkaan". ;) Pappa

Kirjoittaja: Harri VanhalaMaustaminen on makuasia, tietysti.

Täytetyssä sanaristikossa on sama informaatio kuin täyttämättömässä, mutta vain helpommassa muodossa. Jos sääntökirjan 192 sivua sisältää 10-20 sivua asiaa, miksei tehtäisi asiaa helpommaksi ja dekoodattaisi sitä auki.

Sääntökirjat muistuttavat työehtosopimuksia tai uskonnollisia sääntöjä. Ne tuppaavat paisumaan ja yksityiskohtaistumaan niin, että syntyy juristi-, pappis- tai imaamiluokka niitä kateederilta tulkitsemaan. Lopulta on reformin tai uskonpuhdistuksen aika, jotta taas ymmärrettäisiin, mistä on kysymys.

Suomen tämän vuoden crossisäännöissä on sellainen yksityiskohtaerikoisuus, että eri vuosimallien pyörillä on eri äänirajat. Tätä en ole nähnyt muiden maiden säännöissä, muualla ja FIM:llä on voimassa sama 96:n raja kaikille. En tätä vastusta, se helpottaa peruskuskin taloutta, kun ei tarvitse investoida käytettyyn pyörään uutta putkea ja johtaa äänten vähittäiseen alenemiseen (?). Onpahan vain sellainen sääntö, jota ei varmasti sääntökirjaa lukeva huomaa, ellei juuri tätä kohtaa osaa erityisesti katsella.

Crossipuolella siirretään rajoja hanakasti aina äänekkäämpään suuntaan. Viimeksi kumottiin vanha hyvä kierroslukusääntö, jossa tiedettiin 2-ja 4-tahtipelien olevan teknisesti erilaisia ja todettiin löysemmän FIM-säännön olevan hallitseva. Nyt, kun FIM kiristää, meillä löysätään. Taloudellisesti ymmärrettävää.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMielestäni säännöt ja niiden tulkinnat tuovat oman mausteensa kilpaurheiluun. Ei niitä sääntöjä tarvitse mihinkään kymmeneen käskyyn mahduttaa ja lukutaitohan paranee tunnetusti iän mukana, joten ei niitä myöskään tarvitse 5-vuotiaillekaan kirjoittaa. Monessa lajissa tuotekehitys myötäilee sääntökirjaa ja silloin saa helposti tarttua jopa taskulaskuriin (mootoriveneily ym.) tai sääntöjen noudattamattomuus voi johtaa miljoonien korvausvelvollisuuteen (purjehdus). Sääntökirjan voisi laittaa vaikka nettiin, jolloin muutokset on helppo tehdä ja jokainen pääsee niihin käsiksi esimerkiksi kirjastossa. Ensimmäisessä luvussa viitattaisiin aina viimeisiin tehtyihin muutoksiin parin kolmen vuoden ajalta, niin jokainen voi tarkistaa uusimmat sääntömuutokset.

Kirjoittaja: Miika SavoOmasta kokemuksesta crossin saralla voin sanoa, että sellainen ohjaajakokous ei todellakaan ole huono juttu. Ruottissa sellainen on ollut iät ajat ja nyt on pikku hiljaa tulossa Suomeenkin. Onko jäädäkseen? Loppuviimein ohjaajakokouksien pitäminen on ollut kiinni kilpailun järjestäjästä. Jos tämä (järjestäjä) on nähnyt tarpeelliseksi, että ohjaajakokous pidetään, niin sitten sellainen on pidetty. Ainakin Jämsässä oli tällainen kokous nuorten SM-kisan yhteydessä. Ei olisi varmasti huono juttu, että esim. ainakin 80- , harraste- ja B-piikkiluokalle pidettäisiin ohjaajakokous. Ei olisi SM-luokissakaan pahasta. Sellaiset on meinaan tasoerot.
Juuri kilpailijoiden tasoerojen ja muiden turvallisuustekijöiden kannalta ohjaajakokous parantaisi kilpailujen onnistumisen todennäköisyyttä merkittävästi. Kokouksessa voitaisiin niin ajajien kuin järjestäjänkin puolesta kertoa kaikki mitä liittyy kilpailun turvallisesti ja rehdisti läpiviemiseen jos jollekin nämä pointit ovat epäselviä. Etenkin 80-luokissa ja harrasteluokissa on paljon sellaisia aloittelijoita, joille neuvot ja ohjeet on hyvä kertoa ettei ne jää epäselviksi. Onhan sääntökirja ja oman kerhon väki tietysti sitä varten, että näitä sääntöjä opetetaan mutta käytännössä tilanne ei ole niin selvä. Periaatteena on ollut, että ohjaajakokouksessa ovat paikalla vain ajajat ja järjestäjän edustajat. Toisaalta vanhempien läsnäolo junnuluokkien ohjaajakokouksissa ei olisi varmaankaan pahasta, koska ei useakaan 11- tai 12-vuotias vielä ehkä tunne sääntöjä kovin hyvin.

Endurossa on periaatteessa ihan sama juttu kuin crossissakin eli sääntöjen ja erityishuomautusten kertominen tällaisessa ohjaajakokouksessa olisi vain hyvä asia. Endurossa ohjaajakokouksen pitäminen kisan yhteydessä on kuitenkin paljon vaikeampaa kuin crossissa, koska ajajat lähtevät reitille usein jo aikaisin aamulla eikä kaikkia saa mitenkään koottua yhtä aikaa kuuleville ennen kisaa. Siksi endurossa ilmoittautumisen yhteydessä jaettava infopaketti korvaa hyvin tällaisen ohjaajakokouksen.
Infopaketin laatijan on kuitenkin muistettava mainita mahdollisimman kattavasti kaikki oleellinen tieto, jonka järjestäjä haluaa viestittää ajajille. Tämä tieto on lähinnä sellaista mitä ei sääntökirjassa tule esille ja mihin vaikuttaa erilaiset ympäristötekijät, kuten missä reitti kulkee ja minkälaisesta kilpailusta on kysymys. Informaatiokynnyksen ylittäviä asioita voisivat olla esim. varoittaminen tiesiirtymillä olevista nopeusrajoitukset (taajamat), huoltopaikkojen sijainti tai reitin merkkaaminen. Järjestäjällä tulee aina tietenkin olla henkilö, joka osaa vastata kilpailijoiden kysymyksiin.

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenEi enää viittisi etenkään kiekkojutun jälkeen, mutta
tässä on esimerkki miten sääntömuutoksia pitäisi esittää:
http://www.svemo.se/file_out.php?id=1198
Jokainen muutos on esitetty joko vahvistettuna- tai yliviivattuna tekstinä.
Kysymys Kurrelle: koska meillä?
t.
Kymis

Kirjoittaja: IRMELI HONKANo nythän Spoorifylli jutun murjaisi. Kun kilpailun järjestäjä tekee reitin ja reittiin selkokielisen reittiselostuksen, lähettää hyväksymisen yhteydessä kuskeille infoa jos jonkinlaista siinä hyvässä uskossa, että jokainen kilpailuun osallistuva ne myös lukee ja asiapapereihin tutustuu, niin kyllä pitäisi riittää. Ja kyllä pitäisi myös mennä jakeluun, että info koskee juuri ko. kilpailua eikä esimerkiksi sitä seuraavaa. Oli aika pahasti sanottu tuo "... mut kuin moni lukee ne". Se, että joku lekapää ei niitä lue, on kyllä ihan hänen omaa tyhmyyttään. Ja niin urheilu- kuin lajisäännöstöönkin jokainen kuski lienee tutustunut ennen ilmoittautumistaan kisaan, heh!

Kirjoittaja: Harri VanhalaTämä keskustelu sai oikeastaan alkunsa havainnosta, että säännöt, vaikkeivät sinänsä ole epäselvät, ovat varsin epäselvästi sijoiteltuna kahteen kirjaan. Vaikka säännöt pitäisi tuntea, on aika paljon pyydetty, että jaksaa ja pystyy kaivamaan kaikki juuri kyseisen lajin tekniikkaa koskevat kohdat esiin. Tästä syystä on syntymässä sääntöyhteenveto.

Sen sijaan tuntuisi kieltämättä kohtuulliselta, että kilpailuun tuleva kuski perehtyisi juuri tähän kilpailuun vartavasten kirjoitettuun materiaaliin. Kuljettajakokouksessa on omat ajoitusongelmansa, kuten tuossa todettiinkin, ja voihan niistäkin jäädä pois.

Kirjoittaja: SEMANNI OYEnsin kiitos hauskasta kirjoittelusta . Älkää nyt ihmeessä ainakaan lopettako pikku läpänheittoo , se olisi loppu keskustelulle , ainakaan itse en jaksaisi seurata .
Asiaan , kun ainakin osalla teistä ilmeisesti on vaikutusvaltaa sääntöjen laatioihin , toivoisin harkittavan vakavasti ohjaajakokouksen palauttamista kilpailuihin ja myös enduro kilpailuihin. Ratamestari saisi foorumin , joka oikeinkäytettynä , antaisi paljon enemmän positiivista , kuin sääntökirja , joka sekin tietenkin on oltava pohjana kaikelle . Ohjaajakokouksessa ratamestari tai avustajansa kertoisi kuskeille juuri sen yksittäisen kilpailun turvallisuuteen , ympäristöön ja urheilullisuuteen vaikuttavat tekijät , kun kisat nyt kuitenkin , varsinkin endurossa ajetaan niin kovin erilaisissa ympäristöissä , joka on yksi rikkaus .
Nythän kilpailukutsuissa on painettunatekstinä yritetty , kuka milläkin menestyksellä tavoitella saman infon siirtoa , mut kuin moni lukee ne ?
Yksi suuri vaikeus enduron kohdalla olisi oikean ajan asettaminen ohjaajakokoukselle . Isosta aikahaarukasta eri kilpailuluokkien suhteen , ei taitaisi ilman kahta kokousta selvitä. Nyt moni nuorempi kuski ihmettelee et mikä hel..tin
ohjaajakokous ???
No se oli tilaisuus ennen crossi starttia , jossa palautettiin pahimpienkin lekapäiden muistiin mitä tarkoittaa esim eriväriset lippumerkinannot jne.
Endurossa voisi kertoa mikä on ollut radan merkkaus politiikka kun esim. talkoissa on ollut kaikki kolme ukkoa , eikä joka puuhun ole voinut kirjoittaa et ratamestari ei tarkoita sinun oikovan tästä . Tästähän pääsisi yksinkertaisin säännöin eroon , kunhan yhdessä sovittaisiin vasemman ja oikean poijun merkkaus pakosta erikoiskokeella . Se on ainut toimivaksi todettu , kun kuitenkaan ei koko pätkää voi nauhoittaa . Ja sittenkin pitäisi vielä olla ihmisiä tsekkaamassa pojujen paikallaan pysyminen.
Ympäristöön vaikuttavaa kilpailunaikana on se miljoonasti puhuttu kaahaaminen siirtymillä ja yksityisten pihojen läpiajotilanteissa. Äänistä on puhuttu paljon ja mielestäni se asia onkin parantunut . Ääni kuitenkin loppuu kilpailun myötä , mut miten käy kun siirtymäkaahari ajaa lapsenyli , oikein ! saattaapi kilpailutoimintaloppua. Mikä sit oikeesti johtaa siirtymä kaahaamiseen ?
AT.pinnojen ottopelko . Sen voi poistaa vain vielä suuremmalla sanktiolla ,
KILPAILUKIELTO YLINOPEUDESTA seuraaviin koitoksiin.
Muuten on AT. asemien paikat järkevöityneet , ainakin niissä kisoissa mitä olen käynyt harrastamassa , eli AT. on aina pyritty asettamaan maastosta tultaessa , ennen yleiselletielle siirymää . Hienoa Enskakevättä kaikille toivottaa vanha SPOORIFYLLI .

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIYksi asia mihin liitto voisi panostaa, olisi asiantuntija ympäritölupien osalta.

Ei tarttis vuosikausia kerhotasolla tehdä vastineita ympäritöluvista muotoseikkojen takia tehtyihin valituksiin hallinto-oikeuteen jne., kun olisi liitolla yksi asiat OIKEASTI tietävä henkilö.

Tämä henkilö kutsuttaisiin kerhon puuhamiesten kanssa tekemään ympäritölupahakemukset kaikkine melumittauksineen yms. KERRALLA kuntoon.

Meidänkin kerhon crossiradan ympäristöluvasta taisi mennä 4 valitusta ja kestää kolmatta vuotta, ennen kuin homma saatiin kuntoon. Ei tiennyt pienen kuntamme ympäristösihteerikään miten tehdään kerralla aukoton hakemus...

Tälläisten asioiden hoitoon panostaminen olisi eduksi niin SM tason kuskeille, kuin ö-luokan sunnuntaiajelijoidenkin harrastamiselle.

nimim: Demokratia(lue:joka asiasta saa valittaa ja moneen kertaan) + Paperisota + byrokratia on p.....stä

Kirjoittaja: Harri VanhalaOtsikkomme taitaisi vaatia jotain henkilökohtaista hyökkäystä, vaan kun ei.

Miika esittää kiintoisia näkökulmia. Yritin liiton sivulta katsoa, mikä on vaikutuskanava, jos haluaisi asioihin vaikuttaa tai tehdä ehdotuksia. Kohdasta "organisaatio" en löytänyt kuin toimiston puhelinnumeroita. Kun liitto lienee kerhojen yhdistys, on kerho linkki kuskin ja liiton välissä. Siitä en löytänyt selkoa, mikä on lajiryhmä ja miten se linkittyy muuhun maailmaan.

Ainakin endurossa on sikäli hyvä tilanne, että lajiryhmän nimilista näyttää tutulta kilpailujen tuomaristosta ja valvojistosta ja voisi kuvitella, että järjestäjien ja kuskien arki välittyy avarakatseiselle aika oikeana.

Jotenkin tästä ylöspäin mennessä näyttäisi asiat jäykistyvän, mikä on luonnollista, sillä rakenteetkin kasvavat, kun eri lajit yhdistyvät saman katon alle. Jos katto alkaa hallita lajeja, on menty metsään ja hiukan tulee mieleen valtaisat poliittiset rakenteet lähihistoriasta, joista ketterimmät lähtivät ensin omille teilleen, vaikka muodollisesti olivatkin mukana.

On helppo keksiä hyviä syitä, miksi esim. endurolla pitäisi olla oma, lajille ominainen sääntökirjansa. Vaikeampaa, joskaan ei mahdotonta, on keksiä hyviä perusteluita sille, miksi kaikkien lajien sääntöjen pitäisi olla samassa kasassa. Miten muut urheilulajit ovat sääntönsä selvittäneet?

Kirjoittaja: Miika SavoMoottoriliiton ja muidenkin "yliorganisaatioiden" toimintaa pitää kyllä myös arvostaa eikä vain mollata. Nekin toimivat periaatteessa ihan samoin kuin mikä tahansa yritys toimii. Ainoastaan jäsenien etujen puolustaminen voitaisiin hoitaa hieman paremmin eikä keskityttäisi ainoastaan siihen miten Moottoriliitto "pysyy hengissä"! Urheilijoita vartenhan tällainen järjestö on olemassa alunperin vai olenko ihan väärässä? Siis meidän kuskien edut pitäisi olla viime kädessä etusijalla. Valtio ja tietenkin yksityiset yritykset on sitä varten että sieltä käsin saadaan tukea toimintaan. Sitä puolta pitäisi varmaan kehittää ja PALJON, jotta saataisiin moottoripyöräurheilulle enemmän taloudellista tukea jo liittotasolla.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAi se kummeli tuli KaMoKesta! No jos ohjelmantekijöiden ydinajatus on, ettei katsojalla ole kuin kolme elävää aivosolua, niin ei KaMoKessa ainakaan niin ajatella.

Omasta mielestäni meidän pitäisi antaa uudelle toimitusjohtajalle aikaa. Jos liitto todella on niin kagistunut ja surkea, kuin näitä keskusteluja seuraamalla voisi ymmärtää, niin tuskin sitä kelkkaa yksi mies kovin nopeasti kääntää. Ainakaan jos haluaa saada jotain pysyvämpääkin muutosta aikaan. Eikö siis olisi paikallaan antaa vuosi-pari aikaa/taukoa liiton haukkumiselle, katsoa mitä toimitusjohtajan vaihtuminen saa aikaan?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKummeli on ihan hyvä ohjelma ja kamoke on ihan hyvä kerho, ei kai se ole kenenkään vika, että äänneasut ovat niin lähellä toisiaan. Mielestäni näissä jutuissa on tiettyyn rajaan asti hauskan pito sallittu. Noista alatyylin jutuista ei kai ole niin väliksi, ja pappatunturissa on penkin ja tankin väli niin pitkä, että siihen ei ulotu varmaan Svartseneggerkään. Kerran nuorena miehenä kävin Tampereella nääs ja sanoin tansseissa huuormiehenä: Onpas neiti haaskan näkönen. Niin tulipa sitten turpiin... ja siinä sitten, jotta se o moro ny. ;(, Pappa.
Asia meinas unohtua: Sieltä svemosta yritinkin etsiä, että ketä suomalaisia siellä ajaa. Toivottavasti kuitenkin niillä sivuilla käy nyt monet katsomassa miten asioita voi hoitaa, jos on halua.

Kirjoittaja: TOM NORDMANKun tällä läskiämpäri-linjalla jatketaan, niin voisi sanoa, että liiton toiminta heijastelee aika lailla samaa henkeä minkä tälläkin palstalla vallitsee (nyt on mennyt parempaan suuntaan, mutta on ollut myös aika synkkää). Moni lajin pariin siirtynyt on saanut huomata: samat vanhat ja taas samat vanhat. Eihän tänne kukaan uusi uskalla mitään kun tulee (hieman karrikoiden) joka-toisessa-jutussa turpaan. Kun maailmanhistoria ei tunne sitä, että toinen ihminen toista voisi muuttaa, niin kaikkien kannattaa katsoa peiliin - ottaa hieman rytiä ja hymyillä.

Jep, jutuista varmaan jo huomaa, että allekirjoittaneen saama lääkärin 2 viikon urheilukielto, johtaa ns. yliaktiivisuuteen politiikan saralla. Pääsisi jo ajamaan

Kirjoittaja: Harri VanhalaMulla ei ole ilmeisesti ihan noin pahaa kielivammaa, joten lukaisin svemon sivut. Ikävä kyllä, korean kuoren alla oli yllättävän vähän substanssia, vähän niinkuin olisi höyry loppunut kesken. Olisin tarkistanut, miten enduron säännöstä on svemolla esitetty, mutta kohdasta Enduro--Regler ei löytynyt mitään mieltä ylentävää. Pitää tehdä uusi löytöretki.

Pliis, pitäkää keskustelu jollain linjalla, vaikka laskiämpärissä ollaan. Ei joka jutusta tarvitse provosoitua. Hämäläiset eivät taida pitää kummelijutuista ja kaipa savolaisillakin omat rajoituksensa on toisin kuin meillä uusmaalaisilla, jotka pitävät erityisesti itseironiasta, kunhan se ei kohdistu meihin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOnneksi olkoon Raittila, löysit oivan paikan jatkaa ärsyttävää kummeli-nimittelyäsi, ikään kuin en jo muutenkin ärsyyntyisi tarpeeksi koko kummeli-sarjan ihmisen älyä alentavasta tampio-huumorista!

No jotain asiaakin sanoakseni, olisihan se kiva haltsata sen verran länsinaapurin saksaa, että ymmärtäisi mitä nuo aloittelijan ohjeet pitävät sisällään, mutta kaukaisemman länsinaapurin kielen osaaminen on vienyt voiton hyvin rajallisilla kielellisillä lahjoillani. Joku ehkä voisi tiivistetysti kertoa?

Liekö sitten paljon eroa kaksi- ja kolmijalkaisilla aloittelijoilla, saako sillä kolmannella Pentti hyvinkin tukea tankin korkista?

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenNyt puhutaan tosi vanhoista asioista. Jos nyt oikein muistan, korjatkaa muut, aikanaan -60-70 luvulla sääntökirjaa ei painettu edes joka vuosi. Se taisi olla jopa loppu muutaman vuoden.
Sitten jossain vaiheessa olisko ollut -80 luvulla lajisäännöt olivat erillisiä vihkosia ja niitä taisi saada sen mukaan mitä lisenssiä hankki. Sitten oli varmaan tämä vakuutuksilla ja muulla jutuilla alkava yleissäännöstö.
Nuo vuosiluvut ovat tosi epätarkkoja ja jossain vaiheessa säännöt koottiin taas uudestaan yhteen kirjaan.
On mukava, että Harri olet ottanut härkää sarvista ja yrität tehdä asialle jotain.
Se mikä minua häiritsee näissä sääntökirjoissa oli ne sitten netissä tai paperilla on, että muutoksia ei ole merkitty mitenkään erikseen. Kyllä pitäisi olla merkintä, että "tämä kohta on muuttunut vuoden xx säännöstä".
Liiton puuhailuja säännöillä voi olla esim. tiedotteet, joilla sääntöjä muutetaan. Kuitenkin uusi lajiin tuleva ei saakaan näitä tiedotteita vaan sääntökirjan, johon ei ole tehty vastaavia muutoksia. Tästä on esimerkki viime vuodelta. Lisäksi Liiton tiedotteet eivät ole takautuvasti haettavissa esim. nettisivuilla, vaan toimisto on poistanut niitä.
Vaikka Sirkku tuolla toisessa ketjussa moittikin, niin säännöt ja tiedottaminen ovat kuin paita ja peffa. Joku tuolla mainitsikin sen, että sm-pistejako muuttui ja siitä ei kerrottu kisojen järjestäjille.
Fiksu nuori mies Vammalasta luki kuitenkin sääntökirjan ja sai esim. trialin pistetaulukon muuttumaan 2004.
Kymis
ps. taisin puhua puppua, ei ne erilliset sääntökirjat olleetkaan siinä kohtaa kirjahyllyä missä ne olivat joskus. Lienevätkö lähteneet sääntöjen taivaaseen?

Kirjoittaja: Harri VanhalaPitääpä käydä kurkkaamassa. Kävin joskus katsomassa SVEMOn ympäristösertifikaattijuttua (radan voi jotenkin sertifioida) ja kaavakkeen kysymyksistä päätellen elämme ruotsalaisten kanssa eri planeetalla.

Aika lailla tuntuisi tarvetta ohjevihkoselle olevan. Vaan kertokaapa te herrat, oliko aiemmin todella erilliset lajikohtaiset säännöstöt vai miten Paavolla on sellaisia enduron sääntövihkosia (jos oikein ymmärsin).

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenVoi tokkiinsa Pappa!
Kun klikkaat Svemon etusivulla keskellä olevaa Winter Enduro mainosta pääset kisan sivuille.
Mielestäni sieltä puuttuu vain kaksi asiaa: osanottajaluettelo ja tulokset, vaan niitä joutunemme odottamaan jonkun päivän.
Pari päivää sitten oli lista ns. ruottalaisista villin kortin kuskeista jne.
SML mainostaa edelleen näkyvästi vanhaa lumikelkkakisaa.
Vaan mitä sitä turhaan räksyttää, liittokaravaani kulkee omia teitään. Ja kun minä motkotan liitosta, kysymys on lähes aina palkatusta henkilökunnasta.
Syvästi kumarran kaikille vapaaehtoisille niin lajiryhmissä kuin kisojen järjestelyhommissa.
Vaan vielä siitä Svemosta; sloganissa on muistaakseni teksti: fart, framkong, förtroende.
Olisiko jonkinlainen käännös suomeksi; vauhtia, menestystä, luottamusta. Ja meillä SML: Osta lisenssi täältä.
Kymis

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNo tulinpa tänne laskiämpäri-osastolle, kuten hän, kaikella tavalla hyväkäytöksinen lady, sieltä kummeli-kerhosta ehdotti. Kävin kuitenkin välillä www.svemo.se sivuilla. Ajatus oli etsiä tulevan talvi MM-kisan tietoja. En oikein löytänyt, ei kai vielä ole mitään kerrottavaa? Kuitenkin sivut ovat niin hienot, että siinä on mallia meille suomalaisille. (Kävin myös SML:N sivuilla.. voi surku. ). Harrille kuitenkin ihan asiaa: Svemon sivuilla on enduro-osastossa: "Hur börjar man tävla ?" Sitä varmaan on apua, jos aloittaville enduromiehille tehdään ohjeistusta? Olen vähän huono tässä svenskassa? Jos ohjeita tehdään naisille, pitäisikö siinä lukea: Hur börjar damerna tävla?? Va säger Sirkku?
Ei yhtään sovinisti Pappa ;=) ?
Ps. Meidän kylän ruustinna kasvattaa nuorisoa siten, että hieno nainen ei saa hikoilla, eikä mennä sellaisiin paikkoihin, joihin ei korkokengillä pääse.