Himos Crosscountry 11-12.8

Kirjoittaja: Kenth ÖsterbergOnko kellään lisä tietoa kilpailusta, muuta kun mitä on viimeisessä offroadpro lehdessä? Lähinnä kustanuskysymyksiä niin kun kilpailumaksu ja kertalisensimaksu kiinostaa... Ja muutenkin infoa tietty.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAJaa, jos säännöt lukee, niin kyllähän Eero on tasan oikeassa. 16-v. ikäraja on ainoastaan Harrasteluokan säännöissä, eikä ainakaan tänään vielä ollut liiton sivuilla mitään muuta tietoa. Ihmettelee epätietoinen...

Kirjoittaja: SEPPO SAVOÄänet ovat puhuttaneet täällä palstoilla ja puhelinkin on soinut kyseisestä asiasta. Kun pitää vaimentajan villat kunnossa, ei pitäisi olla äänimittauksien desibelirajojen kanssa suuria ongelmia. Tietysti silloin, jos pyörän vakioäänet ylittävät asetetut rajat, on jokaisen lajia harrastavan velvollisuuus tehdä pyörän äänien vaimennukseen sellaiset muutokset, että se saavuttaa asetetut rajat. Himos OFFROADpro-kilpailun äänirajat ovat sen takia 94dB, ettemme aiheuta ympäristöllemme aiheetonta melusaastetta, onhan radalla mahdollisesti yhtäaikaa 170 kilpailijaa. Vielä kerran: jos villat ovat pyörissänne kunnossa, pääsette äänimittauksesta läpi.
Ikäraja on myös herättänyt keskustelua. Alle 16-vuotias ei voi osallistua muihin luokkiin, kuin nuorten luokkaan, jossa ajetaan 85cc 2T tai 150cc 4T pyörillä. Näin ajetaan tänä vuonna, katsotaan tuleeko muutoksia ensi vuodeksi.
Kisan tiedot päivitetään lähes joka päivä: http://www.j-smk.net

T: Seppo

Kirjoittaja: Nikkanen EeroPieni lisäsekoitus sääntötulkintaan.

En nyt ihan tavannut joka kommenttia, joten saatan toistaa jo kirjoitetun, mutta menköön.

Ikäraja ei olekaan aivan selvä. Järjestäjän sivuilla on enemmän luokkia kuin säännöissä, jotka tuntee luokat
-yleinen, harraste, -nuoret jne.
Yleiseen voi osallistua, jos on esim. SM pisteitä tältä, tai edellisvuodelta. Iästä ei puhuta mitään muualla kuin harrasteluokan ja nuorten osalta.
Järjestäjän sivulta löytyy myös B-luokka, johon saa osallistua A 1 moottoripyörällä, kortti tai kuutio / tahtiluokasta riippumatta.

Eli mun käsitys on, että MX 2 kalustolla nuoremmat menestyneet saa ajaa iästä riippumatta (yli 14) ainakin A luokassa ja MX 2 B kuskit B luokassa !

Ikäraja ( 16+) mainitaan siis ainoastaan harrasteluokan yhteydessä !

Näin siellä säännöissä siis lukee...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPyydät vakuutusyhtiöltä liikennevakuutustodistuksen, sanot vaikka että tarviit siirtoluvan kilpailua varten niin varmasti osaavat lähettää sellaisen kun pitääkin.

Mökän kanssa on paljon eroa sen suhteen onko 2T vai 4T. Nelariin ainoa järkevä keino on endurovaimennin, vakio krossivaimentimeen ulostuloaukkoon rakenneltu kuristin nostaa aina koneen pakolämpötilaa. Mutta jos haluat riskin ottaa. Molempiin voi jatkaa äänenvaimenninta ja uudet villat sisään niin se on siinä, kunhan uudessa pidemmässä reikäputkessa on sitten sitä reikäpinta-alaa samassa suhteessa enemmän kuin pituuttakin verrattuna alkuperäiseen.

Olen kokeillut myös semmoista n. 5mm silmäkoolla 0.5mm langalla verkkoa änkän päähän silloin KXF-aikaan ja se TUNTUI vaimentavan ääntä suhteessa lämmön nousuun parhaimmin. Se vain ei tahtonut pysyä kiinni/ehjänä ja lopulta ostin Leo Vincen X3:n, jollaista esim. Savon Miika kovasti kehui sillä krossiäänet aikaansaavalla vaihto päätykappaleella. Itse en sitä muistaakseni koskaan kokeillut kuin enduro-osilla ja tyytyväinen siltä osin olin. Kaikki nuo viritykset kun ovat etenkin pakoventtiilien kannalta riskipeliä, niin en voi suositella mitään viritystä, 300-400e sijoituksen kiertämiseksi.

Kirjoittaja: JAN WIKSTRÖMMoi,

Heittäkää nyt sitten järkeviä konsteja saada mx-pyörän melut kuriin,mahd pienellä investoinnilla.Ei rahat riitä toisen pyörän ostoon yhden kisan takia.
Ja jos on tietoa millainen dokumentti tarvitaan pyörän vakuutuksen todistamiseen katsastuksessa niin otetaan tieto vastaan..

Kirjoittaja: MIKA VUORIolisikohan mahdollista että joku lähiomainen (luetaan viranomainen) ,
olisi vaatinut kireämmän melurajan.
Ja kyllä sen nyt krossarikin tajuaa että ei siinä koko pyörää tarvi ostaa jos
haluaa melua pienemmäksi.

T:Mika

Kirjoittaja: Jarno SaarinenToivottavasti joku hankkii äkkiä tarvittavan määrän oikeita laitteita enduron ajanoton tarpeisiin.

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKIOtetaanpas pöydälle vielä tuo jo aikaisin edellä Kaivolaisen Markon esille ottama asia:

Kilpailukutsussa sanotaan todellakin, että melunmittauksessa ääniraja on 94 dB.

Siitä ei pääse vakiona yksikään MX-pyörä läpi ! Kaikki motocrossarit siis äkkiä HUS ! -ostamaan kaupasta tähän kisaan enduropyörä ; )

Noissa uusissa GNCC-säännöissä sanotaan, että tässä uudessa lajissa noudatetaan MX-lajin säännöstöä meluasioiden kohdalla. Nyt kilpailunjärjestäjä kuitenkin edellyttää endurolajisäännön rajoja.

Mitenhän tässä nyt mahtaa käydä... ? Tässä on nyt vaarana, että 11.8 Jämsästä lähtee muutama sata motocrossaria pettyneenä takaisin kotiin, kun pyörä ei mennytkään katsastuksesta käpi...

Kirjoittaja: MIKA TALVISILTAKumpikohan on kaatuessa turvallisempi: pyörään vai kuljettajan panssariin kiinnitetty transponderi? Itse en kiinnittäisi mitään omiin hartiasuojiin selkäpuolelle.

Kirjoittaja: Riku SaksalaTuolla varsinaisissa säännöissä
( http://www.moottoriliitto.fi/saanto/gnnc_snnt_2007_hyvksytyt.pdf ) jaetaan luokat näin:

Yleinen
Harrastelija
Nuoret
Naiset
SV
ATV

Eli onko näitä siis vielä muutettu?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTarkkuuksista en tiedä, vaikka tulosten valossa sadasosia se ainakin mittaa. Tuo etäisyysasia on varmaankin se keskeisin syy, kaukaa ne antennit ei kyllä ota. Näyttäisi olevan Totti ajanottopäällikkönä, joten eiköhän se sitä rossihärpätintä silloin tarkoita.

Kirjoittaja: MARKO LAINEKalkun systeemistä en tiedä muuta kuin sen mitä olen dokumenteista lukenut. Eli lainaus yhdestä "Ajanottotarkkuus ei ulotu sadasosiin". Tarkoittaa käsittääkseni että tarkkuus on vain kymmenyksen luokkaa. AMB:n systeemeissä tarkkuus on tuhannesosa. Siinä siis ero mikä ainakin erottaa nuo oikeat systeemit harrastajasysteemeistä. Käsikellollakin pystytään todistettavasti kymmenyksen tarkkuuteen. Esim. MM-tasolla endurossakin vaatimus sadasosa.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSJos olen oikein ymmärtänyt niin kalkun ponderi saa ohittaa mittausantennin max 170cm (tms.) etäisyydeltä, joten siksi eivät varmaakaan toimi crossissa. Voisihan sen saada toimimaan tuolla, mutta enskasta tutut pätkän maaleissa olevat hidastemutkajuoksuhaudat voisivat kulua liian syviksi, jos ränni olisi niin kapea..

Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.

Kari Wallenius

Kirjoittaja: JUHA VUORIItsellä on tarkoitus olla kys.tapahtumassa katsomossa ja naula päässä, mutta on prkleen tylsää ja olen pettynyt jos ei ole yhteislähtöä!

Kirjoittaja: AKI IMMONENJoo toinen tykkää vauhdista ja toinen teknisemmästä ei siinä mitään, mutta ennekun alkaa arvostelemaan "marisemisia" niin kannattaa ensin kiertää yksi keskisuomalainen vesistö ennenkun ihmeemmin avautuu, saa vähän enemmän respektiä .... : D

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSe on toi Road "reisinki" erikseen, ei vaan oo mun laji, niinkus ei motorossikaan. Ens sunnuntaina ajetaan muuten maineensa perusteella tosi hieno C-Suomen Cup/JM/B Trial-kisa Vammalassa. Sinne kannattaa lähteä "joka miehen" katsomaan, tavallinen tallaaja pystyy vielä joka esteestäkin ymmärtämään miten sille voisi päästä.

Marko, perustelut sille miksi Kalkun laitteet ei ole "oikeita" oli? Sitä viittausta ihmettelin, koska käsittääkseni ongelmat niiden kanssa ovat tulleet tietotekniikan temppuilusta ja kaippa siellä joku softa pörrää bittejä ylös ja alas AMB:n härpättimissäkin.

Kirjoittaja: MARKO LAINENiin, mihinkä sä Sirkku nyt perusteluja tarvitset? Siihen että noi AMB:n transponderit ovat nykyaikaisia oikeita ajanottoon tarkoitettuja kapistuksia?
Kyseisiä käytetään ympäri maailmaa useissa eri lajeissa. Voit tutustua niihin tarkemmin osoitteessa http://www.amb-it.com/

Ja eiköhän sen transponderin saa sinne etutelariin kiinni niin ettei se mene kiinni vaikka pyörä olisi ihan päreinä muuten. Niinhän ne ovat kiinni crossissa ja supermotossakin enkä ole kenenkään kuullut sellaista tuhonneen. Eihän sitä nyt siihen telarin alapäähän kiinnitetä.
Ja ainoa oikea kiinnitystapa noille on jokaiseen laitteeseen samaan kohtaan. Kuski voi liikkua pyörän päällä miten vain, joten kuskiin kiinnittäminen antaa mahdollisuuden ajan parantamiseen keinotekoisesti.

Kuten jo totesin, en tiedä mitä transpondereita Himoksen järjestäjä käyttää, mutta on kai aika selvää että niiden omistaja ei niitä käyttöön ilmaiseksikaan anna. Ei ole ihan halpaa hankkia sataa tuollaista mokkulaa laitteistoineen. Jokainenhan toki voi ostaa sen transponderin itsellekin, jos enemmän tarvitsee niin ei tarvitse maksaa vuokraa...

Kirjoittaja: TONI SALOToivottavasti olis yhteislähtö. Aika tylsää jos jonossa lähdetään..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin minähän en siihen keskusteluun edes osallistunut, ihan Jämsän miehet niin olivat jo kaiketi etukäteen asian miettineet. Niin että anteeksi nyt aui vaan hirveesti, että tulin maininneeksi sen itselleni MIELEISENÄ puolena!!! Voisit niinkus itse olla marisematta siitä kun ENDUROkisassa on jotain VAIKEEMPAA, kun sun narinoitas kisareittien haasteellisuudesta tossa KeMS

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOleksä olevinas hauska?

Kirjoittaja: AKI IMMONEN Lähtö mönkkärin ohiajolla ???? Yhteislähtö kehiin ja vauhtia koneisiin, aina voi ajaa suomienskaa ja kiertää kantoa aikakortti ja aurinkokello taskussa jos CC ei kiinnosta, ei tartte mun mielestä rva Kannisto väkisin sekottaa lajeja, johan se on sovittu ettei se ole enskaa : )

Kirjoittaja: MARKO LAINEJos transponderit ovat sellaisia MX / supermoto -tyylisiä, niin vuokra on ollut 10 euroa. Toiset järjestäjät vaan sisällyttää sen kilpailumaksuun ja toiset vaatii tuon summan vielä erikseen. Ja sen lisäksi toki pitää olla pohja johon se laitetaan kiinni. Niitäkin muovinpalasia kai myydään kympillä.
Ja sitten noitten korvaushinta on jotain 300 euron luokkaa kun ovat ihan oikeita transpondereita eikä vain muovilakuja.
En siis tiedä mitä versiota Himoksella käytetään, mutta näin AMB:n transpondereiden kanssa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOLajiparlamentissä järjestelystä kertoivat Jämsän miehet mm. seuraavaa: Aika-ajon perusteella kuljettajat järjestäytyvät riviin ja lähtö tapahtuu mönkkärin ohiajolla, eli lähtöväli lienisi silloin 1-2s. luokkaa.

Tosin pitihän sen kierroksenkin vielä talvella kestää puolisen tuntia, mutta nyt enää 15min. Ei kai vaan sääntöjen max. 50km/h keskinopeus ole nyt ylittymässä?

Näemmä ajaa vaan naiset tosiaan yhden tunnin. Enpä tullut huomanneeksikaan. Ei millään pahalla, moni varmaan tykkää ok, mutta kyllä yksi tunti on CC:ksi lähinnä sprintti. Ja nuoret on näemmä merkitty ajamaan naisten kanssa samaan aikaan, mikä on vastoin uunituoretta lajisääntöä.

Hinnoittelupuoli on myös aika korkea, GGN:n kanssa saman verran ja 3X Saku. Saattaapi karsia ulkomaiset osallistujat kovasti vähiin, etenkin noissa sprintti-luokissa.

Mikäs muuten tuo transponderi 10e oikein on? Siis onko se jokin vakuutus ponderin turmeltumisen tai katoamisen varalle vai? Eikös se "vuokra" ole tähän asti sisältynyt kilpailun osallistumismaksuun ja kadottamisesta tms. maksu ollut 30e?

Tällaiset uudet lajit ja tapahtumat tietysti hakevat ainakin alkuun uomiaan, eikä kaikki voikaan mennä kerrasta ihan putkeen. Toivonkin vaan, että järjestäjillä löytyy joustavuutta ja resursseja tehdä tarpeellisilta osin muutoksia ajoissa niin, että lopputuloksen perusteella laji saa jatkuvuutta. Tähän asti tiedotus tämän kisan osalta on ainakin ollut ajankohtaan nähden mallikasta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEnduron säännöistä lyhennelmä: Luokittelemattomat kuljettajat ajavat C-luokassa!!!

Ilmoittauduin Harrasteeseen, koska olen luokittelematon kuljettaja. Tai en oikeastaan olisi ilmoittautunut ollenkaan ellei olisi (yllättäen olikin!) ollut luokkaa, jossa koko kisan voi ajaa lauantain aikana. Sinänsä positiivinen yllätys, konsepti miellyttää, näin ilman yhteislähtöä ja hyppyreitä, kovasti.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENmissä sanotaan ettei ole yhteislähtöä? !?!?!?!

miten ajetaan 2h cc-kilpa jos ei ole yhteislähtöä? edes vaikka 20sek välein 20 kuljettajaa tai jotain?

luokkien kilvanajoon aikaa on varattu 2h (paitsi naiset ja nuoret 1h) ja jos kuljettajat lähtee vaikka 15sek välein niin kestää 40+ min ennenkuin kaikki on radalla eli onko kilvanajoaikaa vain 1h?

lauantaina 45min treenit/aika-ajo, sunnuntaina 1h kilvanajo. aika vähälle jäis ajot ja sehän olis surkeeta :-(

ei voi olla totta. mä lähden yhteislähdöllä niinkuin kaikissa oikeissa cc-kilpailuissa lähdetään!

Kirjoittaja: JAN WIKSTRÖMJoo kiitos!

Kirjoittaja: ARI PAIHOAjajien luokitus

* A lk = motocrossin ja enduron A-luokan kuljettajat
* B lk = motocrossiin B-luokan ja enduron B- ja C-luokan kuljettajat
* Harraste = luokittelemattomille kuljettajille
* Veteraanit = 40v ja vanhemmat
* Juniorit= v.1992 syntyneet ja sitä nuoremmat (pyörät: 2T max 85 ja 4T max 150)
* naiset = naiset

ELI, B-LUOKKA TARKOITTAA SITÄ MITÄ SIINÄ LUKEE; JOS AJAT MOTOCROSSIA B-LUOKASSA (MX2B), AJAT HIMOKSELLA B-LUOKASSA.

JOS AJAT MOTOCROSSIA MXB LUOKASSA, AJAT HIMOKSELLA HARRASTE LUOKASSA.

MOTOCROSSIN MXB LUOKKA (VANHA HARRASTE) TARKOITTAA, ETTÄ OLET LUOKITTELEMATON KULJETTAJA.

TOIVOTTAVASTI OLI APUA. :)

Kirjoittaja: JAN WIKSTRÖMMoi!

Onko luokkajako nyt ymmärrettävä niin että jos olen ajanut muutaman mxb luokan lähdön (entinen harrasteluokka) niin b-luokkaan kisaamaan.
Luokittelen itseni kuitenkin ripuliranne harrasteliaksi :-)
T: 30+ racing

Kirjoittaja: MARKO KAIVOLAINENKetä ovat nämä luokittelemattomat kuljettajat? Eikös kaikki ole vähintään enduron C-luokan ja Motocrossin B-luokan kuljettajia?

Eipä taida montaa MX-pyörää läpäistä katsastusta (94dB).

Kirjoittaja: TOM NORDMANKiitos Mikko! Pitäisiko sinunkin tulla VMK:n jäsenenä vetämään muutama sarjacrossi jottei kädet puudu Himoksen rinteissä 8>) Meidän mökille muuten voi tulla sitten majailemaan jos kiinnostaa.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENTom:

kilpailuohjeita-sivulla:

Ajajien luokitus

* A lk = motocrossin ja enduron A-luokan kuljettajat
* B lk = motocrossiin B-luokan ja enduron B- ja C-luokan kuljettajat
* Harraste = luokittelemattomille kuljettajille
* Veteraanit = 40v ja vanhemmat
* Juniorit= v.1992 syntyneet ja sitä nuoremmat (pyörät: 2T max 85 ja 4T max 150)
* Naiset = naiset

Kirjoittaja: JARKKO TALLQVISTJokos on sivut auki...?

Kirjoittaja: Markku LaukkaTuosta vähän tietoa aikataulu ym.

http://www.veevee.info/himoscc/

Kirjoittaja: TOM NORDMANAsia on varmaan jostain luoettavissa mutta laiskuus iski. Miten luokkajako meni, eli tuollahan on A, B ja Harraste. Katsoin säännöistä mutta selkästi ei ollut sanottu miten voisi päätellä siitä mihin luokaan kannattaisi ilmoittautua.

Tässä Säännöt vielä niille jotka eivät ole näitä lukaisseet:
http://www.moottoriliitto.fi/saanto/gnnc_snnt_2007_hyvksytyt.pdf

Kirjoittaja: SEPPO SAVOHimos Cross-Countryn viralliset sivut aukeavat ensi viikon aikana ja ilmoittautuminen samaan aikaan. Luokkajaot ovat vielä hieman työstövaiheessa, mutta ne pitäisi olla tällä viikolla selvät. Lisää infoa ensi viikolla.
T: Seppo

Kirjoittaja: JUHA RAITANENmoro! joko jämsän gncc kisaan pääsee ilmottautumaan?

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAKyllä tähän pitää vaan jatkaa, että on hyvä kun molemmat "kovat lajit" kehittyvät yhdessä. Tämä Tyyppi 2 enduro on jo vanha keksintö. Meidän suomalaisten pitäisi joskus ymmärtää, että hyvistä asioista voi ottaa mallia naapurista. Ruotsissa on valmiit säännöt ja tavat hoitaa nämä kisat. Ei kai ruutiakaan ole moneen kertaan tarvinnut keksiä??? Pappa ;)

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAKaikilla MX2B:ssä, siis kakkosluokan peleillä ajavilla on oltava se kaikki lajit- lisenssi, oli sitten ikää mitä tahansa välillä 13 (sen vuoden alusta jona täyttää 14) - 99 v. Niin, kyllähän minäkin 36 v. taisin olla Sakussa turvallisuusriski niille kasikympillä kierroksella mua ohittaville... Eli eiköhän ne turvallisuusriskit tule ihan jostain muusta kun iästä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEn niin väittänytkään, mutta vastasit vasta yhteen oleelliseen kysymykseen.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKITulkitsen ehkä väärin mutta uskoisin että Totti tarkoitti juuri mitä kirjoittikin. Crossi on lajina tietyllä tavalla "kovempi" kuin esimerkiksi perinteinen enduro. "Kovalla" ehkä tarkoitetaan sitä että crossi perustuu kuitenkin n. puolen tunnin "täysillä ajamiseen" ja enduro taas "pahimmillaan" kuuden päivän yhtäjaksoiseen puurtamiseen.
Jokainen varmasti osaa laskea tämän yhtälön; kummassa on enemmän vauhtia ja ajetaan enemmän kykyjen äärirajoilla, siis tekijöiden jotka juuri nostavat riskiä ? En usko että tältä pölyiseltä pallolta löytyy yhtään ainoata "superyksilöä" joka voisi ajaa maastomoottoripyörää monta päivää putkeen 100% intensiteetillä ja vieläpä tietämättä edes mitä seuraavan kukkulan takana on. Kun taas haetaan hetkellistä huippuvauhtia on riskit aika selvät ja marginaalit ajajien välillä paljon pienempiä.
Enduro on eri laji ja siinä vaaditaan eri asioita. "Kova" lajihan sekin on ja suurempaa monipuolisuutta vaativa mutta aivan eri tavalla kuin esimerkiksi MX.
Tällainen tulkinta siis tällä kertaa. Oliko, Sirkku siitä apua sinulle :-) ?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO"MX on liian kova laji", johtuen loukkaantumisriskistäkö? Pienentääkö sitä oleellisesti CC, jos 14v. pentu ajaa pikkunelarilla aikuisten joukossa (joista osa vähintään yhtä riekäpäisiä)? Kerroppas kuinka monella 14-15v. kuskilla MX:ssa on edes "kaikki lajit" -lisenssi? Onko kymmentä? Ja kuinka moni näistä siis on niitä, jotka lopettavat ennen 16v. ikää todettuaan lajin liina kovaksi? Pikaisella sääntöjen selaamisella sain käsityksen, että nuorisolisenssi kelpaa vain MX/C -luokissa, josta seuraa automaattisesti, että niillä lisenssinhaltijoilla on 85cc pyörä.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAEnnen byrokratian rajojen jatkoselvittelyä (siis mikä kuuluu mihinkin hiekkalaatikkoon) sitä perustelua sille, miksi 16 v ikäraja on väärä:

Nykyään junnut siirtyy kakkosluokan peleihin suurimmaksi osaksi niinä vuosina kun täyttävät 14 tai 15, riippuen tietysti pituuskasvusta. Näinä samoina aikoina moni toteaa että MX onkin vähän turhan kova laji. Perinteinen suomi-enska ei taas välttämättä kiinnosta. CC olis hyvä vaihtoehto, mutta kun kisoihin pääsis sitten vuoden-kahden päästä. Arvatkaapa miten pitkältä se aika tuon ikäisestä tuntuu; No olkoon sitten koko harrastus... Ja näin saadaan karkotettua nuorisoa lajin parista. Mut ei se mitään, ainahan pussikalja/mummonpotkijaporukoihin mahtuu!

Ja vaikka niitä potentiaalisia ajajia (MX+EN) onkin paljon, niin eiköhän näiden hommien tarkoitus olis mahdollistaa osallistuminen mahdollisimman monille, ei estää sitä.

Kirjoittaja: Kenth ÖsterbergMielestäni CC kuulu enduron puolelle, eli offroad laji kun ajetaa luonnon radoilla. MX eri kun ajetaan tehdyllä radalla. Säänöistä voi olla monta eri mieltä, mutta ainaskin se että CC kisa voi aja crossipyörällä on mun mielestä ok kun on suljettu kisa ja valoja ei tarvita, jopa varmaan suositeltava poistaa enska pelistä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTotti et co., eikö tuossa teidän mielestä ole aika iso ristiriita? Nyt kun CC on enduron lajiryhmän vastuulla, eikös se ole ihan selviö, että endurosäännöt ovat CC-sääntöjen pohjana? Voidaanko enduron lajiryhmältä odottaa MX-sääntöjen ja käytäntöjen tuntemista? Lajin säännöstön perustamista MX-kuvioihin? Entäpä 16-17v. enduroon keskittyvät kuljettajat? He eivät voi ajaa enduroa pikkunelarilla, joten heistä useimmilla on CC-kisassakin piikki. Eli enduron lajiryhmän pitäisi heidän hoitamassa lajissa suosia MX-kuljettajia ohi endurokuljettajien? Viime syksyn pariajossa oli mini-enduro, mutta muissa luokissa noudatettiin enduron sääntöjä. Jos CC tukeutuu etupäässä MX-sääntöihin, eikö sen silloin pitäisi olla MX-lajiryhmän vastuulla ja alaisuudessa? Minusta te haukutte väärää puuta: ensin painostatte enduron lajiryhmää CC:n ottamiseksi mukaan enduroon ja heidät hoitamaan asiaa, sitten kun saatte tahtonne läpi, alatte vain haukkua ja arvostella kun MX-kuskeja ja sääntöjä ei nosteta enduron vastaavien yläpuolelle. Kasatkaa CC:lle oma lajiryhmä tai kääntykää MX-lajiryhmän puoleen, nyt kun enduroväki on tehnyt teille valmiiksi jo alustavat säännötkin. Eiköhän sinne tällä lisenssimenettelyllä tule siltikin lähes yhtä monta ensdkakuskia kuin nykyiselläänkin, joten varmasti voi puhua yhtä lailla rupulikumikansaa yhdistävästä lajiasta. Vai? Vastaväitteet kiitos PERUSTELUJEN KANSSA!

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILATuo 14-15- vuotiaiden diskriminoiminen CrossCountrystä nyt vaan on ihan selkeä lapsus, ei siinä mitään. Käsittämätöntä on sen sijaan se, jos joku yrittää perustella tuota mokaa jollain ajokortti- tai enduro-säännöllä. Kyse on kuitenkin uudesta lajista, joka toivottavasti yhdistää rupulikumiväkeä.
Miksi ei-tieliikenteessä ajettavassa kilpailussa pitäisi välittää yhtään siitä mitkä on ajokorttiluokat?

Kirjoittaja: MARKO LAINEMikäs muuten on GNCC-kisaan vaadittavan radan leveys? Koitin säännöistä katsoa mutta ei osunut silmiin. Seinäjoellahan olivat 1.7. järjestämässä GNCC-tyyppistä kisaa, mutta on nyt kuulemma "vain" enduro, koska radan leveys ei riittänyt.

Kirjoittaja: MIKA VUORIniin tarkoitin 125 pyörällä ettei ymmäretä väärin vanhempana sit isolla pelillä

T:mika

ps. kokemuksesta sanonettä ihan hyvä ikäraja jos vaikka joskus saman verran kilpailijoita kuin ggn:ssä

Kirjoittaja: MIKA VUORItästä 16v stä sen verran et soittelin noin 2kk sitten Häkkälän Hannulle.
hannu (viitaten urheilusännöstöön ) oli sitä mieltä että sinä vuonna kun täyttää 16 saa ajaa.
koska kaikissa crossi luokissa sääntö kulkee niin.
ja onhan se niissä lahdentakaisissa kilpailuissa stånge ränne gotland sama juttu ja ymmärtääkseni
sitä kaikki on aaiina halunnu

T:mika

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHei, olihan tuolla alle ajokortti-ikäisille se junnuluokka 85cc pyörällä. Ihan reilua, sillä eihän 16-17v. saa ajaa myöskään yli 125cc.

Kirjoittaja: NIMETÖNIte kysyin liitolta juuri tota, että pääseekö 14-vuotias mukaan MX2 luokan pyörällä harraste luokkaan. Olisi meinaan ollut kiva päästä tonne, mutta ei voi mitään. :(

Tossa vastaus:

"Olet tulkinnut sääntöjä aivan oikein.
Tämä vuosi on nyt ensimmäinen kokeellinen vuosi, eikä nyt muuteta sääntöjä vielä
ennenkuin on saatu kokemuksia enemmän.
Perustelu nykyiselle ikäsäännölle: Endurossa on ikäraja 16v. Ajokorttivaatimus ja näin
ollen vaatimus harrasteluokaan tulee tämän johdosta.
Samoin turvallisuus on katsottu tärkeäksi, jolloin harrasteluokassa ajava alle 16v on
turvallisuuden osalta heikoilla."

enduroryhmän vt.lajipäällikkö Kimmo Ahvenainen