Henkilökohtainen kilpailunumero

Kirjoittaja: Eero PitkänenJoku ehkä taas sanoo, että lue vanhoja keskusteluja? Esitän kuitenkin kysymyksen. Onko ajateltavissa, että Endurossa kaikille kilpailulisenssin lunastaneille annettaisiin koko kaudeksi henkilökohtainen kilpailunumero, jolloin säästyttäisiin jatkuvilta numerojen liimaamiselta. Numeroita varmaan jäisi vielä jäljelle niille, jotka ajavat kertalisenssillä
Esim.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenEi kai MK-endurossa jaeta kuin kaksi Suomen mestaruutta? Nestekoneissa ja puhallinkoneissa erikseen. Enemmänhän noita enskassa jaetaan. Lapin kisoissa ero on noiden luokkien välillä suorituskyvyssä iso, joten kaksi mestaruutta on perusteltua.

Kirjoittaja: Leena SironenMk-endurossa kisoissa on parhaillaan ollut 250 kilpailijaa, parhaassa luokassa ajaa yli 50 kuskia, ladyja ja junnuja ollut vain 3-6... Kelkka puolella A neste ja A puhallin ajavat Sm, pisteitä ja veteraanit ja B neste suomen cupia.
Liitosta antavat kaikille halukkaille numeron ja kuskit ajaa sillä numerolla myös sprint kisat. esim, veteraanit ovat nurolla 501-599, sinisellä pohjalla valk numerot, neste A numerot 1-50 keltaiset pohjat mustat numerot...
Mä en näe mitää hankaluutta mikseikö voisi ottaa pyöräpuolella käyttöön samaa systeemiä? kyllähän numeroita riittää!
Katsojana ainakin tykkäisin jos olis kisoissa samat numerot ja pyöräpuolen huoltojoukkona näkisin helpotuksena sen ettei tarvitsisi väsätä joka kisaan uusia numeroita:)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOIhan mukavaa, että tähän osallistuu muitakin naaraita ;-)
Kelkkapuolella ei kuitenkaan ole yhdessä luokassa jopa 95 kuskia, joten vertailukin on vähän huonoa. Naaraspitoisuus on myös korkeampi, katselin joskus tuloksia, ja ellen ihan väärin muista, niin naisten luokassakin oli 14 nimeä.

Paavo, anna sinäkin uudelle ,miehelle uudessa paikassa vähän aikaa...tässä on yksi uusi juttu meneillään, missä miekäläisenkin lusikka on tukevasti sopassa, ja sekin menee kuulemma eteenpäin vasta Kurren hyväksynnällä. Katsotaan miten käy, aavistelen, että ihan hyvin.

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenSiis YHDEKSÄN luokkaa.
Kerro nyt edes yksi oleellinen ero näille luokille.
Realimaailmassahan motukkaurheilu on joutunut kärsimään näistä hiomakoneiden mikkihiiri-eroista.
Esimerkkinä trial, jossa on kymmeniä vuosia jaettu 1 (yksi) Suomen mestaruus/vuosi.
Hiomakoneiden vuoksi lajia (trial) ahdistetaan aivan käsittämättömästi.
Ja nyt hiomakonevastaajat, vain yksi luokka, missä Teille annetaan yksi SM-arvo.
Kymis

Kirjoittaja: Leena SironenMoottorikelkka endurossa on käytössä kuskeilla sama numero koko talven. Eikä se ole sen sekavampi lähtöluettelon kannaltakaan. luokkiakin on 9 ja kaikilla on oma satanumero sarjansa, joissakin luokissa kaksikin satasarjaa, sitten on veilä eriväriset pohjat ja numerot. Minusta ihan hyvä toimiva systeemi. käykääp katsomassa liiton sivuilta kelkkapuolen numeroinnista.

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenHajoita ja hallitse. Moottoriliiton toiminta lyhyesti sanottuna.
Valitse parhaat yksilöt Liiton elimiin, kerro heille "totuudet", sen jälkeen oikeaa tiedotusta voi antaa vain Liiton ToimitusJohtaja ja ProjektiPäällikkö.
Kieroutuneella mielelläni näin tulkitsen asian. Fisukin tämän vahvisti, että enduron lajiryhmän "mielipide" saadaan julkistaa vasta Kurren hyväksymisen jälkeen.
Liiton hallitus, lajiryhmät ja muut sidosryhmät ovat täynnä henkilöitä, joita arvostan suuresti moottoripyöräilijöinä.
Kysyn ihan nöyrästi, että mikä näiden meidän arvostamien motukkaihmisten todellinen vaikutusmahdollisuus on?
Syyllistämmekö väärän henkilön, kumpi päättää Kurre vai Halme? Äkkiä ajatellen voisi päätellä, että Kurre on vaihtunut, siis päättäjä on Halme koska linja tuntuu jatkuvan.
Miksi sitten lajiryhmissä on suomalaisen moottoripyöräurheilun parhaimmisto edustettuna, jos Halme, Kurre ja Eppu koko paletin päättää.
Koska muuten tapasitte tämän herra Halmeen kentällä? Tyhmänä vastaisin, että silloin kun kaikki tiedotusvälineet olivat paikalla ja tv.n lamput loistivat. Mikä on tämän Halmeen rooli ihan oikeasti suomalaisessa moottoripyöräurheilussa.
Sievästi motukkaurheilutapahtumia sivusta seuranneena en ole herra PuhJoht nähnyt viimeisen 40 vuoden aikana motukkakisoissa ja jos nyt saan valita en juuri halua tulevaisuudessakaan.
Voitaisiko vaihteeksi valita Liiton johtoon moottoripyöräilijä, vaikkapa Pasi Jaatinen. MM-tason mp-kuski, MM-tason markkinointijohtaja, MM-tason mukava ihminen, MM-tason uusi kasvo, ja ennenkaikkea moottoripyöräurheilija.
Voitaisiin oikeasti saada jotain uutta. Pasi vaan taitaa juuri olla kiireisenä Levillä, mutta kysykää nyt edes!
Kymis

Kirjoittaja: Ville SepponenEn nyt numeroista tiedä mutta jos metästä joku jamppa ajaa. Niin kyllä siinä kummasti osaa erottaa sen kovan kärjen ja tunnistaa jotkut jopa. Joku tulee, hurraa vähän ja näyttää, että antaa ajaa vain. Sitten kattoo osallistujaluettelosta kenelle tuli hurrattua. Varsin hyvin menee noinkin...

Kirjoittaja: Tino TurtoLuulen että kaikki kuitenkin haluavat/yrittävät ajaa Enduron asioita parempaan suuntaan, ja lajiparlamenttikin varmaan seuraa palautteita lajin kehittämiseksi nykyaikaisempaan suuntaan. Esim missä on kaikki ulkomaalaiset, miksi heitä ei kiinnosta meidän kannon kiertelyt? Missä viipyy urheiluruudun sekä päälehtien reportit enduron SM-kisoista, joka päivä saa lukea Formula uutisia kun kimi on kiertänyt 2-kierrosta testiajoa ja alonsolla on uudet hanskat jne... kuka vastaa tiedottamisesta Enduron osalta toki päitsi on poikkeus.

Kirjoittaja: Tino Turtotai vitt.. mää mitään asioita yritä ajaa kunhan lätisen :) 20v päästä aktiivit vinkuu samoista asioista

Kirjoittaja: Nikkanen EeroNäissä offroad lajeissa lienee hyvänmatkaa toistatuhatta lisenssikuskia,jotka näillä palstoilla ovat viisaasti hiljaa.Meistä löyhästi lajiin sidoksissa olevista(poikkeuksiakin on) puoliaktiivisista 10-15 kirjoittelijasta ja mielipiteistämme ei liene kiinnostunut muut,kuin me kirjoittelijat itse ja välillä emme mekään.
Tietysti vois mennä lajip. ja sanoa että musta ois kivaa kun olis sitä ja tätä ja poistua nolona valtavan naurunremakan saattelemana.Voishan sitä häpeän hiivuttua jo itsekin nauraa jonkun vuoden kuluttua.
No läpistään ja turistaan ja parannellaan mualimoo.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi lajiryhmälle voi tehdä ehdotuksia keskustelupalstan kautta.
Ainakin Enduron lajiryhmässä jäsenistölle ehdottamiani asioita on käsitelty, eikä todellakaan tuloksetta. Laatikaa siis asiallinen ja perusteltu ehdotus, kuunnelkaa mitä sielä ollaan asiasta mieltä, perusteluineen. Rakentavalla ja yhteistyöhaluisella asenteella muutokset syntyy jos on syntyäkseen.

Kirjoittaja: SAMI TAMMKiinteät numerot saa kyllä kannatusta täältäkin kunhan siihen jonkinlainen järkevä systeemi (väripohja tms) keksittäisiin. Samoin e1, e2, e3 luokat tuntuisi järkevältä niinkuin suuressa maailmassa. Niiltä nuorilta kuskeilta puuttuu luokka nykyisinkin suomen hölmön lain mukaan. Eikös sen 125 kuutioisenkin pitäisi olla lain mukaan ns. kuristettu versio aina kahdeksaantoista vuoteen asti. Ei kuristetulla varmaan ketään aja eikä sillä varmaan pärjäisikään. Korjatkaa jos olen väärässä!

t: Sami

Kirjoittaja: AKI IMMONENJoo niinhän se on noiden tehojen kanssa "virallisesti", mutta jos se vielä älyvapaampi laki tulee voimaan, niin tämäkin lienee ratkastu eli piikki-ikä nostetaan 18:sta vuoteen.
Tässä taas tekisi mieli rummuttaa niiden stadikka/enskalenkki kisojen puolesta missä saisi ajaa ilman punakilpiä, silloin myös junnut voisi osallistua kun ei tarvi ajaa tiellä, lajin pariin pääsisi hienosti jo ihan kasikymppi-iässä, mutta ei taida paljon saada kannatusta.....

Kirjoittaja: Nikkanen EeroHuudappa tuo julki jossain kasikymppicrossissa,niin käsiä on enemmän pystyssä kuin kuskeja!
Tämä "liiton laiva" vaan on niii

Kirjoittaja: Miika SavoJuu sanopa Eero muuta. Mitähän hyötyä näistä keskusteluista oikeasti on, kun mitään suurempia muutoksia ehdotusten avulla ei saada aikaan? On pohdittu luokka-asioita, kisareittejä, lisenssejä, vakuutuksia, järjestäjien vastuuta ja mitä vielä. Mikä on muuttunut? Liitossa ei ainakaan mikään muu kuin toimitusjohtaja. Aika passiivista on ollut toiminnan kehittäminen. Itse olen tämän vuoden toiminut Jämsänkoskella ammattikoulua ja lukiota käyvien crossarien ja endurokuskien urheiluvalmentajana eikä liitolla ole koko vuoden aikana ollut minkälaisia intressejä edistää toimintaamme tulevaisuuden kannalta. Ilmeisesti Jämsän seutu on liian etäällä Etelä-Suomesta nähden, vaikka onhan sieltä lähtöisin 2 maailmanmestaria endurossa ja ajomaastot joissa on järjestetty jo kaiken kaikkiaan 4 MM-enduroa ja yksi EM-enduro.

Kirjoittaja: AKI IMMONENHyvä kuulemani idea olisi numerojärjestys edellisvuotisen SM kokonaispistetilanteen mukaan, näin ainakin A:lle ja jonkun muun "vauhtijärjestyksen" mukaan muille.
Ärsyttää askarrella niitten numeroitten kanssa joka kisaan, ottaisin kiinteäksi numerokseni vaikka 8956 ennemmin. Joka luokalle oma pohjaväri, se joka ajaa 15:sta eri luokassa saisi teippailla pyöräänsa luokkien mukaan, kannattaa varmaan ostaa monet muovit, tulee halvemmaksi.
Luokkanousun mukana sitten menisi ehkä numerot uusiksi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo eihän se viidessä luokassa ajaminen ole edes kovin todennäköistä. Mutta esim. veteraani-ikäinen kuski päitsin Kunto-luokassa, joka nousee kesällä B:hen ja ajaa veteraanikappia on ihan realistinen. 2 luokassa ajaminen koskee yli 50 kuskia ja 3:ssa n. 20 kuskia (ed. vuoden mukaan).

Erehdyin tossa nelarien jakaumassa muuten. Näyttää pienet japsit kärsineen tappion isoille kotareille ja nyt isot/pienet tuntuu menevän määrällisesti aika tasan.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKINiitä kymmentä katsojaa jotka keskimäärin reitin varrella on voisi lähtöluetteloon laittaa joka luokan kohdalle vaikka kuvan minkä värinen pohja ko luokan kuskilla on. Ja jos kyyti on niin kylmää että nousee ylempään kuokkaan niin numero muuttuu.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJoissain kisoissa ei kyllä ole juuri enempää katsojia ollut, mutta kyllä tämän talven kisoissa on ollut välillä todella paljonkin. Olen oikein ihmetellyt kuinka sankoin joukoin väki on jaksanut rämpi pitkälle korpeen seuraamaan kilpailua.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenPaljonko näitä neljässä tai viidessä luokassa samalla kaudella ajaneita on, tai tulisi olemaan? Arvaanko väärin, jos sanon ettei kovin montaa. Joten asialla kai ei ole kovin paljoa painoarvoa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuliko kukaan ajatelleeksi sitä, että sama kuski voi ajaa kauden aikana hyvinkin kolmessa eri luokassa? Jopa neljässä, tai jos veteraani-ikäinen nainen nousee B:hen niin viidessä...Jos kahdella eri pohjan värillä olisi sama kiinteä kilpailunumero, niin eihän se toimisi ollenkaan! Onhan se sentään aika pieni homma vaihtaa pelkät numerot.

Voisihan sitä tietty kokeilla, että vaikka sitten A-luokalla olisi ne kiinteät numerot, mutta mielestäni se silti hankaloittaa kisan seuraamista. Ainkin mitä itse olen ollut katsomassa, niin kyll siellä muillakin on lähtöluettelot kourassa ja kun kuski tulee ja menee ohi tehden mahdollisesti näyttävät voltit matkalla, niin kyllä sitä vaan suurin osa etsii numeron sieltä papereistaa ja katsoo "kukas toi oli?". Ne taas jotka seuraavat vain joidenkin tiettyjen kuskien edesottamuksia, ei varmaan tarvitse edes niitä numeroita katsoa, tuntuvat ainakin tunnistavan "idolinsa" jo kaukaa muutenkin.

Kertokaapa miksei piikkiluokka saisi pysyä omana luokkanaan? Jos piikkiluokan 7. sijalla olisi ison luokan 3. isomman osallistujamäärän joukossa, niin eipä ainakaan voi väittää luokan tason sitä muutosta vaativan. Katsokaa noita lähtöluetteloita ja pikkunelarien määrää, ei siellä junnuilla olisi enää mahdollisuuksia palkintosijoille, piikkiluokasta tulisi suurempi kuin nelariluokka nykyisin! Taisin joskus aiemmin ehdottaa, että luokat olisi 125cc, 250cc-4T ja "kaikki muut" (käytännössä muutama iso nelari ja isot 2-tahtiset). Miksei sitäkin voisi jakaa 2T ja 4T -luokkiin, pitäis varmaan kysyä lajiryhmältä.

Kirjoittaja: TOM NORDMANMielestäni tämä henkilökohtainen lähtönumero on merkittävästi pienempi pulma kuin luokkajako.

Ajatus siitä että pyörän moottorin koolla 2t piikki vs 250 nelitahti olisi todellisuudessa vaikutusta kuskin vauhtiin on mielestäni (eteenkin suomiensakassa) perusteeton.

Vallitseva luokkajako ei mielestäni vastaa lajin muuttunutta tilannetta. Piikeissä voisi ajaa enemmänkin porukkaa kun 250cc nelarit voisivat tuohon osallistua.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILASamin kertomat asiatkin on ilman muuta otettava huomioon, mutta kyllähän tuolle luokkajaolle jotain tarttis tehdä. Kattelin just tuossa Jyväskylän tuloksia ja yleiskilpailun 20:n kärjessä luokittain jakauma näytti seuraavalta 4T 13, iso 2T 5 ja piikit 2. Eli aika tolkuton tilanne. Jos olen ihan oikein tuon ajokorttihässäkän ymmärtänyt, niin pelkällä piikillä pitäisi ajaa vain kaksi vuotta, 18 v:nä sais sitten ajaa jo pikkunelariakin. Ainakin crossin puolella monet valmennusgurut on sitä mieltä että ensin pitäisi opetella ajamaan piikillä ennen kun otetaan nelari. Pikkunelarin paremmuus Suomi-endurossa tuskin on niin selvä kuin crossissa. Näistä ajatuksista lähtien fiksuin luokkajako olis juuri tuo MM-systeemi, tai jos todetaan että isoimpaan luokkaan ei tulis tarpeeksi ajajia, niin sitten sama sovellus kun crossi-SM:ssä eli niputetaan isoimmat luokat yhdeksi.

Nämä tietysti vain minun henkilökohtaisia mielipiteitäni, muitakin keinoja varmasti olis, pääasia että löytyisi sellainen ratkaisu, jossa luokkajako olis suht tasainen ja vielä nykyaikainenkin, eli 2- ja 4-tahtiset samoissa luokissa. Kaikissa lajeissa sääntöjen tekijät kuitenkin on täysin pelien valmistajien armoilla, eli se totuus on pakko hyväksyä että luokat on tehtävä sen mukaan, minkälaisia laitteita kaupasta löytyy. Näinhän asiat muissakin lajeissa on kehittyneet esim. juuri crossissa, kelkkapuolella pähkäillään parasta aikaa ainakin snowcrossissa luokkajakojen kanssa myös, kun sielläkin kalusto on muuttumassa.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikKolmella numerolla saa 999 vaihtoehtoa, joista alle 100:n numerot voi antaa terävimmälle kärjelle.

Kirjoittaja: Jukka OittinenJuoksevan numeroinnin kannalla olen tassä asiassa.
Aina puhutaan että enduro ei ole ylisölaji.
.Jos mestari ajaa valillä numerolla 1. tai välillä numerolla 13. niin sekin voi vaikuttaa katsojien mielenkiintoon
..transpondereiden ansiosta luokkakärjillä voisi olla vaikka jopa samat numerot.Kilven taustapohjat erottelisivat kuskit luokittain. esim A:ssa musta/vihreä/kelta...Mutta yleisesti nouseva numerointi.1-999
MM-kuskit varmaan tekisivät kilvet kondikseen omia isoja kisoja varten...ja unohtamatta veteraanien sini/puna pohjaa...

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIJa otetaan käyttöön vielä kaikille luokille omat numerokilven pohjan väri niin ei niitä numeroita niin kauheasti enää olekkaan? Ei missäännimessä kannata ottaa oppia maailmalta...

Kirjoittaja: ARTSI VIRKKIHyvä Tommi ja kumppanit, kannatetaan.
Bee ja Ceekin olis kyllä kiva erottaa pohjan väreillä.

Kirjoittaja: TINO TURTOTommin idea olis hyvä ja vielä kun ehdotetaan E1,E2,E3 kansainväliseen tyyliin niin lajiparlamentti on aivan sekaisin 3-vuotta, liikaa uudistuksia nääs tähän lajiin ku 40-vuotta menty hyvin tälläi

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMLajiryhmällä on oma kantansa tuohon luokkajakoon joka oli kutakuinkin näin. Jos luokkajako muutettaisiin vastaamaan MM-sarjan luokkajakoa häviäisi nuorilta kuljettajilta luokka "kokonaan" eli kavereilta, joilla ei ole ikää ajaa mulla kuin piikillä. Vai väittääkö joku tosissaan että ei ole mitään väliä onko pyörä 125 2T vai 250 4T.

Sitten tuohon vakio numeroihin. Olisihan se ihan näppärä systeemi jos kaikilla olisi vakio numerot mutta ajatelkaa tulosten kirjaajia ek:den maalissa. Maaliin tulee letka, jossa on numerot 157,274,2,22. Näiden kaikkien ajat ovat 3 sekunnin sisään. Arvatkaa paljonko pöytäkirjoissa olisi virheitä mitä selvitellä? Mitä siihen taas tulee että olisi vielä lisää erivärisiä pohjia ja jokaisella pohjalla olisi samat numerot käytössä niin...

Joku taisikin mainita jo tuon ponderi asian. Se kyllä ratkaisee nuokin ongelmat mutta tällähetkellä tuo nykyisin käytössä oleva systeemi ei ole idioottivarma eli käsi varmennusta tarvitaan. Crossin puolella käytössä oleva systeemi tuntuu olevat hyvinkin toimiva mutta kohtuuttoman kallis hankittava jos pätkiä on esim 4 niin silloin tarvittaisiin kahdeksat ajanotto pisteen kamat ja pondereitakin 250 kappaletta. Nykyisin endurossa käytössä olevia pondereita ei tarvitse ladata mitenkään mutta noita crossissa käytössä olevia kylläkin. Sitten herää vielä kysymys, Kuka omistaisi kyseisen laitteiston? Joka kerholla omansa vai yksi yhteinen "Liiton" omistama?

Tässä muutamia mieleen tulleita asiaoita.
Terveisin,
Sami Sundholm

Kirjoittaja: Eero PitkänenMaailmalla systeemi toimii ja siellä on sentään katsojia. Itse ajan silloin tällöin kuntoluokassa. En minä niitä katsojia ole nähnyt, paitsi ne kaksi, jotka tekee meikeläiselle aaltoja ohi ajettaessa. Toisaalta, joku ne Suomessakin laittaa kilpailijat ns. " paremmuusjärjestykseen ", elikkä kuuma ryhmä ei kärsi. Ja jos niitä katsijia olisi, niin olisihan se helppo tunnistaa kuljettaja siitä tutusta numerosta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuosta keskusteltiin lajiparlamentissä ja mieleen jäi muutama asia:
- kilpailijoita on vuodessa liki 700, koska vielä joku määrä pitäisi varata A:lle, kasvaisivat numerot aikas suuriksi, SM-luokissakin kuskeja taisi olla parisen sataa(!)
- A-kuskit tuntuivat olevat asian puolesta (Suominen, Silvan), perustellen asiaa MM-sarjan käytännöllä. Tarkemmin ajatellen se kuitenkin olisi yleisön kannalta sekavaa seurattavaa kun puolessa välin kautta saattaisi kuskit tulla vaikka järjestyksessä 67, 25, 200, 7,1 tai miten vaan
- lähtöluettelonkin käyttäminen olisi hankalaa ellei kuskit lähde numerojärjestyksessä, jos taas lähtisivät niin ns. kuuma ryhmä ei saisi tasapuolisia olosuhteita
- C-luokissa se vasta sekavaa olisikin

Eli kun lähdetään väliaikalähdöillä ja kuskeja on paljon, niin ne kiinteät numerot ei taida oikein toimia kuin korkeintaan ihan pienellä ryhmällä vuodesta toiseen luokkiensa kärjessä ajavien osalta.

Kirjoittaja: TINO TURTOEi tietenkään voi, sehän selkeyttäis ja olis liian yksinkertaista sillä vanha on kyllin hyvä systeemi :)

Kirjoittaja: Jukka OittinenNiin yleisö sekä kisakaverit oppisivat vielä tuntemaan jo numeron perusteella...kuten crossissa ja jäällä.