Crossi kypärä?

Kirjoittaja: Roni Schildtminulla oli m2r revelation se jossa on se "spoileri"piti olla kauppiaden mukaan niin hyvä ja kestävä. ehtisin ajaa kyseisellä kypärällä 3kk kunnes kompositti kuoret alkoivat valua ulos ja pehmusteet irtoilla. Mikä olisi hyvä kypärä kun budjetti on 200-370e? ja saako sillä rahalla hyvän kuitukypärän?

Kirjoittaja: HENRY ELDItselläni on maxi makasiinista ostettu 45e hintaa painoa 1430grammaa ja E9 hyväksytty. On kestänyt erinomaisesti. Vaikka välillä aika hyviäkin lippoja. Istuu päähän kuin nyrkki silmään kunhan on oikeaa kokoa.

Kirjoittaja: Jarkko LöyskäJuu Kyllä se ARAI pitää olla , ostin itse tuossa taanoin VX-3 ja parempaa ei voisi olla.

Kirjoittaja: Jarmo JärviItse omistan HJC kypärän. Se tahtoo narista joka askeleella kylmällä ilmalla. Onko kypärässä jotain vikaa?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikHinta- ja laatusuhde korreloivat ainakin siten, että halvalla tuskin saa parhaita. Niin ikään parhaat maksavat useimmiten eniten, mutta kaikki kalleimmat eivät ole parhaita. Itse asiassa vain yksi voi olla paras kerrallaan.
Markkinatalouteen on leivottu sellainen mekanismi, että laatutuotteet kuolevat automaattisesti pois parasta lukuunottamatta ja ainoastaan sellaiset tuotteet, joita voi nippanappa käyttää ja ovat riittävän halpoja menestyvät myyntiluvuissa. Snaijasitteks?

Kirjoittaja: JOONA OINONENPalaan alkuperäiseen kysymykseen,Mikä olisi hyvä kypärä kun budjetti on 200-370e? ja saako sillä rahalla hyvän kuitukypärän?

Thor,Ja hintakin pysyy kysyjän budjetissa.

Sirkulle tiedoksi,Kyllä poikani ajavat Thorrin kypärillä.silti helppoheikin kriteerejä
en omasta mielestäni täytä, vaikka pidänkin ko henkilöitä lähestulkoon tohtorin tutkinnon suorittaneita elämäntaitureina.

Kirjoittaja: Marko LaineVaikka itse suosinkin Arain kypäriä, niin voisihan vaihtoehtona olla esim. Stefan Evertsin Lazer MX-mallisto. Nyt tuollainen MX6:n hinta on 299*eur* ja uusin MX7 319*eur* eli pitäisi olla tuossa hintahaarukassa.

Kirjoittaja: Timo Aarniotuli juuri pari päivää sitten ostettua shoein v- moto potta ja voin ainakin itse suositella sitä muillekkin sillä se oli parhaiten päähäni sopiva potta jota olen koskaan päähäni yrittänyt laittaa.

Kirjoittaja: JUHA LEHTONENMinulla on ollut nyt vuoden verran Wulfsport Air-5 kypärä. Hinta oli muistaakseni jotain 180e ja painoa on 1350grammaa muistaakseni. Ihan hyvän tuntuinen kypärä, ainakin minun päähäni istuu paremmin kuin saman hintaluokan HJC.

Mutta mutta!

Kävin motonetissä ja siellä oli lähes tismalleen sama kypärä, mutta eri väreissä. Poskipehmusteet olivat ohuemmat ja lukko erilainen ja merkkinä oli joku muu. Sama kypärä muuten. Hinta oli suurinpiirtein 80e.... Ottaa päähän.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTästä muuten tulikin mieleeni eräs hyvä kuluttamiseen ja hintatietoisuuteen liittyvä juttu. Tehtaat purnaavat vedoten testikuluihin ja hinnankorotuspaineisiin, kun joku propellihattu tai propellihattujen yhteenliittymä keksii standardoida oman testimenetelmänsä. No näinhän se on, mutta vastaavasti kuluttaja saa sitten käyttöönsä useampia näkemyksiä tuotteesta, mikä on mielestäni sellaista tietoa, josta voi maksaa ja mitä useammilta tahoilta tietoa on saatavilla, sitä vakuuttavampaa se on ostajan näkökulmasta. Tiedän nimittäin tapauksia, jossa kiinalainen suurehko sopimusvalmistaja vastasi tiedusteluun ECE-hyväksynnästä, että skannaa se merkki ja lähetä heille, niin lisäämme ECE-hyväksynnän. No tämän tarinan opetuksen te olettekin kuulleet tuhat ja sata kertaa...

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenMinä kritisoin ainoastaan sitä, että kallis hinta korreloisi suoraan turvallisuuden kanssa, kuten tässä ketjussa on annettu olettaa. Tällaista tutkimusta ei tietääkseni ole missään tehty eikä siihen löydy mitään faktaa tueksi (jos siis puhutaan yleisistä saatavilla olevista merkkikypäristä). Alkuperäinen tiedustelija kuitenkin mielestäni kysyi juurikin tätä asiaa osana uuden kypärän hankkimista.

Tuo samaan paikkaan osuminen Snell testissä oli kyllä tiedossa ja valitan ettei se paistanut edellisestä tekstistä suoraan läpi. Ei mikään potta tietenkään ole tarkoitettu kahteen kolariin eikä käyttäjien pidä näin olettaakaan. Ajan naarmuisella reilun vuoden vanhalla kypärällä ja otan siinä tietoisen turvallisuusriskin, sen tunnustan ja olen siinä huono esimerkki. Kypäränvaihto on ollut jo pidempään harkinnassa.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenSirkku, et lukenut nyt artikkelia ihan kokonaan. Artikkelissa on tehty mm sellaisia huomioita, että tyypillisessä MP onnettomuudessa päähän kohdistuu erittäin harvoin (ellei jopa koskaan) sellaisia voimia kuin esim. Snell standardi edellyttää. Myöskään Snell testissä tapahtuvaa kahta peräkkäistä erittäin kovaa iskua ei ole tutkimusaineiston perusteella aihetta olettaa tapahtuvan. Erittäin osuvasti sanotaan myös, että suurin osa päävamma-asiantuntijoista ei pidä Snell mittausta oikeana tapana mitata kypärän turvallisuutta vaan rahastuksena. Snell hyväksyntä on se joka maksaa eniten ja vaatii kaikkein jäykimmän kypärän.

Artikkelissa sanotaan myös että periaatteessa kaikki jollakin mittausstandardilla hyväksytyt kypärät antavat riittävän suojan. Siinä vaiheessa kun lähestytään kypärien suojaavuuseroja, muut vammat kuin päävamma tappavat kuskin paljon todennökäisemmin. Viittasin tähän jo tuolla ketjun ihana alussa.

Uusimmassa MK-lehdessä oli myös kypärätesti. Turvallisuutta siinä ei ole arvioitu, mutta mitattu painoja. Rahalla saa näköjään sitäkin. Googlettamalla löytyy noita oikeita mitattuja painoja enemmänkin. Ne tarrat siellä takaosassa kannattaa painon osalta unohtaa, jokainen valmistaja taaplaa senkin tyylillään.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyllä minä luin. Sen tunnustan, että kaikkia yleishöpinäkappaleita en lukenut, vain silmäilin. Sinä et tainnut lukea, kaikki ne Suomessa, Englannissa ja mikähän oli se kolmas maa, tutkitut onnettomuudet olivat kuitenkin liikenteessä sattuneita onnettomuuksia ja snell

Kirjoittaja: juha koskiArai Shoei Agv siinä hyviä ja turvallisia merkkejä! Myös Foxit thor on
hyviö kun ne on Agv tekemiä! Panosta ihmeessä rahaa kypärään älä
osta halpaa muoviämpäriä jossa on makeet kromi teipit!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTarkoitatko Arto eksaktia tietoa? Ei ole linkkiä heittää. Pintajännitys kuitenkin menee siitä naarmusta, eri asia on kuinka suuri sen osuus kokonaisjäykkyydestä (ynnä lujuudesta ynnä...) minkäkin potan kuoressa on.

Surffasin Operalla noita kypäräjuttuja ja löysin likemmäs 10 mielenkiintoista artikkelia. Ja mihin sekin romuohjelma ne nyt hukkasi? Voi s*****i sentään! Vaikka ei tässä IE:ssä sen kummemmin kehumista ole, ainoa plussa, että löytyy aina tuttu ohjelma joka koneesta missä päin maailmaa tahansa...

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENtietääkö kukaan miten vaikuttaa muutama pieni naarmu kypärässä. siis tarkoitan mitä tekee kypärän pintajännitykselle? muovipotastahan menee helposti pintajännite, mutta kyseessä on foxin kuitupotta. toinen naarmu on aika syvä (menee maalipinnasta läpi)

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENTuli sitten ylimääräinen välilyönti linkkiin:

http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/inde…

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIOn Arai yhdessä ainakin paras, ja ollut jo vuosia, nimittäin hinnassa. Kypärä on taatusti hyvä mutta on aina maksanut tollaset 20% liikaa. Eli jos rahaa piisaa maksaa aina kalleimmasta, kaikin mokomin. Ja osalla täällä sitä tuntuu piisaavan, onnittelut siitä. Itse ostan sen mikä on hyvä ja järkevän hintainen, ja uskokaa tai älkää, niitäkin ihan oikeasti on.
Manu puhuu asiaa. Itsekin myös kadulla silloin tällöin ajavana olen sitä mieltä että riskit kypärää kohtaan siellä ovat suuremmat kuin esim. crossiradalla, juuri esim. vauhdin, kovan tienpinnan ym. vuoksi. Enskailijoista en sano mitään kun en tiedä, mutta eikös ne ajele alvariinsa puita päin ? Ehkä siellä sitten kannattaa turvallisuustaso pitää tapissaan ;-) Kuka vaan voi heittää esimerkkejä, miksen siis minäkin; omasta muovikypärässä sijaitsevasta päästäni ajettiin/hypättiin (en jostain syystä muista...) takavuosina yli ja hyvin kesti. Muistona säilyivät renkaanjäljet kypärän kyljessä :-)
Mutta jokainen laskee riskinsä (ja rahansa) tietenkin omin päin. Itse luotan Agv:n RC- vitoseen ja koen pääni puolesta olevani suht turvassa, jos sitä nyt kukaan voi täysin tällaisten lajien parissa olla. Turvallisia ajoja silti !

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiille, ketkä ei jaksa/viitsi/pysty Jarkon linkittämää artikkelia lukemaan:

Artikkeli antaa hyvää pohjatietoa siitä, minkä stardardin mukainen kypärää tarkoittaa millaisia kiihtyvyyksiä aivoille/päänupille törmäystilanteessa. Eli Snell= jäykin=teoriassa kestää ehjänä kovimpia iskuja styroksin pohjaamatta, DIN/BSI/ECE selvästi pehmeämpiä=pohjaa herkemmin, hidastuvuudet törmäystilanteessa pienempiä.

Miten tuo taas vaikuttaisi itse kypärän valintaan, ei minulle auennut mitenkään. Jenkkitesti, jenkkistardardit, omat kypäräni ovat kuitenkin ECE 22-04/ECE 22-05, japsitkin, eikä Snell, kuten artikkeli olettaa (joskin mainiten, että eri alueille kustomoidaan rakenne kyseiset stardardit täyttäviksi).

Artikkeli otti myös kantaa kuorimateriaaliin ja tiivistettynä niin, että muovikypärä on PERIAATTEESSA pehmeämpi kuin kuituvahvisteinen. Siihen artikkeli ei kuitenkaan ottanut mitään kantaa miten pienet kopsut ja naarmut kypärän pinnassa vaikuttavat minkäkin kypärän tai kuorirakenteen toimintaan ja turvallisuuteen jatkossa.

Ihan mielenkiintoinen juttu, mutta täysin hyödytön, paitsi jos todella sattuu löytämään kaupasta muun kuin ECE (E-jotain ympyröitynä) merkityn potan.

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENTässä on hieman tutkimustietoa katukypäristä:

http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/inde…

Jokainen tehköön omat johtopäätöksensä, maksaako pari satkua ekstraa brandin vuoksi.

Kirjoittaja: Miika SavoSen verran olen kuullut ainakin Arain toiminnasta, että siellä jokainen kypärä menee laatukontrollin läpi, missä tarkastetaan kypärän kuori, kiristysremmin kiinnitys, liimaukset jne. Useimmilla kypärävalmistajilla näitä testejä tehdään ainoastaan satunnaisotannalla. Lisäksi kuorien koekuormitukset tehdään Arailla kuulema useammin kuin kilpailevilla merkeillä.

Kirjoittaja: JUHA LINJAMÄKINyt kun tuli tota Thorin kypyä mollattua joko merkin tai perustelujen takia niin mainittakoon, että ei se paskempi ole. Ittellä on viimevuoden Thorin SVR, joka noin suurin kaartein on samanlainen kuin tämän vuoden Force. Ei siittä ainakaan mitään pahaa sanottavaa ole. Sopii meikäläisen päähän kuin nyrkki silmän, eikä edes hinta tunnu kovin pahalta (ovh. 449e, ylivuotisena 249e MC-Sport 12). Niin ja kuitukypy on aina kuitukypy. Taitaapi olla, että sellainen Sirkun mainostama "vinkuintialainen" on hyviä kaukana Thorin kypäristä. Iskunkestävyydestä on paha sanoa, sillä ei ole tullu hirveesti hypittyä mihinkään pää edellä. Vielä...

Ja painoa on 1350g. Grammanviilaillijoille mainittakoon.

Kirjoittaja: JARKKO TALLQVISTMikä liike myy Bell kypäriä suomessa.

Bell moto6 ollu kovassa käytössa vuodesta -96 ajettu rallisprinttiä, kartinkia, crossia ja supermotoa... Todella hyvä kypärä ollu ja ei oo juuri mikskään menny. vieläkin käytössä...ehkä pitäis jo ostaa uus.

Kirjoittaja: Timo Aarniomiten eroaa toisistaan arai ja shoei? onko toinen toista parempi vai maksavatko maalaukset?

Kirjoittaja: Manu HakolaIlmeisesti en tehnyt tarkoitustani kyllin selväksi. Tarkoitus ei ollut sanoa että ostakaa huono kypärä. Tarkoitus sen sijaan oli sanoa että ostakaa hyvä kypärä ja lukekaa mainosmiesten tekstejä kriittisesti. Kallein ei välttämättä ole paras.

Täällä tuijotetaan raamatun sanana mm. painoa. Kuten sanottu, kevyt kypärä voidaan tehdä monella tavalla. Tingitään materiaaleista tai sitten tehdään kaikki viimeisen päälle. Kypärä, kuten kaikki muutkin tekniset vimpaimet ovat kokonaisuuksia. Jos lähdetään optimoimaan yksisilmäisesti vain yhtä ominaisuutta ei lopputulos luultavastikaan ole kokonaisuutena hyvä.

Arai ja Shoei eivät ole maailman ainoat hyvän kypärän tekijät. Hinta ei tarkoita automaattisesti samaa kuin huippulaatu. On olemassa myös tekijöitä kuten brandi. Brandihan lyhyesti kerrottuna tarkoittaa että joku yritys pystyy luomaan itselleen sellaisen imagon että he pystyvät myymään tuotettaan muita paremmalla katteella. En väitä etteikö brandin luomiseen olisi tarvittu teknisesti hyviä ratkaisuja. Olen kuitenkin suhteellisen varma että on olemassa muitakin yhtä hyviä kypärämerkkejä eikä niistä tarvitse maksaa Arain tai Shoein hintoja. Sanotaan nyt että katukypäränä minulla on Arai ettei tule sellaista käsitystä että haukkuisin vain kateellisena ko. merkkejä.

Muita kypäriä pilipalimerkeiksi haukkuvilta odottaisin jonkinlaista perustelua sille miksi ne ovat pilipaleja. Minusta tuntuu että Araita ja Shoeita pidetään parhaina kypärinä koska (melkein) kaikki sanovat niin. Varsinaista faktaa siitä asiasta ei kovin monella ole esittää, puoleen tai toiseen.

Tulipahan ainakin keskustelua sen iänikuisen "mitkä suuttimet" lisäksi...

Kirjoittaja: MIKA VUORItuli tuossa mieleen tarina nuoruus ajoilta (kultainen 80-luku) kun olin harrastus vamman takia estynyt leipätyöstä ja olin "kesätöissä" mp-tarvike myyjänä

kauppaan asteli isä äiti ja poika kypärää ostamaan
isä katseli mummon markoissa 200 maksavia ja kauhisteli kovaan ääneen hintoja sekä "hirveitä vauhtiviiva maalauksia"
äiti sitteen siinä otti ohjat ja kysyi että millaisen potan minä päähäni pistäisin jos lähtisin ajamaan.
näytin noin 1000-1300 maksavia asiallisia kulhoja ja selitin että on noita 5000 maksaviakin mutta mopoluokassa pidän ao hinta luokka kalliina.

isä tuli äidin takaa esiin ja ilmoitti kovaan ääneen

EI MUN NUORUUDESSA MITÄÄN KALLIITA KYPÄRIÄ KÄYTETTY

johon äiti vastasi rauhallisella äänellä

JA SEN KYLLÄ HUOMAA

isä poistui liikkeestä hiljaa ulos
kypärä kauppa tehtiin ja jokainen voi itse miettiä millä hinnalla

t:mika

ps. oli vaikeuksia pitää pokkaa

Kirjoittaja: Marko LaineManu:
Noista kypärien laaduista.
Kuten aiemmin totesit tuon Snell:n nettisivun, niin kypärillä on tiettyjä laatuvaatimuksia kilpailukäyttöön. Ihan millä tahansa kypärällä ei kilpailemaan pääse ja jos mitään näistä merkintöjä kypärässä ei ole, niin se kannattaa jättää kaupan hyllylle merkistä riippumatta. Eikä noita merkintöjä valmistajat saa pelkällä rahalla.

SML:n nykyinen vaatimustaso:
- Eurooppa: ECE 22-05

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOotko harkinnu siirtymistä helppoheikiksi vai oletko sitä jo?
Myykö sun sponsori Thor

Kirjoittaja: RISTO KARJALAINENTokkopa tuo maastolajien hiljainen vauhti vaan turhan äkkinäinen pysähtyminen voi kuitenkin aiheuttaa tarvetta kunnon kypärälle:hyppyrin alastuloon silmälleen,kaksi aivoruhjetta ja aivoverenvuoto.Päässä käytännössä uusi HJC cs-x2 kypärä ja näyttääpä tuo vieläkin ehjältä....

Kirjoittaja: Marko LaineTäytyy sanoa että sen jälkeen kun on tuhonnut kaksi kallista merkkikypärää (Arai ja Bell), niin en voisi kuvitellakaan ajavani millään vinkuintialaisella kypärällä joka ehkä kestää sen että pää kopsahtaa asvalttiin. Jos meinaat että off-road ei rasita kypärää kaatuessa, niin ei pahemmin voi olla väärässä. Toki kiven kohdalle sattuessa jälki on vielä pahempaa. Omista toinen meni päreiksi dyyneillä, jossa ei edes löydy isoa kiveä eli ei se paljoa tarvitse kun sopivasti lippaa.
Mutta jos todennäköisyyksiä laskee oman päänsä arvolle, niin todellakin kattaa ottaa se pommi lentokoneeseen mukaan, eihän siellä kahta voi olla. ;)

Kirjoittaja: JOONA OINONENTHOR! koska
FORCE

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOManu, ehdottaisin, että huomioit offroad-käytössä tapahtuvat esim. takaraivo edellä terävän kiven kärkeen kopsahtamiset myös. Tällöin on pintapaine takuulla suurmepi kuin missään katulipassa ja mietippä sitä kuorta, jos se on jo valmiiksi vahingoittunut, niin se kiven kärki on seuraavaksi sulla aivoissa...

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMulla on just se Arain irrotettavalla leukasuojalla varustettu malli, joka ainakin sen ostaessani oli kevyin mitä löysin. Lisäksi se sopii päähäni niin täydellisesti, että seuraavaakin kypärää lähden ensin katsomaan Arain mallistosta.

Käyttöäkin(siis pesua jne.) kyseinen kypärä on kestänyt todella hyvin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOValehtelematta ainakin 15 kypärää olen päähäni sovittanut, Arai on ainoa, minkä kanssa ensireaktio oli, ettei kuullut mitä myyjä puhui (saanut elkuun selvää).
Se on kuitenkin, ainakin kokohaarukan alapäässä, sikamaisen iso kuoriltaan vs. Shoei. Painoa on silti vähemmän.

Tietääkö kukaan mitään saittia (jenkit?), missä olisi paloiteltu noita kypäriä ja tehty isku- ja puristustestauksia, myös standardien yli?

Kirjoittaja: Miika SavoNiin eihän Arai ole sitten kevyimpiä kypäriä. Kiinteällä leukasuojalla varustettu malli painaa melkein puolitoista kiloa, kun kevyimmät potat on lähellä 1,1 kiloa (esim. Airoh ja muutama hiilikuitukypärä). Irtoleukasuojalla varustettu malli taitaa olla kyllä aika kevyt. Itselläni on kuitenkin jonkinlainen fobia irtoleukasuojaa kohtaan. Mistä lienee tullut?

Kypärän paino ei suoraan tarkoita, että kypärä olisi huono jos se on painava. Riippuu siitä miten paino on sijoittunut kypärään eli missä on sen painokeskipiste. Painokeskipisteen sijainti vaikuttaa (massan ohella) siihen miten kypärä rasittaa ajajan niskaa ja kaulaa.

Kirjoittaja: Lauri LehtinenOli miten oli, omalla kohdalla kypärän valinta on helppoa kun budjetti pistää vastaan niin kalliimpaa kypärää ei tarvii ostaa. Ennemmin laitan nekin rahat pyörään että sen kanssa pääsee joskus metälle. Ja tosiaan jos joka kävelyvauhtia kovemmasta vauhdista tulleesta iskusta/kolhusta vaihtasin kypärää niin kyllä siinä paikallinen mp-kauppias löis rahoiksi ku pitäs joka toinen päivä olla kypärää vaihtamassa. Ja muutaman kerran on kyllä nuppi kolahtanu kunnolla kallioon ja puihin, mut onneksi vammoitta on säilytty. Enpä näkisi mettämopoilussa kypärän roolin olevan noin tärkeä mitä jengi täällä hypettää, eri asia kadulla jne.

Kirjoittaja: Manu Hakola--Timo Aarnio--
onko arain kypärät hintansa arvoisia siis onko siinä mitään järkeä ostaa sen hintaista kypärää kun 200 euroa halvemmalla sais jo jonkunlaisen kuitu kypärän. Hinta kauhistuttaa mutta en sentään päätäni haluaisi halkaista huonon kypärän takia.
--Timo Aarnio--

Itse olen tullut siihen tulokseen että en ole innostunut maksamaan Shoein ja Arain hintoja offroad-kypärästä. Katukypärästä sen kyllä maksan jos ne sattuvat olemaan parhaita päähäni.

Perusteluni ovat seuraavat. Offroadissa vauhdit ovat parhaimmassakin/pahimmassakin tapauksessa vain murto-osa katuajon vauhdeista. Kypärän vaatimustaso on siksi offroadissa matalampi. On harvinaista että kypärän kuori menisi onnettomuustilanteessa rikki. Naarmuja ja selkeää pinnan kulumista toki tapahtuu useinkin. Turvallisuuden kannalta oleellisempaa lienee kypärän kuoren sisäpinnassa oleva kovempi pehmuste joka on samantapaista kuin styroksi. Tämä kovahko pehmike ottaa päähän kohdistuvat iskut vastaan. Pehmeän superlon-sisävuorauksen tarkoitus on toimia pääasiassa vain kypärän istuvuuden parantajana. Tältä osin toiset kypärät sopivat päähän paremmin kuin toiset. Luonnollisestikin myös kuoren malli ja styroksi-pehmikkeen muoto vaikuttavat istuvuuteen. Offroad-kypärä on tyypillisesti päässä päivän aikana max. puolestatoista tunnista kahteen tuntiin, katukypärä jopa 10 h päivää kohti. Parin viikon Etelä-Euroopan matkalla katukypärä on päässä jo ahkeran offroad-harrastajan koko kesän ajoajan verran. Istuvuusvaatimuksessakin on siis eroa.

Kiinnitä huomiota kypärää valitessasi siihen että lukko on hyvä, kypärän paino korkeintaan kohtuullinen ja istuvuus riittävän hyvä. D-rengastyyppinen lukko on paras. Painonkin suhteen kannattaa muistaa se että helpoiten kypärästä saadaan kevyt jos tingitään kuoren paksuudesta, istuvuudesta, styrox-tyyppisen pehmikkeen paksuudesta, pehmikkeen vaimennuskyvystä tms. asiasta.

Jotta pystyisi kertomaan absoluuttisen oikean vastauksen keveyden ja iskunkestävyyden suhteen pitäisikin tietää tarkasti millä keinoilla kukin valmistaja on päässyt ilmoittamaansa painoon. Ts. onko valittu huonot tai ohuet materiaalit vai onko hyväksytty vain parhaita ja samalla usein kalleimpia materiaaleja. Uskoisin että lain vaatiman minimiturvallisuushyväksynnän (mikä lie virallinen termi) kypärälle saa aika helposti. Siksi myyntiargumenttien turvallisuusnäkökohtien (keveys ja turvallisuus) kontrollointi on hyvin vaikeaa. Kypärän valmistaja ei halua kertoa että saimme uudesta kypärämallistamme esim. 50 g painoa pois koska jätimme yhden kuitukerroksen laittamatta ja vaihdoimme styroksin huokoisempaan ja huonommin energiaa absorpoivaan. Kun lukee mitä tahansa mainoksia, kannattaa aina miettiä mitä niissä jätetään sanomatta.

Tämä standardi ei tietääkseni ole pakollinen mutta jotkut kypärävalmistajat sellaisen itselleen hankkivat: www.smf.org .

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAinakin mun kiinteellä leukasuojalla varustettu on 1270g, Shoei 1350g.

Kirjoittaja: Joel KuulaOnko tietoa alrigthing kypäristä/nettisivusta?

Kirjoittaja: Timo Aarnioonko arain kypärät hintansa arvoisia siis onko siinä mitään järkeä ostaa sen hintaista kypärää kun 200 euroa halvemmalla sais jo jonkunlaisen kuitu kypärän. Hinta kauhistuttaa mutta en sentään päätäni haluaisi halkaista huonon kypärän takia.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAprillipäivä meni jo!
Tuota ei kyllä usko kukaan, kuka on itsekin sellaista paloitellut. Älä nyt oikeesti viitsi, joku todella uskoo tuon.

Kirjoittaja: Harri VanhalaTuliko Anssille päänsärkyä hajoitusyritysten aikana tai jälkeen?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMelkein arpoisin, että kuitukypärän kuorta ei ihan äkkiä saa siihen kuntoon, että turvallisuuden takia pitäisi vaihtaa. Jos tulee osumaa niin lähinnä kuvittelisin niiden sisäpuolen styroxien kärsivän.

Mulla oli sellainen halvin mahdollinen, ja kun vaihdoin, niin ajattelin pistää sen tuhannen päreiksi, ettei kukaan ainakaan vahingossa ota kaatikselta käyttöön. En saanut kuoreen kuin kosmeettisia vaurioita (=naarmuja ja jälkiä, ei edes kuoppaa), vaikka oman (192cm, 95kg) varteni jatkona oli leka, siis sellainen jossa on metrin varsi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKieltämättä aika ajattelematon lähestymistapa "kun kupoli saa hittiä ryteikössä koko ajan, niin enpä viitsi panostaa kypärään"!

Ensinnäkin muovikypärä ei kestä käytännössä yhtään mitään. Ne on paperia, joiden iskunkestävyys psrustuu pintajännistykseen. Kyllä vettäkin pysyy lasissa yli pinnan pisaramaisesti, ja ylipäänsä pisaroita on, kiitos pintajännityksen. Siihen perustuu muovikypäränkin toiminta. Ja meneppä tökkäämään sitä vesipisaraa, niin käy muovikypärällekin kun pinta rikotaan. Siksi niitä ei saa jälkikätene maalaillakaan.

Kuituvahvisteiset kypärät taas ovat kuoreltaan huomattavasti lujempia. Jos muovikypärää vertaa vesipisaraan, niin kuitukypärää voisi verrata vaikka 30W öljyyn. Eli tokihan niissäkin pintajännitys on osa turvallisuutta, enkä paljon ajelisi kypärlää, jossa kuidut jo pilkistää -> roskiin.

Jos kypärä on jo valmiiksi heikennyt, niin miten käy kun lippaat 50km/h ja kupoli osuu ensimmäisenä kiveen, kannattaa miettiä.

Itse menin kerran Örthenille hakemana sopivan kypärän, kun ei muualla sopivia ole tarjolla. Sopivin sattui sitten olemaan wanhaa mallia Arai, ja hintaa saman verran kuin muovipotilla. Kannattaa siis kysellä tuollaisiakin, ulkonäkö on ihan sieltä, mutta pääkoppa on kalliimpi.

Jos halvan potan haluaa, niin on pakko mainita Wind. Puro tuputti meikäläiselle sellaisen, vaikka olin inttänyt että muovipottaa en ota. No, tuli sillä sitten päitsillekin startattua, ja sen verran sitä olen jo käyttänyt, että kerran on sisuksetkin pesty. Kaikki lähtee irti, kuivuu nopeasti ja helppo myös kasata. Painoa on 200g enempi kuin Araissa, kai mulla on sitten vahvat niskat kun ei haittaa. Kolmesta vaihdokista se kai osuu siksikin helposti päähän kun yövalot on Shoeissa ja Arain leukasuojan välistä on hankala juoda. Poskipalat on kyllä turhan pulleat, muttei niin paljon kuin Araissa.
Yksi asia on kuitnekin selvä, eka kerran kun se osuu maahan tai puuhun enempi kuin köävelyvauhdista -> roskiin. No, 165e ja todennäköinen käyttöika näillä kriteereilla vuoden, saattaa kannattaakin.

Jyrkille: Ainakin muutamilla kypärävalmistajilla on kaiken maailman rakennetta ja materiaaleja esitteleviä mainoksia sivuillaan. Esim. Araita en ole kertaakaan halkinaisena nähnyt, mutta yhden 200e kuitukypärän olen: siinä ei ainakaan ollut mitään erikoista missään, saamaa tasapaksua kuorta ympäriinsä kun sitä paloiteltiin. Se onkin sitten eri asia, että onko ero 200/500e järkevä, en tiedä. Ei ole tarvinnut miettiä, kun on niin pieni kupoli, että on löytyny jäännöskokoja tai kauppias tarjonnu muuten kunnon alennusta.

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENOlisi kiva tietää, että millähän lailla näitä kypäriä testaillaan. Eli kait nuo 50*eur* mexitkin jonkin testin on läpäissyt ja saannut jonkinlaisen hyväksyntätarran?
Eli kaipa se hinta hinta muodostuu sisuskalujen pintamateriaalien laadusta+ että ne voi irrottaa ja pestä ja keveys taitaa maksaa paljon ekstraa.
Sitten lisäksi, jos joku tietäisi kertoa miten 150*eur* ja 500*eur* kypärä eroaa turvallisuudessa toisissaan? Ja tarkoitan nimenomaan turvallisuuden kannalta en siltä kannalta miten hienosti sisukset voi irroittaa ja että miten hienoa materiaalia ne on!

Jyrki

Kirjoittaja: NIKLAS RYTILÄAllRightiltä saa hyviä hjc kypäriä halvalla ja ne kestää

Kirjoittaja: NIKLAS RYTILÄMinulla on HJC acx2e se on tosi hieno kevyt ja kestävä

Kirjoittaja: Lauri LehtinenTäytyy tunnustaa että päristelen Mexin halpiskypärällä (50*eur*), eipä innosta paljon maksaa kypärästä monta sataa euroa ku kupoli ottaa hittiä koko ajan ryteikössä ajaessa, menisi vaan kallis kypärä piloille. Ainoa haittapuoli tuossa halpiskypärässä on paino, rasittaa niskoja melko lailla mut siinä samalla vahvistuvat ;)

Kirjoittaja: JANNE LEANDERHuomenta.

Erikoista keskustelua... montako päätä teillä on??? Kun on huono saapas, luu murtuu, kipsi siihen ja menoksi.
Mutta pään kanssa ei ainakaan tietääkseni ole ihan sama asia?!? Vai? Miikan kypärän vaihtoväli tuntuu aika pitkältä ajatellen sitä, että pää hikoaa joka ajokerralla ja saattaapa se kypärä välillä saada myös maakontaktia...
Hinta on mielestäni vähän heikko kriteeri kypärän hankintaan, ehkä oikeampi tapa lähestyä asiaa olisi turvallisuus ja istuvuus siihen ainoaan päähän.

Terv. Jukka (tai henkilö, joka on OIKEASTI kypärää tarvinnut)

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenItse pitäisin kriteereinä istuvuutta, pientä painoa ja kunnollista irroitettavaa ja pestävää sisustaa. Viimeisellä tarkoitan sitä, että sisustan saa kokonaan irti (kaikki kangasosat) ja vielä kymmenennenkin pesun jälkeen ehjänä ja kuosissaan takaisin. Omassa HJC AC-X2 potassa on kaikki nämä featuret. Miinuksena luvattoman helposti naarmuuntuva pinta. Johonkin terävään (esim. metallikulmaan) osuessaan pinta lähtee kuitupintaan asti irti. Jopa sitä hartsivalua on murentunut joissakin naarmuissa. En tiedä onko tämä normaalia kuitupotissa, koska tämä on itsellä ensimmäinen sellainen. Aiemmat muovipotat kestivät naarmuja paremmin.

Mitä olen suojaavuudesta lukenut, niin offroad ja motocross tyyppiseen ajamiseen kaikki potat suojaavat tarpeeksi. Joidenkin uusien testien mukaan jopa halvemmat muovipotat olisivat parempia, kuin jäykät kuitupotat. Kuitupotat ovat yleensä kevyempiä.

Kirjoittaja: JARKKO TALLQVISTalk. 200,- alkaa jo saada hyviä yks värisiä(valk. tai matta musta) kypäriä esim m2r 249,- tai vähän kalliimpi shoei v-moto 335,- + RacePaint maalus alk. 150,- kuvia raceservice.fi