250 Nelarin huollot?

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENJoo, elikkä olen taipumassa 250 nelarin puolelle. Ja nelareita ei ole ollut muuta kun monia vuosia sitten joitain mopoja. Koitin katsoa vanhoista keskusteluista huoltoja mutta ei löytynyt oikein selkoa. Eli mitä kyseisen kokoinen vehje tarvii huoltoina. Esim. öljynsuodattimien vaihtoväli? Ja venttiilien välyksien säätö? Mäntä? Nokkaketju? Nokka-akseli ym... ym..? Kiitos kaikille vastanneille.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikAlupalkista yksi sulka - Hondalle.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMikä Marko närästää, eikös nää keskustelut ole kuitenkin aina suurimmaksi osaksi mielipiteitä, omia näkemyksiä, jne.?

Mielipiteensä pitäisi perustella, jos haluaa että niillä olisi mitään virkaa, näin ymmärtääkseni niin sinä kuin minäkin, ynnä monet muut, pyrkivät tekemään. Tällöin lukijalle annetaan "avaimet käteen" mielipiteen analysointiin, purkamiseen, soveltamiseen.

Eli siis, kun joku sanoo, ettei hondan pikku-X:llä voi ajaa, niin jos perustelu on "se on liian tehoton" niin hyvä tietää. Meidän (?) mielestä se on silloin ihan hyvä! Sehän on rakentavaa, ihan niin kuin se, että millaisessa ajossa kenelläkin nelarin öljystä ei enää orkkis väriä erota kun tunteja on 3...4...6...15.

Aika vähänhän täällä varsinaista faktaa puhutaan, esimerkiksi...50 takajousi on löysempi kuin 54.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNiinpä niin J-P&CO - kertokaapa se minulle...Lisäksi täsmennän ja painotan, että tuotekehityksestä puhuessani viittaan johonkin käänteen tekevään parannuksen kaltaiseen asiaan, en muovien uudistumiseen tai materiaalien vaihtamiseen heikompaan, joskin kalliimpaan laatuun.

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENMites suitsan ja kasawikan ekat 450 mallit? Jammun alupalkki versiot? Tuskin crossitallien tekeleitä..Jeni haisee..

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENkehityksestä puheenollen tää ens vuoden KTM sx-f 450 on varmaan mielenkiintoinen (ainakin ulkonuodoltaan). Transworld motocrossin test kuski kiitteli kun ei ole polkukäynnistystä :D

Kirjoittaja: Marko MoisanenVillen alkuperäiseen kysymykseen on vaikea vastata yhden merkin kokemuksen perusteella muusta kuin sen yhden merkin ominaisuuksista varsinkin, kun ei ole vielä saavuttanut sitä syvemmän ymmärryksen korkeampaa astetta, että pystyy julkituomaan horjumatonta totuutta kaikesta.

Mutta huojentuneena huomasin, että varsin aktiivisesti asioita tutkivan ja kokeilevan Sirkunkin mielestä "on muitakin merkkejä, joiden enskaversiot ovat suunnilleen yhtä säyseitä ja yhtä kestäviä kuin porkkanmopot".

Siis siellä vielä kokemuksieni ulkopuolisessa maailmassa on kauhutarinoista poiketen sittenkin joitakin merkkejä, jotka ovat edes suunnilleen tämän KTM merkin veroisia.

MOT

Kirjoittaja: Timo TähkäpääMiltä tehtaalta on viimeksi tullut täysin uusi malli? Siis TÄYSIN uusi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAprilia?

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENSiis koko uuden mallin kehitys? En-pä usko.. Crossi on täynnä alihankkijoilta ostettuja osia jousitus,jarrut,kaasari,muovit,tanko,ym,ym. Ja nämä alihankkijat varmasti kehittävät tuotteitaan itse..tehtaan toivomuksia tietty kuullen.

Kuuluisimmat Yamaha Rinaldi Research & Development (YRRD) Honda Racing (HRC) Jatko kehittävät tuotteita, mutta tuskin suunnittelevat kokonaisia pyöriä. Vai mitä Kees?

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENToivottavasti tulevaisuudessa näemme muidenkin isojen mp-valmistajien panostavan (japanialaiset) yhtä innokkaasti näihin enduro malleihin kuin tämä itävallan oranssi husaberg. Jos valmistajalta löytyy 50-950cc välillä crossi,enska,katu 2t/4t malleja lähes 50cc välein niin ihme kun kauppa käy! Neljän ison japsivalmistajan malleista jopa kaksi mallia saa suomen rekisteriin.. Jos ja jos nämä neljä panostaisivat yhtä paljon tähän enduroon kuin 600 & 1000 luokkaan eli joka toinen vuosi täysin uusi malli. Mutta kun ne markkinat....

Kirjoittaja: Kees van NiftrikHeitän tässä väitteen, joka todennäköisesti seisauttaa veret kovilta japsifanaatikoilta, mutta härifrån tvättas - väitän, että japanilaisia maastomoottoripyöriä ei ole enää vuosiin kehitetty perinteisesti tehtaan oman tuotekehitysosaston kautta, vaan uudet "kehitysosat" ostetaan parilta kilpailutoimintaa harjoittavalta crossitallilta. Kehitystyö on kallista, eikä sovi pörssiyhtiöiden taseeseen, joten ken tuoreita ideoita halajaa, joutuu kääntymään italialaisten design-pajojen tai niche-markkinoille hyvin itsensä positioineen KTM-tehtaan (Gas Gas, Beta, Husaberg, CH-Husse- you name it) puoleen. Näille pienille valmistajille oma tuotekehitys on niiden olemassaolon oikeutus tälläkin ahneuden sävyttämällä perinteisellä toimialalla.

P.S. Ellen aivan väärin arvaa, niin keskustelu on avattu! ;)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEhei, kyllä se on ihan sitä, ettei yksikään merkki voi nykypäivänä olla niin ylivoimaisesti muita parempi. PDS tökkii, samoin jarrut. PDS:n osalta mulle on syntynyt vähitellen mielikuva, että se soveltuu tosissaan (ja kovaa) kilpaa ajavalle keskikokoiselle tai kookkaalle kuskille ja vaatii siis koko ajan runsaalla vedolla paino väh. hieman takana ajamista. Sitä vastoin köröttelyyn se ei sovi kenellekään vaan mikä vaan linkullinen systeemi saattaisi olla parempi.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääIhan pelkästään värikö kotarissa tökkii? Ja tietysti se pds.

Ja aina voi vaihtaa muovit. Tai jopa maalata ne.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTORisto ilmaisi sopivasti muutaman tärkeän seikan. Huoltotarve riippuu todella paljon kuormituksesta (ei niinkään vauhdista, hiljaa ajavakin voi kuormittaa konetta yhtä lailal, joskin tarpeetta). Joka ikisessä merkissä on myös omat heikot paikkansa, ja usein eri kohteet eri malleissa.

Jos japsien välillä haluaa eroja todella hakea, niin sitten ehkä kannattaa hakea niitä kaikista nippeleistä ja rakenteellisista ratkaisuista. Kun vaijerit on jostain polkupyörästä ja kiinnitykset lähentelee naurettavaa, tulee sitä ikävää loputonta pikku hieromista enemmän. Tässä suhteessa Honda ja Jammu ovat parhaat, eli sellainen huoleton perustoimivuus, muuallakin kuin moottorissa. Joku varmaan jo huomasi, etten tuomitse -06 vihreää/keltaista konetta, vaikka -04/-05 ei kehumista olekaan...katsotaan.

Eurooppalaisia jos ajatellaan, niin porkkanaväri varikolla tökkii jo niin, ettei koskaan! Piti 2vkk sitten ostaa 400-450 nelari pikku väännöllä herkutteluun ja palauttaakseni mieleen kuinka isolla rungolla en pysty ajamaan. Joo, löytyhän niitä vaihtopyöriä, porkkanavärissä! Ne muutamat muut mitä löytyi, olivat sitten ihan ulos hinnoiteltuja.
EI SE KTM OLE YHTÄÄN SEN KUMMEMPI kuin ne muutkaan! Se takapää on niin pepusta, että kokeilkaa kotarikuskit joskus vaikka jamppia, hondaa tai temmiä, niiden takapäät saa sentään säädettyä toimiviksi ja niissä on jarrutkin eikä vaan kumipallot!

Ja sitten vielä kotarifanimarkolle: on muitakin merkkejä, joiden enskaversiot ovat suunnilleen yhtä säyseitä ja yhtä kestäviä kuin porkkanmopot.

Kirjoittaja: JANNE KAILANIEMIMoro!
Laittaan vielä yksi lusikka soppaan.
Meillä ei ole kuin kolmesta puolikkaan nelarista kokemusta mutta niistäkin vain myösteisiä sellaisia.
Ajoaikaa öljynvaihdon välille kertyy n.4-6h ja putsari vaihdetaan joka toinen kerta.
Ilmansuodatin pyritään vaihtamaan joka kilpailun erien välillä paitsi jos on sopivan kostea keli niin ei tarvitse vaihtaa koko kilpailun aikana kertaakaan.
Venttiilit tarkistetaan korvakuulolla jos nakuttaa tai ei lähde enää kunnolla kuumana käyntiin. Nokkaketju vaihdetaan n.50-60h välein varmuuden vuoksi. Viimeksi vaihto oli ajankohtainen kun ketju oli hieman nirhaantunut toisesta reunastaan.
Ensimmäisellä pyörällä ajoimme n 150h ilman sen kummempia remontteja, toisella n80h ja kolmannella on ajettu n70 h ja ei mitään ihmeenpää normaali kulumisen lisäksi. Kaikkiin mäntä on vaihdettu aina noin 50-60 h välein ja koskaan ei välttämättä kyseistä vaihtoa ole tarvinnut tehdä, muutoin kuin varmuuden vuoksi.
Ajamme kilpaa MX2b luokassa joten kaikkein kovinta rääkkiä pyörä ei saa.
A-luokan kuskit käskevät pyörää ihan eri lailla joten huoltovälit on sovitettava toisella lailla. Harrastajan ei tarvitse taas tehdä huoltoja edes näin usein kuin mitä me teemme. Tämä kaikki koskee meidän sinisiä nelareitamme ja jos ajaa muun merkkisellä niin huollot ovat taas erilaiset. Esim punaiseen paholaiseen on männät kisakäytössa vaidettava n.25h välein ja venat tarkistettava useammin.
Meillä ei titaanivenoja ole koskaan vielä tervinnut rempata, mutta tietysti nyt kun näin sanoin niin ensi viikolla tehtää vena remppaa.
Öljynä olen käyttänyt parhaita 4t öljyjä, kesä kuumalla 10w-50 ja normaalikeleillä 10w-40, merkillä ei tietääkseni nykypäivänä ole niin väliä.
Toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia ja toivotaan ettei tulisikaan mutta sitten tehdään remppa jos on tullakseen.
Tällei meillä toisilla toisin.
T. Risto

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIAina jaksaa ihmetyttää kuka viitsii aja vehkeellä johon pitää vaihtaa venat 20 h välein? Hei oikeesti, päässä täytyy olla kyllä jotain muuta kuin järkeä. Tai sitten paksu lompsa ja halu/aikaa availla konetta jatkuvasti. Niin kuin Timo sanoi: Kuutiotilavuuden kasvattimen lisää tehoa ja kestävyyttä (mahdoton yhtälö?). Niin ja jotkut onnelliset ajavat paljon ja remppaavat vähän, jotkut ajavat vähän ja remppaavat paljon ja jotkut (myös allekirjoittanut) ajaa vähän ja rempaa tuskin koskaan!

Kirjoittaja: Timo TähkäpääTommin ajomäärällä pitää ennen jokaista ajokertaa vaihtaa nastat alle tai pois.

Kirjoittaja: Marko MoisanenSehän on loistava homma, että valikoimasta löytyy huoltoväleiltään ja -tarpeiltaan erilaisia pyöriä. Onhan näissäkin porukoissa sellaisia, jotka palavat halusta päästä vähän koneistamaan, säätämään ja männän helmaa mittailemaan. Saattaapa joku piirtää suhauttaa kotitallissa koko mopon geometrian uusiksi, kun tehtaan keskimääräistä pöljempi insinöörilauma on tullut suunnitelleeksi päin persiitä koko vehkeen.

Nelareista riittää kauhutarinoita siihen malliin, että siinä äkkinäinen heräilee yöllä huutoonsa, jos on vain erehtynytkin miettimään nelitahtisen harrastusvälineen hankintaa.

Mutta onneksi käytäntö tässä omassa lähipiirissä on kuitenkin osoittanut, että tämmöiset tavalliset käyntiaikamittarin mukaan about 15h/kk ajelevat enskaharrastajat eivät ainakaan vielä ole joutuneet legendojen mukaisia remontteja käytettyinä ostettuihin KTM:n pikkunelareihin ja yhteen vähän isompaan tekemään.

Voi olla, että joskus joutuu, mutta sitten tehdään. Perushuollot ovat asia erikseen, niitähän tehdään säännöllisesti.

Kirjoittaja: Pekka VartiainenNo minkäslaisia ne toisetlaiset nelarit sitten ovat?

Kirjoittaja: Marko SorsaNo Ville? Selkiytyikö tuo kysymäsi asia kohdallasi?

Otat sen mikä itsellesi käteen sopii, oli nelari tai vaikka maitolaituri. Näiltä palstoilta kun vauhtia hakee niin kohta jää koko pyörä ostamatta kun ei uskalla päätyä mihinkään. Jokainen kuitenkin sen oman huoltonsa vaatii ja millään et rahaa tee. Tai mistäs sen tietää vaikka joskus teetkin, kunhan pyörä sopii itselle ja motivaatio treeneihin säilyy.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääPekka, toisenlaiset nelarit ovat niitä mitkä kestää kauemmin ja tulevat halvemmiksi harrastaa.

Usein isompia ja aina hitaampi kierroksisia.

Kaikki ei tietenkään halua sellaisia. Onneksi saa vapaasti valita.

Kirjoittaja: Pekka VartiainenSe on makuasia ostaako niitä titaanivenoja vai ei mutta ne teräsvenat ei paljon hinnassa putoa. Kestää vain pidempään ja tehot heikkenee.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääTämän keskustelun luvuilla:

Pelkät öljyt ja venttiilit n. 24*eur*/h + vaihtotyöt

Ja joku ajaa nelarilla, ettei tarvitse vaihtaa keskilaakeria joka vuosi eikä lotrata öljyn kanssa.

En enää ihmettele miksi jotkut kyselee halpoja sponsoritarroja.
Enkä miksi jotkut ajaa treenatessa 2 kierrosta ja pitää sen jälkeen 30 min taukoa.
Hillot ei riitä.

Onneksi on toisenlaisiakin nelareita ja ihan toisenlaisia.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENJa harrastajan ei varmaankaan kannata ostaa kalliita titaaniventtiileitä vai mitä mieltä olette?

Kirjoittaja: Pekka VartiainenSe 70-100 on kappale hinta...Nokka ketjulla ajelee sen 50-80 tuntia, mutta ainakin Suzukissa sen kiristin on manuaalinen ja sitä kannattaa kiristellä jossakin välissä.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENSisältyykö tohon 70-100*eur* kaikki imuvenat vai onko kappalehinta? Samoin pakoventtiileissä? Eikös nokkaketjulla ajele jonkun 50 tuntia?

Kirjoittaja: Pekka VartiainenSiitä olen samaa mieltä, että tämän miehen harjoitukset ovat paljon rankempia kuin useiden harrastelijoiden täysillä vedot, mutta voipi olla, että kotka kestää kun ei ole oranssista merkistä paljoa kokemuksia.

Kirjoittaja: Marko MoisanenEn tuntenut kaveria etukäteen, mutta hiippailin juttelemaan tämän kuskin kanssa juuri sen vuoksi, että hän ajoi tällä uudella nelarimoottorilla, joka kiinnostaa meidänkin enskajengiä kovasti paljon. No kävi sitten ilmi, että siellä kypärän alla onkin yksi Suomen huippukuskeja.

Kaveri vaikutti kyllä asialliselta ja kertoi kokemuksia sekä neuvoi muutenkin harrastajaa ilman sen ihmeellisempää paatosta. Eli vaikea uskoa, että suupielistä olisi siinä yht

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENPaljonko venttiilit sitten maksavat? kauan ajaa nokkaketjulla 250 nelarilla. ajan siis motocrossia.

Kirjoittaja: Pekka VartiainenImuvenat on merkistä riippuen 70-100*eur*/kpl ja pakovenat vähän enemmän. Esim. Suzuki Rmz 250 -04 maksoivat imu 72*eur* ja pako 83*eur*/kpl. Ja pyöristähän löytyy venoja 4 tai jammusta 5.

Kirjoittaja: Pekka VartiainenJoo mutta em-sarja miehellä tuskin enään haittaa paljon osat maksaa ja jos tasokkaalla CROSSI kuskilta on mennyt 80 tuntia ilman suuria remppoja niin tämä on sitten kyllä aivan pa**a puhetta! Uskoisin, että tuon tasoinen kuski käyttää jo titaanivenoja ja nehän VENYY kun kapistukselle antaa kenkää niin vaihtoväli lyhenee huomattavasti teräsvenoihin verrattuna, jotka eivät veny. Männän hän on jo varmasti vaihtanut tai sitten ei kyllä sijat ole hääppöiset kisoissa=).Tässä täytyy aina muistaa, että nämä pyörät ovat tehty kisa käyttöön ja eivät pärjää aivan pelkällä bensan lisäyksellä!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo ei sen viritaso mikään alhainen niin ole, kun ottaa huomioon kuutiomäärän. Enemmän siinä on tehoa kuin XR:ssä - sekä suhteellisesti että absoluuttisesti.

Kirjoittaja: Marko MoisanenNiin ja voihan se viritystaso toki olla alhainen, mutta ei se kuulemma hidas ole tuo vanhakaan versio, kun isot pojat nappaavat sarvista kiinni ja antavat komentoa.

Hyvinkään radalla sattui jokunen viikko sitten juttuihin punaisesta merkistä kottaraiseen vaihtanut vetomies, joka kiertää em-sarjaakin. Kaveri ajaa sillä uudella KTM 250 crossinelarilla ja kertoi siihen mennessä vetäneensä 80 tuntia ilman männän vaihtoa tai yleensä mitään suurempia vaihtotöitä. Kertoi verrantona aikaisemman merkin vaihto-/huoltoväleistä ja niissä kyllä kuulosti olevan suurehko ero.

Se uusi pikkunelari on aika korkeaviritteinen ja näytti ko. kaverilla murahtelevan pääsääntöisestä siellä kierrosalueen yläpäässä, että ainakaan kevyt käyttö ei hänen kohdallaan ole syynä toimintavarmuuteen.

Nyt mopedikeskustelu jo lipeää: sama moottorihan tulee siihen uuteen 2007 enskaan. Pääsin kurvailemaan 2007 mallin enskalla tuossa päivänä muutamana ja onhan se luonteeltaan erilainen tuohon vanhaan verrattuna.

Harrastajakokemuksellakin havaitsi, että kuminauhavääntöä löytyy jo pirun alhaalta, mutta ei ryntää käsistä eikä väsytä. Vetomiehillä varmaan pirun vikkelä kapistus.

Mutta näin enskaharrastajien kokemuksin, joita on nyt kolmesta KTM 250 ja yhdestä 450 nelarista, voi sanoa, että ei niihin kyllä konepuolelle ole tehty tai vaihdettu vielä toistaiseksi yhtään mitään. Eikä oikein runkoihinkaan lukuunottamatta noita aikaisemmin mainittuja 450n takapyörän laakereita ja iskarin alapäätä, ja sillä on käyntiaikaa 222h ja 7075km.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenNyt kannattaa muistaa, että siina KTM:n vanhassa 250 nelitahdissa on kone tehty kestämään 510.4 cc:n rasitukset ja kun viritystasokin on alhainen niin kyllähän se kestää. Honda XR400:kin kulkee varmaan vaikka 600 tuntia vaikka ei tekisi muuta kuin kaataisi lisää menovettä tankkiin ja kääntäisi kaasukahvaa.

Kirjoittaja: Pekka VartiainenMäntä on ainut joka nuissa vermeissä kestää=)...n. 100 tuntia menee sillä.

Kirjoittaja: Marko SorsaNo niin, tästä se lähtee taas...keskustelu.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikToisaalta ihan aiheellisia keskusteluthreadeja noita muita viestejä katsellessa ;(

Kirjoittaja: Marko MoisanenJoo...siitä se keskustelu taas lähtee...ja johan on kumma, jos ei jossakin vaiheessa lipeä mopedikeskustelu käsistä.

Mutta 250 nelarista.

Ei käynyt ilmi, meinaatko ajaa crossia vai enskaa?

Endurokäytössä aktiivisella harrastajalla KTM 250 nelariin on vaihdettu synteettiset öljyt noin 20 tunnin ja suodattimet 40 tunnin välein. Akku on ladattu kerran muulla kuin pyörän virtalähteillä. Nokkaketju tarkistettu 100h kohdalla, jolloin ei vielä venymää juurikaan. Venttiilit tarkistettu 50h välein ja säädetty eka kerran 100 tunnin kohdalla. Tulppa vaihdettu varmuuden vuoksi 100h kohdalla. Swingin, pyörän ja iskarin laakerit vielä hyvät yli sadan tunnin käytöllä.

Mopolla on ajettu kaikissa talvikeleissä, kevään lumisohjopaskassa, vedensekaisella crossiradalla, suolla, rutikuivalla kankaalla ja crossiradalla, mudassa, syvemmässä vedessä ja kivikossa. Siis mopedi on ollut varsin normaalissa ja kattavassa endurokäytössä.

Nelipuolikkaasta, jossa on sama runko, tsekkasin juuri kaikki takapään laakerit ym. käyntiajalla 222h ja ainoa mikä meni vaihtoon on takapyörän laakerit ja iskarin alapään laakeri.

Että semmoisia käyttökokemuksia yhdestä merkistä.

Kirjoittaja: Pekka VartiainenJos ajat täysillä huollat kanssa täysillä!! Jos haluat pitää sen koneen kunnossa vaihda ne öljyt joka ajokerran jälkeen ja putsari joka toisen/kolmannen ajokerran jälkeen. Venttiilit katsot joka toisen ajokerran jälkeen ja ilmanputsari pesu joka ajokerran jälkeen. Venttiilit kestää enintään sen 20 tuntia!! Mulla meni just äsken 700 *eur* nokkaketju,venat jne...remontissa ja nyt meni koko kansi paskaks kun venttiili irtos ajoa oli tullut rempan jälkeen n. 3 tuntia(Kantta ei voi edes koneistaa)=(...Uusi n. 1100 *eur*..Jos minun mielipidettä kysyt niin jos olet harrastelija niin älä osta 250 nelaria. Minä ainakin nyt kun pyörän laitan kuntoon niin myyn poies ja 250 kaksari alle ja kestää=)