Xracing testaa: Beta 350

Xracing testasi Betan uuden 350 -kuutioisen nelitahtisen mallin Italiassa. Testireitti oli helppoa ajettavaa, lähinnä nurmikkorinteessä olevaa pyörittelyä ja erittäin nopeaa metsäpolkua. Ei siis aivan Suomen enduron tapaista, vaikka lyhyt pätkä metsäpolkuakin löytyi.

Betan kaikki nelitahtiset ovat olleet laihdutuskuurilla ja painoa onkin pudonnut neljä kiloa aiempiin malleihin nähden. Pyörä on myös kaventunut, uuden tankin myötä ja näyttää erittäin linjakkaalta.

Ensi istumalta pyörä tuntuukin kapealta ja jopa hieman matalalta. Istuinkorkeuteen vaikuttaa omalta osaltaan hieman matala ja pehmeä satula. Muilta osin ajoasento on hyvä ja hallintalaitteet hyvin kohdallaan.

Moottori

Ajamaan lähdettäessä ensimmäisenä merkille pistää moottorin venyvyys, mutta samalla myös lievä tehottomuus. Moottori venyy kumilangan tavoin, mikä on pitkissä ajorupeamissa hyvä asia, koska se säästää voimia. Mutta jostain syystä pyörästä ei tule tarpeeksi tehoa ulos missään vaiheessa. Tämä tehottomuus tulee esiin myös 450 -kuutioisessa mallissa, jota testasimme myös.
Varmasti suomalaisessa kivikossa pyörä olisi hyvä ajaa, mutta testiradan kaltaisella nopealla polulla tehonpuute vaivasi.

Jousitus

Jousitukseltaan pyörä on vakiosäädöiltään hieman pehmeä painavammalle kuljettajalle, mutta vaimentimia säätämällä jäykkyyttä löytyy. Lisäksi nykyisin on tietysti huomioitavaa, että aika moni kuljettaja säädättää iskunvaimentimet heti ensimmäisenä pyörästään oman mielen mukaiseksi. Jostain syystä 350 -kuutioisen ja 450 -kuutioisten  jousitus vaikutti erilaiselta, vaikka painoeroa pyörillä on vain puoli kiloa ja pyörissä on sama jousitus. Toki hieman lyhyt testiaika aiheutti sen, että pyöriä ei ollut kauheasti mahdollista säätää ja hakea jousitusta oman mielensä mukaiseksi.

Ajettavuus

Kaikissa Betan pyörissä on Nissinin jarrut, jotka osoittautuivat testeissä erittäin hyviksi. Välillä jopa tuntui, että takajarrussa oli liikaakin pitoa, mutta se on tottumiskysymys. Joka tapauksessa jarrut toimivat erittäin hyvin. Pyörä oli erittäin vakaa ajettava suorilla ja varmasti kivikossa erittäin hyvä. Tiukoissa kurveissa kääntyvyys ei puolestaan ollut paras mahdollinen, mutta ajotyyliä aggressiivisemmaksi muokkaamalla kääntyminen helpottui.

Betan hinta on iloinen yllätys. 350 -kuutoinen nelitahtinen maksaa 'punakilpisenä' 8 790€, ollen siten kokoluokassaan markkinoiden edullisemmasta päästä.

Laaja testi Betan uudesta 300 -kuutioisesta kaksitahtisesta pyörästä löytyy uudesta Motorrad -lehdestä, josta lisätietoa löytyy osoitteesta: www.motorrad.fi

Jani Hovi / Xracing