
Varkaus, moottorin vaihto ja katsastus
Perjantai käynnistyi meidän osalta hieman ennen kello seitsemää, kun herätyskello pirisi uuteen päivään. Siinä sängyllä vielä makoillessani selaisin sosiaalisia medioita kännykällä ja huomasin päivityksiä, joiden mukaan täällä oli ollut yöllä ukkosmyrsky. Itse en kyseiseen myrskyyn kuitenkaan herännyt. Siihen toki saattoi olla syynä se, että nukun korvatulpat korvissa, sillä kämppiksenäni oleva huoltomies Sami pitää joka yö meidän huoneessa omaa ukkosmyrskyä ainakin jyrinän perusteella.
Erittäin ravitsevan aamupalan jälkeen suuntasimme varikolle tekemään viimeisiä virityksiä ennen katsastusta. Hyvin alkanut päivä kääntyikin hyvin nopeasti huonoon suuntaan, kun selvisi että Karikuusten autoon oltiin murtauduttu varikon viereisellä parkkipaikalla. Parkkipaikka on tarkoitettu juurikin Sixin kilpailijoiden käyttöön ja niinpä murto oli myös järjestäjien kannalta negatiivinen asia. Tietty kaikki kurjin asia se oli Karikuusten kannalta, sillä varkaiden matkaan läpi melkoisen arvokas saalis. Lisäksi Jaskan (Karikuusi) iltapäivä meni asiaa selvitellessä poliisien kanssa, eikä hän ennättänyt muiden suomalaisten kanssa edes katsastukseen. Kaikeksi onneksi Jaska ehti kuitenkin katsastamaan pyöränsä vielä ennen päivän päättymistä.
Toinen suomalaisia koskettanut hankaluus kohdistui SE-Teamin Nico Lindströmmille. Nico oli katsastamassa pyöräänsä ja huomasikin siinä vaiheessa, että hänelle ei ole luokkaa. Nicolla on nimittäin Hondan 250 -kuutionen nelari, johon on vaihdettu 280 -kuutionen pytty. Suomessahan 280 -kuutioisella ajetaan E2 -luokassa ihan normaalisti. Heti katsastuksen alussa Nicolle kerrottiin, että hänen pyöränsä ei kuulu E2 -luokkaan, sillä luokan kuutiotilavuus raja on nelitahtisissa 290 - 450 cc. Kun luonnollisesti E1 -luokan raja on 175 - 250 cc (nelarit), ei pyörä tietty kuulu siihenkään luokkaan. Eli kävi ilmi, että Nicon 280 -kuutioinen pyörä ei kuulu mihinkään luokkaan.
Tässä vaiheessa järjestäjät antoivat Nicolle aikaa vaihtaa pyörän moottorin luokkarajoihin sopivaksi lauantaihin asti. Onneksi SE-Teamin kerhojoukkueella oli mukana varapyörä, josta Nico sai vaihdettua perjantai-illan aikana 250 -kuutioisen moottorin omaan pyöräänsa ja menee katsastamaan pyörän uudelleen lauantaina aamulla. Myöhemmin sääntöjä selvitellessä kävi ilmi, että Suomessa on myös sama sääntö kuutiotilavuuksissa, mutta Suomessa sääntöä tulkitaan erilailla. MM-kilpailussa asian suhteen ollaan kuitenkin ehdottomia. Joten tällä kertaa rehellisyys pyörän kuutiotilavuudesta kostautui, mutta hommasta selvittiin koneen vaihdolla.
Muuten suomalaisten osalta katsastus meni ilman suurempia ongelmia. Kuuman Ryhmän kerhojoukkueen osalta ilta jatkui ruokailun merkeissä, läheisellä kebab -kioskilla. Ja kyllä, kävimme siellä jo toisen kerran peräkkäin. Tosin menimme aluksi viereiseen ravintolaan, jossa terassilla istuivat Kivelän Retza ja Jaatisen Altsu. Pyysimme ruokalistaa, joka tuotiinkin Slovakian kielellä meille, Englannin kieleisä ei kuulemma löytynyt. Kun emme sattuneista syistä ymmärrä Slovakiaa, emme osanneet tilata oikein mitään. Kysyessämme Kivelältä ja Jaatiselta miten he osasivat tilata ruokaa, kertoi Altsu tarjoilijan ymmärtävän mitä Hawaji Pizza tarkoittaa. Kun meille ei valitettavasti kyseinen pizza maistunut, päätimme mennä naapuriin kebabille.
Mutta se perjantain tapahtumista. Lauantaina edessä on avajaiset, johon menemme pitämään lippua korkealla!
Jani Hovi
#424