Uusi KTM 1290 SUPER ADVENTURE S on täynnä suorituskykyisintä teknologiaa

Teksti
Kuva
KTM
KTM ADVENTURE -malliston viimeisin uutuus, huippuunsa hiottu 2021 KTM 1290 SUPER ADVENTURE S on nyt täällä.

Kehittyneet komponentit, entisestään optimoitu ergonomia ja suorituskykyyn keskittyvä teknologia varmistavat, että KTM:n uusin seikkailupyörä vie käsityksesi koko KTM ADVENTURE -mallistosta uudelle tasolle.

Viimeisten kahdeksan vuoden aikana KTM on julkaissut useita yli 1000 cc seikkailupyöriä. Näiden mallien ja saadun palautteen pohjalta koko KTM ADVENTURE -mallistoa on kehitetty läpi sen elinkaaren. Nyt kehitystyö on ottanut uuden askeleen, jossa kuljettajakeskeinen ergonomia sekä suorituskykyä merkittävästi parantava teknologia toimivat uuden 2021 KTM 1290 SUPER ADVENTURE S -mallin keskiössä.

KTM esittelee nyt yli 1000 cc KTM ADVENTURE -pyörien kolmannen sukupolven, joista uusi KTM 1290 SUPER ADVENTURE S on urheilullisin ja teknisesti kehittynein seikkailumoottoripyörä, mitä Mattighofenin tuotantolinjalta on koskaan valmistunut. Tiivistettynä voidaan sanoa, että uutuus on KTM ADVENTURE -malliston suorituskykyisin pyörä, sporttisuutta ja täysipainoista ajettavuutta unohtamatta.

UUSITTU ERGONOMIA 
Tarkan ajettavuuden omaava KTM 1290 SUPER ADVENTURE S -malli on saanut uudistetun rungon, joka optimoi painonjakaumaa entisestään ja tekee ajamisesta ketterää. Ohjauksen kiinnityspistettä rungossa on siirretty 15mm taaksepäin ja moottoria on kallistettu kaksi astetta eteenpäin, mikä tekee pyörästä helpommin käsiteltävän mutkissa. Lisäksi takahaarukka on pidempi ja rakenteeltaan päivittynyt, mikä lisää vakautta kiihdytyksissä. Takarunko on muotoiltu uudelleen istuinkorkeuden alentamiseksi kuitenkaan kestävyyttä tai käytännöllisyyttä uhraamatta.

Kuljettajan ympärillä nähdään uusi 23-litrainen, avaimettomalla korkilla varustettu polttoainesäiliö sekä uudelleen muotoillut muovit, jotka osaltaan kasvattavat pyörän ketterää ajotuntumaa. Uusien katteiden jokainen senttimetri on analysoitu ajotuntuman optimoimiseksi. Uusi kaksiosainen satula, jota voidaan säätää 20 mm, tuo lisämukavuutta pitkille ajomatkoille. Säädettävissä ovat myös kytkin- ja jarrukahvat sekä näkymältään mukautettava, uusi TFT-näyttö. Lisäksi mallin visiiri on kehitetty tuulitunnelia hyödyntämällä ja sitä voi säätää jopa 55 mm. Kaiken kaikkiaan KTM 1290 SUPER ADVENTURE S suoriutuu erinomaisesti jokaisesta seikkailustaan keskitettyjen ja alhaalla sijaitsevien massojen sekä huolellisesti suunnitellun painojakauman ansiosta. 

SUORITUSKYKYISTÄ TEKNOLOGIAA
Uutuusmallin ajo-ominaisuuksia säätelee elektronisten apujärjestelmien uusi sukupolvi. Valittavissa olevat luistoneston tilat RAIN, STREET, SPORT, OFFROAD ja päivitetty, valinnaisena lisävarusteena saatava, RALLY -ajoasetus puuttuvat ajotapaasi vähemmän kuin aikaisemmin. Uusi 2021 KTM 1290 SUPER ADVENTURE S -malli on vakiovarusteltu innovatiivisella, adaptiivisella vakionopeudensäätimellä. Boschin kanssa yhteistyössä kehitetty, tutkaan perustuva järjestelmä säätää automaattisesti turvallisen etäisyyden edellä olevaan liikenteeseen. Järjestelmässä on viisi tasoa, jotka ovat helposti valittavissa uudelleen suunniteltujen ohjaustangon valintakytkinten avulla.

Ajokokemusta parantaa entisestään upouusi 7 tuumainen TFT -mittaristo. Se on yhdistetty uuteen liitäntäyksikköön, jonka avulla älypuhelimen liittäminen onnistuu helposti. Suurempi TFT -mittaristo omaa nopeammat ja käytännöllisemmät valikkojärjestelmät sekä selkeän ja esteettisen grafiikan. Mittariston alapuolella sijaitsee niin ikään uudelleen suunniteltu säilytyslokero, jossa on USB-latauspistoke. Uuden mittaristonäkymän käyttämistä varten KTM 1290 SUPER ADVENTURE S -mallissa on uudet kytkimet ohjaustangon molemmilla puolilla. Lisäksi uuden pikavalinta- ja suosikkipainikeryhmän avulla asetuksia voi muuttaa lennossa samalla kuin kuljettaja keskittyy edessään aukeavaan tiehen.

KEHITTYNEET KOMPONENTIT
KTM 1290 SUPER ADVENTURE S:n sydän on paranneltu V2-moottori, joka täyttää EURO 5 -vaatimukset. Räväyttävät 160 hv ja 138 Nm tarjotaan entistä kevyemmässä paketissa (–1,6 kg) kun moottorin lohkot ovat aiempaa ohuemmat ja öljynkiertojärjestelmä on uusittu. Päivitetty on myös pyörän kaksiosainen pakoputkisto sekä PANKL -vaihdelaatikko, johon valinnaisena saatava Quickshifter+ -vaihdeavustin tuo merkittäviä parannuksia.

Uusitut männät parantavat pyörän luotettavuutta entisestään ja koko yksikön jäähdytysjärjestelmä on optimoitu uuden vesi/öljy-järjestelmän avulla. Kaksi uutta jäähdytintä on muotoiltu uudelleen suunnitellun rungon kanssa niin, että kuuma ilma ohjataan poispäin kuljettajan jaloista. Lisäksi 15 000 kilometrin huoltovälit ja alhainen polttoaineenkulutus viimeistelevät aiempaa virkeämmän uutuusmallin käyttökokemuksen.

Myös kallistuskulmaa lukeva luistonesto on kehittynyt entisestään ja se omaa kaksi erillistä ohjausyksikköä; toinen optimoi takapyörän luistoa ja toinen kallistuskulmaa. Molemmat yksiköt keräävät omaa dataansa ja omaavat omat toimintaperiaatteensa. Kaarreajon ABS -järjestelmä ja offroad-ABS ovat uuden Bosch Motorcycle Stability Control -järjestelmän osia. Moottorijarrua älykkäästi säätävä MSR -järjestelmä on valinnainen lisävaruste.

KTM 1290 SUPER ADVENTURE S on saanut osakseen myös uusia WP:n iskunvaimenninkomponentteja. Uuden sukupolven WP APEX semi-aktiivinen -iskunvaimennus vastaa tehostetusta vaimennuksesta samalla kun kallistuskulmaa lukeva 6D-anturi syöttää tietoa suoraan järjestelmään kuljettajan toiminnan perusteellista analysointia varten.

Myös KTM PowerParts -lisävarustevalikoimaa on päivitetty sopimaan nimenomaan uuteen KTM 1290 SUPER ADVENTURE S -pyörään. Esimerkiksi Suspension Pro -paketti mahdollistaa etuhaarukan ja takaiskunvaimentimen erillisen vaimennuksen, automaattisen esijännityksen säädön sekä päälle tai pois kytkettävän Anti Dive -asetuksen. Saatavilla on myös Rally -lisävarustepaketti, johon kuuluvat RALLY -ajoasetus ja älykkäästi toimiva MTC -sutimisenestojärjestelmä. Tech Pack -lisävarustepaketti puolestaan kattaa Rally Pack -lisävarustepaketin sisällön sekä kaikki Suspension Pro- ja Rally -lisävarustepakettien ominaisuudet, Quickshifter+ -vaihdeavustimen, moottorijarrua säätävän MSR -järjestelmän, Hill Hold Control -mäkilähtöavustimen ja adaptiivisen jarruvalon.

2021 KTM 1290 SUPER ADVENTURE S
// Uusittu ergonomia > uusi polttoainesäiliö, matalampi istuin ja uudet katteet
// Uudelleen muotoiltu runko > lyhyempi runko, uusi takarunko ja pidempi takahaarukka
// Optimoitu painonjakauma > lisää ajomukavuutta ja pyörän ketteryyttä
// Innovatiivista elektroniikkaa > uusi adaptiivinen vakionopeudensäädin ja kehittynyt kaarreajon MTC -sutimisenestojärjestelmä
// Intuitiivisempi 7 tuumainen TFT -mittaristo > optimaalinen käytettävyys
// Uudelleen suunnitellut ohjaustangon kytkimet, Connectivity Control Unit -liitäntäyksikkö
// Parannettu 1301 cc LC8-moottori > 160 hv ja 138 Nm
// Uuden sukupolven WP APEX semi-aktiivinen -iskunvaimennus
// Päivittyneet elektroniset lisävarustepaketit > Suspension Pro, Rally Pack ja Tech Pack

Joachim Sauer – KTM:n tuotepäällikkö: ”2021 KTM 1290 SUPER ADVENTURE S on urheilullinen pyörä, joka on suunniteltu tarjoamaan vertaansa vailla olevan ajokokemuksen kaikenlaisilla alustoilla. Tämä malli on KTM:n kolmas suurten matkaenduropyörien sukupolvi katu- ja soratieseikkailuihin. Keräämämme palautteen perusteella keskityimme parantamaan pyörän ajotuntumaa ja ergonomiaa. KTM:n tapaan lisäsimme samalla uraauurtavia uudistuksia, kuten adaptiivisen vakionopeudensäätimen. Jotta tätä ominaisuutta voi arvostaa parhaiten, on muistettava, että parhaat tiet KTM 1290 SUPER ADVENTURE S:n sykähdyttävän suorituskyvyn kokemiseen saattavat olla tuntien matkan päässä. Vaikka välillä on moottoriteitä, ACC:n ansiosta välimatkat sujuvat leikiten ja olet valmiina toimintaan heti, kun olet valmis. Tämä seuraavan sukupolven uutuus kuljettaa sinut niin kauas, niin pitkälle ja niin kovaa kuin haluat - tinkimättä kuitenkaan KTM:n perinteistä.”

Uusi 2021 KTM 1290 SUPER ADVENTURE S on saatavana valtuutetuilta KTM -jälleenmyyjiltä maaliskuusta 2021 alkaen.

Saat lisätietoja paikalliselta KTM -jälleenmyyjältäsi ja osoitteesta KTM.com/1290SuperAdventure