Suomi nousi neljänneksi raskaalla reitillä

Märkä ja liukas reitti vaikeutti kuljettajien menoa tänään Saksassa. Vaikka päivän päätteeksi aurinko pilkistikin, oli päivä erittäin märkä. Varsinkin Zschopaussa ajettu endurotesti ja siirtymät olivat haastavia, ja liukkaat mäet toivat monelle vaikeuksia.

Ranskan hallitsemassa Trophy -joukkueiden kilpailussa Suomi nousi hienosti USAn ja Espanjan ohi neljänneksi. Kolmantena oleva Italia on kuitenkin jo yli viiden minuutin päässä. Tosin myös Italialla on yksi keskeyttänyt kuljettaja, joten Italian pienellä epäonnella Suomi voi nousta mitalikantaa.

Trophy -joukkueemme jatkaa siis myös viisimiehisenä kamppailua mitalista. Joukkueen nopein torstainkin jälkeen on Eero Remes, joka nousi yleiskilpailussa viidenneksi. E1 -luokassa Remes on yhä toisena. - Mahdollisuudet luokan voittoon on mennyt, jos Meolla ei ole ongelmia. Yritetään saada mahdollisimman hyvä sijoitus yleiskilpailussa ja sitä kautta auttaa joukkuetta, Remes kertoo.

Liukkaasta reitistä huolimatta, Remes ajoi tasaisen varmasti. - Olihan päivän mittaan liukasta, mutta onneksi reitti kuivui loppupäivästä. Kolmet pienet lipat tuli päivään, muuten meni ihan hyvin.

Hellstenillä ”läheltä piti” -tilanne

Hienoa menoa jatkoi myös Antti Hellsten. Hellsten teki päivän aikana jälleen nousua ja on torstain jälkeen yleiskilpailussa sijalla 18. ja E1 -luokassa hienosti viidentenä. - Tänään ei tuntunut missään vaiheessa hyvältä, oli niin liukasta koko ajan. Mutta niin taisi muillakin olla, nauroi Hellsten.

Päivä oli myös Hellstenin mielestä raskas. - Liukkaat polut tekivät päivästä raskaan. Välillä joutui siirtymillä vähän työntämäänkin pyörää yhdessä ylämäessä. Lisäksi mia oli pieni ”läheltä piti” -tilanne ja sen seurauksena sain pienen puujalan.

Liukkaat olosuhteet tuntuivat sopivan suomalaisille, sillä myös Marko Tarkkala nousi tuloksissa päivän aikana. Nyt Tarkkala on yleiskilpailun 29. ja E3 -luokan 10. - Mia on ollut ongelmia pyörän keulan kanssa. Nyt kun olosuhteet olivat kuraiset ja liukkaat, keula toimi hieman paremmin ja ajotuntuma oli kohtuullinen. Joukkueena pystyimme petraamaan hienosti muutaman sijan ylöspäin, torstaina pitäisi pystyä puristamaan Italian ero mahdollisimman pieneksi, sillä viimeinen ajopäivä on loppucrossi, jossa ei enää kovin suuria eroja synny, Tarkkala kertoi.

Myös Jari Mattila nousi päivän aikana ja murtautui yleiskilpailussa juuri 40 parhaan joukkoon, sijalle 39. Luokassa Mattila on 13.

Trophy -joukkueen viides jäsen Roni Nikander nousi myös muutaman sijan. Nikader on luokassaan torstain jälkeen 17. ja yleiskilpailussa 58.

Pohjonen keskeytti

Lauri Pohjosen loistavasti mennyt kilpailu loppui tänään, konerikon seurauksena. Näin ollen nuorten joukkue koko kovan kolauksen.

Pohjosen keskeytyksestä huolimatta joukkueemme jatkaa yhä kuudentena.

Nuorten joukkueen nopein lenkki on torstain jälkeen koko kisan nousua tehnyt Aleksi Jukola. Jukola on yleiskilpailussa sijalla 77. ja E1 -luokassa 21. E2 -luokassa ajava Mika Tamminen on yleiskilpailussa sijalla 95. ja E2 -luokassa 42. Kimmo Hurri kaasuttelee puolestaan yleiskilpailun sijalla 113. ja E1 -luokassa 32.

Kärkkäinen hylättiin

Naisten joukkueen Sanna Kärkkäinen hylättiin valitettavasti tänään. Kärkkäinen ajoi vahingossa AT-aseman läpi pysähtymättä, jonka seurauksena hylkäys tuli.

Marita Nyqvist jatkaa tasaista menoa ja on yhä naisten kilpailun neljäs. Eilen keskeyttänyt Hanne Mertsalmi pääsi tänään jatkamaan kilpailua, mutta on eilisen keskeytyksen johdosta tuloksissa luokan viimeinen.

Trophy:

1. Ranska
2. Australia + 32:12.60
3. Italia + 38:52.33
4. Suomi + 45:24.69

Junior Trophy:

1. Ranska
2. Iso-Britania + 1:52.03
3. USA + 12:32.79
6. + 34:30.99

Valitettavasti naisten luokan tuloksia ei ollut vielä käytettävissämme.

Jani Hovi / Xracing
Tarkkalan kommentit: Ilona Nikanto