Savaste: ”En miettinyt mestaruutta”
- No joo. Tärkeintä on, että ajo kulkee ja saadaan sitä eteenpäin. Tänään ei kyllä kulkenut. Ensimmäisessä erässä tuli kaatumisia, niin siihen ei voi olla tyytyväinen, mutta tuli sentään Suomen mestaruus. Tämä oli kuitenkin yksi juttu, vaikka tavoitteet ovatkin tuolla maailmalla.
Kun ensimmäisessä erässä tuli noita kaatumisia, niin mietitkö jo mestaruutta? Tuliko siitä paineita, vai eikö vain kulkenut?
- En minä sitä miettinyt yhtään. Ajoin vain sellaiseen upottavaan kohtaan ja lensin siitä tosi isot lipat. Siinä meni tanko niin vinoon, etten pystynyt ajamaan sillä. Heitin kahdet lipat sillä kierroksella. Sitten piti mennä ratavarikolle, niin ajoin siitä hiukan ohi, koska pyörä ei kääntynyt. Sain siitä sitten rangaistuksen. Sitten kaaduin vielä kerran, kun yritin ohitusta ulkokautta ja siellä olikin upottavaa. Tavallaan olisi pitänyt vain lukea rataa paremmin, mutta hyvä, ettei sattunut pahemmin.
Toisessa erässä otit lähdön, mutta Miro (Sihvonen) ja Jere (Haavisto) tulivat aika nopeasti ohi. Mietitkö siinä mestaruutta, että ajat vain varman päälle maaliin?
- Jere tuli heti ohi siinä alussa ja sitten tuli Miro. Sitten Jere teki virheen ja pääsin melkein ohi, mutta otin pari huonoa linjaa ja sitten pääsi Juuso (Matikainen) ohi ja sitten vielä Santerikin (Kinnunen). Ajo meni aika sekaisin siinä. Kun Juuso oli siinä vierellä, niin mietin, että mitä siinä voi tapahtua. Jos Juuso ajaa minut ulos radalta tai jotain. Silloin ajattelin, että pitää ottaa rauhallisemmin. En sitten pystynyt kuitenkaan ajamaan perässä niin hiljaa, ja ajoin Juusosta ohi, mutta Miro ja Jere olivat jo aika kaukana. Vaikka Miro kaatuikin, niin minun vauhtini ei vain riittänyt siihen.
Kun kauteen lähdettiin, niin ei ollut varmaa, että ajat SM-sarjaa, vaan se tuli siinä MXJ:n ohella. Kuinka yllättynyt olet itse, että sia on kauden päätteeksi Suomen mestaruus kädessä?
- Aluksi en ajatellut sitä, koska tarkoitus oli ajaa vain MXJ-luokka 125-kuutioisella. Sitten kun päätin, että ajan sen 250-kuutioisella, niin sitten tajusin, että mestaruus voisi tulla. Alkukaudesta en ajatellut, että olisin voittanut tämän, koska en ajatellut, että olisin ajanut 250-kuutioisella. Se oli kuitenkin tosi hyvä päätös, josta kiitos 137 Motorsportille, joka mahdollisti tämän. Se on kehittänyt todella paljon ajamistani.
Tästä on varmasti ollut hyötyä myös ensi vuotta ajatellen?
- Ehdottomasti. Olen ajanut sillä nyt yli 50 tuntia ja se on todella hyvä tulevaa joukkue-MM:ää ajatellen. Samoin ensi vuotta ajatellen, koska siellä on kova taso ja kisa tulee olemaan kova. Se on todellakin ollut hyödyksi, että olen päässyt ajamaan 250-kuutioisella.
Sinut on merkattu joukkue-MM:ssä avoimeen luokkaan, mutta ilmeisesti ajat pikkunelarilla?
- Kyllä, ajan siellä Budin Kawasakilla. Miro halusi mennä ajamaan MX2:een tänä vuonna ja minä ajan avoimessa. Ei se asiaa hirveästi muuta, samoja kuskeja vastaan minä siellä suurin piirtein ajan. Toivottavasti päästään erään, ajetaan hyvä kisa, saadaan kokemusta ja pysytään terveinä, se on kuitenkin tärkeintä.
Lauantain karsintaerässä on varmasti ainakin starteissa tekemistä? Rinnalla on kuitenkin varmaan monta 450-kuutioista?
- Mia ovat nyt kuitenkin startit menneet aika hyvin. En varmasti isompia pyöriä vastaan tuollaisia startteja saa, mutta jos 20 joukkoon ehtisi starteissa, niin se olisi jo hyvä. Se on mie ensimmäinen niin sanottu pro-kisa, että saa nyt nähdä, miten siellä menee. En minä siitä mitään ihmeitä odota, mutta ajan totta kai niin hyvin kuin pystyn.
Xracing