
Remes vaikean yön jälkeen voittoon
MM-sarjan kolmanneksi viimeinen MM-viikonloppu käynnistyi tänään Italiassa. Rovetta kilpailijat kiersivät kolmen maastokokeen mittaisen reitin neljään kertaan ja kun lauantain tuloksiin laskettiin myös eilinen supertesti, tuli päivälle yhteensä 13 maastokoetta.
E1 -luokassa edellisessä osakilpailussa molemmat päivät voittanut Eero Remes ei onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla perjantain supertestillä, ollen neljäs. Lisää hankaluuksia Remekselle tuli yöllä.
- Menin normaalisti nukkumaan, mutta heräsin yhden aikaan kovaan vatsakipuun. Vietin siinä melkein puoli tuntia vessassa, ennen kuin pääsin takaisin nukkumaan. Vielä aamulla vatsa oli kipeänä ja tunsin oloni hieman heikoksi, Remes kertoi.
Lauantain avanneella crossitestillä Remeksen vatsavaivat helpottivat ja hän kellotti heti nopeimman ajan, mutta hänen pahin kilpakumppaninsa Christophe Nambotin jäi TM-kuljettajalle vain sekunnin. Päivän toisena pätkänä ajettiin reilun kilometrin mittainen extremetesti ja siellä sitten tapahtuikin. Remeksen edellä pätkälle startannut Nambotin teki virheen viimeisessä pitkässä ja jyrkässä ylämäessä. Virheen seurauksena ranskalainen kaatui ja joutui palaamaan takaisin alas ottamaan uudelleen vauhtia. Aikaa tilanteessa tuhrautui niin paljon, että Remes ennätti ohittamaan reitillä Nambotinin. Maalissa kaksikon ero oli 22 sekuntia.
Tästä käynnistyi kaksijakoinen takaa-ajo. Nambotin oli selvästi Remestä nopeampi päivän kolmella ensimmäisellä endurotestillä, kun taas puolestaan Remes oli ranskalaista parempi crossi- ja extremetestillä. Kun lähdettiin kisan päättäneelle viimeiselle endurotestille, oli Remeksen johto vielä 10 sekuntia. Remes pystyikin maastokokeella parhaaseensa ja jäi Nambotinin pohjille vain kolme sekuntia. Näin ollen Remeksen kolmas perättäinen päivävoitto kirjattiin reilun seitsemän sekunnin erolla.
- Kahden ensimmäisen kierroksen ajan ajoin endurotestiä liian rauhassa. Pätkällä ajettiin kivistä ja todella liukasta tienpohjaa vuoden rinnettä ylös ja alas, eikä siinä ollut mielestäni pitoja lainkaan. Pyörä meni vaan puolelta toiselle. Kahdella viimeisellä kierroksella sain sitten paremman tuntuman pätkään ja se rupesi sujumaan, Remes kertoi.
Kiviä ja haastavia paikkoja oli myös muualla.
- Extremetestillä oli paikoin myös todella paljon kiviä ja se oli liukas. Muutenkin reitillä oli paljon todella tarkasti ajettavia paikkoja, jotta ei tehnyt virheitä. Enkä oikeastaan tehnytkään niitä koko päivänä, vaan kaikki meni hyvin, jatkoi pisteen päässä MM-kärjestä oleva Remes.
Ambulanssille käyttöä
Italian kilpailussa nähtiin myös sinne niin tavanomainen kireä siirtymä. Siirtymällä oli mittaa 25 minuuttia ja jotain sen tiukkuudesta kertoo se, että kärkikuljettajatkin joutuivat ajamaan sen EK-vauhtia ja ennättivät juuri omalla minuutilla AT-asemalle. E1 -luokassa 10 kuljettajaa selvisi siitä ilman AT-minuutteja ja esimerkiksi E2 -luokassa vain seitsemän kuljettajaa selvisi ilman minuutteja.
- Italiassa tuntuu aina olevan näitä älyttömiä siirtymiä. Siirtymä oli täynnä kiviä ja se oli todella vaarallinen. Tietojen mukaan kuljettajaa kuskattiin sieltä pois ambulanssilla, mutta siitä huolimatta järjestäjät eivät antaneet sille välille lisää aikaa, Remes kummasteli.
Myös Renet ajoi kolmanteen peräkkäiseen voittoon
E2 -luokassa nähtiin jälleen taistelu Pela Renetin ja Antoine Meon välillä. Kilpailun puolessa välissä Meon johto oli parhaimmillaan jo kahdeksan sekuntia, mutta sitten Husqvarna -kuljettaja painui väkisin hänen ohi. Renetin johto oli viimeiselle kierrokselle lähdettäessä viisi sekuntia ja monet odottivatkin, että Meo ajaa tuttuun tyyliin lopussa kaikkia muita kovempaa ja kirjaa voiton nimiinsä. Toisin kuitenkin kävi ja Renet pystyi pitämään maanmiehensä takana. Kaksikon ero oli lopulta seitsemän sekuntia. Luokassa kolmanneksi ajoi Alex Salvini, joka jäi voitosta kuitenkin yli minuutin päähän.
Phillips otti omansa
Alkukauden hieman tasoonsa nähden pimennossa ollut Matthew Phillips ei antanut kenellekään mahdollisuuksia E3 -luokassa. Phillips kirjasi päivän aikana 11 pohja-aikaa nimiinsä ja hänen voittomarginaali oli lopulta 43 sekuntia. KTM -kuljettajan jälkeen toiseksi ajoi MM-sarjan kärjessä oleva Matthias Bellino ja kolmanneksi Aigar Leok.
Käsivamman kanssa tuskaileva Matti Seistola oli kymmenes.
Xracing