Ratojen turvallisuus ja päähän kohdistuneet iskut

Useat keskustelut ovat monesti päätynyt lajin kattojärjestöön ja siihen, onko Suomen moottoriliitossa tehty tutkimustyötä tämän kauden onnettomuuksien jälkeen.

- Liitossa ei ole varsinaisesti perustettu tutkimusryhmiä tapahtumien perusteella. Asioita ollaan tietysti mietitty ja olemme laatineet esimerkiksi motocrossiin ohjeistuksen, jonka olemme kerhoille toimittaneet ja toivoneet, että kerhot olisivat ohjeen ratojen ilmoitustauluille laittaneet, Suomen moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist kertoo.

(Ohjeet: http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/990828/Turvallisuusohjeita+MX-radoill… )

Ruotsissa edellisenä kesänä kilpailuissa sattuneet valitettavat tapaturmat johtivat Ruotsissa siihen, että SVEMO perusti erillisen tutkintalautakunnan joka tutki kaikkia onnettomuuksia.

- Tutkimuksien jälkeen ei tapahtumille Ruotsissa löytynyt mitään yhteistä nimittäjää, Ljungqvist kertoi tuloksista.

Päähän kohdistuneet iskut

Varsinkin tämän kauden aikana on esille tullut paljon päähän kohdistuneita vammoja ja tämä on myös moottoriliitolla tiedossa.

- Niitä on ollut ainakin esillä tänä vuonna paljon. Olemme miettineet asiaa monelta kantilta ja esillä on ollut jopa asia, että määrittelisimme kilpakäytössä hyväksyttävät kypärät. Koska valitettavasti on tullut esiin tapauksia, joissa kaikki kypärät eivät ole aivan yhtä kestäviä, vaikka Euroopassa hyväksyttyjä ovatkin. Tälle linjalle emme ole kuitenkaan vielä lähteneet, koska emme ole pystyneet osoittamaan vammojen johtuvan suoranaisesti kypäristä, Ljungqvist jatkaa.

Yleensäkin tietoa vammoista tulee vähän liiton tietoon.

- Kun tapaturmat sattuvat harjoituksissa, ei meille tule niistä välttämättä edes tietoa. Lisäksi Suomen potilassuoja estää meidän saavan tietoja, vaikka niitä haluaisimmekin.

Moottoriliitto on tälle vuodelle pyytänyt lisenssivakuutuksen kautta yleisiä raportteja vammoista, joita vakuutuksiin on kirjattu.

- Yleisimmät vammat kohdistuvat käsiin, kyynärpäihin ja olkapäihin. Mutta heti niiden jälkeen tulee päähän kohdistuneet vammat. Valitettavasti meillä ei ole tilastotietoa siitä, millainen näiden kehitys on ollut, koska ensimmäiset tiedot meillä on tältä vuodelta.

Radat

Ratojen suunnittelussa Ljungqvist neuvoo kerhoja luottamaan asiantuntijoihin.

- Valitettavasti joissain kerhoissa on henkilöitä puuhamiehinä, jotka eivät osaa suunnitella ratoja. Neuvoisinkin kerhoja kuuntelemaan lajin tietäjiä ja kokemuksen omaavia henkilöitä. Hyvänä esimerkkinä turvallisesta radasta oli Tampereen supercrossissa nähty Jussi Nikkilän suunnittelema rata. Tärkeää on myös se, että rataa suunnitellessa huomioidaan harrastajat, eikä ratoja tehdä kilpakuljettajien tarpeiden mukaan.

Tällä viikolla moottoriliitossa on käynnistynyt työ, joka liittyy yleisellä tasolla kaikkien moottoriurheilun harrastepaikkojen turvallisuuteen.

- Oikeastaan en voi paljastaa tällä hetkellä vielä mitään muuta sen sisällöstä. Olemme käynnistäneet työn meille tiettäväksi tulleen asian perusteella ja teemme asian tiimoilta ensin selvitystyötä omalla tahollamme. Asia liittyy kaikkiin meidän lajeihimme, myös motocrossiin. Jos asiat niin etenevät, niin tulemme tekemään yhteistyötä viranomaistahojen kanssa asian tiimoilta, mutta ensin teemme oman selvityksen, Suomen moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist kertoo.

Xracing