Ranskassa kaikki ennallaan

Nathan Watson johtaa brittien joukkuetta, heidän pitäessä kärkipaikkaa trophyssa.
Kuva
Dario Agrati
Sixin kolmas kilpailupäivä ei muuttanut kärjen järjestystä. Suomen juniorit jatkavat edelleen toisena.

Sixin kolmas kilpailupäivä vei kuljettajat uudelle reitille. Nyt suunnattiin kohti etelää. Trophyjoukkueissa Espanja aloitti parhaiten ja kisan kärjessä ollut Iso-Britannia oli Italian jälkeen kolmantena. Tilanne normalisoitui kuitenkin nopeasti ja kolmannesta maastokokeesta lähtien kisa sujui Iso-Britannian hallinnassa. Kun päivä saatiin päätökseen, Iso-Britannia oli lisännyt johtonsa lähes kahteen ja puoleen minuutiin. Italia jatkoi toisena ja Espanja kolmantena.

Suomen nelikko teki tasaista työtä ja ajoi koko päivän kahdeksannella sijalla. Ero yhdeksäntenä olevaan Belgiaan on nyt pari minuuttia, mutta edellä oleva Australia karkasi myös jo runsaan 11 minuutin päähän.

- Kyllähän tässä paremmin saisi tulla, mutta eivät erot niin hirveän suuria ole. Tasaista puurtamista. Tänään oli hyvä päivä, oli ihan mukava ajaa, uudet pätkät ja tuntui hyvältä, mutta ajo on vain vähän sellaista hakemista. Pitäisi vain mennä joka paikkaan vähän rohkeammin tai varmemmin. Nyt tahtoo vain olla välillä liian aikaisessa ja välillä taas turhan myöhässä. Pienestä se on kiinni. Nyt ollaan kahdeksantena ja sitä paikkaa pidellään. Ei tästä nousta ylemmäs kuin jonkun keskeytyksellä. Tuollaista eroa ei ajamalla kiinni oteta. Täällä on kyllä tänä vuonna tosi kova tuo taso, paljon kovempi kuin viime vuonna. Kärki menee kyllä niin kovaa, etten ymmärrä mitä puuroa ne oikein aamulla syövät. Muuten täällä on joukkueella kaikki kunnossa. Kenelläkään ei ole ollut mitään ihmeempiä murheita, kertoi varikolta tavoitettu Eemil Pohjola.

Suomen tilanne ennallaan

Junioreissa Australia oli kiireisin kahdella ensimmäisellä maastokokeella ja myös Italia oli suomalaiskolmikkoa nopeampi. Kolmannella maastokokeella kärkeen nousi Italia ja myös Suomi ohitti Australian. Kahdella viimeisellä maastokokeella Suomi oli hieman Italiaa nopeampi, mutta kokonaisuudessaan Suomen ero kärkeen kuitenkin kasvoi jälleen hieman ja on nyt kaksi minuuttia ja yhdeksän sekuntia. Australia sen sijaan ohitti kahden päivän jälkeen kolmantena olleen Italian ja pitää nyt hallussaan kolmospaikkaa Suomen takana kolme ja puoli minuuttia Suomesta jääneenä.

- Minulla oli tänään selkeästi Sixin paras päivä. Nyt sain keskittyä vain ajamiseen, eikä tarvinnut pyörähommia tehdä. Ensimmäisenä päivänä hajosi kytkin ja ajoin loppupäivän ilman kytkintä. Iltahuollossa sain sen korjattua, mutta en ehtinyt vaihtaa eturengasta toiselle päivälle. Sitten siitä repesivät sivunappulat irti ja kun mennään tuollaista viistoa rinnettä, niin etupää meinasi jatkuvasti lähteä väkisin alta. Tänään oli alla uudet renkaat ja pyörä on kunnossa, niin nyt sai sitten vain ajella. Tänään kun oli parempi lähtöpaikka, niin oli mukavampi ajaa, emmekä jääneet paljoakaan Italiasta. Tykkäsin myös tämän päivän pätkistä enemmän kuin niistä kahden aiemman päivän pätkistä. Nämä olivat minusta rytmikkäämpiä. Nyt ollaan toisena ja olemme kyllä yrittäneet tehdä parhaamme ja yrittäneet antaa painetta Italian suuntaan, eikä ero ole paljon enää ensimmäisen päivän jälkeen kasvanut. Se ero syntyi siinä, kun heillä oli silloin niin hyvä lähtöpaikka. Mutta jatketaan omaa ajamista ja tekemistä, eikä ruveta hölmöilemään. Tässä on vielä pitkiä päiviä jäljellä, katsotaan sitten, mihin se kääntyy, Hermanni Haljala pohti.