Pohjola murskasi muut

Eemil Pohjola oli tänään pitelemätön.
Kuva
Jani Hovi
Enduron SM-sarja saatiin lopulta käyntiin Sysmän Moottorikerhon isännyydessä. Eemil Pohjola lähti kisaan ennakkosuosikkina, eikä mies odotuksia pettänyt. Kilpailussa saatiin myös draamaa, kun palkintojen jaon jälkeen muutettiin tuloksia.

Sysmän Moottorikerho teki todella suuren työn järjestäessään endurokauden SM-avauksen. Kelikään ei tehnyt hommasta helppoa, sillä lunta oli tullut enemmän kuin tarpeeksi ja ennen kisaa lämmennyt sää pakotti vielä perumaan toisen maastokokeen. Tuo maastokoe piti ajaa jäällä, mutta jäälle noussut vesi esti sen. Kisa saatiin kuitenkin ajaa todella hienossa kelissä. Yöllä oli ollut pikku pakkanen ja aurinkokin tuli esiin puolen päivän jälkeen. Oli siis mitä parhain ulkoilusää, vahinko vain, että yleisö ei saanut tulla kisaa seuraamaan.

Päivän ensimmäinen keskeyttäjä oli Antti Hänninen, joka joutui heittämään pyyhkeen kehään jo heti lähdön jälkeen pyörään tulleen teknisen vian takia. Hännisen pyörä käynnistyi kun hänen lähtöminuuttinsa vaihtui, mutta sammui saman tien. Hänninen yritti korjata pyöräänsä 10 minuutin ajan ja saikin pyöränsä käyntiin, lähtien ensimmäiselle siirtymälle. Valitettavasti Hänninen ei päässyt koskaan tuota siirtymää pidemmälle, vaan yhden ennakkosuosikin päivä päättyi jo ennen kuin kunnolla pääsi edes alkuun.

Pohjolan tahdissa

Eemil Pohjola näytti jo ensimmäisellä maastokokeella, ettei hän turhaan ennakkosuosikin viittaa kantanut. Pohja-aika syntyi lähes minuutin erolla ennen toiseksi parhaasta vauhdista vastannutta Peetu Juupaluomaa. Kun kisa oli puolivälissään, johti Pohjola jo runsaalla kahdella minuutilla. Kakkospaikalle oli noussut kotispoorejaan ajanut Jani Salonen ja kolmantena jatkoi edelleen Niklas Laankoski. Teemu Lehtimäki oli neljäntenä ja viitospaikalle oli hyvän alun jälkeen kaatumisten takia tipahtanut Peetu Juupaluoma.

Pohjola ei tehnyt virheitä toisellakaan kierroksella, vaan takoi pohjat kaikille maastokokeille. Maalissa Pohjolan voittomarginaali oli lähes neljä minuuttia.

- Päivä käynnistyi hyvin. Tuli hyvät pohjat siihen ensimmäiselle pätkälle ja sen jälkeen saikin ajaa jo aika rauhassa eteenpäin. Tiesin suurin piirtein koko ajan, missä mennään. Reitti olisi ollut hyvä, jos ei olisi tullut näin lämmintä. Nyt se meni aika pehmeäksi, Pohjola kommentoi.

Jani Salonen ajoi piti kisan lopussa tarpeeksi hyvän vauhdin yllä ja oli päivän toiseksi nopein.

- Päivä meni hienosti ja olen tyytyväinen siihen. Varmasti tutuista poluista oli hyvä, sillä tiesin koko ajan missä päin pätkää mennään ja mihin suuntaan reitti kääntyy. Vaikkakin reitti oli tänään täysin eri kunnossa, kuin mitä olemme sitä harjoitelleet, Salonen kertoi.

Juupaluoma oli kisan toisella puoliskolla todella hyvässä vauhdissa. Hän kellotti kolmelle viimeiselle maastokokeelle toiseksi nopeimmat ajat yleiskilpailussa ja oli maalissa kolmas, jääden vain kahdeksan sekuntia Saloselle.

- Loppu tuli todella hyvin ja siinä ajo maistui. Alussa oli vähän kaatumisia, eikä homma muutenkaan sujunut niin hyvin, Juupaluoma kertoi maalissa.

Hyvin pöperöisessä lumispoorissa viihtynyt Laankoski oli maalissa yleiskilpailun neljäs, ennen Lehtimäkeä, joka ei tänäänkään kaatunut kertaakaan.

Rangaistuksia

Pasi Tsutsunen osoitti jälleen viihtyvänsä hyvin vaikeissa olosuhteissa ja oli yleiskilpailun kuudes, voittaen samalla V40-luokan. Yleiskilpailun seitsemäs oli Eetu Puhakainen. Kilpailun jälkeen julkaistuissa tuloksissa yleiskilpailun kahdeksas oli Antti Ahtila, joka oli myös E1-luokan voittaja. Kun kilpailun palkinnot oli jaettu ja kuljettajat kotimatkalla, tuli tuloksiin muutos. Ahtilalle oltiin kirjattu yksi AT-minuutti ja hän putosi yleiskilpailussa sijalle 11. ja luokassa toiseksi. Tiettävästi Ahtila sai rangaistuminuutin maali AT:lla, sillä hän oli ajanut järjestäjien mielestä AT:n läpi pysähtymättä.

- Maali AT:lla ei ollut ketään vastaanottamassa kuljettajia ja kun tulin AT:n kohdalle, sammutin pyörän ja hyppäsin kyydistä pois taluttamaan pyörää. Vauhtini ei tilanteessa pysähtynyt ja siitä rangaistus luultavasti tuli, Ahtila kertoi myöhemmin.

Samasta syystä AT-minuutti kirjattiin muun muassa myös Eero Remekselle, Riku Riiheläiselle, Janne Leanderille ja Jussi Arvajalle.

- Aika kokenutta porukkaa sai AT-minuutteja samasta syystä, enkä ymmärrä edes mistä ne tulivat. Ainakin itse pysähdyin mielestäni maali AT:lle, niin kuin jokaisessa muussakin kisassa, Arvaja kertoi.

- Noin 20 kuljettajaa ei pysähtynyt maali AT:lle, tai sammuttanut pyörää siinä. Niinpä kilpailun tuomaristo päätti antaa kilpailun jälkeen näille kuljettajille rangaistukset, kilpailunjohtaja Miikka Mannila kertoi.

Ahtilan rangaistuksen myötä Jiri Leino nousi yleiskilpailussa kahdeksanneksi, Hugo Svärd yhdeksänneksi ja Henry Olenius kymmenenneksi.

Luokkakohtaiset raportit myöhemmin.

Alla yleiskilpailun TOP20