Mitä tekevät Stewartin veljekset?

Huhumylly James Stewartin ympärillä on pyörinyt jo kuukausia. Stewart itse ilmoitti sosiaalisessa mediassa jo muutama kuukausi sitten, että tulee ajamaan uransa loppuun asti Yoshimura Suzukin väreissä. Sitten kuitenkin Suzuki ilmoitti, että heidän oma virallinen kisatiiminsä loppuu ja samalla Stewartin jatkomahdollisuus hälveni savuna ilmaan.

Myös pikkuveli ilman paikkaa

Samaan aikaan Jamesin veli Malcolm etsi itselleen tiimipaikkaa. Malcolm voitti viime vuonna 250-kuutioisten supercrossmestaruuden ja vaikka edessä oli nousu 450-luokkaan, oli moni varma siitä, että hänelle löytyisi paikka jostain tiimistä. Suurin todennäköisyys oli, että hänen tämän vuoden tiiminsä, Geico Honda, ajattaisi häntä 450-kuutioisella pyörällä. Näin ei kuitenkaan tapahtunut (ainakaan tähän päivään mennessä) ja myös Malcolm oli ilman tiimiä.

Marraskuun alussa Crossland Racing -tiimin omistaja Chris Crossland julkaisi Instagram-tilillään kuvia Stewartin veljeksistä ja vihjaili kuvateksteillä, että heillä olisi sopimusneuvottelut menossa. Viikko sitten Malcolm kertoi kuitenkin Steve Matthesille, ettei hän ole koskaan keskustellut sanaakaan Crosslandin kanssa, joten ainakin tältä pohjalta kyseessä oli puhdas ”mainostemppu” Crosslandin osalta. Samalla Malcolm kertoi, että hän lähtee tammikuun alussa alkavaan kauteen yksityiskuljettajana ja odottaa, että jostain tiimistä avautuu loukkaantumisten myötä tiimipaikka.

Viimeisin käänne

Tarinan uusin käänne nähtiin torstaina, kun Brian Deegan julkaisi omalla Instagram-tillillään videon, jossa molemmat Stewartin veljekset ajavat Yamahan uusilla 450-kuutioisilla pyörillä. Samana päivänä Cycle Trader / Rock River / Yamaha -tiimi julkaisi saman videon ja saatesanoina luki: Todella mahtavia asioita on tapahtumassa tiimille. Tässä esimakua siitä... Odotetaan ja katsotaan mitä tulee tapahtumaan

Jamesin paluu Yamahalle olisi erikoinen asia. Hän lopetti kesken sopimuksensa JGR Yamaha -tiimin kanssa vuonna 2012, koska ei pitänyt pyörästä. James teki vuoden 2011 lopussa tiimin kanssa kolmen vuoden sopimuksen, mutta jo ennen vuoden 2012 supercrosskauden päättymistä James irtisanoi tuon miljoonien arvoisen sopimuksen. Hän kertoi silloin, ettei usko pystyvänsä voittamaan pyörällä. Lausunnostaan huolimatta James voitti supercrosskaudella kaksi osakilpailua ja on yhä viimeisin kuljettaja, joka on voittanut Yamahan ohjaimissa 450-kuutioisten luokan supercrossin.

Lauantaina James kertoi itse julkisesti sosiaalisessa mediassa tilanteestaan ensimmäistä kertaa kuukausiin. Lausunnossa hän kertoi, että on ollut vaikea saada asioita järjestymään ensi vuodelle, kun niin moni sponsori on vetäytynyt lajista. Samalla hän kertoi, ettei ole valmis kuitenkaan vielä lopettamaan ajamista ja uskoo yhä pystyvänsä voittamaan. James kertoo palaavansa radoille mahdollisimman pian ja jos se ei tapahdu tammikuussa, niin sitten myöhemin.

Se mitä tulee tapahtumaan jatkossa, on vain harvojen tiedossa, jos heidänkään.

Xracing