Mestarien pyörät
Nyt Yamaha esitteli uudet, entistä paremmat 2016-pyörät.
YZ450F
YZ450F-pyörän kohdalla Yamahalla on ollut neljä tärkeää kehityskohdetta. Kaikki tiedostavat motocrossissa lähtöjen tärkeyden ja sen vuoksi Yamaha on tuonut pyörään lähtöavustimen. Avustimen nappi löytyy tangosta kytkimen puolelta. Pyörä rajoittaa tehoa ja käytännössä kaasun saa kääntää startissa pohjaan, päästää kytkimestä ja singahtaa puomin takaa liikkeelle vauhdikkaasti.
Moottorin osalta Yamaha on pyrkinyt parantamaan voiman käsiteltävyyttä, vähentämättä kuitenkaan sen tehoa.
Kolmas tärkeä parannuskohde on ollut pyörän käsiteltävyys. Tätä on pyritty parantamaan rungon muutoksilla pudottamalla jalkatappeja 5 mm alaspäin ja muuttamalla T-kappaleiden offsetia. Rungon muutoksilla on pyritty siirtämään pyörän painopistettä keskemmälle, jolloin paino saadaan jakautumaan tasaisemmin keulan ja perän välille.
Neljäs asia, johon Yamaha on pyörässä kiinnittänyt erityistä huomiota, on jarrut. Etujarrulevy on uusittu ja se on nyt kooltaan 270 mm (ennen 250 mm). Lisäksi pyörässä on uudet jarrupalat ja jarrusatulan kiinnitys on uusittu.
YZ250F
YZ250F on kokenut myös muutoksia. Moottoripuolella ehkä markkinoiden parhaiten vääntävään moottoriin on saatu lisää tehoa keski- ja yläkierroksille. Isoveljensä tavoin YZ250F on saanut myös isomman etujarrulevyn ja senkin jarrutusteho on parantunut merkittävästi. YZ250F on kääntyvyydeltään yhä erittäin hyvä ja pito takapyörällä on myös hyvä.
Muutoksista tarkemmin ja pyörien testi löytyy Xracingin uudesta digilehdestä:
http://www.xracing.fi/lehti/index.html