Mäntylä ajaa EM-sarjan ja MM-kisan lisäksi myös MX2-luokan SM-sarjaa

Teksti
Melissa Mäntylä.
Kuva
Ilse Hoenso
Melissa Mäntylä nähdään ensi kaudella EM-sarjan lisäksi myös yhdessä MM-kisassa ja MX2-luokan SM-sarjassa.

Melissa Mäntylän ensimmäinen kausi 250-kuutioisen nelitahti pyörän sarvissa tarjosi hienoja onnistumisia, mutta se näytti myös motocrossin nurjan puolen. EM-sarjassa Salpausselän moottorikerhon kuljettaja sijoittui lupauksia herättävästi yhdeksänneksi. Mäntylä kilpaili myös naisten SM-sarjan kahdessa osakilpailussa. Sipoon osakilpailussa Mäntylä kaasutteli toiseksi Ruotsin kärkikuljettajiin lukeutuvan Tyra Bäckström perässä. Karkkilassa puolestaan Mäntylä ajoi ylivoimaiseen voittoon, mutta riemu oli lyhytaikaista. Vain viikko Karkkilan voiton jälkeen Mäntylän kausi päättyi Vantaan motocrossradan harjoituksissa sattuneen kaatumisen johdosta.

- Hyppäsin hyppyristä ja yhtäkkiä pyörä vain alkoi mennä ilmassa etukautta ympäri. Jouduin hyppäämään ilmassa pyörän kyydistä pois ja tulin jalat edellä alas. Tiputus oli sen verran korkealta, että tiesin heti jotain murtuneen, Mäntylä kertoo. 

Mäntylä saikin lääkärin vastaanotolla nopeasti vahvistuksen tuntemuksilleen. Kärköläläisen nilkasta oli murtunut telaluu ja edessä oli leikkaus. Toipuminen on sujunut erittäin hyvin ja Mäntylä on harjoitellut fysiikkaa koko toipumisjakson ajan.

- Sain noin kolme kuukautta sitten kipsin pois jalasta ja ehdin ajamaan vielä kun radat olivat auki, Mäntylä kertoo innoissaan.

Paljon tärkeää oppia

Mäntylä lähti kauteen varsin maltillisin tavoittein, sillä isompaan pyörään siirtyminen vaatii usein aikaa. Kauden tähtihetkiä oli ehdottomasti Puolassa ajettu EM-osakilpailu. Mäntylä onnistui ajamaan hurjien sateiden piiskaamalla radalla kauden parhaan sijoituksensa kun KTM-kuljettaja kaasutteli toisen erän neljänneksi ja oli yhteistuloksissa kuudes.

- Puolassa sää oli aivan karmea ja rata tulvi vedestä. Ajo kuitenkin kulki varsin hyvin. Johdin karsita erää jonkin aikaa ja maalissa olin lopulta toinen. Erätkin sujuivat tosi hyvin, joten olin ajostani todella positiivisen yllättynyt, Mäntylä muistelee.

Kokonaisuutena ensimmäinen kausi 250-kuutioisella nelitahtisella pyörällä oli melkoista vuoristorataa. Puolan kaltaisten onnistumisten vastapainoksi Mäntylälle tuli pahoja kaatumisia ja niiden myötä jäi paljon EM-pisteitä saamatta. Mäntylällä on kuitenkin selvä näkemys mihin osa-alueisiin hän aikoo panostaa harjoittelussaa, jotta ensi kaudella tulosta tulisi tasaisemmin.

- Tämä vuosi toi paljon tärkeää oppia. EM-sarjan taso on selvästi noussut ja siellä pitää mennä tosi kovaa. Startit ovat tosi tärkeässä osassa, että pääsee heti kärkiporukkaan mukaan. Ajoon täytyy saada ripaus aggressiivisuutta ja on pystyttävä käyttämään pyörän ominaisuuksia paremmin.

Mäntylän viime kauden valmistautumista sotkivat ylioppilaskirjoitukset, mutta ne hän vei kunnialla maaliin. Tulevaan kauteen Mäntylä pääseekin lähtemään täysin motocrossin ehdoilla ja vahvempana kuin koskaan.

- Jatkan ensi kaudellakin KTM:n pikkunelarilla Motopalvelun väreissä. Tällä hetkellä suunnitelmissa on ajaa koko EM-sarja sekä yksi MM-osakilpailu. Suomessa on tarkoitus ajaa MX2-luokan SM-kilpailuja, sillä naisten SM-sarja ei ehkä tällä hetkellä kehitä minua, Mäntylä paljastaa.

Vaikka Mäntylä ei varsinaisia tulostavoitteita ääneen sanokaan, on selvää ettei hän lähde vain osallistumaan EM-sarjaan. Viime kaudesta opitut asiat ja vuosittain tapahtuneet kehitysaskeleet enteilevät, että Mäntylää lähtee kauteen pokaalien kiilto silmissään.

- Teen täysillä oman parhaani ja uskon, että se riittää EM-sarjassa korkealle. Iso kiitos kaikille kannustajille sekä erityisesti tukijoille tästä kaudesta. Ilman teitä en pääsisi maailmalle kilpailemaan, joten olen kyllä todella kiitollinen kaikesta avusta, Mäntylä päättää.