Lippusäännöt ja niiden noudattaminen

Tässä kuvankaappaus Xracing OFFROADPron videolta MXV45-luokan liputustilanteesta Hyvinkäältä, jossa taustalla näkyy maalihyppyrin nokalla punaristilippu.
Lippusäännöt ja niihin liittyvät asiat ovat kuumentaneet tunteita paljon tänä vuonna.

Alkuvuoden parissa crossikisassa on tullut paljon puhetta lippusäännöistä ja niiden noudattamisesta. Hyvinkään SM-crossin osalta tätä asiaa käytiin läpi jo kisan huomioissa, jotka julkaistiin keskiviikkona. Mutta asiaa on hyvä käydä läpi myös yleisellä tasolla, sillä kyseessä on kaikkien kuljettajien ja toimitsijoiden turvallisuuteen liittyvä asia. On selvää, että sääntöjen noudattamatta jättämisestä annetut rangaistukset ovat aina se asia, joka kuumentaa tunteita, mutta se ei ole kuitenkaan tuon asian pääpointti.

Kuljettajat

Tärkein asia on se, että kaikkien kuljettajien tulee noudattaa sääntöjä. Ei sen takia, että ne ovat sääntöjä, vaan sen takia, että ne vaikuttavat turvallisuuteen. Harvoin radalla on turhaan ensiapulippu esillä, vaan yleensä aina radalla on vaaratilanne, jolloin tulee hiljentää. Ajamisen lisäksi kuljettajien tulee kiinnittää huomiota myös muihin asioihin, eli myös lippumiehiin. Vaikka lippumies näyttää lippua niin oikealla tavalla, aina lippua ei kuljettaja välttämättä huomaa ja sitä ei tietenkään saisi tapahtua. Lisäksi toinen asia, johon täytyy kiinnittää huomiota, on eri lippujen merkitys. Kuljettajien vastuulla on tietää, mitä tulee tehdä heiluvalla keltaisella lipulla, mitä paikallaan olevalla keltaisella lipulla ja mitä EA-lipulla. Jos säännöt sanovat, että EA-lipulla eivät saa renkaat irrota radan pinnasta, niin silloin asia myös on niin. Jos hyppäät hyppyristä puoli metriä, tulet saamaan rangaistuksen. Niin se asia vain menee.

Järjestäjät

Toinen tähän liittyvä puoli koskee luonnollisesti lippumiesten toimintaa. Myös heidän pitää tietää, milloin heilutetaan mitäkin lippua ja millä tavalla. Etenkin paikallaan olevan keltaisen lipun ja heiluvan keltaisen lipun syiden eron tietäminen on lippumiehille tärkeää. Kun yleensä lippumiehinä toimii talkooporukkaa, joka ei välttämättä aja itse lainkaan motocrossia, on heidän kouluttamisensa todella tärkeää. Hyvinkään SM-crossissa oli lippumiehille annettu koulutusta neljänä iltana ennen kilpailua, joka on todella hyvin hoidettu. Valitettavan usein vain kuulee lippumiehen suusta, että hän ei tiennyt miten olisi pitänyt toimia, jolloin asiaa ei ole hänelle kerrottu ainakaan tarpeeksi selvästi. Jos kuljettajilla on vastuu sääntöjen noudattamisesta, niin järjestäjillä on myös vastuu asian mukaisesta toiminnasta niihin liittyen.

Yhteenveto

Sääntöjä ei ole tehty rangaistuksia varten, vaan turvallisuuden ja asioiden sujuvuuden takia. Tämän johdosta kaikilla on oma vastuunsa toimia oikein, jotta radoilla ei satu mitään vakavaa. Tähän asti olemme välttyneet vahingoilta ja kaikkien tulee tehdä voitavansa, jotta niin tapahtuu jatkossakin.