Liittokokouksessa haetaan uusia hallituksen jäseniä

Suomen Moottoriliiton liittokokouksessa toukokuussa päätetään asioista ja valitaan myös SML:n hallitukseen ihmisiä.

Suomen Moottoriliitto ry:n liittokokous 2022 järjestetään 11.5.2022 klo 17.00 alkaen. Kokous järjestetään Helsingissä, Nuijamiestentiellä kokoustila Kuution tiloissa. Kokoukseen järjestetään sääntöjen sallima etäosallistuminen vallitsevasta pandemiatilanteesta johtuen. Kokouksen osalta huomioidaan vallitsevat kokoontumisrajoitukset. Virallinen kokouskutsu ja käytännön ohjeistus etäyhteyksiin ja osallistumiseen liittyen toimitetaan jäsenkerhoille kevään aikana.

Liittokokouskutsu

Muistutuksena liittokokouksen tärkeistä päivämääristä seuraavaa:

Edustuskelpoisuus: 
Jäsenyhdistys, joka on tammikuun 31. päivään mennessä suorittanut kaikki maksut edelliseltä tilikaudelta, on oikeus lähettää liittokokoukseen enintään kaksi edustajaa.

Esitykset:
Asiat, jotka liiton jäsenyhdistys haluaa käsiteltäväksi liittokokouksessa, on pitänyt esittää kirjallisesti liiton hallitukselle ennen helmikuun 1. päivää.

Henkilöesitykset:
Henkilöistä, joita jäsenyhdistys haluaa esittää liiton hallitukseen, tulee tehdä kirjallinen esitys ja näiltä esitetyiltä henkilöiltä tulee saada kirjallinen suostumus. Esitykset tulee toimittaa Suomen Moottoriliittoon ennen maaliskuun 1. päivää. (office@moottoriliitto.fi).

SML:n sääntöjen mukaisesti erovuorossa olevat:

SML:n Puheenjohtaja
Erkki Heikkinen, VMK ry

2. varapuheenjohtaja
Outi Kalliomäki, Hämeen Moottorikerho ry

Erovuorossa olevat hallituksen jäsenet

Lainkari Jukka, LaMK ry
Kakko Jorma, KaMoKe, ry
Kujanpää Timo, KauhjMK
Kyllästinen Jonna, K-SMK ry
Nissinen Markku, Y-SMK ry
Solja Martti, IMK, ry

Henkilöesitykset:
Henkilöistä, joita jäsenyhdistys haluaa esittää liiton hallitukseen, tulee tehdä kirjallinen esitys ja näiltä esitetyiltä henkilöiltä tulee saada kirjallinen suostumus. Esitykset tulee toimittaa Suomen Moottoriliittoon ennen maaliskuun 1. päivää. (office@moottoriliitto.fi).

Määräaikaan mennessä on toimitettu seuraavat esitykset Puheenjohtajaksi,  2. varapuheenjohtajaksi ja hallituksen jäseniksi.

SML:n puheenjohtaja
Erkki Heikkinen, VMK

2. varapuheenjohtaja
Outi Kalliomäki, HeMK

Esitykset hallituksen jäseniksi

Lainkari Jukka, LaMK ry

Jukka Lainkari Rovaniemeltä, aktiivisen Lapin moottorikelkkailijat ry:n jäsen.

Oma intohimo on matkailla prätkällä ja kelkalla, toimien usein myös oppaana reissuilla.  Harrastan myös moottoriurheilua toimimalla toimitsijatehtävissä niin moottorikelkka- kuin prätkäkisoissa. 

SML:n hallituksen jäsenenä tavoitteeni on huolehtia oikeudenmukaisesta ja strategiamme mukaisesta päätöksenteosta.

Kakko Jorma, KaMoKe, ry

Kangasalan Moottorikerho ry. (KaMoKe)
Ikä 56 v.
Naimisissa, Kolme täysi-ikäistä lasta.

Harrastanut moottoriurheilua -70 luvun lopulta. Trialia, Motocrossia ja Enduroa. Parhaat saavutukset 50cc suomen Cup mestaruus, endurossa joukkue sm pronssi ja CC V50 suomen cup pronssi.

Nykyisin harrastan motocrossia, Cross-country ja enduroa veteraani ja classic sarjoissa. Kerho ja valmennustoiminnassa olen ollut mukana useita vuosia.

Olin mukana mm. perustamassa Tampereen Motocross ry.tä kun kangasalla motocross rata meni sora-autojen mukana niin piti luoda uusia mahdollisuuksia harrastaa.

Olen ollut 6 vuotta moottoriliiton hallituksessa.

Toivon että voin jatkossakin olla vaikuttamassa että tulevaisuudessakin olisi harrastuspaikkoja ja harrastamien olisi mahdollista vaikka maailma tilanne näyttää tuuliselta ja harrastamisen hinta on kasvanut.

Kujanpää Timo, KauhjMK

Olen 57-vuotias rakennusmestari ja asun Kauhajoella Etelä-Pohjanmaalla. Työssäni toimin projektipäällikkönä infrarakentamisessa. Kipinä moottoriurheiluun on tullut jo nuoruudesta lähtien joka jatkuu edelleen. Moottoripyörät ja mönkijät kuuluvat harrastuksiini. Jonkin verran myös entisöintiharrastus vie aikaa veteraanimoottoripyörien parissa. Aktiivisessa yhdistystoiminnassa olen Kauhajoen Moottorikerho ry:n hallituksessa. Kilpailujen järjestäjänä ja erilaisissa toimitsijatehtävissä olen toiminut speedway-, jääspeedway-, motocross- , jäärata- sekä CC-kisoissa vuodesta 2006 lähtien, pääosin kilpailunjohtajana. KauhjMk on kuluneiden vuosien aikana rakentanu aktiivisesti kilpailu- sekä harjoittelupaikkoja usealle eri lajille Sotkan moottoriurheilukeskukseen. Yhteistyötä olemme tehneet muiden kerhojen ratojen rakentamisessa mm. opastamassa ympäristölupa ja radan rakentamisen teknisissä asioissa. Suomen moottoriliiton hallituksessa olen ollut 4 kauden ajan. Olen kiinnostunut
jatkamaan myös tulevalle kaudelle. Olen toiminut useammassa työryhmässä mukana sekä tällä hetkellä ratalajien lajikummina. Mielestäni on tärkeä asia, että hallituksessa on edustettuna kaikki lajit maakunnallisesti ja kattavasti kautta Suomen. Tälläin päästään vaikuttamaan tasapuolisesti eri lajien
osalta myös päätöksen teossa. Tiedonkulun sujuvuus on edellytys toimivan yhteistyön rakentamiseen kerhojen kesken yli maakuntarajojen ja lajien. Isossa kuvassa näen, että Mottoriliitto 100 v jatkaa hyvää kehittymistä myös tulevaisuudessa.

Kurvinen Lasse, HeMK

Mäntyharjulainen moottoripyöräilijä, edustan nykyisin Heinolan moottorikerhoa. Olen harrastannut moottoripyöräurheilua 40 vuotta ja kilpaillut useassa eri lajissa kotimaassa, viimeisemmäksi Flat track:ssa euroopassa. Aktiivikilpaileminen alkaa olla loppusuoralla, nyt on aika toimia urheilun hyväksi  monin eri tavoin. Osallistuin Heinolan moottorikerhon hallituksen jäsenenä Suomen moottoriliiton strategiatyöskentelyyn ja suhtauduin ammatillisesti strategian työhön.

Olen työskennellyt projektien, prosessien, strategioiden ja organisaatio muutosten parissa noin 20 vuotta. Nykyisin toimin aluepäällikkönä asiantuntijapalveluita tarjoavassa yrityksessä Kaakkois-Suomen alueella. Kilpailukokemuksen kautta ymmärrän usean eri lajin toimintaa ja olen ollut mukana järjestämässä motocross-, jäärata- ja endurokilpailuja.

Näkisin Suomen moottoriliiton hallitustyöskentelyssä olevani hyödyksi etenkin ammatillisen kokemuksen kautta strategian jalkauttamisessa sekä seurannassa. Moottoriurheilun haasteet eivät tule olemaan helppoja, kestävän kehityksen vaatimukset koskettavat kaikilla osa-alueilla toimintaa nyt ja tulevaisuudessa. Jatkan moottoripyöräurheilun parissa myös aktiiviurani jälkeen ja perhe harrastaa urheilua hyvin monipuolisesti.
 

Kyllästinen Jonna, K-SMK ry

Olen Jyväskylästä lähtöisin, nykyisin Jämsässä asuva 41 – vuotias nainen. Työskentelen siivousalalla työnjohtajana. Moottoriurheilu on aina näytellyt perheessämme isoa roolia isäni, Kari Huuskosen, myötä. Isäni oli koko elämänsä erittäin innokas moottoriurheiluharrastaja ja koska hän omisti suuren osan vapaa-ajastaan moottoriurheilulle, se tempaisi koko perheen mukaan harrastukseen. Molemmat veljeni, Jussi ja Joonas, ovat ajaneet kilpaa monissa lajeissa ja toimineet myöskin toimitsijoina kilpailuissa. Itse lähdin harrastukseen mukaan teini-ikäisenä, kun isäni pyysi minua johtamaansa rallitiimiin tiedottajaksi. Sittemmin kokemusta on kertynyt erilaisista toimitsijatehtävistä niin moottoripyöräilyn kuin rallinkin parista. Pääpaino on ollut Circuit racingissä, jossa olen ollut järjestämässä kilpailuja ensimmäisen kerran vuonna 2003 ja jonka lajiryhmässä olin jäsenenä neljä vuotta. Myös Jäärata, Supermoto ja Snowcross kilpailuja olen ollut johtamassa. Tuomariston jäsenenä endurokin on tullut lajina tutuksi, mutta enemmän sitä olen seuraillut katsomon puolelta.

Seuratoiminnassa olin hyvinkin aktiivisesti mukana, kunnes jäin äitiyslomalle esikoista odottaessa myös harrastustoiminnasta. Nyt kun lapsia on jo kaksi, joista nuorempi 1,5-vuotias, olen palaillut aktiivisemmin harrastusteni pariin. Olen neljä vuotta ollut Suomen Moottoriliiton hallituksessa jäsenenä ja hallitustyö on ollut erittäin mielekästä ja mielenkiintoista. Olen mukana Moottoriliiton työvaliokunnassa, muutamassa hallituksen työryhmässä ja toimin myös Circuit Racingin lajikummina hallituksessa.

Jatkaisin mielelläni hallituksen jäsenenä, koska suurin haaste meillä on vasta alkamassa. Liittokokous antoi Vantaan Moottorikerhon esityksen pohjalta Moottoriliitolle tehtäväksi suuren strategiauudistuksen. Selvitystyötä asian eteen on tehty laajasti ja nyt alkaa varsinainen työ muutosten eteen. Olen itse saanut osallistua työhön konkreettisesti yhden osa-alueen, kerhopalvelukonseptin, parissa. Tässä työssä konkretisoitui hyvin nopeasti kerhojen suurimmat ongelmat ja tarpeet, jotka valitettavasti tunnistan itsekin omilta aktiivisen kerhotoiminnan ajoilta. Aika vähän olemme siis osanneet uudistua ja muuttua ajan mukana. Tähän ongelmaan on mielestäni äärimmäisen tarpeellista tarttua, se on suorastaan elinehto Moottoriliiton tulevaisuutta ajatellen. Toivon voivani olla osa muutosta, haluan olla konkreettisesti mukana muutoksen tekemisessä ja varmistamassa seuraavan sadan vuoden tien Moottoriliiton kunniakkaalle taipaleelle.

 

Nissinen Markku, Y-SMK ry

 

Olen Markku Nissinen, 61.5 -vuotias moottoriurheiluaktiivi Vieremältä, Ylä-Savosta. Perheeseeni kuuluvat vaimo Hilkka ja aikuiset moottoriurheilua harrastavat pojat Mikko ja Pekka. Kotikerho on ollut vuodesta 1974 alkaen Ylä-Savon Moottorikerho. Tällä hetkellä olen kerhon varapuheenjohtaja ja motocrossjaoksen vetäjä.

Vuosien varrella tutuksi ovat tulleet myös moottorikelkkalajit, enduro, sprint ja erityisesti snowcross sekä jäärata. Motocrossia olen harrastanut koko ikäni, kilpailijana, huoltajana, mekaanikkona ja nykyään myös kilpailunjohtajana, kilpailujen valvojana ja tuomariston jäsenenä. Minulla on A-toimitsijalisenssi ja FIMin toimitsijalisenssi.

Suomen Moottoriliiton hallituksessa olen ollut vuodesta 2014 lähtien ja olen aiemmin toiminut myös motocross lajiryhmän jäsenenä. Nykyään olen motocrossin ja snowcrossin lajikummi.

Olen kiinnostunut jatkamaan työtä Moottoriliiton hallituksessa. Mm. kerhojen välinen yhteistyö, alueellinen valmennustoiminta, moottoriurheilun turvallisuus ja vastuullisuus vaativat edelleen kehittämistä SML:n uuden strategian mukaan

 

Solja Martti, IMK, ry

Olen Martti Solja syntynyt Imatralla 24.07.1955
Olen naimisissa ja kahden tyttären ja yhden oman ja yhden kasvatti pojan isä. Moottoriurheilussa ja elämässä olen kokenut pitkän ja hienon elämän.
Varsinaisen työelämäni kesti 47 vuotta ja joka päivä opin jotain uutta.
Työskentelin moottoripyörien, autojen, veneiden ja viimeiset 8 vuotta suurnopeustekniikan parissa.
Harrastuksiini kuuluu hiihtoa, maastopyöräilyä, kaukalopalloa, veneilyä sekä MP-(RIDE4), lento- ja
autosimulaattorit sekä metsässä samoilua. 

Moottoriurheilun kilpailutaustaa löytyy TT/RR lajista Suomesta ja keski-Euroopasta.
Saavutuksina:
– B-luokan mestaruus 1976
– A250 SM4. 1977
– A250 SM4. 1978
– A250 SM1. 1979
– A250 PM2. 1979
– A250 SM2. 1980

- Jäärataa ja MX kisoja muutamana vuonna. Aktiiurani jälkeen toimin RR lajin parissa mekaanikkona ja Tiimin vetäjänä useille Suomalaisille
kilpailijoille. Olen hyvin onnekas, olen saanut toimia monen Suomalaisen huippukuskin taustalla.
– Pekka Nurmi 1980-1981 Yamaha motor NV.
– Tomi Riekkinen 1988
– Juha Kemppinen1988-1990
– Erkka Korpiaho 1991-1992 KKN Racing
– Kristian Kaas 1993-1994 KKN Racing
– Jukka Lauslehto 1994 Jukka Lauslehto
– Jon Tuuli 1995-1997 Jon Tuuli/KKN Racing
– Ari Lampinen 1997-2000 KKN Racing
– Hannu Möttönen 1997-2001 Hannu Möttönen/KKN Racing
– Vesa Kallio 2001- 2003 KKN Racing/Raistila Racing
Tässä yhteydessä tuli koulutettua useampi nuori kilpailijaksi ja vielä useampi mekaanikoksi.

Moottoriurheilussa siirryin järjestötoimintaan.

Imatran moottorikerhon hallitukseen 2016.

1.1.2022 alkaen Imatran Moottorikerho ry puheenjohtajana
Imatranajo Oy hallituksen jäsen.

KEDE hankkeen ohjausryhmän jäsen. (KEDE hankkeessa mukana mm. Hämeen maakuntaliitto, Etelä-Karjalan maakuntaliitto, Pajulahden urheiluopisto, LUT-LAB Lahti ja Lappeenranta, Skynett, Trailblazers, Lappeenrannan kaupunki tapahtumat, Nuijamies ry)

Lappeenrannan-Lahden yliopiston JHC kanssa olen tehnyt yhteistyötä vuodesta 2017 alkaen mm. JHC-Ukkonen eSuperBike projekti ja Moottoriurheilu maisterikurssi.

Imatran kaupungin kanssa nuorten asialla MopoTallin käynnistämisessä.

Olen pyrkinyt rohkeasti katsomaan moottoriurheilun tulevaisuuteen jo useamman vuoden ajan.

Tavoitteenani on saada mukaan kumppanit jotka yhdessä MP-kilpailuiden järjestäjien kanssa voivat kertoa, että tapahtuma on hiilidioksidi CO2 kompensoitu.

Täysin MP-urheilun ulkopuolelta tulevien nuorten mukaan saaminen MP-toimintaan on myös tavoitteeni.

Lisään tähän loppuun vielä yhden mottoni jolla aina kannustan nuoria, samalla pyrin avaamaan meidän vanhempien ajatusmaailmaa.

Nuorten tehtävä on kapinoida ja esittää kysymykset: miksi, mitä varten, miksi se pitää tehdä näin?
Meille vanhemmille muistutan, näihin kysymyksiin on aina kaksi väärää vastausta: ensimmäinen on
se ”hymähdys”, toinen väärä vastaus on, ”katsos kaveri, tämä on aina tehty näin, 35 vuotta tämä on
tehty näin ja niin teet Sinäkin”

Tuolla tavalla jos toimitaan ei ”maailma pyöri eteenpäin”