Liikennevakuutuksen tilanne, harrastajamäärät ja paljon muuta

Suomen Moottoriliiton pääsihteeri Ville Salonen kertoo pakinassaan syksyn suunniltelmista.

 

SML valmistautuu syksyyn ja uuteen talvikauteen 2020-21 mestaruustunnelmissa

Viimeisestä pääsihteerin ”pakinasta” on vierähtänyt tovi kaiken alkusyksyn kiireen keskellä ja on aiheellista sivuta muutamalla sanalla SML:n toimintaan liittyviä olennaisia asioita. Viime kuun aikana on työstetty montaa eri osa-aluetta ja tässä hieman alkusyksyn saldoa. Tällä kertaa kirjoittaminen on mukava aloittaa mestaruustunnelmissa ja toivottaa lämpimät onnittelut uusimmalle suomalaiselle moottoriurheilun maailmanmestarille Lasse Kurviselle, joka varmisti historiallisen ensimmäisen FIM Flat Trackin maailmanmestaruuden Suomeen menneenä viikonloppua Italiassa. Suorituksen arvoa nostaa entisestään se, että ajaja ja tiimi ovat tehneet suuren itsenäisen työn mestaruuden eteen ja vielä kaikkien koronapandemian tuomien haasteiden keskellä. Onnea Lasse Kurvinen ja mestaruuden mahdollistaneet taustajoukot! Kerta kaikkiaan hienosti vedetty! Mestaruuden lisäksi suomalaiset ovat edustaneet menestyksekkäästi myös muissa KV-kilpailuissa vallitsevasta tilanteesta huolimatta ja myös se on huomioimisen arvoinen asia. Hienoa työtä!

Syksy on ollut kiireinen ja kiihtyvä pandemia on luonut epävarmuutta kaikkien tulevien loppuvuoden tapahtumien ylle. SML:n gaala on edelleen kalenterissa tammikuun alussa, mutta totuuden nimissä tapahtuman järjestäminen koko laajuudessaan on epävarmaa. Tilannetta arvioidaan ja katsotaan mahdollistaako vallitseva tilanne gaalan järjestämisen alkuvuodesta. Terveys edellä on mentävä. Myös toimitsijakoulutuksia ja niiden tilannetta on arvioitu monelta kannalta ja tällä hetkellä näyttäisi siltä, että koulutukset viedään läpi etäkoulutuksina marraskuun lopulla ja joulukuun alkupuolella ja tästä tiedotamme lisää lähiaikoina.

SML:n yleinen lajipäivä järjestettiin 17.10 lauantaina ja paikan päällä oli yhteensä noin 70 osallistujaa. Ilmoittautuneita oli etukäteen listattuna 124, mutta valitettavasti tähän määrään ei tällä kertaa päästy. Päivän ohjelmaan kuuluivat puheenjohtajan puheenvuoron lisäksi uutisia valmennuksen kehityshankkeesta, varainhankinnasta, liikennevakuutuksesta ja kestoaihe koronapandemiasta. Kokonaisuudessaan lajipäivästä jäi positiivinen tunnelma ja oli uusi kokemus päästä testaamaan etäratkaisuja, jotka varmasti vakiintuvat olennaiseksi osaksi SML:n jäsenistölle suunnattuja tapahtumia. Lajit järjestävät loppuvuodesta omia lajikohtaisia lajipäiviä pääosin etäjärjestelyin ja tarkempia tietoja eri lajien tilaisuuksista löytyy verkkosivujen uutisista sekä toimistolta.

SML ja Finmotorace oy allekirjoittivat alkusyksystä uuden varainhankintaan liittyvän yhteistyösopimuksen Rivents oy:n kanssa. Odotan mielenkiinnolla mitä yhteistyö tuo tullessaan. Tavoitteena on lähteä ammattimaisesti rakentamaan SML:n moottoriurheilun brändiä ja löytää uusia varainhankintamuotoja SML:n lajien tukemiseksi. Maajoukkuetoiminta ja valmennus ovat varmasti ensisijaisia kohteita, joihin tukitoimia ja resursseja haetaan ja lisäksi myös mahdolliset lajikohtaiset hankkeet tulevat tulevaisuudessa ajankohtaiseksi. Rivents oy omaa paljon arvokasta kokemusta ja ammattitaitoa urheilun saralla toimimisesta ja näkyvimpänä on varmasti vuosittainen Urheilugaala, jonka toteuttamisesta Rivents oy vastaa. SML:n 100-vuotis juhlavuosi lähestyy ja se vaatii arvoisensa panostuksen juhlavuoden näkyvyyden ja arvostuksen nostamiseksi.

Pohjoismaat kokoontuivat perinteiseen NMC -kokoukseen 24.10.2020. Kokouksessa kävimme läpi pohjoismaissa vallitsevaa tilannetta. Koronapandemia on ollut kaikkialla maailmassa suuri toimintaan vaikuttanut tekijä ja näin tilanne on myös muissa pohjoismaissa. Yhteenvetona voi todeta, että pohjoismaiden tilanne on ollut melko samansuuntainen kaikkialla. Toiminta on jäänyt volyymiltaan normaalia pienemmäksi kaikissa maissa, mutta positiivista on ollut se, että moottoriurheilijat ovat olleet aktiivisesti liikkeellä heti, kun tapahtumien järjestäminen on ollut mahdollista. Voi olla, että pitkittyvän pandemian aikana pohjoismainen yhteistyö tarjoaa uusia kilpailumahdollisuuksia ja niistä keskusteltiin yleisellä tasolla. Pohjoismaiden yhteistyötä tiivistetään ja seuraavan kerran maat kokoontuvat pohtimaan tilannetta vuoden 2021 alkupuolella. SML ottaa nyt vastaan NMC:n puheenjohtajuuden vuodelle 2021 ja vastaa näin ollen kokousten kokoon kutsumisesta.

SML:n hallitus on pureutunut syksyn aikana moottoriurheilun vallitsevaan tilaan ja on ollut huolestuttavaa seurata viime vuosien jäsen-, lisenssi- ja kilpailumäärien kehitystä. Moni harrastajakin on nostanut asian palautteissaan aiheesta esille ja viime vuosien ajan harrastajamäärät, kilpailumäärät ja lisenssien määrät ovat olleet laskusuunnassa. Tilannetta ei auta se, että koko Suomen ikärakenne on sillä tolalla, että uudet ikäluokat ovat yhä pienempiä ja tämä yhdessä yleisen muuttoliikkeen trendin kanssa uhkaavat eri puolella Suomea toimivien moottorikerhojen elinvoimaisuutta. MP-alan yhteistyöryhmä, jossa SML on mukana, toteutti kyselyn vuoden 2020 alussa ja se osoitti myös sen, että moottoriurheiluun liitettävät mielikuvat eivät pääsääntöisesti ole kovinkaan positiivisia. Erityisesti lajit koetaan melua-aiheuttaviksi, saastuttaviksi ja vaarallisiksi ja tämän mielikuvan näkökulmasta on huolestuttavaa tarkastella moottoriurheilun tulevaisuutta. Vaikka mielikuvat eivät suoraan kuvaa lajiemme oikeaa luonnetta, kertoo tulos siitä, että meillä on suuri työ edessämme, jotta pystymme kääntämään harrastajamäärät nousuun ja moottoriurheiluun liitettävät mielikuvat positiivisiksi. Tähän pystymme vaikuttamaan omalla toiminnallamme. Huolehditaan tarkasti siitä, että toimintamme noudattaa aina kirjattuja sääntöjä ja vastuullisuuden linjauksia. SML valmistelee myös kerhofoorumia, jonka tarkoituksena on koota yhteen kerhojen puheenjohtajia yleisen keskustelun aktivoimiseksi. Tästä lisää lähitulevaisuudessa.

Valmennustoiminnasta on puhuttu paljon ja valmennuksen työryhmä on vienyt työtä eteenpäin Olympiakomitean kanssa. SML:n huippu-urheilusuunnitelman uudistaminen on käynnistetty ja Olympiakomitean kanssa tehdyn yhteistyön kautta on käynnistetty valmennusjärjestelmän puutteiden kartoitus ja priorisointi. SML valmistelee myös suoraan urheilijoille kohdistetun kyselyn lähettämistä ja tällä kyselyllä selvitämme suoraan KV-uraa tavoittelevien urheilijoiden näkemyksiä ja ajatuksia siitä, miten liittojohtoisen valmennusjärjestelmän tukitoimet koetaan ja mitkä osa-alueet nähdään kaikkein tärkeimmiksi. Kyselyn osalta yhteyttä otetaan suoraan muun muassa kansainvälisiin arvokilpailuihin osallistuneisiin ajajiin. SML osallistui Olympiakomitean lajipaneelikeskusteluun 19.10 ja keskustelussa määriteltiin merkittävimmät puutteet OK:n näkökulmasta. Tämä tieto on olennainen osa pohjatiedon keräämistä. Työ jatkuu syksyn aikana.

Liikennevakuutuksen osalta merkittävin uutinen lienee liikennevahinkolautakunnan jäsenistön toimikauden päättyminen vuoden loppuun, jolloin uudet jäsenet jatkavat lautakunnan työtä. Tämä tarkoittaa myös keskustelujen eteenpäin viemistä eristetyn alueen määritelmästä ja vahinkolautakunnan linjauksista. SML pyrkii viemään asiaa eteenpäin moottoriurheilun, harjoittelun ja kilpailutoiminnan näkökulmasta. EU -direktiivin osalta ei tässä vaiheessa ole kuulunut uusia tietoja, mutta FIM:n kanssa tehdään yhteistyötä ja kerätään tilastotietoja harrastajamäärien muutoksista ja liikennevakuutuksen ongelmien vaikutuksista ajaja- ja harrastajamääriin. Tieto on avuksi asian edistämisessä muun muassa EU -tasolla.

Vakuutusyhtiö Pohjolan kanssa on käynnistetty ajajalisenssien valmistelu kaudelle 2021 ja tällä hetkellä tilastojen näkökulmasta vaikuttaa siltä, että ajajalisenssien vakuutusmaksuissa on odotettavissa muutaman euron nousua kaudelle 2021. Käytännössä kyse on noin 5-15 euron korotuksista ja muita muutoksia ei näillä näkymin ole tulossa. Uutena tuotteena valmistellaan Racing For Fun -kilpailujen kertalisenssiä, jotta harrastetoimintaan pääsisi entistä helpommin mukaan. Näistä uudistuksista tiedotamme lisää syksyn aikana.

Syksy on siis edennyt todella vauhdilla ja kesän kilpailukaudesta on jäljellä enää perinteinen Kärme Kustaa. On aika valmistella marraskuun toimitsijakursseja ja valmistautua tulevaan talvikauteen. Kelkkalajit Snowcrossin johdolla ja uuden lajipäällikön luotsaamana valmistautuvat uuteen SM-kauteen ja jäärata ja jääspeedway suuntaavat niin ikään kohti uutta kilpailukautta, talvienduroa unohtamatta. Toivottavaa on, että tuleva talvi toisi mukanaan riittävät pakkaset ja lumimyräkät, jotta tuleva talvikausi tarjoaisi paljon hyviä talvilaijen kilpailuja viime vuoden leudon talven sijaan.

Hyviä ja vauhdikkaita treenejä kaikille. Pysykää terveinä!

Ville Salonen
pääsihteeri
SML ry