Langatonta yhteyttä pyörään
Kauden 2019 -mallissa on täysin uudelleen muotoiltu moottori, joka sisältää sähköisen starttimoottorin, uudenlaisen sylinterikannen, männän, nokka-akseliprofiilin, sylinterin geometrian, halkaisijaltaan suuremman kytkimen ja paljon muuta - kaikki tämä yhdessä tuottaa ensiluokkaisen tehon, ja jopa lisää tehoa entisestään keskisuurella ja suurella käyntinopeusalueella.
Pyörän kehtorunko on muokattu uuteen uskoon - moottorin kiinnitys runkoon on optimaalinen. Tämä parantaa pyörän jäykkyyttä, mikä puolestaan edistää kaarreajoa ja pitoa. Uudelleen muotoiltu runko ja ergonomia tuottavat kevyemmän ja kompaktimman ajotuntuman. Luokkansa johtava KYB®-jousitus päivitetyin sisäosin takaa yhdistelmän ajomukavuutta ja voitokasta suorituskykyä.
Kaiken edellä mainitun lisäksi täysin uuteen 2019 YZ250F -malliin kuuluu vakiona tiedonsiirtoyksikkö (CCU), jota käyttämällä kuljettaja voi luoda langattoman yhteyden pyörään ja säätää sitä omien mieltymystensä mukaisesti - tähän tarvitaan vain puhelin ja Yamaha Power Tuner -sovellus.
Uusi moottori
Kautta 2019 varten Yamaha on hionut sen erottuvaa taaksepäin kallistuvaa sylinterimallia YZ250F-moottorissa. Nestejäähdytteinen neliventtiilinen, polttoainesuihkutusta käyttävä DOHC-moottori sisältää eteenpäin suunnatun imupuolen ja symmetriset imu- ja pakoaukot. Polttoainetta syöttää kevyempi 44 mm:n läppärunko uuden 12-reikäisen Denso®-ruiskuttimen läpi.
Uusi, taottu ja litteä korkeapainemäntä on bridge-box-mallia, joka tekee pyörästä vahvan mutta kevyen. Mäntä, renkaat ja DLC-pinnoitettu männäntappi sekä offset-sylinterit yhdessä vähentävät kitkahäviötä ja edistävät nopeaa vastetta. YZ250F:n kevyempi ja pystympi sylinteri, uudelleen muotoillut imuaukot, nokka-akselit, luja kiertokanki sekä optimoitu kampiakseli ja vastapaino yhdessä lisäävät tehoa keskisuurella ja suurella käyntinopeusalueella helppokäyttöisesti ja luotettavasti.
Voimansiirtoa ja kytkintä on muokattu, jotta välitys on entistä suorempi ja järjestelmä kestävämpi. Voimansiirrossa on säilytetty aiemmista malleista tutut, todistetusti toimivat välityssuhteet, mutta vaihteet on valmistettu uudesta seoksesta, joka takaa paremman iskunkestävyyden. Lujemman materiaalin ansiosta hammaspyörän hampaista voitiin tehdä ohuemmat, mikä tekee pyörästä kevyemmän ja kompaktimman. YZ250F:n kytkinkokoonpanoon kuuluu kitkalevyt, jotka ovat nyt 1,6 millimetriä paksummat. Paksumpi ratkaisu antoi insinööreille mahdollisuuden vähentää levyjen määrää yhdeksästä kahdeksaan.
Myös jäähdyttimiä ja pakoputkistoa on muokattu suorituskykyä parantavaksi ja painojakaumaa ajatellen. Päivitetyt jäähdyttimet ovat suurempia, ja ne on sijoitettu aiempaa suorempaan kulmaan tuloilmaan nähden, mikä parantaa jäähdytystä haastavimmissakin kilpailuolosuhteissa. Vuoden 2019 mallin uudistettu pakoputki lisää massan keskitystä ja tehon tuottoa. Pakoputken uudistetussa geometriassa pakoputken takaosaa on tuotu eteenpäin ja äänenvaimennin on sijoitettu lähemmäs painopistettä.
Täysin uusi Power Tuner -sovellus 250 cc:n luokassa
Kauden 2019 YZ250F on maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen 250 cc:n motocross-pyörä, jossa on valmius moottorin säätöön älypuhelinsovelluksen kautta. Käyttämällä Yamahan ainutlaatuista Power Tuner -sovellusta kuljettajan on helppo valita täsmälleen oikea tehoprofiili optimaalisten kilpailutulosten saavuttamiseksi kaikilla radoilla.
Kuljettajat ja teknikot voivat luoda langattoman yhteyden YZ250F:n sisäänrakennettuun tiedonsiirtoyksikköön (CCU) ja näin välittömästi ja helposti säätää ilma-/polttoaineseosta ja sytytyksen ajoitusta, jotta moottorin suorituskyky vastaa erilaisia rataolosuhteita. Lisäksi sovellus mahdollistaa kilpailulokien tallentamisen ja erilaisten tietojen seurannan. Tällaisia tietoja ovat muun muassa jäähdytysnesteen lämpötila, imuilman lämpötila, ilmanpaine ja akkutilastot sekä kunnossapitoon liittyvät tiedot, kuten kokonaisajoaika ja paljon muuta.
Alun perin vuoden 2018 YZ450F-mallin kanssa julkaistulla Yamaha Power Tuner -sovelluksella moottorin säätömahdollisuudet ovat entistäkin yksityiskohtaisempia. Tämän lisäksi käyttäjä voi jakaa asetuksensa (ja muita tietoja) tiiminsä tai ystäviensä kanssa ja näin kehittää järjestelmästä työkalun, joka helpottaa viestintää.
Tehokarttojen kaksiasentoinen valintapainike
Tehokarttojen kaksiasentoinen valintapainike antaa kuljettajalle mahdollisuuden säätää moottorin ominaisuuksia painikkeen painalluksella. Näin YZ250F voidaan säätää helposti muuttuviin rata- tai sääolosuhteisiin sopivaksi.
Täysin uusi ja kevyt sähköinen starttimoottori
Vuoden 2019 YZ250F-mallissa on pienikokoinen starttimoottori ja erittäin kevyt litiumioniakku. Käynnistys käy kätevästi painikkeen painalluksella, mikä tuo nopeutta tiukkoihin kilpailutilanteisiin ja helppoutta kiireettömään harjoitteluajoon. Käynnistin toimii suuritehoisella ja erittäin kevyellä litiumioniakulla, mikä ei merkittävästi lisää pyörän painoa.
Uusi runko ja optimoitu ergonomia
Vuoden 2019 YZ250F-mallin kompakti runko tuo uuden ulottuvuuden intuitiiviseen käsiteltävyyteen, joka tekee tästä Yamahasta yhden luokkansa parhaiten hallittavista pyöristä. Täysin uuteen ja kompaktiin kehtorunkoon kuuluu uudelleen muotoillut rungon yläpalkit, rungon takaosan palkit, takahaarukan nivelkohta ja täysin uudet moottorin kiinnikkeet, jotka keskittävät massan ja parantavat jäykkyyttä sivuttais-, vaaka- ja pystyakselilla. Kaiken tämän ansiosta pyörän tasapaino on ihanteellinen kaarreajossa ja jäykkyys optimaalinen suoraan ajettaessa.
Uusi runko on yksinkertaisesti suunniteltu parantamaan kontaktia maanpintaan ja tuottamaan paras mahdollinen jäykkyys töyssyjen vaimennukseen ja vaivattomaan kaarreajoon.
Kompakti muotoilu ja uudenmallinen istuin
Muodoiltaan vuoden 2019 YZ250F-malli on täysin uusi ja entistä keveämpi kokonaisuus. Jäähdyttimen suojissa on uudenmallinen ilmakanava, jonka muoto on tyylikkäämpi mutta samalla myös kapeampi, minkä seurauksena pito polville sekä kuljettajan liikkuvuus ovat entistäkin parempia. Istuinkorkeutta on alennettu 8 mm edessä ja melkein 20 mm takana, mikä helpottaa kuljettajan liikkumista pyörän päällä.
Helposti säädettävä KYB®-kierrejousitus
Alan johtava, täysin säädettävä KYB®-kierrejousityyppinen haarukka vaimentaa töyssyjä nopeuden mukaan. Haarukassa on päivitetyt asetukset, suuremmat männät ja uudelleen muotoillut haarukan/akselin kiinnikkeet, jotka takaavat erinomaisen tasapainon käsiteltävyyden ja töyssyjen vaimennuksen välillä. KYB®-jousitus sisältää uusia vaimennusominaisuuksia, jotka sopivat uuteen runkoon sekä uuteen ja entistä kevyempään jouseen. Säiliötä on suurennettu 30 kuutiosentin kokoiseksi, mikä parantaa vaimennuksen hallintaa pitkillä ajomatkoilla.
Kevyemmät pyörät
Tarkoin tietokoneella hiotun EXCEL-vanteen poikittaisprofiili nipistää painoa pois heikentämättä kestävyyttä, kun taas jäykemmät soviteholkit takaavat paremman ajotuntuman maanpintaan jarrutettaessa sekä hyvän tuntuman pitoon.
YZ250F:n tekniset kohokohdat
• Täysin uusi 250 cc:n nestejäähdytteinen DOCH-nelitahtimoottori
• Power Tuner -älypuhelinsovellus ratasäätöihin
• Tehokarttojen kaksiasentoinen On-the-fly-valintapainike
• Kevyt sähköinen starttimoottori ja litiumioniakku
• Kapea ja kompakti runko ja istuin
• Uusi ja luja alumiininen kehtorunko
• Uusi halkaisijaltaan suurempi AOS-etuhaarukka
• Kevyempi takaiskunvaimennus parannetuilla vaimennusominaisuuksilla
• Uusi kevytkäyttöinen kytkin
• Uusi tehokkaan toiminnan takaava jäähdyttimen muotoilu
• Uudelleen muotoiltu ilmanpuhdistin
• Jäykemmät etuakselin kiinnikkeet
• Uusi laadukas nokka-akselikokoonpano
Yamaha tiedotus