Kuulumisia SML:n toiminnasta kesä-heinäkuulta

Teksti
SML:n pääsihteeri Ville Salonen kertoo liiton toiminnasta kesällä. Jutussa on asiaa muun muassa liikennevakuutuksista ja Racing for fun -konseptista.

Kesäkuu on vaihtunut heinäkuuksi ja viimeisten viikkojen aikana jäsenkerhot ovat työllään saaneet moottoriurheilun kilpailutoiminnan hienosti käyntiin. Kilpailujen lisäksi SML:n liittokokous saatiin viimein järjestettyä 27.6.2020 Helsingissä. Kokoukseen sai ensimmäistä kertaa osallistua ennakkoäänestyksen muodossa ja lopulta kerhoja oli edustettuna paikan päällä ja valtakirjoilla yhteensä 31. Määrä on pieni jäsenkerhojen kokonaismäärään suhteutettuna ja tulevaisuudessa on aiheellista miettiä uusia muotoja kokoukseen osallistumiselle. Koronapandemian aikana kehittyneet etämahdollisuudet tuovat varmasti työkaluja asian kehittämiseksi. Näin saisimme avattua liiton toimintaa yhä enemmän kerhoille ja edustajille, joille kokousmatka muodostuu turhan pitkäksi kokouspaikkakuntaan verrattuna.

Liittokokouksessa SML:n uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Erkki Heikkinen ja onnittelut ovat vielä kerran paikallaan. Erkki on toiminut aiemmin aktiivisesti myös SML:n hallituksessa, lajiryhmässä, toimitsijatehtävissä ja kansainvälisten kilpailujen järjestelytehtävissä ja ottaa nyt SML:n puheenjohtajan tehtävät sivuun siirtyvältä Tapio Nevalalta. Kiitokset myös vielä kerran Tapsalle vuosien työstä! Puheenjohtajalla riittää varmasti tehtävää, kuten myös jäsenkerhojen vastuuhenkilöillä, toimiston henkilökunnalla ja luottamushenkilöillä koronapandemian aikana. Koko vuoden jatkunut työ haasteiden selättämiseksi jatkuu ja Erkki omaa kaiken tarvittavan kokemuksen liiton luotsaamiseksi kohti vuotta 2021. Kokouksessa valittiin myös 2. varapuheenjohtaja ja Outi Kalliomäki jatkaa tehtävässä myös seuraavan kaksivuotiskauden. Hallitukseen saatiin tänä vuonna uusi jäsen ja mukaan liittyy Imatran Moottorikerho ry:tä edustava Martti Solja poisjääneen Sami Backmanin tilanne. Onnittelut kaikille valituille!

Viime kuukausien aikana on lähdetty tarkastelemaan yhtä SML:n tärkeää osa-aluetta, eli valmennusta. SML:n hallitus on nimennyt valmennuksen työryhmän, jonka ensimmäinen tehtävä on laatia tulevaisuuden suunnitelma ja strategia SML:n valmennusjärjestelmän ja huippu-urheilun kehittämiseksi. Loppukesän aikana käynnistetään keskustelut vastuuvalmentajien ja lajiryhmien kanssa. Toiminnastamme on osittain puuttunut tarkka kokonaiskuva liittojohtoisesta valmennuksesta ja tähän pyritään saamaan kestävä lähtökohta nyt käynnistettävän työn myötä. Työ vie varmasti aikaa ja valmista ei saada ”ensi viikolle”, mutta tavoitteena on käynnistää myös Olympiakomiteayhteistyö kuluvan vuoden syksyllä SML:n ja "urheilijan polku" -rakentamiseksi. Tiedotamme tästä aiheesta lisää, kun on sen aika.

Talouden näkökulmasta kesä ja koko vuosi 2020 on vaikea ja keväällä perustettu talousryhmä seuraa tilannetta kuukausittain. Arvioimme yhdessä tarpeellisia toimenpiteitä jatkuvasti. Liiton toiminnassa joudutaan jatkamaan tarkkaa kulukuuria, joka tulee valitettavasti näkymään toimintaan käytettävissä olevissa varoissa. Lajiryhmien kanssa käydään keskusteluja kesän ja loppuvuoden budjettirakenteesta, ja omasta puolestani kiitän kaikkia lajiryhmiä aktiivisuudesta ja ymmärryksestä vallitsevassa tilanteessa. Kilpailukauden viivästyminen ja kilpailujen poisjääminen, ovat aiheuttaneet sen, että koko vuoden budjetointi on jouduttu tekemään uudestaan useaan kertaan niin lajiryhmien kuin koko liiton toiminnan osalta.

On edelleen epäselvää, miten koronapandemia vaikuttaa loppukesän toimintaan ja voimme omalta osaltamme vaikuttaa asiaan siten, että toimimme tarkasti viranomaisten määräysten mukaisesti ja huolehdimme tartuntojen ehkäisemisestä. Uuden tartunta-aallon toteutuminen ja mahdollisesti kilpailutapahtumissa esille tulleet tartuntojen lisääntymiset vaikuttaisivat vakavasti koko kilpailutoimintaan. Tätä voimme ehkäistä järjestäjien, ajajien, toimitsijoiden ja yleisön vastuullisella yhteistyöllä.

Perinteisten syksyn lajipäivien osalta kartoitamme etäjärjestelyjen ja taloudellisesti kustannustehokkaiden mallien hyödyntämistä. Myös valmennustoiminnassa on tehtävä säästöjä. Tilanne ei ole miltään kannalta tarkasteltuna kovin hyvä, mutta työtä tehdään päivittäin sen eteen, että poikkeusajasta selvitään mahdollisimman hyvin ja normaaliin arkeen päästään kiinni niin nopeasti kuin mahdollista, millainen normaali arki sitten tulee olemaankaan.

Racing for fun-konsepti on edelleen hieman tuntematon käsite jäsenistölle ja julkaisemme lähipäivinä lisätietoja ja käytännön ohjeita siitä, miten kerhot voivat toteuttaa järjestelyiltään kevyempiä, kerhojen välisiä harrastekilpailuja. SML ei peri tapahtumista lupamaksuja ja järjestäjällä on vapaa mahdollisuus suunnitella ja hinnoitella omaan toimintaan sopivia harrastetapahtumia. On kuitenkin tärkeää muistaa tapahtumiin liittyvät rajoitukset ja viranomaisten lupavaatimukset. Lainatakseni SML:n pitkäaikaista ja kokenutta kouluttajaa Hannu Häkkälää: "Sitä mitä Arkadianmäellä päätetään, ei liitossa voida muuttaa". Näin se on. Lakien ja asetusten mukaan on siis toimittava.

Infront ja Lahti events tiedottivat viime viikolla kauden viimeisen, Suomessa järjestettäväksi suunnitellun kansainvälisen arvokilpailun peruuntumisesta, kun MXGP motocrossin MM-osakilpailu siirtyi vuodella eteenpäin. Peruutuksen myötä historiallinen KV-kilpailuvuosi siirtyy nyt vuodella eteenpäin, mutta on todettava, että järjestelyjä hoitaneiden vapaaehtoisten toimintaa seuranneena, odotan innolla tulevaa vuotta 2021. Valmistelut lupaavat hyvää ja kilpailut ovat vielä edessäpäin. Vuosi 2021 tarjoilee näillä näkymin hienon kattauksen MM-tason moottoriurheilua koko harrastajakunnalle monessa eri lajissa.

Liikennevakuutus on ollut kevään aikana myös esillä, joskin EU-tason lainsäädäntötyö on ollut koronan takia melko pysähdyksissä. Viimeisimmät kuulumiset tulevat kansainväliseltä moottoriliitolta FIM:ltä. SML on ollut mukana tukemassa oman edunvalvontatyön ohella myös maailman liiton työtä EU:n suuntaan. FIM:n presidentti Jorge Viegas tiedotti jäsenliittoja FIM:n tekemästä aktiivisesta työstä moottoriurheilun huomioimiseksi tulevassa EU-direktiivissä, joka tulee vaikuttamaan myös Suomessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että FIM:n linjauksen mukaisesti moottoriurheilun ei tulisi kuulua liikennevakuutuksen piiriin. Asian käsittely jatkuu ja Saksa otti hoitaakseen EU:n neuvoston puheenjohtajuuden 1.7.2020. Myös SML jatkaa työtä asian ratkaisemiseksi.

On meillä syytä ajatella myös positiivisesti kuluvaa kesää. Kilpailutoiminnan ja tapahtumien järjestäminen on vaikuttanut siihen, että kilpailukalenteri täyttyy hyvää vauhtia ja tällä hetkellä ilmoittautumisia on avattu lähes kahteenkymmeneen kilpailuun. Monen lajin osalta näyttää siltä, että saamme jälleen syytä juhlia mestareita alkuvuoden 2021 palkintojenjakogaalassa. Tavoitteena on järjestää gaala perinteisesti tammikuun alussa ja järjestelyistä tiedotetaan tulevissa kerhotiedotteissa.

Päätetään tämänkertainen kirjoitus kevyeen, mutta järjestäjien kannalta tärkeään asiaan eli "makkarauutisiin". Yle uutisoi 7.7.2020 urheilukilpailuissa tapahtuvan makkaramyynnin vaativan asiakkaille pöydät ja istumapaikat. Aiheen osalta olen käynyt keskustelut AVI:n kanssa ja tämä linjaus on voimassa vain ravintola-alueeksi merkityillä alueille ja anniskelualueilla. Kioskityyppinen Take away -myynti on edelleen normaalisti sallittua, kun asiakkaat siirtyvät asioinnin jälkeen nauttimaan eväät etäämmälle, suuremmalle katsomoalueelle. Makkaraa ja muita tuotteita saa siis edelleen moottoriurheilutapahtumissa näillä ohjeilla Take away-mallin mukaisesti myydä.

Hyvää kilpailu- ja kesälomakautta kaikille ja menestystä kesän kilpailuihin!

Ville Salonen