Kuljettajat eri mieltä lajiryhmän kanssa
Riihimäen SM-endurossa järjestävä seura Riihimäen Kahvakopla kysyi kuljettajien mielipiteitä enduron päivän polttaviin asioihin, liittyen lajiryhmän uuteen luokkajakoon ja kilpailuformaattiin. Kysely tehtiin A- ja B –luokan kuljettajille, joista osa vastasi kyselyyn ja osa ei. Jokainen vastaaja ei vastannut kaikkiin kysymyksiin.
Tässä kyselyn tulokset.
Kumpi on parempi luokkajako, nykyinen vai lajiryhmän uusi ehdotus?
A-luokassa 34 kuljettajaa ilmoitti nykyisen olevan parempi ja 9 kuljettajaa ilmoitti uuden ehdotetun olevan parempi luokkajako. B –luokan vastaajista 12 kuljettajaa ilmoitti nykyisen olevan parempi ja 5 uuden ehdotuksen olevan parempi.
Laita mieluisin kisaformaatti paremmuus järjestykseen.
A) 3 maastokoetta ja 3 kierrosta
B) 4 maastokoetta ja 2 kierrosta
C) 6 maastokoetta ja 1 kierros
A -luokan kuljettajista 29 kuljettajaa ilmoitti A –vaihtoehdon olevan parempi, 11 kuljettajaa B –vaihtoehdon ja 3 kuljettajaa C –vaihtoehdon.
B –luokassa 7 kuljettajaa ilmoitti A –vaihtoehdon olevan paras, 9 kuljettajaa ilmoitti B –vaihtoehdon olevan paras ja 1 kuljettaja ilmoitti C –vaihtoehdon olevan paras.
Pitääkö SM-kilpailu olla yksipäiväinen vai kaksipäiväinen?
A -luokan kuljettajista 27 kannatti kaksipäiväistä kilpailua ja 15 yksipäiväistä kilpailua. B –luokan osalta 7 kuljettajaa oli kaksipäiväisen kilpailun kannalla ja 8 yksipäiväisen kilpailun kannalla.
Yhteenveto
Yhteenvetona kyselyn tuloksista voidaan sanoa, että selvä enemmistö vastaajista on nykyisen luokkajaon kannalla, eikä lajiryhmän esittämän uuden luokkajaon kannalla. Lajiryhmä esittämä luokkajako ensi vuodelle on:
- E1 (A1/B1) =100cc - 125cc
- E2 (A2/B2) =140cc – 250cc 2t ja 4t
- E3 (A3/B3) =yli 270cc 2t ja 4t
- C-luokassa vain alle 125cc ja yli 125cc. (C1, C2/C3)
- Nuorten U-20 mestaruus ajetaan Vet. cup - kilpailujen yhteydessä. Mestaruus lasketaan E1 tuloksista.
- Enduron yleismestaruus-titteli SM-tulosten pohjalta kaudelle 2016.
- Naisille Suomen Cup-sarja.
- Uutena luokkana V60.
Kisaformaateista A-luokan keskuudessa suosituin oli kolme maastokokeen ja kolmen kierrokset kilpailu, sekä kaksipäiväisyys. Lajiryhmän ehdotus ensi kaudeksi on vapauttaa kisaformaatti, jolloin kilpailun järjestä saa itse päättää, missä muodossa kilpailu ajetaan.
Xracing